تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798911260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد/«جیبوتی، اسرائیل، یمن- بخش 1» جیبوتی، کوچک اما راهبردی؛ لانه اطلاعاتی اسرائیل در شاخ آفریقا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد/«جیبوتی، اسرائیل، یمن- بخش 1»
جیبوتی، کوچک اما راهبردی؛ لانه اطلاعاتی اسرائیل در شاخ آفریقا
کشور «جیبوتی» به علت موقعیت جغرافیایی ممتاز و مشرف به تنگه استراتژیک باب‌المندب،، محل حضور نظامی و مورد توجه بسیاری از کشورها ودولت‌هاست که رژیم صهیونیستی از فعال‌ترین عناصر در آن است.

خبرگزاری فارس: جیبوتی، کوچک اما راهبردی؛ لانه اطلاعاتی اسرائیل در شاخ آفریقا



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آغاز جنگ عربستان سعودی علیه یمن، که برخی آن را جنگ عربستان، آمریکا و اسرائیل علیه گروه انصارالله می‌دانند، مردم یمن را آواره کرد و هزاران آواره از راه دریا به آنسوی باب‌المندب، یعنی کشور جیبوتی رفتند. کشوری کوچک اما راهبردی در شاخ آفریقا که محل فعالیت اطلاعاتی نظامی آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و آلمان است؛ کشوری که با اعزام کشتی امدادرسان شاهد، نامش بیشتر در بحران یمن به گوش رسید. در این گزارش دو قسمتی، ابتدا حضور رژیم صهیونیستی در این کشور بررسی شده و در گزارش دوم (فردا) و پایانی، نقش جیبوتی و اسرائیل در جنگ یمن بررسی خواهد شد. پس از فروپاشی شوروری و جنگ دوم خلیج فارس علیه عراق، میزان حضور نظامی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در منطقه خاورمیانه به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. ناو‌ها و پایگاه‌های مختلف در خلیج‌ فارس، خلیج عدن، اقیانوس هند و دریای سرخ صحنه حضور ناوگان دریایی و پایگاه‌های نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه شده است. تا کنون در مورد حضور نظامی در مناطق نام برده بسیار شنیده شده است، اما کشور کوچک «جیبوتی» بر خلاف وسعت کم و نبود منابع مهم انرژی در آن، از لحاظ ژئوپلتیک اهمیت بالایی دارد و این مسأله از دید کشورهای غربی پنهان نمانده است، به طوری که در ادامه به وسعت حضور نظامی دولت‌های بیگانه در این کشور اشاره خواهیم کرد. ابتدا نگاهی به موقعیت جغرافیایی جیبوتی: جیبوتی با 23 هزار کیلومتر مربع مساحت و جمعیت 818 هزار نفری در شاخ آفریقا و مشرف به دریای سرخ و باب‌المندب قرار گرفته است. کشوری لم یزرع اما مهم.


جیبوتی، مشرف به باب‌المندب   نام باب‌المندب کافی است تا به اهمیت این کشور پی برد؛ باب‌المندب، آبراهی است که تمامی تجارت شرق و غرب زمین از آن عبور می‌کند و راهی است برای رسیدن به کانال سوئز، پس برای مصر اهمیت استراتژیک دارد. برای رژیم صهیونیستی نیز اهمیت بالایی دارد، چرا که  طبق تجریه تاریخی در جنگ 6 روزه 1967، یمن با همکاری «جمال عبدالناصر» این آبراه را بر روی کشتی‌های به مقصر سرزمین اشغالی بست و این شد که تل آویو از آن پس به فکر کنترل باب‌المندب بیفتد. از لحاظ حمل و نقل و ترانزیت انرژی (نفت و گاز) نیز برای عربستان و آمریکا و دیگر کشورهای غربی اهمیت استراتژیک دارد، بارها گفته شده است که منافع آمریکا و اروپا در خلیج عدن و دریای سرخ همان امنیت انرژی است؛ برای عربستان نیز در صو.رت هرگونه تنش در باب‌المندب و به خطر افتادن حمل و نقل انرژی، راه جایگزین انتقال نفت به غرب بسیار هزینه‌بر خواهد بود. با توجه به اهمیت استراتژیک باب‌المندب پس جیبوتی نیز باید تحت کنترل درآید. به همین منظور بخش برون مرزی ارتش رژیم اسرائیل، در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به جیبوتی داشته است: رژیم صهیونیستی بنا به گفته ژنرال «شای افیتای» فرمانده سابق بخش برون مرزی اسرائیل، حضور نظامی این رژیم در جیبوتی از این قرار است: 1- زیردریایی سوم هسته‌ای بعلاوه زیر دریایی انگلیسی فیکرز 2- سه قایق جنگی از نوع سعار5 که از «حیفا» به سمت «بندر اسدود» و سپس به سمت «کانال سوئز» و از آن‌جا به سمت «جیبوتی» حرکت کرده‌اند. 3- سه کشتی باری برای انتقال تانک‌ها و اودات نظامی 4- 5 پهباد از نوع RQ  و زیف همچنین بنا به گزارش پایگاه پژوهشی «الناطور» منابع برون مرزی رژیم صهیونیستی از وجود دو زیردریایی و 15 قایق حامل موشک بعلاوه چند جنگنده اف16 در پایگاه «مومباسا» در کنیا خبر می‌دهند که  جیبوتی را نیز تحت کنترل دارند. 5-  توافقنامه امنیتی بین اسرائیل و جیبوتی در سال 2010 که با وساطت آمریکا امضاء شد و «ماتای ویلنای» معاون وزیر دفاع اسرائیل در جریان سفر ژوئن2010 به جیبوتی آنرا به امضاء رساند که بنا به نوشته نشریه نظامی «معارخوت» در نوامبر 2011 پس از این توافق حضور نظامی اسرائیل در جیبوتی به قرار زیر است: - 5 ناوچه ریشو و از نوع پیشرفته و قایق گشتی سری از نوع «سوبر دفورا»
- هواپیماهای اف 16 (تعداد آن مشخص نشده است)
- 200 نیروی کماندوی مخصوص بنابراین متوجه می‌شویم که جیبوتی به مرکز ثقل حضور نظامی اسرائیل در دریایی سرخ و باب‌المندب تبدیل شده است. که علاوه بر این، حضور جاسوس‌ها و کارشناسان اسرائیلی در جیبوتی نیز چشمگیر است. فرانسه جیبوتی تا سال 1977 تحت استعمار فرانسه قرا داشته است و پیش از آن در سال 1967 چندین توافقنامه نظامی دریایی، هوایی و زمینی با جیبوتی امضا کرده بود. بنابراین در حال حاضر نیز، فرانسه در جیبوتی حضور نظامی بالایی دارد، به طوری که سومین حضور نظامی فرانسه از لحاظ حجم و نیرو در جیبوتی است. همچنین در جریان جنگ دوم خلیج فارس در سال 1991 فرانسه و جیبوتی بر سر ایجاد پایگاه «لامونیه» در این کشور به توافق رسیدند. آمریکا آمریکا پس از جنگ دوم خلیج فارس و همچنین در جریان حمله به عراق در سال 2003 از جیبوتی به عنوان پایگاهی برای نیروهای دریایی و هوایی استفاده کرد.      *     *     *      با توجه به مسائل گفته شده، متوجه میشویم، «جیبوتی» بر خلاف لم یزرع بودن و نداشتن هیچ‌گونه منابع انرژی، اما اهمیت جغرافیایی آن به حدی است که کشورها برای کنترل اوضاع منطقه از جیبوتی به عنوان دیده‌بان  استفاده می‌کنند که با توجه به مشرف بودن باب‌المندب به دریای سرخ و سپس بندر ایلات در سرزمین اشغالی، مخصوصا برای اسرائیل اهمیت بالایی دارد.  


بندر ایلات، در دریای سرخ   انتهای پیام/ص  

94/03/05 - 12:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن