تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820726752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بالاترين مشخصه انديشه امام، درک سريع ماهيت متحول نظام جهاني بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۵۷ق.ظ)
پيغام ظريف به همايش سياست خارجي امام (ره)؛ بالاترين مشخصه انديشه امام، درک سريع ماهيت متحول نظام جهاني بود موج - وزير امور خارجه کشورمان بالاترين مشخصه انديشه سياسي امام را درک سريع و زودهنگام ماهيت متحول و انتقالي شرايط نظام در حال دگرگوني بين‌المللي خواند.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدجواد ظريف در بخش مهمي از پيام خود به همايش نفي خشونت و افراطي‌گري در ديدگاه امام خميني، بالاترين مشخصه انديشه سياسي امام را درک سريع و زودهنگام ماهيت متحول و انتقالي شرايط نظام در حال دگرگوني بين‌المللي خواند که در آن مباني و منابع قدرت چند وجهي شده و صرف قدرت سخت‌افزاري به تنهايي نمي‌تواند نفوذ در روابط داخلي و بين‌المللي تضمين کند و گفت:‌ در انديشه امام خميني، نفوذ از طريق صدور پيام و ارزش‌هاي انساني انقلاب به شمول فرهنگ مقاومت، شهادت و پيروزي خون بر شمشير و نه از مسير تقديس خشونت متقارن و يا نامتقارن حاصل مي‌شود و اين ديدگاه در قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به وضوح در آموزه‌هاي امام و سيره شخصي ايشان جلوه‌گر است.
ظريف در ادامه افزود: انديشه اعتدالي و خشونت‌ستيز امام خميني حتي در دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي که کمترين اميدي به پيروزي مبارزات مردم بر رژيمي تا دندان مسلح مي‌رفت نيز زيربناي راهبردي ايشان در مبارزه بود. از اين رو بود که آگاهي دادن به مردم به منظور ايجاد خيزش عمومي و يکپارچه را هدف خود قرارداده و با انتخاب اين روش و اعتماد به وعده‌هاي الهي مبارزه را ادامه داد.
وي با اشاره به اينکه پس از پيروزي انقلاب، سيره و سلوک امام به عنوان شخص اول نظام اسلامي ايران و رهبري که ميليون‌ها مسلمان در سراسر جهان وي را الگوي خود قرار داده بودند، تغيير نکرد، گفت: با گسترش آن به سياست بين‌الملل، اخلاق‌مداري و مخالفت با ساختار خشونت‌آميز نظام بين‌الملل در پيش گرفته شد. سياست خارجي امام مبتني بر مباني اخلاقي در سياست بود و اين نوع نگاه به سياست بين‌الملل در عرصه‌هاي مختلف نمود يافته که مهمترين آنها شکل‌يابي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در بنيادهايي چون حفظ صلح و امنيت بين‌الملل، عدم تجاوز، حسن همجواري با همسايگان و تقويت همکاري با دولت‌ها بر مبناي همکاري متقابل است. در ديپلماسي امام، اخلاق برگرفته از اعتقادات اسلامي را بستر و ريشه رفتارها معرفي کرده که اين خود سرآغاز شکل‌گيري ارتباط جمهوري اسلامي با ملت‌ها در کنار دولت‌ها بود.
رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: در صحنه عمل نيز شواهد بسياري مي‌توان بر تاثيرگذاري ايده نفي خشونت و افراطي‌گري در سيره امام يافت. تاکيد ايشان در جنگ عادلانه و رعايت حقوق بشردوستانه عليرغم اعمال روش‌هاي غيرانساني طرف مقابل و پرهيز ايران از عمل متقابل در موضوعاتي چون جنگ شهرها و کاربرد سلاح شيميايي نمونه‌هايي از اين دست به شمار مي‌آيند.
ظريف بازخواني انديشه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي در نفي خشونت و افراطي‌گري در شرايط امروز که سمت و سوي تحولات در جهان اسلام و ترکيب آن با ايده‌هاي مروج خشونت و افراطي‌گري که مبتني بر قرائت نادرست از دين اسلام است را بسيار ضروري دانست و اظهار داشت: امام خميني اعتقاد داشت که دين الهي مبتني بر فطرت است که سرشتي خداجو، نيک، صلح‌جو و عدالت‌طلب دارد و ميانه‌اي با خشونت ندارد و هر گونه تلاش براي ايجاد پيوند ميان دين و خشونت چه در سطح فردي، چه اجتماعي و چه در نظام بين‌الملل را اقدامي محکوم به شکست مي‌دانست. پيام اسلام و آرمان امام خميني دوري از خشونت و تاکيد بر صلح و همزيستي به عنوان پايه‌هاي استحکام تسامح در جامعه بشري است و گفت‌وگو، منطق و استدلال شيوه مناسب براي درک تفاوت‌ها و تقريب انديشه‌هاست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن