تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820958267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از دغدغه هاي انتخاباتي تا انتخابات الکترونيکي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۳۰ق.ظ)
از دغدغه هاي انتخاباتي تا انتخابات الکترونيکي موج- در صورت برگزاري انتخابات به صورت ديجيتال امنيت و سلامت انتخابات تضمين خواهد شد؛ از طرفي بر سرعت و دقت در انتخابات افزوده مي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سال گذشته وزارت کشور اعلام کرده بود برگزاري انتخابات الکترونيک در صورت تأمين اعتبارات صورت مي پذيرد. بنا بر تحقيقات انجام شده اين وزارتخانه براي برگزاري الکترونيکي انتخابات نيازمند 400 ميليارد تومان اعتبار است. همچنين سخنگوي وزارت کشور گفته بود ما به 95 هزار صندوق رأي در کشور نياز داريم که اگر بنا بر برپايي تمام الکترونيکي انتخابات باشد به جاي آن بايد 95 هزار دستگاه الکترونيکي شبيه خودپردازهاي بانک جايگزين کنيم.
از گفته هاي سخنگوي وزارت کشور برمي آمد که وعده الکترونيکي شدن انتخابات که براي سال 94 داده بود عملي نخواهد شد و هزينه هاي زيادي در اين زمينه نياز دارد. با اين حال مرکز پژوهش هاي مجلس هم سال گذشته در اطلاعيه اي اعلام کرده بود که الکترونيکي کردن انتخابات از لحاظ حقوقي مشکل دارد و داراي ايرادات اساسي حقوقي است. اين موضوع باعث شد که عملي ساختن اين طرح منتفي به نظر برسد.
مرکز پژوهش هاي مجلس ايرادات حقوقي را در اولين مورد درباره بار اضافي هزينه هاي عمومي مي دانست و اين که منبع مورد نظر براي تامين اعتبار مشخص نشده است ولي در جاي ديگر مطرح کرد که صرف بکار نگرفتن کاغذ در روند انتخابات حمل بر راه اندازي انتخابات الکتر,نيک نيست.
البته در گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس اين نکته هم لحاظ شده بود که اين طرح پر از ابهام است؛ چراکه انتخابات فرايندي چند مرحله اي است و معلوم نيست در کدام مرحله بايد انتخابات الکترونيک شود. در مرحله ثبت نام کانديداها، صلاحيت نامزدها، رأي گيري، شمارش آرا و... و اين که بستر هاي قانوني براي پيش بيني ارتکاب به جرم و مجازات در اين صورت مشخص نشده است. همه اين ابهامات مرکز پژوهش هاي مجلس را به آن جا رسانده که هنوز براي عملي ساختن انتخابات الکترونيک زود است و فعلا دست نگه داشته شود.
با همه اين ها وزارت کشور دو روز پيش اعلام کرد انتخابات در ۱۴ حوزه تمام الکترونيکي خواهد بود و حداقل در سه هزار شعبه تجهيزات الکترونيکي اخذ رأي مستقر خواهد شد. هيأت وزيران هم پس از بحث و تبادل نظر، اجراي الکترونيکي انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در کلان شهرها را به روش رايانه اي مورد تصويب قرار داد.
البته آن طور که کارشناسان گفته اند برگزاري انتخابات به صورت ديجيتال باعث شفافيت رقابت هاي انتخاباتي خواهد شد و از برخوردهاي سليقه اي خواهد کاست. به علاوه امنيت انتخابات را تضمين خواهد کرد. اين امر به نوعي دغدغه هاي انتخابات را رفع خواهد. دغدغه هايي که رئيس جمهور در سخنراني اخيرش از آن صحبت کرده بود.
علي جليليان، عضو کميسيون قضايي کشور به موج گفته است: «کشورهاي پيشرفته از سيستم الکترونيک استفاده مي کنند. کانديداهايي هستند که هواداران خود را مجبور مي کنند که چند بار رأي دهند. در صورت وجود سيستم الکترونيک از ارتکاب به جرايم کاسته مي شود. همچنين انتخابات از حالت سنتي در مي آيد.»
غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس به موج گفته است: «تصويب برگزاري الکترونيکي انتخابات آتي از سوي دولت بايد به تأييد شوراي نگهبان برسد. دولت فعلا اعلان آمادگي کرده است که مي تواند انتخابات را به صورت الکترونيکي برگزار کند. اين موضوع بايد به تأييد شوراي نگهبان برسد.»
جعفرزاده افزود: برگزاري انتخابات به صورت الکترونيک بر سرعت، سلامت و کنترل انتخابات خواهد افزود.
با اين همه و علاوه بر هزينه هايي که انتخابات الکترونيک دارد، شيوه موثر و سازنده اي در اجراي انتخابات است که در دسته هزينه هاي واجب قرار دارد. هزينه هايي که در گذشته هم بايد صرف مي شد تا شائبه هاي انتخاباتي پيش نمي آمد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن