تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820124547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اثبات كلامي يا عملي وعده‌ها!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اثبات كلامي يا عملي وعده‌ها!
نویسنده : مهران ابراهیمیان 
دو سال از تشكيل دولت گذشته است و هنوز هم دولتمردان در حال دادن اين شعار هستند كه «به وعده‌هاي خود پايبند هستند!»؛ وعده‌هايي كه قرار بود 100 روزه به سرانجام برسد و بعد از آن قرار بر اين شد 100 روزه برنامه‌ريزي شده و در پي برنامه‌ريزي در ميان مدت عملي شود اما آنچه از ميان سخنان مردان اقتصادي و رياست محترم جمهوري مي‌توان استخراج كرد، همان جمله بالاست كه در نشست‌هاي مختلف تأكيد دارند: «به وعده‌هاي خود پايبند هستند!»
اگر عمليات مناسب اجرايي و شايسته تقدير در حوزه اقتصاد درمان را كنار بگذاريم، به سختي مي‌توان برنامه‌اي عملي يا درحال اجرا را يافت كه در حوزه اقتصاد جامه عمل به خود گرفته باشد.
 در واقع دولت طي دو سالي كه گذشته است در حوزه اقتصادي تمام برنامه‌ها و تمركز خود را معطوف به سه بخش كلي كرده است، بي‌آنكه برنامه‌اي براي توليد، ‌اشتغال و مسكن (‌سه معضل بزرگ اقتصاد كشور) ارائه كرده باشد. تمركز اول دولت به عامل بيروني تأثيرگذار بر اقتصاد بوده كه برآيند نهايي آن تاكنون نمود عيني نداشته است ولي مردم همچون دولت اميدوارند نتيجه تلاش‌ها به توافقي عزتمندانه و اثرگذار اقتصاد منتهي شود. در اين حوزه دولت با تلاش و به كارگيري نيروهاي متخصص در حوزه بين‌الملل تلاش كرده به رغم زياده خواهي غرب راه‌حلي براي اين موضوع بيابد اما بنا به ضعف عملكرد در اطلاع‌رساني و گره‌زدن بيش از حد زلف تحريم‌ها و مذاكرات به اقتصاد، ‌وضعيت اقتصاد را در حالت انتظار ثابت نگه داشته است؛ وضعيتي از ثبات كه متأسفانه برخلاف وعده‌ها همچنان ركود حاكم سايه‌اي سنگين بر توليد و ايجاد اشتغال دارد.
تمركز دوم دولت كه شايد انرژي زيادي نيز از دولتمردان اقتصادي را گرفته است نقد بيرحمانه دولت قبل بدون درس گرفتن و يافتن راه‌حل است تا در پس اين نقدها راه‌حل‌هاي برون رفت را دنبال كرده واقتصاد نه با حرف كه با اصلاح ساختارها و تدريجي روند سلامت خود را در پيش بگيرد.  اما تمركز سوم دولت كه نشئت گرفته از مديران اثرگذار بر رئيس‌جمهور بوده، بيشتر معطوف به بازار پولي است؛ فعاليتي كه شايد تنها مرد با برنامه دولت يازدهم در حوزه اقتصاد كلان، پشت پرده نسخه‌هايي را تجويز كرد تا در نهايت كنترل تورم بر خروج از ركود ارجحيت داده شود.
اما از آنجا كه اقتصاد تك محصولي ما بيشتر اقتصادي توزيعي است، اين سياست‌ها نيز نه تنها نتوانست منجر به تحرك بخش توليد شود بلكه نتيجه آن شتاب توليد پول پرقدرت و نقدينگي است.
آنچنان كه رئيس كل بانك مركزي نيز دو روز پيش به اين امر اعتراف كرد كه هنوز توليد به سال 90 نرسيده و ما همچنان در بخش توليد نه فقط ظرفيت جديدي ايجاد نكرديم كه هنوز ظرفيت‌هاي غيرفعال بسياري را دارا هستيم. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كارنامه دولت يازدهم در حوزه اقتصادطي دو سال اخير به رغم اينكه تورم كنترل شد، ‌اما نمي‌تواند به همين روش ادامه يابد، ‌زيرا به غير از عميق‌تر شدن ركود حتماً دچار تورم نيز خواهيم شد، لذا دولت اكنون كه در آستانه ورود به سال سوم مديريتش قرار دارد بايد تدبيري را در دستور كار خود دهد كه اين تدبير منجر به انجام طرح‌هاي واقعي در رفع سه معضل كلان توليد، ‌اشتغال و مسكن باشد. نه تدبيري كه مانع اجراي هرگونه عملياتي در اقتصاد باشد. اكنون وقت اثبات كلامي پايبند بودن به وعده‌ها نيست، وقت اثبات عملي وعده‌هاست.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن