تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821174148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرمت بقعه 1000 ساله در شاهرود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۳۴ق.ظ)
مرمت بقعه 1000 ساله در شاهرود موج - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان شاهرود از آغاز مرمت و محوطه‌سازي مجموعه تاريخي فرهنگي «شيخ ابوالحسن خرقاني» در روستاي قلعه‌نو خرقان از توابع شهرستان شاهرود خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، حميدرضا حسني، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان شاهرود، اظهار کرد: در اين مرحله از مرمت، کار ساماندهي محوطه‌ها، اجراي سکوهاي نشيمن و اجراي سنگ فرش قسمت‌هاي شرقي مجموعه انجام مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه در وسط مجموعه بناي آرامگاه، مسجدي منسوب به شيخ ابوالحسن واقع است، افزود: محراب اين مسجد که متعلق به دوره ايلخاني است، از جمله مهم‌ترين بخش‌هاي بنا بوده و تنها محرابي است که رو به مغرب ساخته شده و در آن نوشتار فارسي به کار رفته که بدين مضمون است: «گفت علي شيخ قدس‌الله رحمه: قبله بر پنج است؛ کعبه، قبله مومنان است، بيت‌المعمور، قبله فرشتگان است عرش، قبله دعا گويان است و حق، قبله جوانمردان است و دل قبله خاصان است.»
شيخ ابوالحسن خرقاني (352- 425 ه.ق.) عارف و از شخصيت‌هاي درخشان و ماندگار عرفاي ايراني است. ابوسعيد ابوالخير، ابوعلي سينا و ناصرخسرو قبادياني از جمله بزرگان هم‌عصر وي بودند که علاوه بر مصاحبت با وي، مقام معنوي وي را ستوده‌اند.
همچنين خواجه عبدالله انصاري، از شاگردان ابوالحسن خرقاني بود و سلطان محمود غزنوي نيز در سفر خود به خرقان با شيخ ملاقاتي داشته است.
از آثار به جاي مانده شيخ ابوالحسن خرقاني مي‌توان به رساله «الخائف الهائم»، «فواتح الجمال» و «نورالعلوم» در مباني عرفان اشاره کرد.
شيخ ابوالحسن خرقاني در سال 425 هجري قمري در سن 73 سالگي در روستاي قلعه‌نو خرقان در 24 کيلومتري شمال شاهرود در بخش بسطام درگذشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن