تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816479500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهبود فضای کسب و کار ضرورت رونق صنعت آذربایجان شرقی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهبود فضای کسب و کار ضرورت رونق صنعت آذربایجان شرقی تبریز- ایرنا- استان آذربایجان شرقی با وجود ظرفیت های مناسب اقتصادی، درزمینه بهبود فضای کسب و کار از جایگاه مناسبی در کشور برخودار نبوده و از اینرو توجه به این موضوع در جهت رونق تولید و افزایش اشتغال در بخش صنعت ضروری است.


استان آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از نیروی انسانی کارآفرین، فعال و کارآمد، پرچمدار اقتصاد صنعتی ایران بوده و در طول چند دهه با ایجاد واحدهای بزرگ و نمونه صنعتی قابلیت های علمی و فنی خود را اثبات و به عنوان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور به حساب می آید.
طبق آماری که تا اوایل سال 1393 ارایه می شد، این استان دارای حدود 9 هزار و 600 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری بود، اما بر اساس شاخص های کلان اقتصادی در سال های اخیر جایگاه صنعتی استان در کشور به تدریج افت کرده است، به طوری که نسبت سرانه ارزش افزوده صنعتی استان به کشور از 44/1 درصد در سال 1383 به 06/1 درصد در سال 1390رسید.
همچنین سهم استان از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از 48/7 درصد در سال 1383 به 23/5 درصد در سال 1390 کاهش یافته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه تنزل جایگاه استان بر مبنای شاخص های کلان اقتصادی در تبیین با آمار موجود در خصوص تعداد واحدهای صنعتی استان (حدود 9600 واحد صنعتی) بود، گفت: از همین رو اجرای طرح پایش واحدها در دستور کار قرار گرفت.
حسین نجاتی با تاکید بر ضرورت آگاهی از وضعیت موجود و احصای مشکلات واحدهای تولیدی، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از طرح پایش سه هزار و 223 (6/33 درصد) واحد صنعتی استان فعال بوده و پروانه بهره برداری شش هزار و 377 (4/66 درصد) واحد صنعتی غیرفعال به حالت تعلیق درآمده است.
وی با بیان اینکه نتایج طرح پایش واحدهای صنعتی نشان می دهد که ارزش افزوده سرانه صنعتی ایجاد شده در استان در حساب های تولید ملی و منطقه ای در سال های گذشته با کمتراز 34 درصد واحدهای اعلام شده (9600 واحد صنعتی) تحقق یافته است، افزود: این امر قابلیت استان را درتوسعه صنعتی مبتنی برتوانمندی های بخش خصوصی نشان می دهد.
*** 77 درصد واحدهای صنعتی استان با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند ***
وی با اعلام اینکه 847 واحد صنعتی استان (23درصد) با ظرفیت بالای 50 درصد و 77 درصد با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند، گفت: 300 واحد صنعتی با وجود ماشین آلات در حالت تعطیل قرار دارند.
*** 46 درصد واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در شهرستان تبریز متمرکز هستند ***
نجاتی با اشاره به تمرکز واحدهای صنعتی استان در شهرستان تبریز، گفت: این شهرستان با یکهزار و 488 واحد صنعتی ( 46درصد)، آذرشهر با 372 واحد (5/11 درصد) و شبستر با 288 واحد (9 درصد) به ترتیب رتبه های اول تا سوم واحدهای فعال صنعتی را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به ضعف صنعت در تعدادی از شهرستان ها از جمله چاروایماق ، کلیبر و خداآفرین و هوراند، اظهارکرد: با پیش بینی های صورت گرفته در سند تدبیر و توسعه شهرستان ها، قابلیت توسعه صنایع معدنی در این شهرستان ها فراهم خواهد شد.
نجاتی با بیان اینکه در 470 واحد صنعتی استان بالای 50 نفر فعالیت دارند، افزود: در واقع 15 درصد واحدهای صنعتی استان بزرگ محسوب می شوند.
وی بااشاره به اینکه منبع سرمایه گذاری های انجام گرفته دراستان بخش خصوصی بوده است، افزود: کمبود سرمایه در استان باعث شده متوسط اشتغال سرانه هر واحد تولیدی نسبت به متوسط کشور پایین باشد.
نجاتی با اعلام اینکه در حدود 55 درصد فعالیت های صنعتی استان در پنج گروه صنایع غذایی و آشامیدنی، محصولات لاستیک و پلاستیک، صنایع فلزی و برقی، مواد و محصولات شیمیایی و ماشین آلات صنعتی تمرکز یافته است، گفت: این موضوع نشانگر پایین بودن تنوع در گروه های صنعتی استان است.
وی با اشاره به رتبه 21 استان در بهبود فضای کسب و کار بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گفت: ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیر رسمی، بی ثباتی در قیمت مواد اولیه، بی ثباتی درقوانین و مقررات تولید و سرمایه گذاری، موجب روند کند بهبود فضای کسب و کار استان شده است.
وی اجرای ناصحیح واگذاری واحدهای مشمول اصل44 قانون اساسی و مدیریت ناکارآمد را از مهمترین عوامل غیرفعال شدن واحدهای صنعتی استان عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری های انجام گرفته در بخش صنعت استان متناسب با سایر استان ها نبوده و این امر منجر به شکل گیری صنایع کوچک و متوسط استان شده که به طبع آن آسیب پذیر بودن واحدهای صنعتی را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی با بیان اینکه سطح فناوری واحدهای صنعتی استان بسیار پایین بوده و اغلب واحدها نیاز به بازسازی و نوساری دارند، گفت: به دلیل عدم شمول برخی از قوانین صنعتی از جمله قانون مالیات و قانون کار، بیشتر واحدها ترجیح می دهند به صورت کارگاهی صنفی (زیر10 نفرکارگر) فعالیت کنند.
نجاتی همچنین گفت: با توجه به عدم حمایت واحدهای بزرگ خودروسازی کشور از واحدهای قطعه سازی استان اغلب واحدها تعطیل شده اند و یا زیرظرفیت فعالیت می کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سند تدبیر و توسعه بخش صنعت، معدن و بازرگانی استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تدوین شده است، گفت: بر محور این سند درصدد رفع مشکلات و رونق واحدهای تولیدی هستیم.
وی با اعلام اینکه در سال گذشته درحوزه معدن 39 فقره پروانه بهره برداری صادر شده است، گفت: تعداد پروانه بهره برداری صادره در بخش معدن در مقایسه با سال 92 نشانگر کاهش 17 درصدی است.
نجاتی گفت: پروانه های اکتشاف معدن صادره در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش 71 درصدی را نشان می دهد.
وی در عین حال اعلام کرد: تعداد گواهی نامه کشف صادره در سال گذشته 40 فقره بود که در مقایسه با سال قبل 2.5 درصد رشد نشان می دهد.
نجاتی با اشاره به برگزاری چهار نوبت مزایده عمومی محدوده های اکتشافی، پروانه های اکتشافی، گواهی نامه کشف معادن و مجوزهای برداشت، گفت: سال گذشته مزایده پهنه های اکتشافی برای اولین بار درسطح کشور در این استان برگزار شد.
وی اعلام کرد: سال گذشته، تعدادی از معادن و محدوده های فلزی پتانسیل دار مانند طلای نبی جان، آهن آستامال و طلای زایلیک که عملیات اکتشافی آن توسط سازمان زمین شناسی کشور انجام شده و همچنین محدوده معدن مس مسجد داغی از طریق مزایده واگذار شده است.
نجاتی با اشاره به عقد تفاهم نامه با سازمان ایمیدور برای انجام مطالعات اکتشافی در پهنه اکتشافی هشترود و چاروایماق از شروع طرح ساماندهی محدودهای معادن شن و ماسه و صدور پروانه های مدت دار برای این معادن و همچنین ایجاد پنجره واحد معدن در استان در راستای تسهیل در صدور مجوزها خبر داد.
وی بااشاره به صدور بیش از 292 فقره معافیت گمرکی ورود ماشین آلات نو درسال گذشته به استان و رشد سه برابری نسبت به سال 92، اظهارکرد: این موضوع نشانه تحرک موجود در ورود تکنولوژی به بخش صنعت استان (حدود 200 میلیون دلار) می باشد.
نجاتی همچنین با اشاره به صدور 56 فقره معافیت گمرکی برای واردات مواد اولیه برای واحدهای تولیدی درسال گذشته و رشد 30 درصدی نسبت به سال 92، از صدور 129 فقره مجوز واردات ماشین آلات مستعمل برای واحدهای تولیدی استان در سال گذشته خبر داد.
وی با اعلام صدور یکهزار و 875 فقره جواز تاسیس در سال گذشته و پیش بینی سرمایه گذاری 63 هزار میلیارد ریال با اشتغال زایی مورد انتظار 36 هزار نفر، تمدید بیش از 525 فقره جواز تاسیس را نشانگر تحرک سرمایه گذاری در این استان دانست.
نجاتی گفت: بررسی وضعیت پیشرفت طرح های در درست اجرا در استان نشان می دهد در حدود یکهزار و 500 طرح صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری 96 میلیارد و 500 میلیون ریال با پیش بینی اشتغال 44 هزار و 500 نفر در حال اجراست.
وی با بیان اینکه در راستای بهبود فضای کسب و کار در استان موانع صدور جواز تاسیس رفع و اصلاح شده است، گفت: جواز تاسیس 24 ساعته صادر می شود.
نجاتی با اشاره به معرفی 15 طرح نیمه تمام با اعتبار مورد نیاز یکهزار و 240 میلیارد ریال به صندوق توسعه ملی در سال گذشته، گفت: 42 طرح هم به منظور بهره مندی از تسهیلات سرمایه در گردش به این صندوق معرفی شده است.
وی با اشاره به معرفی بیش از 40 طرح بزرگ صنعتی استان برای بهره مندی از تسهیلات فایناس خارجی(چین) به ارزش حدود 412 میلیون دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت ، افزود: بیش از 200 واحد معدنی و صنایع معدنی برای بهره مندی از تسهیلات به ارزش سه هزار و 900 میلیارد ریال به معاونت معدنی وزارتخانه معرفی شده اند.
نجاتی با اشاره به تدوین اولویت های سرمایه گذاری هر شهرستان با استفاده از نظرات نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی، گفت: تدوین کتاب " سیمای صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ها" با هدف معرفی قابلیت های هر شهرستان در دستورکار است.
وی با اشاره به صادرات بیش از دو میلیارد دلار کالاهای تولید شده استان آذربایجان شرقی ازگمرکات کشور در سال گذشته ، گفت: این استان به عنوان قطب تولید و صادرات شیرینی و شکلات در کشور مطرح بوده و 40 درصد شکلات و شیرینی صادراتی کشور در این استان تولید می شود.
نجاتی برگزاری 22 نمایشگاه بین المللی در محل نمایشگاه های بین المللی تبریز، برگزاری بزرگترین نمایشگاه خودرو، برگزاری 11 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه ماه رمضان و هشت نمایشگاه پاییزه در استان را از برنامه های صورت گرفته در سال گذشته در راستای تقویت بنیه های تولیدی تجاری استان برشمرد و گفت: برگزاری بیستمین همایش ملی صادرات ، همایش رایزنان اقتصادی 15 کشور جهان در تبریز نشانگر ظرفیت های استان در این بخش است.
وی با اشاره به تعاملات تجاری استان با کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه، برگزاری سلسله نشست های میز کالایی روسیه و آذربایجان، اعزام هیات تجاری به جمهوری آذربایجان و تشکیل اتاق مشترک توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با این جمهوری در تبریز را در راستای تقویت همکاری های بین الملل عنوان کرد.
قایم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی، تسهیل سرمایه گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار با ایجاد زمینه های حضور در بازارهای جهانی و تقویت حمایت های دولتی از واحدهای صادراتی از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت برای سال 94 برشمرد.
مرتضی نیرومند اسکویی با اعلام اینکه با سرمایه گذاری 25 هزار میلیارد ریال در استان برای 15 هزار و 500 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است، گفت: سهم صنعت چهار هزار و 259 نفر است.
وی با تاکید بر ضرورت برقراری توازن بین رونق فناوری و حفظ اشتغال صنعتی در استان آذربایجان شرقی، اظهارکرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه برای صنعت است و آمارها نیز نشان می دهد که بیشترین حجم اشتغال استان در بخش های صنعتی و خدماتی ایجاد شده است.
نیرومند اسکویی با بیان اینکه توسعه شرکت های دانش بنیان و اختصاص منابع به این بخش صنعتی بیش از گذشته در آذربایجان شرقی اهمیت یافته و در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است، گفت: افزایش استفاده از فناوری های روزآمد نباید موجب کاهش اشتغالزایی واحدهای صنعتی و معدنی و بخش های خدماتی شود.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد اشتغال در بخش صنعت میزان برابری ارزش افزوده صنعت با سایر بخش های اقتصادی است، افزود: در صورتی که در بخش خدمات نرخ سود حاصل از فعالیت های خدماتی بالاتر از صنعت باشد، جذب سرمایه به بخش خدمات کاهش خواهد یافت.
نایب رییس خانه صنعت و معدن و دبیرشورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت دراستان هم نداشتن استراتژی واقعی صنعتی، ورود افراد فاقد اهلیت به حوزه صنعت ، جایگزینی سلیقه به جای قانون در استان ، افزایش سود بانکی ، انحراف وامهای بانکی از بخش تولید به دیگر بخشها، افزایش نرخ سرمایه گذاری ، رقابت بانک های خصوصی در بنگاه داری، واردات بی رویه بدون توجه به واحدهای تولیدی، عدم نوسازی صنایع، عدم تخصیص سهم صنعت از هدفمندی، عدم ارتقای سهم استان از صندوق توسعه ملی، عدم حمایت از صنعت قطعه سازی، عدم اصلاح قانون تجارت با وجود گذشت 50 سال ، عدم سرمایه گذاری دولت در ایجاد صنایع بزرگ در سه دهه اخیر را از علل تعطیلی واحدهای صنعتی در استان برشمرد.
احمد محمدزاده با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به ترمز سرمایه گذاری شده است، گفت: عدم اصلاح قانون مالیات که موجب مالیات بر تورم شده باعث کاهش سرمایه در گردش واحدها شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای صنعتی استان در حومه شهرها فرسوده هستند، گفت: مطالبه 35 درصدی ارزش روز سرقفلی ملک توسط شهرداری ها مانعی برای نوسازی و تجهیز واحدهای تولیدی است.
محمد زاده با اشاره به ضعف اطلاعات نیروی انسانی حتی نیروهای دانشگاهی از فرایند تولید و کار با ماشین آلات صنعتی، اظهارکرد: آموزش نیروی کار هزینه ای سربار برای تولید است .
محمد زاده سوء مدیریت در کنار نداشتن توان مالی و فنی در اداره واحدهای تولیدی را موجب غیرفعال شدن این واحدها دانست و گفت: کارگران بیشترین لطمه را از تعطیلی این واحدها می بینند.
وی صنایع میان دستی پترویشمی، خودروسازی سنگین و صنایع چینی و سرامیک را از ظرفیتهای صنعتی استان برای سرمایه گذاری دانست و اظهارامیدواری کرد : با رفع تحریمها فضای کسب و کار بهبود یافته و شاهد رونق فعالیت واحدها و افزایش اشتغال باشیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار و خروج غیرتورمی از رکود از اهداف مهم اقتصادی دولت تدبیر و امید می باشد، بر فراهم شدن زیرساخت ها و زیربناها، تقویت بنگاه ها و ساز و کارهای اقتصادی، حمایت از تولید، افزایش رشد اقتصادی، بهبود حجم تولیدات صنعتی و رونق تولید به منظور خارج شدن از رکود تورمی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.
رضا حسینی اظهارکرد: بررسی وضعیت موجود استان آذربایجان شرقی و روند تامین زیرساخت ها و زیربناها برای سرمایه گذاران، نشانگر این واقعیت است که این استان از نظر تامین امکاناتی مانند تامین زمین، برق و آب در خط بحرانی قرار دارد.
وی با اشاره به منصرف شدن متقاضیان سرمایه گذاری در استان پس از مواجه شدن با مشکلاتی مانند عدم تامین امکانات اولیه (زمین، آب و برق ) افزود: با وجود توسعه شهرک های صنعتی در این استان، این شهرک ها با مشکل اساسی در تامین زیرساخت هایی مانند برق و آب مواجه هستند.
حسینی با بیان اینکه بالا بودن هزینه واگذاری زیرساخت ها در کشور به یکی از مشکلات اساسی تولید و سرمایه گذاری بدل شده است و در مواردی حتی بیش از هزینه استقرار واحد تولیدی به سرمایه گذار هزینه تحمیل کرده است ، افزود: این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله چین و ترکیه واگذاری زیربناها به تولیدکنندگان به صورت رایگان و یا با قیمت های بسیار نازل می باشد.
وی گفت: فراهم کردن بستر مناسب برای سرمایه گذاران و واگذاری زیرساخت ها با قیمت های توجیه دار و تقبل بخشی از هزینه های اولیه سرمایه گذاری، واگذاری ها و یا تامین زیرساخت ها توسط دولت از پیش زمینه های توسعه و ایجاد انگیزه برای افزایش سرمایه گذاری در کشور و استان می باشد.
وی افزود: شناسایی و جانمایی دقیق امکانات موجود در استان گام اول در مدیریت مناسب زیرساخت هاست که به تبع آن پس از شناسایی امکانات موجود و جانمایی دقیق آن ها می توان سرمایه گذاران را متناسب با طرح ارائه شده به استفاده از این امکانات هدایت کرد تا امکانات به طور متناسب در استان توزیع شده و توسعه یکپارچه و متوازن محقق شود.
حسینی مشکل اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی، را از مهم ترین چالش های فعال سازی واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: عدم وجود نمایندگی صندوق توسعه ملی در استان ها و متمرکز بودن امور مربوط به صندوق توسعه ملی کشور در تهران، تصمیم گیری برای پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی متمرکز در ادارات مرکزی شعب بانک های عامل صندوق توسعه ملی، طی مراحل و فرایندهای طولانی اداری (از قبیل اخذ مجوز شورای اقتصاد، اخذ مجوز ماده 62، بررسی موضوع استفاده از منابع مالی خارجی در خود وزارتخانه صاحب پروژه ) در استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) و نبود صندوق مشترک سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی ، بهبود فضای کسب و کار را با مشکل مواجه کرده است.
وی اظهارکرد: با افزایش حدود اختیارات اعتباری بانک های استان و مدیریت استانی آن ها و حذف ارجاع پرونده های دریافت تسهیلات به ارکان اعتباری بانک ها در تهران، شاهد کاهش روند بررسی پرونده های متقاضیان استفاده از تسهیلات و دریافت پاسخ مناسب و به موقع صاحبان صنایع از سیستم بانکی خواهیم بود.
حسینی پیشنهاد کرد: با توجه به درآمد حاصله شرکت های بیمه ای در استان ها و وجود مازاد حق بیمه های دریافتی، بخشی از این درآمدها با هدف توزیع عادلانه آن ها با لحاظ اولویت های سرمایه گذاری شرکت های بیمه در خود استان ها سرمایه گذاری شود.
وی به منظور تحقق جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رسیدن به اهداف مورد نظر برای توسعه اقتصادی کشور، اصلاحات نهادی در اقتصاد ایران با اولویت اصلاحات برای بهبود شاخص های فضای کسب و کار از جمله کاستن از بروکراسی های اداری را ضروری دانست.
حسینی گفت: تعریف نقشه جامع سرمایه گذاری در کشور به تفکیک بازار داخلی و خارجی، به عنوان استراتژیک ترین کشور منطقه با تعریف نقش خاص به هر یک از استان ها با توجه به موقعیت آن استان می تواند نقشه راهی برای مدیران و فعالان اقتصادی باشد.
وی بر تسریع در اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی همچنین مقررات صادرات و واردات تاکید کرد و گفت: با کارآمد کردن سیستم و مکانیزم اخذ مالیات و شفاف سازی قانون مالیات بر ارزش افزوده می توان گام مؤثری در جذب سرمایه گذاری خارجی برداشت.
حسینی به منظور توسعه سرمایه گذاری خارجی در کشور و انجام امور سرمایه گذاری با کشورهای همسود و هم جوار، پیشنهاد کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت امورخارجه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به ایجاد دفاتر نمایندگی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با تعیین استان های معین در کشورهای هدف اقدام کند.
برگزاری نشستهای کارشناسی و تخصصی با فعالان اقتصادی از جمله سرمایه گذاران آذری مقیم خارج از کشور همزمان با سفر هیات دولت دولت به آذربایجان شرقی نشان داد با کاهش بروکراسی اداری و گمرکی ، اعطای تسهیلات کم بهره بانکی می توان نسبت به افزایش جذب سرمایه خارجی امیدوار بود .
به هر حال استان آذربایجان شرقی یکی از استان های مهم کشور می باشد و موقعیت ویژه جغرافیایی این استان در منطقه شمالغرب و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه تجاری شرق و غرب و آسیای میانه و قرار گرفتن بر سر کریدور شمال ـ جنوب اهمیت این استان را دو چندان کرده است.
موقعیت ممتاز آذربایجان شرقی از نظر جغرافیایی در کنار سایر ظرفیت های استان از جمله وجود ذخایر معدنی منحصر به فرد در استان از جمله نفلین‏سینیت سراب، مس سونگون ورزقان، سنگ تزیینی آذرشهر ، صنایع سنگین و واحدهای تولید ماشین آلات و تجهیزات، تولیدکننده های صنایع دارویی، غذایی، نساجی، ظرفیتهای تولید چرم و کفش همچنین وجود صنایع بالادستی از جمله مجتمع پتروشیمی تبریز، پالایشگاه تبریز و صنایع متعدد تولید فولاد، در کنار همت فعالان اقتصادی این خطه ، لزوم توجه و برنامه ریزی از سوی دولت مردان برای رسیدن آذربایجان شرقی به جایگاه واقعی خود را بیش از پیش ضروری می کند.
7232/1756



01/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن