تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798190291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی نیازمند مدلسازی است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:
اقتصاد مقاومتی نیازمند مدلسازی است
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند مدلسازی است، گفت: تحرک نظام اقتصادی ایران نشان از وجود یک سیستم خودکنترلی اصلاحی دارد.



به گزارش جام نیوز، سهراب دل‌انگیزان در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی برای اجرا نیازمند مدلسازی است.

وی بیان داشت: مطرح شدن اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان بالاترین مقام کشور موجب ایجاد موجی از همراهی با این تفکر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی برای برخی از افراد به یک موضوع تبدیل شده است، اضافه کرد: آنها دغدغه مدل‌سازی اقتصاد مقاومتی دارند.

دل‌انگیزان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک الگوی عقیدتی نیست، بلکه باید فرصتی مطرح شود تا دیگران حتی غیر مسلمانان هم از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در هر نظامی چارچوب‌ها و باید و نبایدهایی وجود دارد، اضافه کرد: در حوزه اقتصادی رفتار جوامع در حوزه بنگاه، خانوار، نهادی، بازاری، منطقه‌ای، کشوری و... متاثر از باید و نبایدهای فرهنگی، فلسفی و اعتقادی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: هنجارها و باورهایی به‌عنوان روابط نظام اقتصادی در این حوزه شکل می‌گیرد که نمی‌توان آنها را اثبات کرد.

دل‌انگیزان به دو نظام اصلی اقتصادی در جهان اشاره کرد و متذکر شد: نظام افراطی اقتصاد بازار یا لیبرالیسم اقتصادی بر پایه آزادی فردی و نظام برنامه‌ریزی متمرکز یا سوسیالیسم اقتصادی بر جامعه‌محوری بنا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرنده بودن، خودکنترلی و خوداصلاحی را از مهمترین ویژگی‌های نظام بازار آزاد عنوان کرد و افزود: در جنبش وال‌استریت که برخی آن را پایانی بر نظام بازار می‌دانستند دیدیم که چگونه به‌دلیل ویژگی‌های مذکور این نظام به فعالیت خود ادامه داد.

وی با اشاره به اهمیت مدل‌سازی در باب اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: مدل‌ها جریان حرکت به‌سمت اهداف را کانالیزه می‌کنند.

دل‌انگیزان اقتصاد مقاومتی را مدلی در چارچوب اقتصاد مختلط عنوان کرد و بیان داشت: دولت در سیستم اقتصاد مختلط باید انحصارات را کنترل و کالاهای عمومی را عرضه کند و مانع از تخریب محیط زیست شود.

این اقتصاددان اشاره‌ای به شکل‌گیری سیستم اقتصاد مختلط داشت و ادامه داد: در سنتزی که در سالهای 1250 توسط پل ساموئلسون به‌عنوان یکی از ایدئولوگ‌های نظام بازار مطرح شد، ایرادات این نظام از میان رفت.

وی یادآور شد: ساموئلسون در این سیستم سه وظیفه تخصیصی، توزیعی و تثبیتی را برای دولت در نظر می‌گیرد و نظام اقتصاد مختلط را شکل می‌دهد.

دل‌انگیزان با اشاره به تجربه برخی کشورها در زمینه مقاوم‌سازی اقتصاد داخلی خود، گفت: در خصوص اقتصاد مقاومتی نباید از تجارب دیگر کشورها در انتخاب چارچوب‌ها برای مقاوم‌سازی اقتصاد غافل ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه بیان داشت: در سال‌های اخیر پکیج‌هایی از سیستم‌های مختلف اقتصادی در کشور اجرا شد.

وی اقتصاد سوسیالیستی را مدل اقتصاد ایران در دهه 60 عنوان کرد و افزود: در این دهه بنای رفتارهای اقتصادی دولت در یک فضای بسته شکل گرفت.

دل‌انگیزان حرکت به‌سمت بازار آزاد را شاخصه اقتصاد ایران در دهه 70 برشمرد و یادآور شد: در سال‌های بین 77 تا 85 نیز اعتقاد بر آزادی‌های سیاسی و اجتماعی برای کمک به اقتصاد وجود داشت.

این اقتصاددان بیان داشت: حرکت به‌سمت خصوصی‌سازی با ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری در دولت نهم و دهم ایجاد شد و نخستین گفتمان اقتصاد مقاومتی در سال‌های 89 شکل گرفت.

وی بیان داشت: این تحرک نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران یک نظام خودکنترلی اصلاحی دارد که به‌عنوان یک عنصر قدرتمند برای ایران محسوب می‌شود./فارس/110



۱۳/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن