تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819167112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش در «سرت»؛ بهره برداری از جنگ داخلی لیبی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: داعش در «سرت»؛ بهره برداری از جنگ داخلی لیبی تهران – ایرنا – شهر «سرت» زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی، به تصرف نیروهای داعش درآمده و این در حالی است که این گروه تروریستی از جنگ داخلی و اختلاف دو گروهی که می خواهند در لیبی قدرت را به دست بگیرند، کمال استفاده را می برد.


رویترز در گزارش روز پنجشنبه خود از سرت در این باره می نویسد که نیروهای داعش در تلاشند تا از این رهگذر، نفوذ خود را در شمال آفریقا گسترش دهند.
«ابو شبار» از نیروهای کنگره ملی عام لیبی در مورد نیروهای سنگر گرفته داعش در سرت می گوید: آن ها هر شب به ما حمله می کنند.
کنگره ملی عام لیبی یکی از دو گروه دولتی است که طرابلس، پایتخت، و بیشتر غرب کشور را در اختیار دارد.
شبار می گوید: آن ها (نیروهای داعش) فقط شب ها فعالیت می کنند.
نیروهای داعش سال گذشته میلادی شهر بندری «درنه» در شرق لیبی را به دست گرفتند و به سرعت توانستند به بنغازی، بزرگترین شهر شرق لیبی، دسترسی پیدا کنند و در این شهر دست به عملیات های انتحاری بزنند.
این شهر تا پیش از این هم خود صحنه رقابت میان گروه های مسلح بود.
رویترز می نویسد که تصرف شهر سرت طی چهار ماه گذشته پیروزی مهمی برای نیروهای داعش به شمار می رود چون آن ها توانسته اند کنترل شهری را به دست بگیرند که نقش محوری را در بزرگراه ساحلی ارتباطی میان شرق و غرب لیبی ایفا می کند.
گرچه اشغال این مناطق توسط داعش، دولت های اروپایی و همسایگان شمال آفریقایی لیبی را نگران کرده است، اما تاکنون کشورهای غربی درگیر با داعش در سوریه و عراق، برای حمله به مواضع داعش در لیبی کاری نکرده اند.
با این همه، نیروهای داعش نتوانسته اند مثل عراق و سوریه، در لیبی هم موفق باشند و سرزمین های زیادی را به اشغال خود درآورند.
داعش در لیبی و عراق توانسته است از اختلافات فرقه ای برای گسترش خود بهره ببرد و خود را به عنوان حامی مسلمانان سنی معرفی کند.
در لیبی هم شمار سنی ها زیاد است، اما اختلاف میان آن ها بیشتر از نوع قبیله ای و منطقه ای است و کمتر فرقه ای.
از این رو، داعش مجبور است در لیبی به نبرد با گروه های شبه نظامی رقیب بپردازد؛ همان ها که حضور نیروهای بیگانه را برنمی تابند.
اما قضیه شهر سرت فرق می کند. این شهر همان جایی است که شورشیان شهر مصراته بعد از سرنگونی قذافی، آن جا را غارت کردند. از این رو، داعش توانسته است از این موضوع به نفع خود بهره برداری کند.
بسیاری از ساکنان شهر سرت بر این باورند که آن ها در انقلاب لیبی بازنده بودند و علاوه بر این، هنوز از رفتار شورشیان مصراته در خشم به سر می برند.
آساق ** 1551 **2044



31/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن