تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803014620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضای جامعه آماده جرم است/باید به مردم آموزش داد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: فضای جامعه آماده جرم است/باید به مردم آموزش داد


سازمان های بین المللی و متخصصان مختلف تعاریف مختلفی از جرائم سایبری ارائه داده اند./ فرهنگ سازی و شناسایی مصادیق مجرمانه بسیار مهم است. باید به مردم آموزش لازم داده شود./در بحث جرائم سایبری فرهنگ سازی و شناسایی مصادیق مجرمانه و آموزش به مردم مهم است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برابر آخرین آمارهای «پلیس بین الملل»(اینترپل) در هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری می‌ شود، و بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سراسر جهان کسب درآمد نامشروع است. در همین چارچوب نشست بین المللی «جرائم سایبری در جهانِ به هم پیوسته» از دیروز(سه شنبه) در تهران آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.   لازم به توضیح است که به همین بهانه از سردار هادیانفر، رئیس پلیس سایبری کشور و همچنین سرهنگ علی نیک نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس، دعوت شد که پاسخگوی سئوالات در گفتگوی 18:30 باشند که با وجود هماهنگی های اولیه در برنامه حضور نیافتند.
با این حال برنامه با میهمان حضوری برنامه آقای روح الله مومن نسب، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور، و دو میهمان تلفنی به نام های آقای «پرویزی»، مدرس دانشگاه، و نصراللهی، کارشناس حقوقی، است.  
جرایم سایبری
پرویزی:
سازمان های بین المللی و متخصصان مختلف تعاریف مختلفی از جرائم سایبری ارائه داده اند. اما بیشتر جرائم رایانه ای از جمله جرائم سنتی، دسترسی غیر مجاز، جعل رایانه ای جزء جرائم سایبری محسوب می شود.
  مومن نسب:
* فضای امروز جامعه آماده شده است برای جرم. ما علت را رها کرده ایم و چسبیده ایم به معلول. بسیاری از مجرمان سایبری خودشان قربانی این بسترند. ما فضایی ایجاد کرده ایم که فرد به راحتی می توانیم کلاهبرداری کند یا کودکمان در گوشه خانه نشسته است و دارد وارد فضایی می شود که شاید خودش نداند و در نهایت به جرم ختم شود؛ اینجا دیگر نمی شود با یک کار ارشادی فرد را تنبیه کرد؛ چون جرمی واقع شده است. پس باید ابتدا با خود علت برخورد کرد.   * چرا شبکه های اجتماعی که همه ناقض جمهوری اسلامی است در جامعه ما رشد می کند؟ چرا قوه قضائیه ثابت می کند این شبکه ها مخل خانواده هاست اما دولت آنها را تعطیل نمی کند؟   * البته در این میان قوانین هم باید بازنگری شود.
پرویزی:
هیچ وقت نمی شود تصور کرد که جرایم به صفر برسد، اما در رابطه با وضع قوانین ما تمام قوانین و مقررات بیشتر کشورها را در این زمینه بررسی و سپس تلاش کردیم آنها را برای کشور خود بومی کنیم.
ما در زمینه جرائم سنتی مشکلی نداریم؛ چون با قوانین سنتی می شود با آنها برخورد کرد، جرایم اگر رایانه ای هم باشد، می شود با آنها برخورد کرد. مثلا ما در کشور قانون «کپی رایت» داریم. در بیش از 98 درصد موارد خلاء قانونی وجود ندارد و حتی تحولات آینده در نوشتن این قوانین لحاظ شده است. از سال 82 با بررسی های بسیار نوشتن قوانین آغاز شد و تا سال 84 ادامه یافت اما در سال 88 به تصویب رسید.
جرایم سایبری

مومن نسب:
بسیاری از مفاهیم در سال 82 وجود نداشت؛ قوانین ما نیاز بسیاری به بازنگری دارد. «تری جنریشن»، یعنی نسلی رفت و نسل دیگر باید بیاید. حتی مهندسی یا کارشناسی که با نسل دو کار می کرد شاید توانمندی نسل سوم را نداشته باشد؛ مخابرات جدیدی باید وارد عمل شود، پس قانون هم باید پویا شود. همین قانون باز اختیارات کامل به کارگروه نداده است و در واقع مراجع قانونی ما خیلی عقب تر از جرم است.
چرا باید در کشور چیزی به اسم جرم وجود داشته باشد. پیشگیری باید اتفاق بیفتد؛ جرم بایستی آنقدر کم باشد که وقتی فردی می خواهد جرم کند سریع در جامعه شناخته شود.
مجری قانون خیلی وقت ها ضوابط لازم را ندارد، چرا باید فیلترشکن در کشور وجود داشته باشد؟ وزارت ارتباطات تنها وزارتخانه ای که سه وظیفه قوای سه گانه را دارد؛ اما خوب عمل نمی کند.
وقتی اینترنت وارد کشور شد ما جزء نخستین کشورهای خاورمیانه  و چند کشور اول دنیا بودیم در داشتن اینترنت اما الان پسرفت کرده ایم.   نصراللهی، کارشناس حقوقی:

جرایم سایبری

در بحث جرائم سایبری فرهنگ سازی و شناسایی مصادیق مجرمانه بسیار مهم است. باید به مردم آموزش لازم داده شود. راهکار دوم بحث تجهیز پلیس فتا است. گاهی در مراحل بدوی تشکیل پرونده خوب پیگیری نمی شود؛ ادله جرم به خوبی پرداخته نمی شود و در دادگاه ها رد می شود، باید ادله محکمه پسند باشد.
مومن نسب: من معتقدم قانون باید پیشگیری کند؛ بستر موجود در حال حاضر فرد را به سمت جرم سوق می دهد. اول پیشگیری؛ دوم مجازات مطابق با جرم باشد و بروز باشد؛ سوم آموزش داده شود.
الان در گوشی شما وایبر یا واتساپ ایکونی دارد که نوشته است «نرم افزار مجاز است مطلب یا عکس شما را بردارد؛ موقعیت مکانی شما را بردارد؛ دفترچه گوشی را بردارد؛ رمز حساب شما را تغییر دهد؛ الان گوشی ها هوشمند است و گوشی حتی اگر شما اطلاعات ندهید، اطلاعات را از شما جمع می کند، پس باید حتما پیشگیری صورت گیرد.
 


چهار شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن