تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821128489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجارت دو ميليارد دلاري «تهران - مسکو» سکوي پرش تجار دو کشور/ دريا براي تجار رقابتي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۵۲ب.ظ)
تجارت دو ميليارد دلاري «تهران - مسکو» سکوي پرش تجار دو کشور/ دريا براي تجار رقابتي مي‌شود موج - رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: با کاهش تحريم‌هاي اقتصادي و هدف‌گذاري براي افزايش صادرات، گشايش اعتبار و يارانه در خطوط کشتيراني کشورمان با کشورهاي حاشيه خزر، تحولات اساسي در تجارت خارجي ايران را به واقعيت نزديک‌تر مي‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، ولي‌الله افخمي راد، رييس سازمان توسعه تجارت ايران درباره انعقاد قرارداد همکاري با سازمان کشتيراني در خصوص بهبود وضعيت حمل‌ونقل کشتيراني در درياي خزر، اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت کشتيراني ايران براي راه‌اندازي خطوط منظم کشتي در آب‌هاي درياي خزر باهدف کمک به صادرکنندگان براي افزايش صادرات به روسيه انجام مي‌شود.
وي افزود: اين سازمان در تازه‌ترين تصميم‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه‌اي را در دستور کار دارد که بر اساس آن خطوط منظم کشتيراني در حوزه درياي خزر راه‌اندازي مي‌شوند تا به‌اين‌ترتيب صادر‌کنندگان بتوانند راحت‌تر کالاهاي خود را به روسيه و بازارهاي حوزه درياي خزر برسانند.
افخمي در خصوص بهبود شرايط تجاري کشور نيز اشاره داشت و تصريح کرد: به دنبال بهبود فضاي بين‌المللي و باز شدن درهاي جديد براي تجارت خارجي، مسئولان اقتصادي ايران در هدف‌گذاري‌هاي جديد، تصميم به توسعه تجارت خارجي گرفته‌اند که بانفوذ در بازارهاي جهاني و منطقه‌اي به‌ويژه بازار بزرگي همچون روسيه محقق مي‌شود.
وي ادامه داد: در چند ماه اخير مسئولان و فعالان تجارت خارجي ايران و روسيه بر اهميت و لزوم افزايش تجارت بين دو کشور تاکيد کرده و از برنامه‌ريزي براي تحقق اين هدف خبر داده‌اند. بر اساس آمارها در حال حاضر ارزش تجارت خارجي ايران و روسيه بيش از دو ميليارد دلار و کل تجارت خارجي ايران با ديگر کشورهاي حاشيه درياي خزر 10 تا 15 ميليارد دلار برآورد مي‌شود که بر اساس برنامه‌ها قرار است امسال افزايش چشمگيري يابد.
افخمي همچنين با اشاره به نياز کشور به بهبود شرايط حمل‌ونقل دريايي با کشورهاي حاشيه خزر نيز خاطرنشان کرد: در اين شرايط سازمان توسعه تجارت در تلاش است تا با راه‌اندازي خطوط منظم کشتي شرايط را براي صادرات کالا به روسيه فراهم کند. ازاين‌رو به‌زودي سه خط کشتيراني از سه بندر شمالي کشور شامل بندر انزلي، بندر نوشهر و بندر اميرآباد راه‌اندازي خواهند شد تا در هرماه بر اساس زمان‌بندي دقيق شش سفر به بندرهاي اکتاو در قزاقستان و آستارا خان در روسيه داشته باشند.
وي افزود: کشتي‌هاي به‌کاررفته شده در اين خطوط ظرفيت حمل 2200 تا 6500 تن کالا رادارند و با بهره‌گيري از کانتينرهاي يخچال دار مي‌توانند کالاهاي حساس ازجمله گل‌وگياه و ميوه را نيز جابه‌جا کنند.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران ادامه داد: در حال حاضر کشتي‌هاي خطوط درياي خزر به‌طور منظم فعاليت ندارند و درواقع در هر سفر هم‌بار چنداني حمل نمي‌کنند.
رييس سازمان توسعه تجارت بابيان اينکه راه‌اندازي خطوط منظم کشتيراني، از مهم‌ترين دغدغه‌هاي صادرکنندگان است، گفت: در چند سال گذشته به خاطر نامنظمي و هزينه‌هاي بالاي حمل‌ونقل، درواقع صادراتي به کشورهاي حاشيه درياي خزر نداشتيم، اين در حالي است که اين کشورها به‌ويژه روسيه از مهم‌ترين هدف‌هاي صادراتي ايران به شمار مي‌آيند.

نخستين بار، خطوط منظم کشتيراني ايران در سال 1386 راه‌اندازي شد که نتيجه آن افزايش حجم صادرات ايران به کشورهاي درياي خزر از 45 هزار تن به 800 هزار تن بود. اما از سال 1390، با شدت گرفتن تحريم‌ها و زيانده شدن خطوط‌ کشتيراني ايران، خطوط منظم کشتيراني نيز برچيده ‌شد تا به‌اين‌ترتيب رفته‌رفته صادرات ايران به کشورهاي حوزه درياي خزر کاهش يابد.
خطوط منظم کشتيراني ازاين‌رو در تجارت خارجي ايران اهميت زيادي دارند که در کشور بيش از 90 درصد واردات و صادرات از طريق دريا، 6 درصد از طريق جاده، 2 درصد ريلي و حجم بسيار کمي نيز به‌صورت هوايي انجام مي‌شود.
به‌اين‌ترتيب‌ پيش‌بيني مي‌شود، با راه‌اندازي خطوط منظم کشتيراني و سياست‌هايي که دولت يازدهم براي کاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل دريايي گرفته است فعاليت صادرکنندگان در کشورهاي حوزه درياي خزر افزايش يابد.
بر اساس تفاهم‌نامه‌اي که قرار است روز شنبه 16 خردادماه جاري بين سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتيراني منعقد شود، بيش از 32 ميليارد تومان از محل سود سهام خطوط کشتيراني، براي برقراري دوباره تمام خطوط کشتيراني ايران در نظر گرفته شود. در حال حاضر با توجه به هدف‌گذاري افزايش تجارت با روسيه، گسترش خطوط کشتيراني درياي خزر در دستور کار قرار دارد و تا پايان امسال، خطوط منظم کشتيراني از ايران به شرق آفريقا، قطر، عمان و به‌طورکلي درياي خليج‌فارس راه‌اندازي مي‌شود.
در تفاهم‌نامه سازمان توسعه تجارت با شرکت کشتيراني، مبلغ 25 هزار دلار به‌عنوان کمک‌هزينه راه‌اندازي خط کشتيراني ايران ـ اکتاو و مبلغ 35 هزار دلار براي راه‌اندازي خط ايران ـ آستارا خان در نظر گرفته‌شده‌ است. ازآنجايي‌که روسيه، قزاقستان و بلاروس با يکديگر اتحاديه گمرکي و تجارت آزاد دارند راه‌اندازي خط کشتيراني ايران به قزاقستان به رونق تجارت خارجي ايران و روسيه نيز خواهد انجاميد.
به گفته افخمي راد، نتيجه تمامي اين اقدامات کاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل، رقابت‌پذيري کالاهاي صادراتي ايران و افزايش صادرات خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن