تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798274117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجديدنظرطلبان به ايستگاه هسته‌اي رسيدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تجديدنظرطلبان به ايستگاه هسته‌اي رسيدند
يكي از اهداف جمعي جريان تجديدنظرطلب طي دو سال اخير را بايد حول محور «‌انرژي هسته‌اي هزينه دارد و به درد مردم نمي‌خورد‌» دانست هدفي كه بارها توسط شخصيت‌هاي مطرح اين جريان و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي آنها عنوان شده و خطي ثابت از موضعگيري‌هاي اين طيف را تشكيل مي‌دهد.
نویسنده : سعيد همتي 


يكي از اهداف جمعي جريان تجديدنظرطلب طي دو سال اخير را بايد حول محور «‌انرژي هسته‌اي هزينه دارد و به درد مردم نمي‌خورد‌» دانست هدفي كه بارها توسط شخصيت‌هاي مطرح اين جريان و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي آنها عنوان شده و خطي ثابت از موضعگيري‌هاي اين طيف را تشكيل مي‌دهد.
اين هدف به موازات ديگر اهداف جريان مدعي اصلاح‌طلبي و مذاكرات هسته‌اي ادامه داشت به گونه‌اي كه اصرار دارند به جامعه ايراني اين را بقبولانند كه انرژي هسته‌اي دستاوردي جز تحريم و محدوديت‌هاي بين‌المللي براي كشور نداشته و هزينه‌هاي آن چيزي فراتر از مزيت‌هاي اين صنعت است. تلاش براي باورمند‌سازي اين موضوع را مي‌توان در همايش‌هاي انتخاباتي اخير اين جريان در مراكز استان‌ها هم مشاهده كرد. به عبارت ديگر برخي روشنفكران كشور كه تلاش مي‌كنند در پيروي از غرب عقب نمانند در قضيه هسته‌اي شدن ايران از يك دهه گذشته تا كنون كه پيشرفت‌هاي اتمي ايران بر مدار توسعه قرار گرفت‌، نه تنها هيچ‌گاه حاضر نشدند از آن حمايت كنند كه در مقابل درصدد برآمدند تا توسعه و پيشرفت در اين حوزه را كم‌اهميت جلوه دهند و دقيقاً بر مدار خواسته امريكايي‌ها مبني بر «‌ايران بدون فناوري هسته‌اي» پافشاري كنند.

   اصغرزاده: هسته‌اي به درد مردم نمي‌خورد
شايد شروع اظهارنظرهاي روشنفكري با محور طرد فناوري هسته‌اي را بايد اظهارات بهزاد نبوي دانست كه گفته بود:‌«‌كشوري را كه سوخت فسيلي دارد، چه نيازي است به فناوري هسته‌اي‌؟!» و البته متأخر‌ترين اظهارنظرها را بايد موضعگيري اصغرزاده در همايش انتخاباتي دانست.
«هسته‌اي به‌درد مردم ‌نمي‌خورد!» اين بخشي از سخنان ابراهيم اصغرزاده يكي از چهره‌هاي مطرح جريان تجديدنظرطلب است كه در همايش اصلاح‌طلبان در گرگان عنوان شده است، همايشي كه بايد آن را يكي از چندين همايش انتخاباتي اين جريان طي هفته‌هاي اخير دانست.
اين فعال جريان تجديدنظرطلب طي سخنان خود با تعريف و تمجيد از ديپلماسي دوران خاتمي علت شكست مذاكرات هسته‌اي در دوران اصلاحات را كلك زدن امريكا عنوان و تأكيد مي‌كند كه دولت فعلي امريكا دولت خوبي است! ۱۲ سال پيش اگر امريكا و اروپا حمايت مي‌كردند توافق در دولت اصلاحات به سرانجام مي‌رسيد؛ اما خب دولت امريكا آن زمان دولت خوبي نبود، اما الان حضور اوباما و دموكرات‌ها در كاخ سفيد برايمان يك فرصت است.
وي با القاي اين موضوع كه هر توافقي از عدم توافق بهتر است اظهار كرد: بايد به مردم بگوييم كه اگر مذاكرات 5+1 به نتيجه نرسد، اقتصاد ايران دچار ايست قلبي خواهد شد، چرا به مردم نمي‌گوييد به تورم ۶۰ درصد خواهيم رسيد و وضعيت تحريم‌ها فلج كننده‌تر مي‌شود. اصغرزاده در ادامه مانند ساير همفكرانش تلاش مي‌كند تا با تهمت و تخريب منتقدان را مورد خطاب قرار دهد: من منتقدان را مي‌شناسم، حتي اگر يك ايالت امريكا را هم قباله اين توافقنامه بچسبانند، وقتي ظريف از فرودگاه وارد كشور شود با لنگه كفش از او استقبال مي‌كنند.
همانطور كه اشاره شد طي ماه‌هاي اخير شخصيت‌ها و رسانه‌هاي وابسته به اين طيف بارها از لزوم چشمپوشي ايران به پيشرفت صنعت هسته‌اي سخن به ميان آورده‌اند كه از حمله آن مي‌توان به همايشي كه با عنوان بررسي ۱۰ سال مذاكرات هسته‌اي ايران و 5+1 در آذر سال 93 و در دانشگاه تهران تدارك ديده شده بود اشاره كرد كه در اين همايش داوود هرميداس باوند، صادق زيباكلام، احمد شيرزاد و سيروس ناصري همگي متفق‌القول از ضرورت چشمپوشي كشور از حركت در اين مسير سخن به ميان مي‌آورند.
 
  شيرزاد: چرا موضوع هسته‌اي را ناموسي كرده‌ايد؟/ چه فرقي مي‌كند 10 هزار سانتريفيوژ داشته باشيم يا 10 تا؟!
احمد شيرزاد نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم با بيان اينكه هركسي در هر دوره‌اي كه تصميم گرفته ايران را به سمت هسته‌اي شدن پيش ببرد اشتباه كرده، گفت: از مسئولان سازمان انرژي اتمي در زمان مجلس ششم سؤال مي‌كردم كه استراتژي هسته‌اي ما چيست كه هيچ كس پاسخ روشني در اين باره به من نمي‌داد. عضو فراكسيون مشاركت در مجلس ششم با بيان اينكه از اين چاه (صنعت هسته‌اي) آبي در نمي‌آيد، مگر اينكه براي برخي افراد ناني درآيد، افزود: از سال 82 تاكنون دريغ از يك ليوان آب براي كشور. وي اظهار مي‌كند: ‌هيچ كس در ايران نمي‌داند كه ما به چه دليل به مسير هسته‌اي شدن پا گذاشته‌ايم و اين امر دقيقاً‌ مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازي خرمشهر بود در حالي كه برخي افراد شعارهايي مانند راه قدس از كربلا مي‌گذرد را بيان مي‌كردند.
شيرزاد در ادامه با زير سؤال بردن پيشرفت‌هاي هسته‌اي كشورمان گفت: در زمينه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نه منابع اوليه دارد و نه احاطه به علوم آن را.
نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم با تأكيد بر اينكه متأسفانه برخي افراد خصوصاً دلواپسان مسئله هسته‌اي را به ناموس يا ايدئولوژي نظام تبديل كرده‌اند، افزود: وقتي چيزي به ناموس تبديل شود نمي‌توان براي آن چانه‌زني كرد.
وي در ادامه اينگونه تلاش مي‌كند اين فناوري را خطرزا عنوان كند: رآكتور آب سنگين اراك بسيار مضر است و حادثه چرنوبيل از اين دست رآكتورها را در خود داشت و حالا در طرف غربي در مذاكرات جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد كه آب سنگين اين نيروگاه را با آب سبك عوض كند و اين براي ما نيز بهتر است. اين نماينده مجلس ششم تصريح كرد: وقتي اورانيوم در مخزن نگهداري مي‌شود هزينه‌هايي را در بر دارد و وقتي مردم پشت ماشين احمدي‌نژاد مي‌دويدند بايد اين هزينه پرداخت را نيز بدانند. وي خاطرنشان كرد: حجم ذخاير فعلي اورانيوم تنها كفاف پنج سال ايران را مي‌دهد، در حالي كه 10 سال هم روس‌ها ضمانت دادند كه سوخت هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را تهيه كنند، پس چرا بايد تحريم‌ها و فشارها را تحمل كنيم؟
شيرزاد گفت: اگر جمهوري اسلامي ايران به جاي 10 هزار دستگاه سانتريفيوژ 500 يا هزار يا حتي يك دستگاه داشته باشد چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟
وي اظهار داشت: داشتن فناوري و صنعت هسته‌اي براي كشور ما هزينه تحمل تحريم‌ها و فشارها را در بر داشته است و اگر قرار بود اين فشارها را تحمل كنيم، آيا بهتر نبود كه نيروگاه و رآكتور كانادايي يا فرانسوي را خريداري كنيم كه بسيار بهتر از نيروگاه‌هاي عقب‌مانده با تكنولوژي قديمي روس‌هاست؟

   زيبا‌كلام: ضرر انرژي هسته‌اي براي ايران از جنگ بيشتر بود!
در ادامه اين همايش نيز صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران و فعال اصلاح‌طلب گفت: من زماني در يك جا گفتم هسته‌اي چه گلي به سر ملت زده است و فقط به خاطر اين مسئله برايمان پرونده درست شد؛ هيچ پيشرفت و نوآوري علمي در رابطه با مسئله هسته‌اي نه تنها در ايران بلكه در هيچ كشوري وجود ندارد.
عضو هيئت‌علمي دانشگاه تهران در قسمت ديگري از سخنانش افزود: فعاليت‌هاي هسته‌اي دست‌كم از سال 82 به اين‌سو خيلي شيره گلوسوزي براي مملكت نبوده است، نه از نظر پيشرفت علمي خيلي خبري بوده و نه از لحاظ اقتصادي و چه بسا با مطالبي كه مطرح شد به ضرر ما بوده است. زيبا‌كلام ادامه داد: من معتقدم آنقدر كه هسته‌اي به ما ضرر زده، جنگ نزده است.
زيبا‌كلام در يكي از مناظرات خود هم تا كيد مي‌كند:  «‌هسته‌اي دمار از روزگار اين مملكت درآورد، آن زمان كه گفته شد اگر به انرژي هسته‌اي دست يابيم 250 صنعت در ايران متولد مي‌شود دريغ از يكي از اين صنعت‌ها. حالا كسي بگويد اگر هسته‌اي بخوابد، چند نفر بيكار مي‌شوند، چه صنايعي مرتبط به هسته‌اي است؟ مشكل ما اين است كه باور كرديم بايد هسته‌اي را جلو ببريم چون هسته‌اي نماد امريكاستيزي و غرب‌ستيزي است. مهم نيست مفاد ژنو چيست، شايد يكي از دستاورد‌هاي آن براي اولين بار طرح اين سؤال در جامعه باشد كه هسته‌اي قرار است چه گلي بر سر اين مملكت بزند.»
 
  برخي دستاوردهاي انرژي هسته‌اي
هر‌چند اظهارات جماعت تجديدنظرطلب را بايد حاصل نگاه انفعالي و توأم با ترس و رعب از دشمن غربي دانست اما بد نيست در ادامه به بخشي از كاربردهاي انرژي هسته‌اي در حوزه‌هاي مختلف بپردازيم.
1 -  توليد برق
يكي از مهم‌ترين موارد استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي، توليد برق از طريق نيروگاه‌هاي اتمي است كه با توجه به پايان‌پذير بودن منابع فسيلي و روند رو به رشد توسعه اجتماعي و اقتصادي، استفاده از انرژي هسته‌اي براي توليد برق امري ضروري و لازم مي‌باشد.
2 - پزشكي و بهداشت
در كشورهاي پيشرفته صنعتي، از انرژي هسته‌اي به صورت گسترده در پزشكي استفاده مي‌كنند؛ اينجاست كه با توجه به شيوع برخي از بيماري‌ها از جمله سرطان، ضرورت تقويت طب هسته‌اي در كشورهاي در حال توسعه مانند كشورمان نيز هر روز بيشتر مي‌شود. از مهم‌ترين كاربردهاي انرژي هسته‌اي در علم پزشكي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: راديو گرافي، گامااسكن، استرليزه كردن هسته‌اي و ميكروب زدايي وسايل پزشكي با پرتو‌هاي هسته‌اي، راديو بيولوژي، تهيه و توليد كيت‌هاي راديو دارويي جهت مراكز پزشكي هسته‌اي، تهيه و توليد راديو دارويي جهت تشخيص بيماري تيروئيد و درمان آنها، تهيه و توليد كيت‌هاي هورموني، تشخيص و درمان سرطان پروستات از جمله اين موارد است.
3 - دامپزشكي و دامپروري
كاربرد صنعت هسته‌اي در اين حوزه را هم مي‌توان در موارد اينچنيني دانست:  در پيشگيري، كنترل و تشخيص بيماري‌هاي دامي، در توليد مثل و تغذيه دام، در اصلاح‌نژاد، در بهداشت و ايمني محصولات دامي و خوراك دام.
توليد برق هسته‌اي از برنامه‌هاي كلان جمهوري اسلامي است كه در اين زمينه داشتن چرخه سوخت هسته‌اي و توسعه نيروگاه‌هاي اتمي نقش مهمي دارند.
4 - دسترسي به منابع آب
تكنيك‌هاي هسته‌اي براي شناسايي حوزه‌هاي آب زير‌زميني، هدايت آب‌هاي سطحي و زير‌زميني، كشف و كنترل نشت و ايمني سد‌ها هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد و حتي در شيرين كردن آب‌هاي شور نيز كاربرد دارد.
5 - كشاورزي
تشعشعات هسته‌اي كاربرد‌هاي زيادي هم در كشاورزي دارد كه مهم‌ترين آنها عبارت است از: موتاسيون هسته‌اي ژن‌ها در كشاورزي، كنترل حشرات با تشعشعات هسته‌اي، جلوگيري از جوانه‌زدن سيب زميني با اشعه گاما، انبار‌كردن ميوه‌ها .
6 -‌ كاربردهاي صنعتي
مهم‌ترين كاربردهاي صنعتي اين فناوري عبارتند از: نشت‌يابي با اشعه، دبي‌سنجي پرتويي (سنجش شدت تشعشعات، نور و فيزيك امواج)، سنجش پرتويي ميزان ساييدگي قطعات در حين كار، سنجش پرتويي ميزان خوردگي قطعات، چگالي سنج مواد معدني با اشعه، كشف عناصر ناياب در معادن، تهيه و توليد چشمه‌هاي پرتوزايي كبالت براي مصارف صنعتي، توليد چشمه‌ها‌ي ايريديم براي كاربردهاي صنعتي و بررسي جوشكاري در لوله‌هاي نفت و گاز. با توجه به آنچه ذكر شد مي‌توان گفت دستيابي به اين تكنولوژي و حركت در مسير توسعه و گسترش آن جايگاه و اهميت ويژه‌اي براي كشور دارد كه كماكان بايد به عنوان يك مطالبه عمومي باقي بماند.
در پايان بايد گفت خطر واقعي وقتي احساس مي‌شود كه بدانيم برخي از اين وادادگي‌هاي هسته‌اي چيزي بيشتر از انتظار غرب و راهبرد امريكا است و در حالي كه آنها با دستگاه عظيم اتمي و بومي شدن علوم هسته‌اي ايران كنار آمده‌اند و رئيس‌جمهور امريكا مي‌گويد «‌نمي‌توان انتظار داشت تأسيسات عظيمي كه در ايران با هزينه زياد برپا شده است، به انبار فرستاده شود و من نمي‌توانم و اگر مي‌توانستم همه پيچ و مهره‌هاي هسته‌اي ايران را باز مي‌كردم»، برخي در ايران به دنبال باز كردن همه پيچ و مهره‌هاي هسته‌اي هستند و صداي مافوق انتظار اردوگاه دشمن را از جبهه روشنفكري سر مي‌دهند.

  منابع در دفتر روزنامه موجود است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن