تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817715707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جابه جایی میلیاردی غول های برقی برای فاصله گرفتن از شهر بلقیس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارشی از حواشی میراثی شهر تاریخی بلقیس؛
جابه جایی میلیاردی غول های برقی برای فاصله گرفتن از شهر بلقیس

شهر بلقیس


شناسهٔ خبر: 2769348 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری

دکل های برق شهر تاریخی بلقیس به عنوان دومین بنای خشتی و گلی ایران را محاصره کرده اند. مدیر پایگاه ملی این شهر می گوید:برای جابه جایی یکی از این دکل ها یک و نیم میلیارد تومان هزینه برآورد شده است. به گزارش خبرنگار مهر، محدوده شهر تاریخی بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می شود قدمتی حدود چهار هزار سال دارد. این شهر مشتمل بر ارگ و شارستان است. ارگ شهر بلقیس که مهمترین و شاخص ترین اثر مجموعه است را میتوان یکی از بزرگترین سازه های خشتی در ایران پس از ارگ بم دانست که بیش از ۵۱ هزار متر مربع وسعت و ۲۹ برج در اندازه های مختلف دارد. خرابه‌های شهر بلقیس اسفراین از اعصار مختلف شامل مجموعه آثار، بقایای ارگ و خندق، بخش‌هایی از حصار گرداگرد شهر و بقایای مقبره شیخ آذری و... تشکیل می‌شود و این اثر درسال ۱۳۸۰ به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.اسفراین کهن(شهر بلقیس) پس از اینکه در دوره صفوی رونق گرفت در سال ۱۷۳۱ میلادی توسط افغان ها تخریب شد و ساکنان آن شهر جدیدی را در نزدیکی شهر بلقیس ایجاد کردند.می گویند ارگ بلقیس اسفراین پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است که بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته شده و مهم ترین مصالح به کار رفته در آن خشت و گل است.در کاوش سال ۸۶ در شهر بلقیس سفال هایی شبیه سفال های نیشابور قدیم کشف شد که به سفال های مرو و سمرقند شباهت زیادی داشت و احتمال وجود تمدن در قرون دوم هجری را در این منطقه قوت می داد.این شهر به گفته مدیران میراث فرهنگی در استان خراسان شمالی قرار است پس از پایان عملیات های کاوش برای ثبت جهانی آماده شود. اما یک مشکل پیش روی آن است. در اطراف ارگ دکل های برقی قرار گرفته که تخریب منظری و بصری این سازه میراثی را در پی داشته است. وجود دکل‌های فشار قوی برق در ضلع جنوبی ارگ کار مرمت ارگ و بازسازی خندق را دچار مشکل کرده است.
شهر بلقیس
در این باره، نجفی مدیر پایگاه میراث ملی شهر تاریخی بلقیس به خبرنگار مهر می گوید: موضوع انتقال این دکل ها در اختیار اداره انتقال نیروی شمال غرب کشور است. ما پیگیری لازم برای جابه جایی دکل ها را انجام دادیم. حتی از طریق نماینده مجلس و دکتر قوامی قائم مقام وزیر نیرو نیز مشاوری آمد و گزارشی با چندین گزینه تهیه شد. با این توضیح که اگر قرار بر جابه جایی ۵۰ تا ۱۰۰ متری یک دکل برق باشد، باید یک و نیم میلیارد تومان هزینه بپردازیم. این هزینه جدا از هزینه تملک زمین، هزینه مشاور و ... است. گزینه دیگر این بود که قرار گیری این دکل ها در فاصله ۵۰۰ متری حدود دو و نیم میلیارد تومان هزینه لازم داشت.موضوع دکل برق شهر تاریخی اسفراین تنها مشکل این شهر تاریخی نیست. نبود نیروی یگان حفاظت به تعداد کافی یکی دیگر از مشکلات آن است. در این باره، نیز نجفی معتقد است که تا چند روز دیگر نیروی یگان حفاظت برای این شهر فرستاده می شود. اما اکنون مسئولان کاوش و یا کارکنان آنجا هم خودشان راهنمای گردشگری هستند و هم نیروی یگان حفاظت. با این حال اکنون دو نفر از نیروی های یگان حفاظت مسئولیت حفاظت از این شهر تاریخی را بر عهده گرفته اند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن