تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798621853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرسبزی عرصه های زیست محیطی خراسان شمالی و وسوسه چرای دام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سرسبزی عرصه های زیست محیطی خراسان شمالی و وسوسه چرای دام بجنورد - ایرنا - تداوم آثار خشکسالی و فقر پوشش گیاهی در مراتع خراسان شمالی و در مقابل سرسبزی مراتع تحت حفاظت محیط زیست، دامداران را برای چرانیدن غیرمجاز دام در این عرصه ها وسوسه می کند.


به گزارش ایرنا خراسان شمالی شش سال پیاپی با پدیده خشکسالی مواجه بوده که آثار مخرب آن بخصوص در سال های 92 و 93 همچنان بر چهره مراتع این خطه و پوشش گیاهی آن پیداست.
دامداران و عشایر خراسان شمالی خارج از تقویم زمانی که برای استفاده از مراتع حفاظت شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان در نظر گرفته شده، به دلیل سرسبزی این مراتع، از آن به صورت غیرمجاز برای تعلیف دام های خود استفاده می کنند.
طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، دامداران و عشایر منطقه می توانند از 15 خرداد به مدت سه ماه از مراتع مناطق حفاظت شده برای تعلیف دام خود استفاده کنند.
در این استان مناطق حفاظت شده "قرخود" مانه و سملقان، گلول و سرانی شیروان، میاندشت جاجرم و سالوک و ساریگل اسفراین دارای مراتعی با پوشش گیاهی مطلوب تر نسبت به مراتع مناطق آزاد هستند.
هر ساله مراتع این مناطق حفاظت شده، خارج از تقویم اعلامی محیط زیست، مورد هجوم دامداران و عشایر برای تعلیف دام های خود قرار می گیرد.
طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در سال 93 بیشترین تخلف زیست محیطی که یکان حفاظت این اداره را ناگزیر به تشکیل پرونده و معرفی خاطیان به مراجع قضایی کرده، تعلیف غیرمجاز دام در مراتع حفاظت شده بوده است.
براساس آمار پارسال 149 فقره تعلیف غیرمجاز دام در مراتع حفاظت شده خراسان شمالی ثبت شده که 82 فقره آن در فصل بهار بوده و بیشترین آن به ترتیب مربوط به مراتع قرخود مانه و سملقان، سالوک و ساریکل اسفراین و پناهگاه میاندشت جاجرم بوده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مانه و سملقان در شمال غرب خراسان شمالی در این خصوص به ایرنا گفت: یکی از تخلفات اصلی در منطقه حفاظت شده قرخود، ورود دام غیرمجاز به مراتع حفاظت شده است.
موسی ولی زاده افزود: این تخلف در چند سال اخیر به علت وجود خشکسالی در منطقه و مشکل دامداران در تامین علوفه دام عمدتا از سوی دامداران گذری عشایر انجام می شود که ما بارها در فصل کوچ به طور مکرر به آنان تذکر می دهیم.
وی افزود: اکنون در فصل بازگشت عشایر از مراتع قشلاقی استان گلستان به مراتع ییلاقی استان، که ما در مسیر اصلی تردد آنها قرار داریم نگران ورود دام غیرمجاز به مراتع حفاظت شده هستیم.
فرمانده یکان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعلیف غیرمجاز دام در مراتع حفاظت شده استان خارج از تقویم زمانی اعلام شده از تخلفات اصلی سالیان اخیر است که بیشترین آن در فصل بهار صورت می گیرد.
محمد تقدیسی افزود: متاسفانه برخی از دامداران قبل از زمان مجاز اعلام شده برای چرای دام در مراتع حفاظت شده، گله های خود را وارد این مراتع می کنند.
وی از دامداران منطقه خواست به توصیه های محیطبان توجه کرده و از ورود دام به مناطق حفاظت شده خودداری کنند، زیرا در صورت مشاهده طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
وی علت وسوسه دامداران منطقه برای تعلیف غیرمجاز دام در مراتع حفاظت شده را وجود خشکسالی و کمبود علوفه، پایین بودن میزان جریمه ورود و چرای غیرمجاز دام برشمرد.
تقدیسی با بیان این که امسال مراتع تحت حفاظت این اداره کل از سرسبزی بسیار خوبی برخوردارند، افزایش وسوسه دامداران برای تعلیف دام در این مراتع را دور از انتظار ندانست.
مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: دامداران و عشایر این استان از نیمه خرداد ماه به مدت سه ماه برای استفاده از مراتع حفاظت شده، زمان دارند.
حسن پهلوان افزود: ممانعت محیطبانان از ورود زودهنگام دام به مراتع، به این دلیل است که گیاهان فصل تخم ریزی و تکثیر را به پایان برسانند.
وی گفت: اگر این اداره کل به پوشش گیاهی مراتع حفاظت شده توجه نداشته باشد، مراتع این مناطق نیز مانند مراتع آزاد به فقر پوشش گیاهی دچار خواهند شد.
پهلوان افزود: ورود دام به مراتع پارک های ملی ضامن آهو در میاندشت جاجرم، سالوک و ساریگل اسفراین نیز ممنوع است.
از گستره افزون بر دو میلیون هکتاری خراسان شمالی، 194 هزار هکتار آن در قالب مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود و گلول و سرانی و پارکهای ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است.
دامپروری از مساغل اصلی ساکنان خراسان شمالی است و علاوه بر روستاییان که 48 درصد جمعیت 867 هزار نفری این استان را تشکیل می دهند، پنج هزار خانوار عشایری با جمعیتی در حدود 30 هزار نفر با 700 هزار راس دام، به این حرفه مشغولند. ک/4
6204/5132



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن