تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813191955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبض بازار در دستان مديران دولت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۰ق.ظ)
نبض بازار در دستان مديران دولت موج - کرمانشاه - ايجاد آرامش در بازار عرضه و تقاضا و کنترل قيمت ها يکي از دست آوردهاي مهم دولت تدبير و اميد از ابتداي آغاز به کار آن است. اين آرامش، ثمره موفقيت در کاهش نرخ تورم از بالاي 40 درصد به زير 20 درصد است.
به گزارش خبرنگار موج؛ عقلانيت در تصميم گيري ها ويژگي برتر دولت تدبير و اميد؛ حسن روحاني در تابستان 92 در حالي دولت را تحويل گرفت که کشور با مشکلات اقتصادي بسياري رو به رو بود. اجراي ناکارآمد قانون هدفمندي يارانه ها و به ويژه عدم پرداخت يارانه هاي بخش صنعت، تحريم هاي اقتصادي و به ويژه ضعف مديريت ها، بسياري از واحدهاي صنعتي و توليدي را به حالت نيمه راکد و راکد درآورده بود.
در اين شرايط هزينه هاي توليد افزايش يافته و در نتيجه قيمت ها نيز به صورت تساعدي بالا مي رفت. بسياري از کارشناسان بخش عمده اي از مشکلات موجود را به ضعف هاي آشکار مديريتي در دولت قبلي نسبت مي دادند؛ نکته اي که با آغاز به کار دولت جديد درستي آن مشخص شد.
در حالي که هنوز تحريم ها سر جايشان هستند و اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نيز کماکان ادامه دارد، دولت موفق شده با يک مديريت عقلاني رشد قيمت ها را مهار کند و بسياري از واحدهاي نيمه فعال و غيرفعال را دوباره به چرخه توليد بازگرداند. در واقع دولت با در پيش گرفتن عقلانيت و تدبير در تصميم گيرها و دوري از تصميمات خلق الساعه، توانسته است آرامش را به بازار عرضه و تقاضا برگرداند.

*مديريت کرمانشاه موفق در عرصه تنظيم بازار
در پيش گرفتن عقلانيت و تدبير در تصميم گيرها و دوري از تصميمات خلق الساعه در استان کرمانشاه نيز سبب آرامش در بازار و ايجاد تعادل شده است که نمونه موفق آن را مي توان در عرضه گوشت سفيد به عنوان يکي از کالاهاي مهم سبد خانوار اشاره کرد.
اسفند سال گذشته به دليل کاهش جوجه ريزي مرغ داري ها و افزايش تقاضاي بازار به دليل نزديک شدن به ايام عيد، قيمت گوشت مرغ در کشور به يکباره سيري صعودي پيدا کرد و حتي در برخي شهرها از مرز 8 هزار تومان نيز گذر کرد، اما؛ در کرمانشاه با تدابيري که مديريت ارشد استان با همکاري ادارات و توليدکنندگان و توزيع کنندگان به کار گرفت، در اسفند سال گذشته و ايام نوروز گوشت مرغ با قيمت متعادل تري به نسبت ديگر استان هاي کشور در اختيار مردم قرار گرفت.
مدير کل امور اقتصادي استانداري پيرامون راهکارهاي مديريت ارشد استان در زمينه تنظيم بازار گوشت مرغ اظهار کرد: بازار از کسي دستور نمي گيرد و مديريت استان بايد در اين زمينه تمهيداتي بيانديشد و بستر را به گونه اي مديريت کند که امکان تأمين حقوق مصرف کننده و توليد کننده فراهم شود. در همين راستا اسفند سال گذشته با توجه به نوساناتي که در قيمت گوشت مرغ به وجود آمده بود نشست تنظيم عرضه گوشت مرغ به رياست معاون محترم برنامه ريزي استاندار و با حضور مدير کل جهاد کشاورزي، مدير کل امور اقتصادي و مديران ارشد استان در حوزه صنعت معدن و تجارت و همچنين نمايندگان مرغ داران، کشتارگاه ها و تعاوني ها و تشکل هاي مربوطه برگزار شد و پيرامون راهکارهاي لازم براي برقراي تعادل و آرامش در بازار مباحث زيادي مطرح شد.
دارابي افزود: در اين نشست با توافقي که صورت گرفت مقرر شد هر روز ميانگين قيمت تحويل مرغ در درب مرغداري هاي استان هاي ايلام، لرستان، کردستان و همدان تعيين شود و سپس با اضافه شدن هزينه هاي عرضه مرغ تا بازار مصرف که توسط جهاد کشاورزي تعيين شده بود قيمت نهايي به شکل روزانه اعلام شود. در واقع مرغداران و تشکل ها با قبول اين راهکار پذيرفتند که مديريت ارشد استان را در حل مشکل قيمت مرغ ياري کنند. قيمت هاي تعيين شده نيز به گونه اي بود که نه به مرغ دار و نه مصرف کننده لطمه اي وارد نمي شد.
وي ادامه داد: همچنين در قالب يک راهکار ديگر، شرکت امور پشتيباني دام نيز به شکل گسترده اقدام به عرضه مرغ منجمد با قيمت 5500 تومان کرد که اين تدبير نيز در تنظيم قيمت بازار بسيار اثرگذار بود.
نتيجه اين تدبير اين بود که کرمانشاهي ها در مقايسه با ديگر استان ها در اسفند و ايام نوروز با قيمت مناسب تري گوشت مرغ را تهيه کردند. موضوعي که معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نيز آن را تاييد مي کند: در آن ايام طبق برنامه قيمت گوشت مرغ در 8 تا 12 استان از جمله تهران به صورت روزانه کنترل مي شد و خوشبختانه مرغ عرضه شده در بازار کرمانشاه با قيمتي پايين تر از ديگر استان ها در اختيار مصرف کنندگان قرار مي گرفت.
عباس سجادي راد افزود: خوشبختانه تدابير خوبي که مديريت ارشد استان به کار گرفته است موجب شده که گوشت مرغ در سه ماهه اخير با قيمت متعادلي به بازار عرضه شود و در يک ماه اخير نيز قيمت اين کالا حتي کاهش هم پيدا کرده است.

*تشکل ها به وظايفشان در زمينه تنظيم بازار عمل کنند
هر چند مديريت ارشد استان مسئوليت اصلي زمينه تنظيم بازار را عهده دار است، ولي؛ در اين زمينه مجموعه هاي ديگري همچون تشکل ها و تعاوني هاي کشوري مانند شرکت پشتيباني امور دام زنده و تعاون روستايي نيز داراي وظايف و مسووليت هاي قانوني و گسترده اي هستند که بايد براي موفقيت اين پروسه به آن موفقيت عمل کنند. شرکت سهامي پشتيباني امور دام زنده کشور در سال 76 به منظور استفاده بهينه از امکانات و نيروي انساني موجود براي تنظيم بازار نهاده ها و فرآوردهاي دامي ايجاد شده است. اين شرکت بر اساس بند پنج اساسنامه داراي وظيفه هاي روشني در زمينه تهيه، توليد و نگهداري، توزيع و پشتيباني و تنظيم بازار مواد پروتئيني حيواني و حمايت از توليد کننده و مصرف کننده را عهده دار است و براي تحقق اين موضوع نيز مجاز به انجام عمليات هايي نظير تهيه و توليد و واردات و صادرات مواد پروتئيني و انجام اقدامات لازم به منظور تنظيم بازار و توسعه و بهبود بازاريابي دام و طيور و فرآورده هاي آن است.
شرکت تعاون روستايي هم از اين قاعده مسثني نيست و وظايف مهمي در زمينه تنظيم بازار عرضه و تقاضا را عهده دار شده است. تعاوني هاي روستايي با توجه به امکانات وسيعي که در اختيار دارند مي توانند مديريت استان را در زمينه تنظيم بازار ياري نمايند. آن ها مي توانند با تخمين مصرف سرانه گوشت خانوارها در استان، توليد و توزيع گوشت مرغ را به نحوي مديريت کنند که نوسان شديدي در بازار عرضه و تقاضا پديد نيايد. مشکل اينجاست که اين تعاوني ها و شرکت ها معمولاً در مواقع ضروري مايل تحمل ضرر نيستند و به عرصه هايي که در آن براي خود سودي متصور نيستند ورود نمي کنند. همچنين مديريت کشوري اين مجموعه ها اجازه نمي دهند آن ها ريسک کنند و يا در عرصه اي ورود نمايند که ضرري متوجه آن ها شود. در واقع اين مجموعه ها قبل از اينکه دنبال ارايه خدمات به مردم باشند دنبال سود خودشان هستند.
معاون برنامه ريزي استاندار درباره مسووليت هاي اين تشکل ها در عرصه تنظيم بازار مي گويد: اين تشکل ها و تعاوني هاي کشوري نه براي حفظ منافع خويش بلکه براي کاهش مشکلات مردم ايجاد شده اند و بايد به گونه اي عمل کنند که مشکلات موجود در بازار به حداقل برسد و توليد کننده و مصرف کننده دچار ضرر نشوند. اين مجموعه ها همچنين بايد در زمينه ايجاد زنجيره هاي از مرحله توليد تا عرضه وارد عمل شوند و وضعيت ذخيره سازي ها و نحوه عرضه را ساماندهي کنند.
ميرزايي با تاکيد بر اين موضوع که تشکل ها بايد برنامه هاي خود را در اين عرصه ارائه دهند اظهار کرد: اگر اين مجموعه ها خواسته هايي همچون ايجاد امکانات سردخانه اي و يا کشتارگاه هاي صنعتي براي انجام بهتر وظايف خود در عرصه تنظيم بازار دارند، مديريت ارشد استان آمادگي انجام همکاري هاي لازم در اين زمينه را دارد.
مدير کل امور اقتصادي استانداري نيز در اينباره مي گويد: امور پشتيباني دام و تعاون روستايي بايد به وظايفي که در راستاي تنظيم بازار به آن ها محوله شده، عمل کنند و به گونه اي عمل نکنند که همه بارها بر دوش مديريت ارشد استان بيافتد.
دارابي با ذکر اين نکته که مديريت ارشد استان کاملاً آمادگي دارد مطالبات اين شرکت ها و تشکل ها در بخش هاي مختلف دنبال کند در ادامه خاطرنشان ساخت: اين مجموعه ها بايد پيگير خواسته ها و مطالبات خود باشند و تنها به بيان مشکلات خود در جلسات بسنده نکنند. ادامه اين روند مديريت ارشد استان را در زمينه تنظيم بازار با مشکلات جدي مواجه مي کند.

*تدبير بيشتر در روزهاي پيش رو
تلاش مديريت ارشد استان براي تنظيم بازار محدود به ايام آخر سال و يا ايام نوروز نمانده و بر اساس برنامه هاي تدوين شده در ايام ماه مبارک رمضان و ديگر مناسب ها نيز برنامه هاي ويژه اي براي تنظيم بازار در نظر گرفته شده است.
مدير کل امور اقتصادي در سخنانش خبر از تدبير بيشتر براي آرامش بازار در مناسبت هاي پيش رو داد و گفت: راه اندازي کميته محصولات کشاورزي تحت نظر جهاد کشاورزي و ذيل کارگروه تنظيم بازار و همچنين کميته قيمت گذاري و نظارت بر کالاهاي اساسي با محوريت سازمان صنعت، معدن و تجارت از جمله راهکارها براي تنظيم بهتر بازار بوده است و هر دو کميته جلسات خود را براي سامان بخشيدن به اين حوزه برگزار کرده اند.
دارابي افزود: به جهاد کشاورزي مأموريت داده شده تا برنامه هاي تنظيم بازار در ايامي مانند ماه مبارک رمضان، بازگشايي مدارس، ايام محرم و عيد 95 را از هم اکنون تهيه و تدوين کنند. اين برنامه ها در ستاد تنظيم بازار مورد بحث و بررسي قرار گرفته و نقاط ضعف آن رفع مي شود.

*فعال کردن تشکل ها در عرصه تنظيم بازار
تدبير ديگري که مديريت ارشد استان در زمينه تنظيم بازار به کار گرفته است، رايزني براي فعال کردن تشکل ها و تعاوني هاي مرتبط با اين حوزه بوده است. مديرکل امور اقتصادي در اينباره مي گويد: نامه اي به امضاي آقاي استاندار براي آقاي حجتي دبير ستاد تنظيم بازار کشور ارسال شده گرديده که در آن تاکيد شده شرکت پشتيباني امور دام زنده يک سوپاپ اطمينان براي تنظيم و تعادل بازار است و اين شرکت در ايامي مانند ماه مبارک رمضان و ديگر ايامي که تقاضا براي فرآورده هاي گوشتي بالاست موظف است براي عرضه بيشتر کالا به برنامه ريزي پرداخته و تنها به عکس العمل در مقابل نوسانات بازار بسنده نکند.
دارابي در ادامه خاطر نشان کرد: اين شرکت بايد با يک برنامه مشخص و قابل قبول در زمينه خريد تضميني از مرغ داران و دادن نهاده ها به اين واحدها ورود کند و بازار را به شکل دايمي رصد کرده و در کنترل خويش داشته باشند و مديريت ارشد استان را در اجراي برنامه هاي تنظيم بازار ياري دهند.

*آرامش بازار دغدغه جدي دولت تدبير و اميد
بهبود وضعيت معيشت مردم يکي از دغدغه هاي جدي دولت تدبير و اميد بوده و از همان ابتدا نيز با همه دشواري ها در اين راه قدم برداشته و به موفقيت هاي قابل اعتنايي نيز در اين زمينه دست يافته است. هر چند تحريم ها همچنان پابرجا هستند و دولت تدبير و اميد با تنگناهاي مالي سختي رو به رو است، ولي؛ ديگر خبري از آن اوج گرفتن هاي يک شبه قيمت ها و گران شدن سلسله وار کالاها نيست و آرامشي نسبي در بازار پديد آمده است و تلاش هاي بسياري صورت گرفته تا در بازار عرضه و تقاضا تعادلي نسبي ايجاد شود و توليد کننده و مصرف کننده بتوانند با آرامش خاطر بيشتري به فعاليت بپردازند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن