تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799588063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش شاخص در بازارهای کالایی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
نقش شاخص در بازارهای کالایی
شاخصJOC در واقع تکمیل شده شاخصی است به همین نام که در سال 1948 و به صورت ماهانه تنظیم می شد و هدف آن ایجاد شاخصی بود که قابلیت پیش بینی روند های تورمی را داشته باشد.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری بورس کالا، بسیاری از اقتصاد دانان، اعتقاد دارند قیمت کالاهای صنعتی قابلیت بیشتری برای نشان دادن فشار های تورمی دارند و ضعف و قدرت اقتصاد را بهتر از قیمت محصولات خوراکی نشان می دهند. این اقتصاد دانان این گونه استدلال می کنند که قیمت محصولات خوراکی بیش از آنکه تحت تأثیر پارامترهای اقتصادی باشد، متأثر از سوبسیدهای دولتی ، شرایط آب و هوایی و ملاحظات سیاسی است . با این حال، هیچ کس منکر نقش قیمت محصولات خوراکی در تعیین نرخ تورم نیست. اما در این بین شاخصی نیز وجود دارد که کاملا مستقل از قیمت محصولات خوراکی است، این شاخصJOCاست که در سال 1986 وضع شده است. شاخصJOCاز زمان انتشار ، همواره یکی از شاخص های مورد توجه اقتصاددانان و تحلیلگران بازار برای سنجش فشارهای تورمی بوده است. ساختار شاخصJOCچگونه است ؟ شاخصJOCدر واقع تکمیل شده شاخصی است به همین نام که در سال 1948 و به صورت ماهانه تنظیم می شد و هدف آن ایجاد شاخصی بود که قابلیت پیش بینی روند های تورمی را داشته باشد.این شاخص کالایی قیمت های محصولات صنعتی را نشان می دهد که بعدها توسط موسسه تحقیقات چرخه اقتصادی توسعه یافت و نام این شاخص با شاخصJOC-ECRIتغییر نام یافت. گروه های تشکیل دهنده این شاخص ، منسوجات ، فلزات ، فرآورده های نفتی ، خوراک های گازی و کالاهای متفرقه هستند. این کالاها به دلیل قابلیت بالایی که در پیش بینی روند های تورمی دارند انتخاب شده اند . کالاهای تشکیل دهنده این شاخص در جدول زیر آورده شده است: نام کالا نام گروه ردیف آلومینیوم ، فولاد ، مس ، قلع ، سرب ، روی فلزات 1 کرباس ، کتان ، پلی استر منسوجات 2 گاز طبیعی ، اتیلن خوراک های گازی 3 نفت خام ، بنزین فرآورده های نفتی 4 چرم ، لاستیک ، کارتن مقوایی ، چوب بلوط ، تخته چندلایی متفرقه 5 این شاخص طبقه بندی گسترده ای از مواد خام مورد استفاده در تولیدات صنعتی را در بر دارد و علاوه بر اینکه یک شاخص پیشرو در زمینه پیش بینی نرخ تورم استبه پیش بینی چرخه های کسب و کار نیز کمک می کند . یکی از مهم ترین تفاوت های این شاخص باCRB ودیگر شاخص ها این است که در محاسبه این شاخص ، مواد غذایی ، حبوبات و فلزات گرانبها مانند طلا و نقره وجود ندارند. شکل زیر این شاخص را در مقابل میانگین 3 ماهه آن در ماه های مختلف سال های 2011 و 2012 بیان می کند: نمونه ای از شاخصJOCکه توسط سایت آن منتشر می گردد : کاربرد شاخصJOCدر تحلیل بین بازاری : در کشور آمریکا شاخص نقدی مواد خام صنعتیCRBو شاخصJOCشاخص های مهمی هستند و از آنجایی که هر دو تنها از قیمت مواد صنعتی تشکیل شده اند ، روندی بسیار مشابه دارند و همبستگی بالایی بین نمودار های آن ها مشاهده می شود . اما اگر بخواهیم شاخص نقدیCRBرا با شاخصJOCدر مورد تغییرات نرخ بهره مقایسه کنیم ، شاخصCRBهمبستگی بالاتری با نرخ های بهره در کشور آمریکا دارد و تغییرات بازار اوراق قرضه را مناسب تر بیان میکند ، چون در کشور آمریکا شاخص مواد خام غذایی در کنار شاخص مواد صنعتی و با تشکیل شاخص نقدیCRB، درک بهتری را از بازار کالایی این کشور بیان می کنند. نتیجه گیری: در یادداشت قبلی باشاخصCRBو ساختار آن و نقش این شاخص در تحلیل بین بازاری آشنا شدیم. در این قسمت با شاخصJOCآشنا شدیم .در قسمت بعد نیز با شاخص های مهم در کشور کانادا آشنا شده و دو شاخص مهمIPPIوRMPIرا بررسی خواهیم کرد. در پایان یادداشت ها قصد داریم بهترین شاخص را جهت استفاده در بورس کالای کشورمان پیشنهاد کنیم.

انتهای پیام/



اخبار مرتبط

انتشار اطلاعیه راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا
عقب نشینی خریداران در تالار محصولات پتروشیمی
عرضه 200 هزار تن سنگ آهن مجتمع سنگان




۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن