پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851861432
تفاوت نحوه حکومت ائمه(ع) با آنچه امام خمینی(ره) بنا نهاد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
تفاوت نحوه حکومت ائمه(ع) با آنچه امام خمینی(ره) بنا نهاد
یکی از دلایل تفاوت در شیوه حکومتی ما با حکومت پیشوایان، این است که جامعه فعلی جهانی، دموکراسی غیر واقعی را حربهای علیه اسلام قلمداد میکند و از طرفی نیز، بر اساس نگرش صحیح به ماهیت دموکراسی، امکان جمع بین آن و اسلام وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، امام خمینی(ره) برای اجرای دستورات دین مبین اسلام و به تأسی از سیره حضرت رسول(ص) نظام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را بنا نهادند و مقام معظم رهبری نیز با همین عقیده و نظر، هدایت و رهبری جامعه را برعهده گرفتند. آنچه در این نوشتار آمده است به بیان «علل تفاوت در نحوه حکومت پیشوایان دین(ع)، با آنچه امام خمینی(ره) در حکومت رایج کرد» میپردازد که «مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» سعی داشته است تا اشتراکات و تفاوتهای سیره امام خمینی(ره) با ائمه اطهار علیهمالسلام بیان کند. از آن جا که پیشوایان معصوم ما از علم و آگاهی ویژهای برخوردار بودند و با دور اندیشی خاص و بینش عمیق مخصوص به خودشان از موقعیت فکری و حیات سیاسی و اجتماعی افراد مطلع میشدند، بنابراین سیره آن بزرگواران در زندگی فردی و مشی آنها در موضعگیریها و اتخاذ رأی، بر اساس وظیفه خاص خودشان طبق شرایط زمانی و اقتضای موقعیتشان بوده است، و از آن جا که صاحب عطیّه عصمت و دوری از سهو و اشتباه و خطا هستند در عزل و نصبهای اجتماعی و تأیید و یا ردّ و تکذیبهای اشخاص، بنابر آگاهی از روحیه اشخاص و اطلاع کامل از باطن آنها بود. بنابراین هر چند ما بندگان خداوند، مأمور به تبعیت و تأسی از آن حضرت هستیم، لکن آگاهی و بینش آنها را نداریم و فاقد اطلاع از باطن دیگران و نحوه حیات فکری و سیاسی به طور کامل هستیم، در نتیجه اگر چه پیشوایان معصوم، بهترین افراد را گزینش نموده و در رأس امور و مسئولیت پذیری، نقش اصلی را در عزل و نصب داشتند، ولی جانشینان آن معصومین علیهمالسلام در زمان غیبت، اولاً چه بسا نسبت به شناخت کامل افراد عاجزند و این قدرت شناخت کامل افراد و آگاهی از باطن آنها را، خداوند به جانشینان نداده است، یا اگر هم از باطن باخبر شوند، شاید موظف به اظهار و پخش آن در جامعه نباشند. دوم اینکه؛ شرایط فعلی جهان و حاکمیت سیستم دموکراسی و بلکه برتری حکومت در جهان بر مبنای قانون جنگل و قدرتمداری اجازه اجرای حکومت اسلامی و حاکمیت صالحان را نمیدهد. و اگر در نقطهای از دنیا، احساس شود که درصدد پیاده کردن احکام نورانی اسلام هستند، با انواع تهمتها و شایعهسازیها و تهدید و تطمیع، سعی میکنند که ریشه آن را بخشکانند، تا دیگران جرأت چنین کاری را نداشته باشند. چنان که در مورد کشور عزیز ایران هر گونه توطئه و نیرنگهای شیطانی را به کار بسته و اصرار میورزند. آنچه باید معلوم شود، این است که با آن همه شیطنتها و حیلههای براندازی حکومت اسلامی ایران، هنوز بحمدالله این حکومت نوپای اسلام توانسته است تا حدودی ـ هر چند کم ـ خودش را با سیره پیشوایان دین در حکومت، تطبیق دهد. در اینجا نمونهای از هماهنگی سیره امام خمینی(ره) و حاکمیت انقلاب اسلامی با سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه دین علیهمالسلام موارد ذیل را یادآور میشویم: مسئله انتخابات در زمان ائمه(ع) مرسوم نبود، ولی در حکومت فعلی ما معمول است.
نصب بعضی از مقامات بلند پایه کشوری و لشکری همانند، تنفیذ حکم ریاست جمهوری و نصب آن، و یا فرماندهان ارشد نظامی، فقهای شورای نگهبان، ریاست عالی قوه قضائیه و نمایندگان رهبری در اکثر شهرهای کشور و غیر این موارد که حاکی از اهتمام رهبری نظام اسلامی به انسجام مهمترین ارکان سیستم حکومتی کشور است و در صورت تخطی هر کدام از وظایف محولّه خویش، باز اختیار تعویض و عزل از آن رهبری است.[1] امّا نکتهای که قابل بررسی است، مسئله انتخابات است که در زمان ائمه(ع) مرسوم نبود، ولی در حکومت فعلی ما معمول است. اولاً هر گونه انتخابات و مراجعه به آرای مردم ـ چه انتخاب ریاست جمهور و چه نمایندگان مجلس ـ و غیر اینها از دیدگاه اسلام، مشروعیتآور نیست، تا با منفی شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل شود، بلکه عامل تحقق حاکمیت دینی است، یعنی اگر مردم موافق نظام نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمیشود. چرا که به فرمایش مولای متقیان علی ـ علیه السّلام ـ: لا رأیَ لِمن لا یُطاع؛[2] کسی که فرمانش پیروی نمیشود، رأیی ندارد. امّا اگر مردم موافق نظام باشند، این آرای مثبت آنها، عامل تحقق حاکمیت دینی میشود، و مؤثر در عینیت بخشیدن به حکومت ـ حتی حکومت پیامبر(ص) است. چنان که حضرت امیر(ع) میفرمایند: لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ... لألقَیتُ حَبلَها على غارِبها؛[3] یعنی اگر حضور بیعت کنندگان نبود و با وجود یاوران، حجت بر من تمام نمیشد، پشته کار حکومت را از دست میگذاشتم. از جمله دلایل تفاوت و اختلافی که شیوه حکومتی ما با حکومت پیشوایان مشاهده میشود، ناشی از این است که جامعه فعلی جهانی، دموکراسی غیر واقعی را حربهای علیه اسلام قلمداد کرده است.
پس این تأیید همدلی مردم است که پشتوانه اجرای احکام الهی و موجب تقویت حکومت اسلامی میشود، همان طور که خداوند به پیامبرش میفرماید: «هو الّذی أیّدک بِنصره و بالمؤمنین»[4]؛ خداست که تو را با یاری خویش و مؤمنان تقویت کرده. پس رأی و رضایت مردم، باعث به وجود آمدن و تحقق عینی حاکمیت اسلام خواهد شد و الا مردم، هیچ مشروعیتی به حکومت نمیدهند. بنابراین برای اجرای تک تک احکام نورانی اسلام در عصر کنونی با توجه به موقعیت قدرتمندان حاکم بر جهان، نقش مردم و ضرورت پشتوانه مردمی روشن میشود.[5] اما در عصر پیشوایان دینی، هر چند موانع بزرگی بر سر راه حاکمیت دینی وجود داشت که آنها نیز از اصل تقیّه و امثال آن استفاده میکردند تا اصل اسلام محفوظ بماند، ولی حاکمان جور به عنوان مسلمان حکومت داشتند و دموکراسی در آن زمان مطرح نبوده. بنابراین، از جمله دلایل تفاوت و اختلافی که شیوه حکومتی ما با حکومت پیشوایان مشاهده میشود، ناشی از این است که جامعه فعلی جهانی، دموکراسی غیر واقعی را حربهای علیه اسلام قلمداد کرده است و از طرفی نیز، بر اساس نگرش صحیح به ماهیت دموکراسی، امکان جمع بین آن و اسلام وجود ندارد. چرا که دموکراسی شیوهای غیر از مشی اسلامی است و اصول آن با قوانین اسلام در تضاد است، و هر چه غیر از اسلام باشد. مسلماً باطل است. آیاتی نظیر «فما ذا بعد الحقّ إلّا الضّلال»[6] یا «وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلاَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ»[7]، تناقض صریح با دموکراسی دارند، چرا که دموکراسی، انسان را در انتخاب مسیرش، جایز الخطا میداند که مبتنی بر اختیار انسان و انتخابگری اوست، یعنی هر کس در انتخاب دینی از ادیان یا بیدینی آزاد است و یا از مبانی معرفتی دموکراسی، ناروشن بودن حقیقت است که با انتخاب افراد، حقیقت در میان بشریت، روشن میشود و این همان تناقضی است که با اسلام دارد که عین حق است و غیر از حق (اسلام) باطل است.[8] اگر امام خمینی(ره) جمهوریت نظام را بعد از حکومت اسلامی مطرح فرمودند، مسلماً جمهوریتی است که در رأس آن شورای نگهبان ـ که مرکب از فقیهان برجسته و حقوقدانان اسلامی است.
بنابراین اگر امام خمینی(ره) جمهوریت نظام را بعد از حکومت اسلامی مطرح فرمودند، مسلماً جمهوریتی است که در رأس آن شورای نگهبان ـ که مرکب از فقیهان برجسته و حقوقدانان اسلامی است ـ و ولیّ فقیه، نظارت و دخالت مستقیم داشته باشند نه همانند جمهوریهای معمول در دنیا، که روش رایج در جهان، تمرکز قدرت را از طریق شیوههای مردم فریبی و تبلیغات مسموم، به دست نااهلان و بیدینان بسپارد و از این راه، ضربههای کاری بر بدنه نظام مقدس دینی وارد سازد. علاقهمندان برای مطالعه بیشتر میتوانند به کتاب «پرسشها و پاسخها» اثر آیتالله محمدتقی مصباح یزدی مراجعه کنند. پینوشتها: [1]. رجوع شود به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بخش وظایف و اختیارات رهبری. [2]. نهج البلاغه، خطبه 27. [3]. نهج البلاغه، خطبه سوم. [4]. انفال/62. [5]. مصباح یزدی، محمد تقی، پرسشها و پاسخها، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نقش مردم در حکومت اسلامی، چاپ دوم، 1377. [6]. یونس/32. [7]. آل عمران/85. [8]. واعظی، احمد، حکومت اسلامی (درسنامه اندیشه سیاسی اسلام)، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، چاپ دوم، 81، ص 242. انتهای پیام/
94/03/14 - 02:53
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
نحوه برخورد حضرت امام خمینی(ره) با همسرش
سبک زندگی امام خمینی 1 نحوه برخورد حضرت امام خمینی ره با همسرش امام ره تا آخر عمرشان هرگز به خانم نگفتند یک لیوان آب به من بده سرویس فرهنگی جام نیوز نوع برخورد با همسر نعیمه اشراقی نوه امام در این باره میگوید « امام همیشه به مادرم توصیه میکردندامام موسی صدر مقاومت دینی و اسلامی را بنا نهاد
پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب امام موسی صدر مقاومت دینی و اسلامی را بنا نهاد تهران - ایرنا - پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب معتقداست گفت امام موسی صدر در کنار وحدت ادیان توانست مقاومت دینی اسلامی را در لبنان پایه گذاری کند به گزارش روزپنج شنبه خبرنگار فرهندر «عصرانه ادبی فارس» مطح شد ماجرای عکس متفاوت امام خمینی در مجله اروپایی/ اگر امام برای اروپاییها
در عصرانه ادبی فارس مطح شدماجرای عکس متفاوت امام خمینی در مجله اروپایی اگر امام برای اروپاییها بود چه میشد سی و پنجمین عصرانه ادبی فارس با حضور حجتالاسلام حسینی سید ناصر هاشمزاده و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب به تاثیر امام خمینی ره در ادبیات امروز پرداخت ● گزارش تصويرحرکت و مبنای فکری امام خمینی(ره) موجب احیای دین اسلام شد
حجت الاسلام آل هاشم حرکت و مبنای فکری امام خمینی ره موجب احیای دین اسلام شد رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت امام خمینی ره رهبری فرزانه و اندیشمندی بزرگ بود که اهداف و آرمان هایش تمام دنیای اسلام را در بر گرفته است به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران در آستانه فرارساینستاگرام مجبور به بازگرداندن اکانت امام خمینی شد
تراز اینستاگرام چند روز پس از حذف پرطرفدارترین حساب کاربری امام خمینی در فضای مجازی مجبور به بازگرداندن این صفحه شد به گزارش تراز پس از پیگیریهای گسترده مردم و پوشش رسانههای داخلی و خارجی اینستاگرام چند روز پس از حذف پرطرفدارترین حساب کاربری امام خمینی در فضای مجسیدحسن خمینی: رمز توفیق امام، نگاه خردمندانه توأم با نشاط بود/آنچه با آرمان خواهی اشتباه گرفته می شود احساسات
سیدحسن خمینی رمز توفیق امام نگاه خردمندانه توأم با نشاط بود آنچه با آرمان خواهی اشتباه گرفته می شود احساسات کنترل نشده است یادگار گرامی امام با بیان اینکه آرمانخواهی نقطه قوت جوانان است گفت آنچه در شخصیت امام مشهود بود نگاه خردمندانه و تجربهدار توأم با نشاط و آرمانخواهی جهمایش امامخمینی(ره)، فلسطین و مقاومت |اخبار ایران و جهان
همایش امامخمینی ره فلسطین و مقاومت همایش بین المللی امام خمینی ره فلسطین و مقاومت در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی در موزه دفاع مقدس برگزار شد کد خبر ۵۰۵۳۲۷ تاریخ انتشار ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲ ۴۴ - 01 June 2015برگزاری کنفرانس امام خمینی(ره) در لندن+تصاویر
برگزاری کنفرانس امام خمینی ره در لندن تصاویرکنفرانسی با عنوان ساختن جامعهای با کرامت برای امام مهدی عج به مناسبت سالگرد ارتحال امام ره در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن با حضور شماری از مسلمانان و علاقهمندان امام خمینی از شهرهای مختلف انگلستان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فاناگفتههای بازیگر نقش امام خمینی(ره) در «معمای شاه»
اقتدار و آرامش امام ره ایفای نقش را دشوار کرد ناگفتههای بازیگر نقش امام خمینی ره در معمای شاه شکر خدا گودرزی ایفاگر شخصیت حضرت امام خمینی قدس سره شریف در سریال معمای شاه بازسازی اقتدار توام با آرامش و اطمینان ایشان را در مقاطع مختلف تاریخی بسیار دشوار میخواند به گزارش سچگونگی مکانیابی حرم امام خمینی/امسال بنای برپایی عزاداری نداریم
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی س اظهار داشت پروژه ملی و فاخر حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران روز چهاردهم خرداد امسال در بیست و ششمین مراسم گرامیداشت ایشان با حضور مقام معظم رهبری افتتاح می شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به هبررسیهای اندیشه امام خمینی(ره) در «تیتر امشب»
بررسیهای اندیشه امام خمینی ره در تیتر امشب در آستانه فرا رسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شبکه خبر در قالب برنامه تیتر امشب به بررسی اندیشههای ایشان می پردازد به گزارش خبرگزاری فارس برنامه «تیتر امشب» برای بررسی اندیشه های امام خمینی ره در بپیشنهاد صدام به امام خمینی و واکنش امام(ره)
پیشنهاد صدام به امام خمینی و واکنش امام ره سیاست > احزاب و شخصیتها - مدیر موسسه اطلاعات در نهمین همایش امام خمینی و سیاست خارجی با موضوع نفی خشونت و افراط در دیدگاه امام خمینی سخنرانی کرد به گزارش ایلنا حجتالاسلام والمسلمین سید محمود دعایی صبح امروز دقائممقام مؤسسه امام خمینی (ره) مطرح کرد تلاش جریان نفاق برای ورود به حاکمیت/ نخبگان بیتفاوت مزدور و جاسوس هس
قائممقام مؤسسه امام خمینی ره مطرح کردتلاش جریان نفاق برای ورود به حاکمیت نخبگان بیتفاوت مزدور و جاسوس هستندقائممقام موسسه آموزشیپژوهشی امام خمینی ره گفت نخبگانی که نسبت به مسائل انقلاب اسلامی بیتفاوت هستند بهعنوان مزدور و جاسوس برضد نظام فعالیت میکنند به گزارش خبرگزدر گفتوگو با فارس عنوان شد خاطره یک مدیر رادیویی از ماجرای انتشار خبر رحلت امام خمینی(ره)
در گفتوگو با فارس عنوان شدخاطره یک مدیر رادیویی از ماجرای انتشار خبر رحلت امام خمینی ره یکی از پیشکسوتان رادیو خاطرات خود از پخش اولین خبر مربوط به رحلت امام خمینی ره را بیان کرد «حمیدرضا خزائی» از جمله پیشکسوتان رادیو و قائم مقام معاونت صدا در دوران حسن خجسته دربازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال معمای شاه: «ساقی» مرا به امام (ره) رساند/ برای ایفای نقش امام(ره)
بازیگر نقش امام خمینی ره در سریال معمای شاه ساقی مرا به امام ره رساند برای ایفای نقش امام ره از جان مایه میگذارمشکر خدا گودرزی ایفاگر شخصیت حضرت امام خمینی قدس سره شریف بازسازی اقتدار توام با آرامش و اطمینان ایشان را در مقاطع مختلف تاریخی بسیار دشوار میداند به گزارش خبرمعرفی اندیشههای دینی و سیاسی امام خمینی به نسل جوان الزامیست
در مراسم رونمایی کتاب امام بزرگوار ما تاکید شد معرفی اندیشههای دینی و سیاسی امام خمینی به نسل جوان الزامیست علی زاکانی و محمدرضا زائری در این مراسم بر لزوم معرفی چهرهی امام خمینی منطبق با واقعیت و به دور از شعار زدگی تاکید کردند به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران کافه نخامام خمینی(ره)هیچگاه از محوریت مردم در حکومت اسلامی غافل نشد
سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۷ رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت نظریه امام خمینی ره باید در محافل علمی و دانشگاهی بررسی و حتی به چالش کشیده شود زیرا این بررسی مطمئنا موجب تثبیت نظریه امام ره خواهد شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمدرضا عارف در مراسم ت-