تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845488009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غلامحسین ابراهیمی دینانی: اگر بدن انسان نبود عقل فعال ظاهر نمی‌شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: غلامحسین ابراهیمی دینانی:
اگر بدن انسان نبود عقل فعال ظاهر نمی‌شد
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت:‌ بدن انسان، هم گذرنده و هم گذرگاه است. چرا که از طریق بدن، نفس و عقل ظهور می‌یابد و اگر بدن نبود، عقل فعال ظاهر نمی‌شد!

خبرگزاری فارس: اگر بدن انسان نبود عقل فعال ظاهر نمی‌شد



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی دینانی،‌ چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه معرفت با موضوع «رابطه خالق و مخلوق ـ ربط حادث به قدیم» عنوان کرد: دو واژه حادث و قدیم هر دو فلسفی و کلامی هستند، چرا که هم متکلمین با این واژه‌ها درگیر هستند و هم فلاسفه. حادث یعنی چیزی که قبلا نبوده و الان پیدا شده  و قدیم یعنی چیزی که هیچ وقت مسبوق به عدم نیست یعنی نبودن قبل از آن معنی ندارد. وی در ادامه توضیح داد: تمام حکما، فلاسفه و انسان‌هایی که طرح مسئله حدوث و قدم کردند اگر حادث است چگونه قدیم را می‌فهمند و اگر قدیم است چگونه حادث را می‌فهمد؟ به این دلیل می‌توانند این انسان‌ها طرح مسئله کنند که خودشان هم قدیم‌اند و هم حادث. انسان در تن ظاهر می‌شود اما در آن خلاصه نمی‌شود و باطن و روح دارد. پس انسان به لحاظ نفس ناطقه به قدم و به لحاظ بدن حادث است. ابراهیمی‌دینانی با اشاره به اینکه بدن انسان گذرنده و گذرگاه است، توضیح داد: از طریق بدن نفس و عقل ظهور می‌یابد اگر بدن نبود عقل فعال ظاهر نمی‌شد!بنابراین انسان هم حادث و هم قدیم را می‌فهمد. چهره ماندگار فلسفه ایران ادامه داد:‌تقسیم زمان به گذشته، حال و آینده معقول است چرا که هر موجودی یک گذشته ، حال و آینده دارد. گذشته اکنون نیست ولی در جایگاه خود وجود دارد و بنابراین آینده هم در جایگاه خود وجود دارد. اگر وقایع گذشته نبود اکنونی نبود که ما درباره آن صحبت کنیم بنابراین اینها به دنبال هم می‌آیند. وی درباره تفاوت وقایع و حوادث گفت: واقعه آنچه گذشته است اما جایگاه خود را در گذشته حفظ می‌کند اما حادثه جنبه گذرندگی دارد. بنابراین ما از وقایع گذشته صحبت می‌کنیم نه حوادث آن! «اذا وقعت الواقعه لیس ...» اینجا واقعه اشاره به گذشته دارد اما قیامت مربوط به آینده است و خداوند می‌خواهد جنبه ثبات وقایع را مطرح کند و این بلاغت خداوند را نشان می‌دهد. قیامت باطن هستی و از ازل تا ابد است. دینانی در پاسخ به این سؤال که گذشته را می‌توان تغییر داد یا آینده را، توضیح داد: هیچ آدمی نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد اما آینده را می‌توان تغییر داد. یک غربی می‌گفت گذشته را هم می‌توان تغییر داد البته این جنبه مزاح دارد که منظورش این بود هر چه ما به جلو می‌رویم گذشته، گذشته‌تر می‌شود. اما در نهایت باید به دور از نگاه پوزیتویستی گفت که این هستی است که اکنون را اکنون کرده، گذشته را گذشته کرده و آینده را آینده خواهد ساخت. انتهای پیام/ک

94/03/02 - 09:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن