محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832716614
پاسخ امیرالمؤمنین (ع) به پرسشی درباره راز سجود
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
رازهای نماز؛
پاسخ امیرالمؤمنین (ع) به پرسشی درباره راز سجود
معنای سر برداشتن از سجود این است که مرا از زمین خارج کردی و سجده دوم، یعنی دوباره مرا به زمین بازخواهی گردانید و سر برداشتن از سجده دوم یعنی دگر بار مرا از زمین بیرون می آوری.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، عالم و مفسر بزرگ معاصر آیت الله جوادی آملی در بخشی از کتاب رازهای نماز به تأویل رکوع و سجود در منابع و متون اسلامی می پردازد و اظهار می دارد: نمازگزاری که با پروردگار خویش مناجات می کند هنگام رکوع، گرچه پشت و گردن خویش را به جلو می کشد و سپس برای فرمان بردن از خداوند می ایستد و خویش را استوار می کند ولی همه این ها نسبت به دشمن خدا و دشمن امر و نهی اوست که همان شیطان فریبکار، نفس امّاره و دنیای سرتاپا فریب باشد. اما نسبت به خداوند متعال هر قیامی نزد او قعود و هر اعتدال و استقامتی نزد او خمیدگی و هر گردن کشیدنی نزد او شکستگی است؛ زیرا هر زنده ای نسبت به او مرده، و هر دانایی نسبت به او نادان و هر توانایی نسبت به او ناتوان است چون هر چیزی نسبت به وجه الله باقی نابود و فانی شدنی است. هر مالکی غیر او مملوک و هر دانایی غیر او یادگیرنده است از این رو امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: "كُلُّ قَوِیٍّ غَیْرَهُ ضَعِیفٌ وَ كُلُّ مَالِكٍ غَیْرَهُ مَمْلُوكٌ وَ كُلُّ عَالِمٍ غَیْرَهُ مُتَعَلِّمٌ وَ كُلُّ قَادِرٍ غَیْرَهُ یَقْدِرُ وَ یَعْجِزُ وَ كُلُّ سَمِیعٍ غَیْرَهُ یَصَمُّ عَنْ لَطِیفِ الْأَصْوَاتِ- وَ یُصِمُّهُ كَبِیرُهَا وَ یَذْهَبُ عَنْهُ مَا بَعُدَ مِنْهَا وَ كُلُّ بَصِیرٍ غَیْرَهُ یَعْمَى عَنْ خَفِیِّ الْأَلْوَانِ وَ لَطِیفِ الْأَجْسَام وَ كُلُّ ظَاهِرٍ غَیْرَهُ غَیْرُ بَاطِنٍ وَ كُلُّ بَاطِنٍ غَیْرَهُ غَیْرُ ظَاهِرٍ / هر توانایی جز خداوند ناتوان، و هر مالک و متصرفی غیر او مملکوک و هر دانایی جز او یادگیرنده است و هر قادر و توانایی جز او در برخی امور توانا و در پاره ای ناتوان است و هر شنونده ای جز او از درک صداهای ضعیف کر است و صداهای قوی نیز او را کر می کند و هر بینایی جز او نابیناست و جز او هر آشکاری پنهان است و هر پنهانی جز او آشکار نیست." نموداری راز نهان تنزل در رکوع و سجود نمازگزاری که با خدا مناجات می کند باید خم شود و رکوع کند یا سجده به جای آورد تا هر آنچه راز نهان در مرحله تنزّل است به شکل رکوع و سجود نمودار شود. چنان که خم کردن پشت و کشیدن گردن به علامت آماده بودن برای جانبازی گرچه عنوان رکوع یا سجود بر خداوند متعال را همچنان داراست لیکن نسبت به دشمنان دین خدا قیام و استواری است. همان گونه قیام نیز گرچه برای دفاع از کیان دین، قیام به شمار می آید ولی نسبت به حضرت قیّوم محض، کرنش و انحطاط است چنان که امیر موحّدان علی علیه السلام درباره خداوند فرمود: "غنی کلّ فقیر و عزّ کلّ ذلیل و قوّه کلّ ضعیف / خداوند متعال بی نیازکننده هر فقیر و عزت بخش هر ذلیل و توانایی دهنده هر ناتوان است" زیرا هر چیزی نزد خداوند، خاکسار و ساجد است و هیچ سود و زیان چیز دیگر را دارا نیست. بنابراین اولا هر توانایی در قیاس با خداوند متعال ناتوان است. ثانیا گرچه نسبت به احیا و زنده کردن امر و فرمان خداوند و دفاع از دین او توانمند باشد ولی توانایی اصیل و ذاتی او نیست بلکه به طفیل و پیروی از توانایی قادر مطلق است زیرا نیروی او برخاسته از توانایی خداوندی است که نیروبخش هر ناتوان است. از این رو نباید امر بر هیچ کس اشتباه شود و خود را نیرومند ببیند بلکه بر انسان است که نخست خردمند باشد سپس همه دستگاه های ادراکی و تحریکی خویش را که از پیروان و همراهان خرد هستند به پیروی از خرد و تعقل وادار کند و این گونه بیندیشد که با نیرو و توان خداوند است که می ایستد و می نشیند و قیام می کند و خم می شود و دفاع می کند و حمله ور می شود و بر همین منوال است سایر اوصافی که برخی از آن ها نسبت به خداوند سنجیده می شود و برخی نسبت به دفاع از حرمت های دین او. رکوع و نیز سجود از ارکان اساسی و اصلی نماز به شمار می آید و نمادی از فروتنی و تسلیم در آستانه و ساحت ربوبی محسوب می شود. از این رو در آیاتی چند از قرآن گاه بنده به نماز و به برپاداری آن مأمور است و گاهی او را به برپاداری رکوع و سجود دستور داده اند مانند: "یا ایها الّذین امنوا ارکعوا واسجدوا و اعبدوا ربّکم وافعلوا الخیر لعلّکم تفلحون / ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را بپرستید و کار خوب انجام دهید. باشد که رستگار شوید" پاسخ امیرالمؤمنین (ع) به راز سجود هر یک از رکوع و سجود نوعی خضوع عملی در پیشگاه خدای متعال است لذا در هر یک نوعی خضوع قولی نیز مقرر شده و در هر دو تسبیح - "سبحان ربّی العظیم و بحمده" و "سبحان ربّی الاعلی و بحمده" – تشریع شده است. صدوق رحمه الله در کتاب "علل الشرایع" علت آن را این گونه بیان کرده که بنده با فروتنی، افتادگی، پرستش، پارسایی، خواری، رام و تسلیم بودن، تواضع و نزدیک شدن به پروردگار، تقدیس کننده او، بزرگ دارنده و شاکر آفریننده و روزی رسان خویش است. اما دریاره دو بار سجده کردن و ذکر ویژه آن روایتی نقل شده که شاهد گفته پیشین است؛ از امیرالمؤمنین علیه السلام درباره معنای سجود پرسش شد. حضرت فرمود: خدایا مرا از آن آفریدی یعنی از خاک. معنای سر برداشتن از سجود این است که مرا از زمین خارج کردی و سجده دوم، یعنی دوباره مرا به زمین بازخواهی گردانید و سر برداشتن از سجده دوم یعنی دگر بار مرا از زمین بیرون می آوری و معنای گفتن "سبحان ربّی الاعلی و بحمده" این است که "سبحان" به معنای منزه داشتن پروردگار و "اعلی" یعنی در آسمان ها برتر و بالاتر به گونه ای است که همه بندگان پایین تر از اویند و همه را با بلندمرتبه گی خویش مقهور ساخته، تدبیر امور به دست اوست و نیکی ها و برتری ها به سوی او بالا می روند. دیدگاه پیشوایان دین درباره چرایی دو سجده بودن نماز پیشوایان دین علیه السلام درباره علت دو سجده فرموده اند: چون پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در شب معراج به آسمان بالا رفت و عظمت پروردگارش را مشاهده کرد به سجده افتاد. وقتی سر از سجده برداشت باز عظمت پروردگار را مشاهده کرد دوباره به سجده رفت. بر این اساس سجده دو بار واجب شده است. بنابراین نمازگزاری که به راز نماز آشناست هرچه را در توجیه احکام، اذکار و افعال نماز گفته شده و یا ذکر می شود وسیله شهود چیزی قرار می دهد که نزد خداوند گنجینه است و برای خواص اولیای او ذخیره شده و عبارت است از "اسماء الحسنی" نام های نیک و صفات برتر خداوند. بنده رازجو پس از سیر به سوی آن ها به جانب "شدن" می گردد زیرا حرک و سیر، مقدمه شدن است و شدن همان راز واقعی نماز است و پایین تر از آن هرچه گفته شده یا می شود، همه از قبیل آداب، حکمت ها و سنت هایی است که ذاتا هیچ ربطی به راز و نهان نماز ندارد که امری عینی، خارجی و تکوینی است چون این ها کجا و یک سلسله مفاهیم ذهنی یا احکام اعتباری کجا که خارج از جهان اعتبار هیچ اثری برای آن ها نیست. کتاب رازهای نماز/آیت الله جوادی آملی
۱۰/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
پاسخ مرادخانی درباره مذاکره با شجریان/هنوز با هیچ خوانندهای مذاکره نکردهایم
پاسخ مرادخانی درباره مذاکره با شجریان هنوز با هیچ خوانندهای مذاکره نکردهایم فرهنگ > موسیقی - ایسنا نوشت معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت ارکستر موسیقی ملی ایران هنوز کارش را آغاز نکرده است و ما هم دربارهی خوانندهی ارکستر با هیچکس مذاکرهرازینی سخنان هاشمی رفسنجانی درباره صفوی را رد کرد/ امام هیچ وقت نگفتند فرماندهان خائن هستند
رازینی سخنان هاشمی رفسنجانی درباره صفوی را رد کرد امام هیچ وقت نگفتند فرماندهان خائن هستند رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در ایام جنگ با رد تمامی شایعهها در خصوص حکم اعدام برخی فرماندهان عالیرتبه در آن دوران اظهار کرد موضوع خیانت فرماندهان به هیچ عنوان مطرح نبود و حضرت امارازگشایی از سکوت امیر قلعه نویی درباره استقلال
رازگشایی از سکوت امیر قلعه نویی درباره استقلال ورزش > لیگ برتر - یک هفته از برکناری محترمانه امیر قلعه نویی از استقلال گذشته اما او حتی کلامی حرف نزده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین چهارشنبه قبل بود که امیر قلعه نویی متوجه شد دیگر جایی در استقلال ندارد اوقناعتی از پاسخ قالیباف درباره هتل اسپیناس قانع نشد/ مهات 10 روزه شهردار تهران
قناعتی از پاسخ قالیباف درباره هتل اسپیناس قانع نشد مهات 10 روزه شهردار تهران عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت قناعتی از پاسخ قالیباف درباره هتل اسپیناس قانع نشد اما مهلتی حدودا ۱۰ روزه خواست تا اقدامات کارشناسی را تکمیل و نظر خود را اعلام کند به گزارش نامه نیوزادعای العهد درباره ابراز تمایل بارزانی برای برقراری رابطه با اسرائیل
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ پایگاه خبری العهد لبنان مدعی شد که مسعود بارزانی با شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی مصاحبه کرده و در این مصاحبه از تمایل خود به برقراری روابط دوستانه با اسرائیل سخن گفته است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پایگاه اینترنتی العهد لبنان دردر پی انتشار گزارشی از حراج تهران صورت گرفت توضیح دفتر هنرهای تجسمی درباره حراج تهران+پاسخ فارس
در پی انتشار گزارشی از حراج تهران صورت گرفتتوضیح دفتر هنرهای تجسمی درباره حراج تهران پاسخ فارسدر پی انتشار گزارشی با عنوان وقتی که حراج بزرگ تهران مسیر قانونی را دور میزند در خبرگزاری فارس دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این باره توضیح داد به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاپاسخ ایران به درخواست «پروجا» درباره کواچ
پاسخ ایران به درخواست پروجا درباره کواچ فدراسیون والیبال ایران با درخواست باشگاه پروجا مبنی بر فعالیت کواچ در این باشگاه و تیم ملی به صورت همزمان را تایید نکرد خبرگزاری فارس باشگاه پروجا پس از جدایی گربیچ به شدت در تلاش برای یافتن یک جانشین برای جایگزینی وی است اما تقریباً موزیر رفاه: حداکثر 15 روزه به شکایات درباره هدفمندی یارانهها پاسخگو خواهیم بود
وزیر رفاه حداکثر 15 روزه به شکایات درباره هدفمندی یارانهها پاسخگو خواهیم بود وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصلاح نظام یارانهای از مردم خواست اشتباهات احتمالی در هنگام اجرای طرح را با سعه صدر تحمل کنند و گفت ما خود را متعهد میدانیم که پس از ثبت اعتراض از 5 خردادمچرا پزشکان تمام بینی ها را یک شکل عمل می کنند؟/ پاسخ جراح بینی درباره تبلیغات
چرا پزشکان تمام بینی ها را یک شکل عمل می کنند پاسخ جراح بینی درباره تبلیغات چند رسانهای > فیلم - در برنامه این هفته میکروسکوپ که هر هفته از شبکه 4 پخش می شود در مورد مشکلات تنفسی بعد از عمل زیبایی بینی تغییر رنگ بینی و مشکلات عمل برای بینی های گوشتی پاسخ داده شدبرکناری فرماندار جهرم ربطی به حادثه شیراز نداشت/ توضیحات وزیر کشور درباره لغو سخنرانیها
رحمانی فضلی درجمع خبرنگاران برکناری فرماندار جهرم ربطی به حادثه شیراز نداشت توضیحات وزیر کشور درباره لغو سخنرانیها وزیر کشور تاکید کرد بنده مسئول مستقیم بررسی حادثه شیراز از طرف شورای امنیت ملی هستم و در اینجا اعلام میکنم فرماندار جهرم هیچ نقشی در تحقیقات حادثه شیراز نداشتهمصوبه شورای عالی شهرسازی درباره هتل آسمان شیراز
مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره هتل آسمان شیراز شناسهٔ خبر 2764007 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۸ اقتصاد > راه و مسکن شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه ای را در خصوص هتل آسمان شیراز ابلاغ کرد به گزارش خبرگزاری مهر پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامهاي به استاپاسخ سردار ذوالفقاری درباره تحرکات داعش
پاسخ سردار ذوالفقاری درباره تحرکات داعش معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد اینکه گفته می شود داعش به نزدیک مرزهای ما می آید باید بگویم این گروه تروریستی در حد و اندازه ای نیست که بخواهد به مرزهای ما تعرض کند مهر سردار ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر ایپاسخ مطهری به زیباکلام درباره بودجه فرهنگی
پاسخ مطهری به زیباکلام درباره بودجه فرهنگیتاریخ انتشار سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۲۹ علی مطهری در نامهای خطاب به صادق زیباکلام نامه پیشین او در مورد بودجه بخشهای فرهنگی را پاسخ داده است به گزارش مشرق علی مطهری در نامهای خطاب به صادق زیباکلام نامه پیشین او دپاسخ مکتوب شهردار اصفهان درباره عنوان مدیر کل حوزه شهردار به شورای شهر
پاسخ مکتوب شهردار اصفهان درباره عنوان مدیر کل حوزه شهردار به شورای شهر اصفهان - ایرنا - شهردار اصفهان با ارسال نامه ای مکتوب به رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به تذکرات اعضای این شورا درباره عنوان مدیرکل حوزه شهردار پاسخ داد به گزارش ایرنا در پاسخ نامه سید مرتضی سقائیان نژاد بهدر صحن علنی مجلس نمایندگان از پاسخهای وزیر کار درباره مشکلات کارگران معدن قانع شدند
در صحن علنی مجلسنمایندگان از پاسخهای وزیر کار درباره مشکلات کارگران معدن قانع شدندنمایندگان مجلس با 114 رأی موافق از پاسخهای وزیر کار به سؤال حسین طلا نماینده تهران درباره مشکلات کارگران معدن قانع شدند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشسپاسخ وزیر نیرو درباره سد گتوند/اعتبار آبرسانی روستایی 21 هزار میلیارد
در نشست خبری خوزستان مطرح شد پاسخ وزیر نیرو درباره سد گتوند اعتبار آبرسانی روستایی 21 هزار میلیارد خبرگزاری پانا وزیر نیرو درباره مسایل مطرح شده درباره مشکلاتی که سد گتوند در خوزستان به وجود آورده است گفت سد گتوند سدی است که مطالعات آن توسط شرکتهای مشاور داخلی و خارجی انجام شپاسخ منصوریان درباره حضورش در استقلال
پاسخ منصوریان درباره حضورش در استقلال سرمربی تیم فوتبال نفت تهران به بحث حضورش در استقلال پاسخ داد نامه نیوز جدایی امیر قلعه نویی از استقلال قطعی است و اکنون گزینه های مختلفی برای جانشینی وی مطرح شده اند یکی از این گزینه ها علیرضا منصوریان سرمربی موفق نفت تهران است که هوا-
گوناگون
پربازدیدترینها