تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816995768
افخمی: آمار تماشاگران سینما دروغ است
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
افخمی: آمار تماشاگران سینما دروغ است بهروز افخمی در سومین روز هفته پژوهش سینمای ایران در خانه هنرمندان گفت:وضعیت سینمای ایران از نظر تعداد تماشاگران وخیمتر از آمارهای رسمی است. آمار ۱۲ میلیونی در واقع حدود ۸ میلیون نفر است. این آمارها دروغ است.
به گزارش فرهنگ نیوز، در سومین نشست «هفته پژوهش سینمای ایران» با عنوان «سینمای ایران و فیلمنامه» که دوشنبه ۴ خرداد در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، فرهاد توحیدی و محمد شهبا به ایراد سخنرانیهای خود با عنوان «ایده و ایدهپردازی در فیلم» و «روایت غیرخطی» پرداختند. دیگر سخنران این نشست بهروز افخمی، کارگردان سینمای ایران، بود که با عنوان «هرم را وارونه کن» برای حاضران سخنرانی کرد.بهروز افخمی در ابتدای سخنرانی خود به تشریح وضعیت فعلی سینمای ایران پرداخت و گفت: وضعیت سینمای ایران از نظر تعداد تماشاگران وخیمتر از آمارهای رسمی است. آمار ۱۲ میلیونی در واقع حدود ۸ میلیون نفر است. این آمارها دروغ است. بهعنوان مثال آمار تماشاگران شهر موشها دو برابر آمار واقعی اعلام شده و این قضیه به درجات مختلف در مورد تمام فیلمها صادق است. سینمای ایران را همچون مریضی که دچار مرگ مغزی شده، به دستگاههای مختلفی وصل کردهاند که به محض جدا شدن از آن دستگاهها قلبش از کار خواهد ایستاد. یعنی آنرا بهطور مصنوعی زنده نگه داشتهاند و به نظر میرسد در وضعیت فعلی هیچ امید و راه نجاتی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر روایت غیرخطی راه نجات فیلمنامهنویسی دانسته میشود، اما به نظر من این شیوه روایت در واقع راه فرار فیلمنامهنویس برای پنهان کردن این قضیه است که قصه تازهای در دست ندارد. عمر روایت غیرخطی کمابیش به آخر رسیده است و احتمالا در چند سال آینده فیلمنامهنویسان به چنین ترفندی پناه نمیبرند. آخرین فیلم پر فروش سینمای جهان که احتمالا ماندگار هم خواهد شد فیلم آواتار است، در حالیکه بازیگر مشهور نداشته و روایتش کاملا خطی است. روایتی پهلوانی و نظامی که احتمالا مورد پسند بخش زیادی از تماشاگران از جمله زنان نیست و احتمالا سازنده هم این قضیه را میداند. تایتانیک هم که فیلم بسیار پرفروشی بود روایتی کاملا خطی داشت، تماشاچی زن هم بسیار به آن علاقهمند بود و بارها آنرا دید. پس فیلمنامهنویس باید از توجیه شکستهایش دست بردارد و بپذیرد صنعت سینما صنعت دشواری است که در آن شکستهای فراوانی وجود دارد. زیرا سینما نیاز ذاتی انسان نیست و تماشاگر در آن دنبال دریافت چیزی است که در زندگی به آسانی نمیتواند دریافت کند.
کارگردان فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در ادامه سخنرانیاش گفت: توصیه من به کسانی که در ابتدای راه هستند این است که بهعنوان فیلمنامهنویس به چارچوبهای واقعی سینما برگردید، نه آن چیزهایی که خیال میکنیم سینما است. این اصول ساده را نه تنها فیلمسازان جوان یاد نمیگیرند بلکه توسط فیلمسازان باتجربه تر هم نادیده گرفته میشوند. مردم برای چه سینما میروند؟ چه تعداد از فیلمهای ما برای پرده بزرگ ساخته شدهاند؟ آیا فیلمسازان ما آماده مواجهه با تماشاگری هستند که یکی دو ساعت در سالن تاریک سینما مینشیند و میخواهد به فیلمساز هجوم بیاورد؟ یا اینکه میخواهیم به او بگوییم اینها حرفها و منویات و نگاه فلسفی من به زندگی است و شما هم باید از آن لذت ببرید؟ میدانید تاریکی با تماشاگر چه میکند؟ تاریکی تماشاگر را در وضعیت عذابآوری قرار میدهد، مگر آنکه فیلمساز بداند چگونه از آن برای غرق کردن تماشاچی در فیلم استفاده کند. اینها قواعد ابتدایی سینماست که با دانستن آن، لازم نیست به روایت غیرخطی پناه ببریم.
وی اضافه کرد: اگر داستان خطی را خوب تعریف کنیم هنوز مشتری دارد. در حال حاضر داستانهای خطی تکراری شدهاند و راه فرار هم شده بُر زدن چند روایت با هم که مثلا در فیلم ۲۱ گرم شاهد آن بودهایم. این راهها بهسرعت کهنه میشود. اگر فیلمهای موفق امروز را ببینیم داستانهای واقعی دارند، مثل «شکارچی روباه» یا «تکتیرانداز آمریکایی» و دلیل موفقیت آنها هم این است که واقعیت از تخیل همه ما جلوتر است. اگر حوصله تحقیق درباره واقعیت را داشته باشیم همیشه داستانهایی وجود دارد که با روایت خطی و داستانگوییِ سرراست، تماشاگر را جذب کرده و دو ساعت پای فیلم نگه دارد.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه به پیشنهادات خود برای خروج از این وضعیت پرداخت و گفت: چیزی که الان داریم و مرده، ضد سینماست و نه سینما. تاکنون ضدسینمایی داشتهایم که با یارانه دولت سر پا نگه داشته میشده و الان که دولت پول ندارد، فیلمها یکییکی از دور خارج میشوند و کل سینمای ایران ورشکست شده است. این قضیه در پنج سال اخیر خیلی وخیم شده است، اگرچه همان ۱۰ سال پیش هم میشد گفت سینمای ایران مرده است. پیشنهاد من این است برای باقیماندن در سینمای امروز جهان و خارج شدن سینمای ایران از وضعیت مرگ مغزی، فیلمسازان آینده باید چشماندازشان را تغییر دهند و به سینما فکر کنند نه ضدسینما. ضدسینما یعنی آن چیزی که یک فیلمساز تجربی میسازد و میگوید میخواهم راههای تازهای کشف کنم. تا وقتی که این راههای تازه درست تعریف نشده باشند و موفقیت و کارایی آنها در صنعت سینما اثبات نشده باشد، نمیتوان اسم سینما را روی آن گذاشت. تمام سهم سینمای اروپا در تجارت جهانی فیلم به ۵ درصد کل درآمد نمیرسد. از همینجا میتوان ماندگاری و تاثیرگذاری آن در افکار عمومی را سنجید. اما هنوز از نظر بسیاری از ما تمام سینما یعنی جشنواره کن و برلین.
کارگردان فیلم «عقرب» ادامه داد: پس هرمی که در ذهنمان است را وارونه کنیم. در قاعده هرمِ کنونی کسانی را قرار دادهایم که به ما القا کردهاند کمارزشترین تماشاچیان هستند. یعنی کودکان، نوجوانان، زنان خانهدار، کارگران، مردان کمسواد، کشاورزان و... در حالیکه اینها بیش از نیمی از ارتفاع هرم ما را شکل میدهند اما از نظر سینماگران ما ارزش زیادی ندارند چون نگاه ما همیشه به بالای هرم بوده است و کسانی را ارزش دادهایم که اهل تحصیلکرده و فرهنگ و هنر و.. هستند. آیا واقعا اینها بیشتر از بچهها ارزش دارند؟ آیا تماشاچی نخبه را در میان بچهها میجوییم یا در میان اساتید دانشگاه و کسانی که روشنفکر به حساب میآیند؟ وقتی میخواهید فیلمی بسازید که تماشاچی انبوه داشته باشد، قطعا بچهها را هم باید در نظر گرفت چون تحولات آینده در دست آنهاست. حتی اگر فیلم خیلی خوب و تاثیرگذاری ساخته باشید آیا واقعا میتواند روی یک مرد روشنفکر استاد دانشگاه یا یک زن نویسنده توانا تاثیر بگذارد و در ذهن او ماندگار شود؟ آیا ممکن است اینها چشماندازهایشان را تغییر دهند و آدم دیگری شوند؟ ولی بچهها تحتتاثیر فیلم و پارادایم آن تصمیم میگیرد تبدیل به قهرمان داستان شود و تواناییاش را هم دارد، چون هنوز شخصیتش شکل نگرفته است. تماشاچیان بالای ۲۵ سال تماشاچی واقعی نیستند و نمیتوانند یک فیلم را تبدیل به یک اثر ماندگار کنند.
افخمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: آن نوک هرمی که به ما گفتهاند همهٔ سینماست، صاحبان قدرت، اسپانسرها، تهیهکنندگان، مدیران دولتی و دیگر فیلمسازان و روشنفکران هستند. اوج موفقیتمان را این میدانیم که فیلمسازان قدیمی ما را بپذیرند و به ما جایزه بدهند، اما این تصور کودکانهای است چون در این کار مثل تمام کارها حسادت سکه رایج است و از پی موفقیت شاهد چیزی جز حسادت و روگرداندن نباید بود. در نوک هرم فعلی خبری نیست، ولی کسی این را به شما نمیگوید. پیشنهاد من این است که هرم را وارونه کنید؛ هرم روی نوکش نمیماند و اگر کمی به آن فشار وارد کنیم به زیر خاک میرود. تا آنرا زیر خاک نکنید و نادیده نگیرید فیلسماز و فیلمنامهنویس نمیشوید. هرم را وارونه کنید تا مخاطبان واقعی جایگاه واقعیشان را پیدا کنند. متکی به حمایت کسانی شوید که اکنون دیده نمیشوند، یعنی بچهها و نوجوانان. آنها ۲۰ سال بعد به عرصه وارد میشوند و دنیا را تغییر میدهند، یعنی زمانی که شما پیر شدهاید و ممکن است فیلم نسازید یا حتی در دنیا نباشید. بهجای ساختار تشریفاتی قلابی کنونی، به توانایی خودتان اعتماد کنید. فیلمسازی امروز آسان شده است، اگر داستان خوب داشته باشید دوربینها ارزان شدهاند و خودتان میتوانید با بهترین کیفیت فیلم بسازید.
منبع: سینما پرس
94/3/6 - 13:28 - 2015-5-27 13:28:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
سینمای ایران مرگ مغزی شده است/ دروغگویی در آمار مخاطبان فیلمها
بهروز افخمی سینمای ایران مرگ مغزی شده است دروغگویی در آمار مخاطبان فیلمها شناسهٔ خبر 2761208 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۸ هنر > سینمای ایران بهروز افخمی معتقد است آمار تعداد مخاطبان سینما دروغ است و سینمای ایران دچار مرگ مغزی شده است به گزارش خبرگزاری مهر در سومین نشستاکران «ناهید» در سالن دبوسی جشنواره کن/نظر مثبت تماشاگران در مورد نماینده سینمای ایران
اکران ناهید در سالن دبوسی جشنواره کن نظر مثبت تماشاگران در مورد نماینده سینمای ایرانروز گذشته شنبه 26 اردیبهشتماه فیلم سینمایی ناهید اولین ساخته بلند آیدا پناهنده طی دو نوبت نمایش در سالن دبوسی جشنواره کن روی پرده رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد به گزارش خبرگزاری فارس آجدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها آغاز 75 میلیون تومانی «نهنگ عنبر»/ «ایران برگر
جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماهاآغاز 75 میلیون تومانی نهنگ عنبر ایران برگر از مرز 5 میلیارد گذشتامیر قطبی مدیر پخش فیلمیران گفت فیلم سینمایی نهنگ عنبر با در دست نداشتن پردیس های سینمایی توانسته فروش خوبی داشته باشد این در شرایطی است که فیلم سینمایی ایران برگر از مرزداودی سینماگران را جزء منزه ترین اقشار دانست / سمواتی :آمارم درباره اعتیاد سینماگران دقیق نیست
داودی سینماگران را جزء منزه ترین اقشار دانست سمواتی آمارم درباره اعتیاد سینماگران دقیق نیست تهران- ایرنا- کارگردان فیلم رخ دیوانه و تهیه کننده فیلم دربند در گفت وگوی ویژه خبری به حواشی سینما پرداختند و ابوالحسن داودی در این برنامه بر منزه بودن سینماگران تاکید کرد و امیر سمواتیکاریکاتور/ آمار چند برابری بزک چی های پایتخت نسبت به کتابفروشی ها
فروش 5 برابری لوازم آرایشی ها کاریکاتور آمار چند برابری بزک چی های پایتخت نسبت به کتابفروشی ها فروشگاه های لوازم آرایشی در تهران ۵ برابر کتابفروشی هاست سرویس فرهنگی جام نیوز فروشگاه های لوازم آرایشی در تهران ۵ برابر کتابفروشی هاست 115 ۲۹ ۰۲ ۱۳۹۴ -مرتضی پاشایی سوژه فیلم سینمایی شد | خبرگزاری ایلنا
مرتضی پاشایی سوژه فیلم سینمایی شد ضیاءالدین دری کارگردان سینمای ایران قرار است براساس زندگی مرتضی پاشایی یک فیلم سینمایی جلوی دوربین ببرد براساس برخی خبرها گروههای مختلفی این روزها قصد دارند درباره مرتضی پاشایی فیلمهای مستند و سینمایی بسازند اما منصور پاشاییادعای یک تهیهکننده: 30 درصد اهالی سینمای ایران گرفتار اعتیاد!
زوال اخلاق در پشت صحنه فیلمهای ایرانی ادعای یک تهیهکننده 30 درصد اهالی سینمای ایران گرفتار اعتیاد تاریخ انتشار جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 14 32 | شماره خبر 1943515603717962522 تعداد بازدید 2 پ پ امیرسماواتی تهیه کننده و سعید سهیلی کارگردان سینما مهمان شبکه خبر سیما شدندحضور سینمایی ها در افتتاحیه نمایشگاه عکس خیریه
حضور سینمایی ها در افتتاحیه نمایشگاه عکس خیریه عصر جمعه هنرمندان سینما برای افتتاح نمایشگاه عکس مجید پازوکی حضور یافتند به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران نمایشگاه عکس مجید پازوکی به نفع خیریه با حضور سینمایی ها افتتاح شد در این نمایشگاه عکس که توسط مجید پازوکی در موزه هنرکارگزار / فیلم سینمایی / کامل
فیلم سینمایی کارگزار به کارگردانی فرانس تروک و بازی ویکتور بودو کاتا کیتو و هانس ویشلر محصول 2007 مجارستان است خلاصه داستان داستان درباره پیتر کارگزار بورسی است که در زندگی شخصی نتوانسته توفیقی حاصل کند او همسر اولش را از دست داده و به تنهایی زندگی می کند پیتر موفق به سرمایبه انتخاب سایت «آی ام دی بی» بزرگترین بازیگر تاریخ سینما معرفی شد/شکست چارلی چاپلین از رابرت دنیرو
به انتخاب سایت آی ام دی بیبزرگترین بازیگر تاریخ سینما معرفی شد شکست چارلی چاپلین از رابرت دنیرورابرت دنیرو بازیگر هالیوودی با غلبه بر بازیگرانی چون چارلی چاپلین و کلینت ایستوود به عنوان بزرگترین بازیگر تاریخ سینما معرفی شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس سایت سینمایی آی ام&zwnتصاویر مهمانی سینمای ایران در جشنواره کن
تصاویر مهمانی سینمای ایران در جشنواره کن مهمانی سینمای ایران در جشنواره فیلم کن با محوریت فیلم ناهید برگزار شد ایسنا این مهمانی عصر در محل پاویون ایران با حضور جمعی از سینماگران ایرانی حاضر در این جشنواره مهمانان خارجی و ایرانی برگزار شد این مراسم که به نوعی قدردانی از عواملخانواده سینمای مستند در سوگ «محمدرضا مقدسیان» نشست
خانواده سینمای مستند در سوگ محمدرضا مقدسیان نشستمحمدرضا مقدسیان کارگردان پیشکسوت سینمای مستند صبح امروز پس از مدتهای مبارزه با بیماری درگذشت به گزارش خبرگزاری فارس این مستندساز که از فروردین ماه سال جاری به دلیل عفونت داخلی در بیمارستان تخصصی تهران بستری شده بود صبح امروز دگفتوگو با سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر پرهیز از تلخاندیشی نیاز جدی سینمای شهری است/ امیدواریم جش
گفتوگو با سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهرپرهیز از تلخاندیشی نیاز جدی سینمای شهری است امیدواریم جشنواره افق تازهای را در حوزه سینمای شهری رقم بزنددبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر گفت نمیدانم چرا برخی مدیران فرهنگی و به ویژه فیلمسازان و سینماگران جامعه را تا این حد تلخجدیدترین آمار فروش فیلمها و شروع خوب «نهنگ عنبر»
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۹ فیلم نهنگ عنبر - جدیدترین کار سامان مقدم - بعد از دو روز اکران در تهران 75 میلیون تومان فروش داشت به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا این فیلم که بعد از فراز و فرودهای بسیار اکران شد در اولین روز اکران خود چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه 20 میلیون تومان فروش«خاله قورباغه» در پرده سینماها جان میگیرد
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۶ فرشته طائرپور فیلمنامه خاله قورباغه با محوریت شخصیت خاله قورباغه فیلم سینمایی گلنار نوشته شده است این تهیهکننده که به تازگی پروانه ساخت خاله قورباغه را گرفته است در گفتوگویی با خبرنگار ایسنا توضیح داد نگارش طرح فیلمنامه خاله قورباغه بموزه سینما در ردیف موزههای برتر ایران قرار گرفت
موزه سینما در ردیف موزههای برتر ایران قرار گرفت شناسهٔ خبر 2584124 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۸ هنر > سینمای ایران موزه سینما به انتخاب ایکوم ایران در ردیف موزه های برتر ایران قرار گرفت به گزارش خبرگزاری مهر هر ساله در روز ۲۸ اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی موزه هاکارگردان سینما، دربی پایتخت را پیش بینی کرد!
کارگردان سینما دربی پایتخت را پیش بینی کرد علی عطشانی گفت تماشای یک فیلم سینمایی در ایران به صورت خانوادگی بسیار هزینه بر خواهد بود علی عطشانی کارگردان سینما به مناسبت برگزاری شهرآورد پایتخت و مسابقه فوتبال بین تیمهای "استقلال- پرسپولیس" و مقایسه استقبال از بازی فو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها