تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805681268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبه ميوه‌هاي ملون گرانقيمت، قاتل جيب و سلامت شهروندان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شبه ميوه‌هاي ملون گرانقيمت، قاتل جيب و سلامت شهروندان
درچند روز گذشته در پس‌زمينه ملتهب گراني سياه بازار ميوه، خبري متناقض با شرايط موجود در كشورمنتشر شد كه اين خبر زمينه‌ساز تهيه گزارشي شد درباره وقايع موجود درمورد توليد، توزيع و مصرف ميوه در ايران.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


درچند روز گذشته در پس‌زمينه ملتهب گراني سياه بازار ميوه، خبري متناقض با شرايط موجود در كشورمنتشر شد كه اين خبر زمينه‌ساز تهيه گزارشي شد درباره وقايع موجود درمورد توليد، توزيع و مصرف ميوه در ايران. چكيده خبر مورد بحث مي‌گويد كه «مصرف كمتر از پنج وعده ميوه در روز با افزايش خطر شكستگي لگن در ارتباط است.» اما آيا با وجود چنين اوضاع و احوالي كه در بازار ميوه وجود دارد، چند درصد از هموطنان مي‌توانند نسخه پنج نوبتي مصرف ميوه را براي خود و خانواده‌هايشان تهيه و تأمين كنند؟! و اگر بر فرض پنج نوبت ميوه در روز تأمين شود، آيا كيفيت ميوه‌هاي موجود در بازار مي‌تواند انتظار آنها را از بابت دريافت و‌يتامين و فيبر و كلسيم و پتاسيم و مواد مغذي و املاح معدني ديگر برآورده كند؟
 دكتر «ليزا بايبرگ» از دانشگاه آپسالاي سوئد سرپرست تيمي است كه در تحقيقات خود به اين نكته نائل شده‌اند كه مصرف پنج وعده ميوه در روز خطر شكستگي استخوان لگن را تا 88درصد كاهش مي‌دهد. وي مي‌گويد: در اين مطالعه مشخص شد زنان و مرداني كه هيچ سبزي و ميوه‌اي در رژيم غذايي شان نداشتند در مقايسه با افرادي كه پنج نوبت در روز ميوه و سبزي استفاده مي‌كردند، ۸۸ درصد بيشتر در معرض شكستگي لگن قرار داشتند. بر همين اساس هر چقدر ميزان مصرف ميوه و سبزيجات بيشتر باشد، اين ميزان به تدريج كاهش مي‌يابد.»
با اين اوصاف بيراه نيست كه در مقابل محتواي خبر فوق و با استناد به گراني بي‌حد و حصر ميوه درماه‌هاي منتهي به سال 93و ماه‌هاي آغازين سال جاري، بگوييم مصرف پنج نوبتي ميوه در روز، بي‌شك شكستگي كمر بسياري از سرپرستان خانوار را در پي خواهد داشت! چراكه با يك حساب سر‌انگشتي، اگربنا به حكم مشت كه نمونه خروار است، شهروندي را در نظر بگيريم كه سرپرستي يك خانواده چهار نفره را به عهده دارد و از دريافت حقوقي متوسط برخورداراست، بخواهد ميوه پنج نوبتي خود را تهيه و تأمين نمايد، بايد تقريباً تمام درآمدش را به اين امر اختصاص دهد و نقداً تمام هزينه‌هاي ديگر زندگي را خط بكشد، البته با ملاحظاتي كه در نخريدن ميوه‌هاي مناسبتي، ميوه‌هاي نوبرانه، نوع و اندازه ميوه و نكات ديگر اعمال كند!

  سالي كه نكوست از بهارش پيداست !
بهار امسال را شايد بتوان يكي از موارد مصداقي تضاد بين حرف و عمل دولت قلمداد كرد چراكه به رغم تبليغاتي كه در خصوص ذخيره‌سازي و توزيع ميوه‌هاي نورورزي در سطح رسانه‌ها صورت گرفت، اما با آغاز سال نو پرتقالي كه مسئولان وعده داده بودند به قيمت 2900 تومان قابل خريد است در روزهاي پاياني اسفند در تهران به 8 هزار تومان رسيد و در ايام نوروز طبق مستندات تا 12هزار تومان هم افزايش يافت، اين در حالي است كه خبر‌گزاري مهر در روز جمعه ۱۵ فروردين ماه 1393 يعني تقريباً كمتر از يك سال قبل در گزارشي كه با تيتر« حضور زودهنگام بازار سياه ميوه» منتشر كرد، قيمت هر كيلوپرتقال توسرخ را در تهران 2800 تومان اعلام كرده بود.
با اين حال افزايش قيمت ميوه تا جايي رسيد كه برخي رسانه‌ها از خشم و نارضايتي رئيس‌جمهور از وضعيت بازار ميوه خبر دادند. گروه اقتصادي روزنامه جوان نيز درروز29ارديبهشت سال جاري، در گزارشي با تيتر «خشم رئيس‌جمهور از گراني ميوه‌» خبر داد كه گراني ۱۶۴ درصدي قيمت ميوه واكنش روحاني را در پي داشته است. رئيس‌جمهور در نامه‌اي شيوه خريد جهاد كشاورزي را غيرقابل قبول خواند و به جهانگيري مأموريت ويژه داد تا اين وضعيت را ساماندهي كند! با اين احوال اين گونه به نظر مي‌رسد كه بحران موجود در بازار ميوه تا اندازه‌اي است كه هنوز معاون اول رئيس‌جمهور موفق به مهار و تنظيم قيمت‌هاي غير واقعي اين بازار نشده است.
شرح اجمالي فوق كه در خصوص بازار ميوه ارائه شد، آينه تمام نمايي است برعدم تهيه و تأمين ميوه و اعتراف به واقعيتي پيرامون حذف شدن ميوه از سبد غذايي بسياري از خانواده‌هاي ايراني كه تبعات اين اتفاق ناگوار دربروز بسياري از بيماري‌ها و تحميل هزينه هايي گزاف بر حوزه سلامت كشور رخ مي‌نمايد‌!

   ميوه‌هاي امروزي، ارزش تغذيه‌اي دارند؟
در بحثي كه پيرامون ارزش‌هاي تغذيه‌اي ميوه‌ها صورت گرفت، دكتربهزاد داوودي به خبرنگار «جوان» گفت: «كشور ما در چهار فصل ميوه‌هاي نوبرانه ومخصوص به خود را دارد. اما جاي تأسف است كه در مواردي برخي از افراد با نفوذ، تمام سرمايه كشور را صرف وارد كردن ميوه هايي مي‌كنند كه فقط ظاهر زيبايي دارند و حقيقت امر اين است كه محتواي آنها و اصل و گوشت ميوه تقريباً بري و فاقد هر فيبر و ويتامين و مواد باارزش غذايي است. به گونه‌اي كه بي‌خاصيتي ميوه‌هاي وارداتي در طعم آنها متجلي است و مزه‌اي مثل مزه آب دارند.»
وي ادامه داد: «از طرفي بسياري از ميوه‌هاي وطني و باغداران و صيفي‌كاران نيز متأسفانه در توليد ميوه‌ها به روش‌هاي غيربهداشتي متوسل شده‌اند. به اين صورت كه برخي از آنها براي قرمزي ميوه‌اي چون هندوانه از رنگ‌هاي معدني استفاده مي‌كنند و چنين رنگ‌ها يا كودها و محرك‌هايي را در پاي بوته مي‌ريزند و در اين فرآيند ميوه سرخ و بدون مزه‌اي توليد مي‌شود كه بعضاً نه تنها خاصيتي ندارند بلكه ضرر هم دارند. در اين صورت خانواده‌ها نمي‌دانند با صرف هزينه‌هايي گاه سر‌سام‌آور، به جاي ويتامين، مواد مضري را به بدن خود و خانواده‌هايشان مي‌رسانند!
بر پايه همين گزارش و در نظر سنجي اجمالي كه از مردم در بازار‌هاي ميوه به عمل آمد، اكثريت قريب به اتفاق شهروندان از عدم نظارت و سوء‌مديريت مسئولان بخش كشاورزي گلايه مند بودند و نارضايتي مسئولان از اوضاع بازار ميوه را يك پروسه نمايشي مي‌دانستند و برخورد ضربتي و معرفي و محاكمه متشنج‌كنندگان بازار ميوه را راه علاج و ايجاد ثبات نسبي اين بازار عنوان كردند. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن