تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799505074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پساب های رها شده معضلی زیست محیطی در ماهدشت کرج


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پساب های رها شده معضلی زیست محیطی در ماهدشت کرج کرج-ایرنا- آنطورکه مردم منطقه ماهدشت کرج می گویند، رها شدن پساب تصفیه خانه فاضلاب دراین منطقه نه تنها معضل زیست محیطی ایجاد کرده بلکه به محل تکثیر پشه های آلوده و بیماری زا تبدیل شده است.


شماری از ساکنان منطقه یکصد هزارنفری ماهدشت درگفت و گو با ایرنا نسبت به آنچه بی توجهی مسوولان استان به ویژه دو دستگاه اجرایی یعنی سازمان آب منطقه ای و شرکت آبفای استان البرز به پیامدهای خطرناک زیست محیطی اطراف تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت نامیدند، انتقاد کردند.
بنا به گفته مردم، حدود سه سال است که پساب تصفیه خانه فاضلاب از مسیر اصلی خود که پیش از آن به رودخانه شورماهدشت سرازیر می شد، توسط کشاورزان به سمت اراضی زراعی حاشیه غربی شهر ماهدشت انتقال یافته که فضای منطقه را به آلودگی کشانده است.
رسول شمس از ساکنان روستای احمد آباد ماهدشت به ایرنا گفت: آلایندگی زیست محیطی این پساب زمانی بیشتر شد که برخی کشاورزان اقدام به احداث حوضچه های خاکی در مسیر انحرافی آن کردند که این اقدام با تکثیروهجوم پشه های بیماری زا به منازل مسکونی و تجاری منطقه همراه شد.
به گفته وی، هجوم پشه ها به منطقه نه تنها مردم را به ستوه آورده، بلکه بسیاری را روانه مراکز درمانی کرده است، مشکلی که مسوول پایگاه درمانی روستای احمدآباد آن را تایید کرد.
رامین مهرانفر ساکن دیگر ماهدشت گفت: همه روزه از حدود ساعت 16 تعداد پشه ها به حدی افزایش می یابد که بدون استفاده از توری و سمپاشی نمی توان به راحتی در خانه ها نشست .
آنطور که این شهروند ماهدشتی می گوید با گرم شدن هوا، هجوم پشه ها به منازل بیشتر می شود و به همین علت بسیاری از ساکنان به فکر نقل مکان افتاده اند.
به گفته وی، نیش پشه های آلوده این منطقه با تاول های بزرگ بر روی بدن مردم خودنمایی می کند و بهبود محل نیش مدت زمان زیادی طول می کشد.
همچنین این شهروند ماهدشتی، آلودگی زیست محیطی را عامل شیوع برخی بیماری ها مانند اسهال در بین تعدادی از ساکنان این منطقه دانست.
مهرانفر گفت: پارسال برای خلاصی از دست پشه ها و آلودگی زیست محیطی پساب فاضلاب ماهدشت چندین بار به استانداری و دیگر دستگاه ها مراجعه کردیم اما بی نتیجه بود.
افزایش حساسیت پوستی و آلرژی ناشی از پساب فاضلاب از دیگر مواردی بود که این شهروندماهدشتی به آن اشاره کرد.
وی ادامه داد: برخی کشاورزان، این پساب های آلوده را به اراضی زراعی کشانده اند و محصولات آلوده را تولید و به بازار عرضه می کنند.
محمدشمس ، فاطمه برجلو ، صفر قهرمانی، امید بیات و رضا گروسی از دیگر ساکنانی بودند که از مسوولان تقاضای سمپاشی حوضچه های فاضلاب ماهدشت در کوتاه مدت را داشتند.
فاطمه رستمیان ساکن تهران که برای سرکشی ازاقوام به احمد آباد ماهدشت آمده بود، گفت: سه سال پیش، دخترم براثر نیش پشه در ماهدشت دچار بیماری پوستی شد که هنوز هم بهبود نیافته است.
وی ادامه داد:بیشتر محله های شهری و روستاهای اطراف ماهدشت را پشه های آلوده فرا گرفته و امان از مردم بریده است.
اما نکته جالب توجه این گزارش، اظهارات زهرا نخبه زارع مسوول پایگاه درمانی روستای احمدآباد ماهدشت است که گفت، سه روزی است به علت نیش پشه آلوده با دست، صورت و بدن تاول زده تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته ام و اکنون نمی توانم در محل کارم حضور پیدا کنم.
وی گفت: در مراجعه به پزشک متخصص، پشه را عامل تاول های بدنم معرفی کردم لیکن بیان این موضوع برای پزشک معالج پذیرفتنی نبود تا اینکه من را به آزمایشگاه فرستاد.
نخبه زارع با تایید آلایندگی پساب تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت، افزود: مسوولان اجرایی باید هرچه سریعتر این معضل را که به عامل بیماری زا تبدیل شده است، برطرف کنند.
وی افزایش دمای هوا را سبب بیشتر شدن آلودگی زیست محیطی پساب فاضلاب و افزایش جمعیت پشه ها دانست.
اما در این بین اظهارات معاونان دو شرکت آبفا و آب منطقه ای استان البرز ضمن توجیه فعالیت های دستگاه خود، یکدیگر را به کوتاهی در این متهم کردند.
قاسم صالحی معاون شرکت آبفای البرز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه این شرکت با احداث تصفیه خانه کلانشهر کرج در ماهدشت ، وظیفه خود را انجام داده است، گفت: در اینجا وظیفه سازمان آب منطقه ای البرز است که پروژه انتقال پساب را در کمترین زمان
احداث کند.
در این حال محمدحسن کریمی معاون طرح و توسعه سازمان آب منطقه ای البرز در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: پساب فاضلاب ماهدشت طبق استاندارد ملی تصفیه نمی شود و برای مصرف کشاورزی زیان آور است.
وی ادامه داد: اگر سازمان آب منطقه ای هم طرح انتقال پساب را در کمترین زمان اجرا کند باز نمی توانیم پساب آلوده را به زمین های کشاورزی ببریم.
معاون طرح و توسعه آب منطقه ای البرز یادآور شد: عملیات احداث ایستگاه و خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت آبان ماه سال گذشته با حضور وزیر نیرو آغاز شد که تکمیل آن سه سال زمان می برد.
کریمی بیان کرد: هدف از انتقال پساب تصفیه خانه ماهدشت ، برای مصارف صنعتی است و درصورتی که تصفیه آن مطابق با استانداردها باشد می توان برای بخش کشاورزی استفاده کرد.
وی تاکید کرد: به فرض تکمیل خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت، پساب کنون را نمی توان برای کشت و زرع استفاده کرد.
اما صالحی معاون شرکت آبفای البرز با تکذیب آلوده بودن پساب فاضلاب ماهدشت ، آن مطابق با شاخص استاندارد ملی دانست وگفت: پساب کنونی برای مصرف کشاورزی مشکلی ندارد.
وی درخصوص تکثیر پشه در منطقه اظهارداشت: شرکت آبفا برای جلوگیری از این معضل تا شعاع یک و نیم کیلومتری تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت، مبارزه بیولوژیکی با پشه را به صورت مستمر انجام می دهد.
صالحی افزود: تا سه سال پیش پساب این تصفیه خانه به رودخانه شور ماهدشت می ریخت اما معضل زیست محیطی آن زمانی به وجود آمد که کشاورزان منطقه با احداث حوضچه های خاکی مسیر پساب را تغییر دادند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج به ایرنا گفت: چاره اندیشی سریع برای رفع آلایندگی زیست محیطی پساب ماهدشت ازدغدغه های مسوولان این اداره است.
حمید رضا لشکری افزود: درهفته جاری اعضای شورای حفاظت آب شهرستان کرج از تصفیه خانه فاضلاب و پروژه انتقال پساب ماهدشت بازدید می کنند.
وی بیان داشت: دو راهکار کوتاه مدت و طولانی برای ساماندهی پساب فاضلاب ماهدشت وجود دارد، راهکار کوتاه مدت این است که ضمن امحای حوضچه های خاکی فاضلاب ، مشکل زیست محیطی برطرف شود.
لشکری اظهارکرد: برای راهکار بلند مدت نیز پروژه انتقال پساب توسط سازمان آب منطقه ای البرز در دست اقدام است.
وی به خاطر این مشکل زیست محیطی از مردم ماهدشت عذرخواهی کرد و گفت: قرار نیست ضعف مسوولان باعث شود که مردم آسیب ببینند و دود آن به چشم مردم برود.
لشکری با بیان اینکه دو هفته است که مسوولیت اداره محیط زیست شهرستان کرج را بر عهده گرفته است ، اظهار داشت: به مردم اطمینان می دهیم با همکاری دستگاه های اجرایی مشکل زیست محیطی ماهدشت را برطرف کنیم.
وی گفت: تنها موضوعی که تصمیم گیریها را با مشکل مواجه کرده کشاورزانی هستند که اکنون با ایجاد حوضچه هایی ، پساب را از مسیر اصلی منحرف کرده و آن را به زمین کشاورزی نزدیک به محدوده شهری ماهدشت انتقال داده اند.
لشکری تاکید کرد: با توجه به اثرات زیست محیطی این پساب فاضلاب، در این وضعیت سلامتی مردم مهم ترین از کشت و کار در یک فضای آلوده زیست محیطی است.
وی در خصوص کیفیت پساب تصفیه خانه ماهدشت برای مصارف کشاوزی بیان داشت: بزودی خروجی این تصفیه خانه توسط کارشناسان محیط زیست مورد آنالیز قرار گیرد.
کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره دو کرج در خصوص پساب فاضلاب ماهدشت و مشکلات زیست محیطی گفت: هیچ مدیریتی روی خروجی تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت وجود ندارد.
سیروس مظفری افزود: این پساب دراطراف روستاهای احمد آباد و شورقلعه ماهدشت رها شده که سبب ازدیاد پشه در منطقه شده است.
وی تاکید کرد: بارها این مشکل زیست محیطی درکارگروه سلامت و امنیت شهرستان کرج مطرح شود و شورای اسلامی ماهدشت نیز دراین زمینه نشست های متعددی با مسوولان امر برگزار کرده است.
مظفری گفت: هیچ مسوولی پاسخگوی مدیریت این پسماندها نیست، از سوی دیگر شرکت آب و فاضلاب البرز هم مدیریت خروجی تصفیه خانه فاضلاب را از خود ساقط می داند.
این مسوول خاطرنشان کرد: عواقب زیانبار این معضل زیست محیطی را به ادارات جهاد کشاورزی، سازمان امور آب منطقه ای و آبفا و سایر مسوولان اجرایی شهرستان کرج و استان البرز اعلام کرده ایم که انتظارمی رود برای رفع سریع آن چاره جویی شود.
شهر ماهدشت وحدود شش روستای تابعه آن در جنوب در کرج قرار دارد.ک/4
گزارش از مژگان السادات سجادی
7410/ 6155



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن