تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803568566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيروزي احتمالي حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني و تأثير آن در رابطه با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۲۱:۴۰ب.ظ)
پيروزي احتمالي حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني و تأثير آن در رابطه با ايران گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
بررسي نتايج نظرسنجي هاي که پيش بيني آنها از نتايج انتخابات گذشته تا حد زيادي درست بوده، نشان مي دهد حزب عدالت و توسعه همچنان عنوان بزرگترين حزب را در انتخابات 17 خرداد ماه حفظ خواهد کرد.
بيست و پنجمين دوره انتخابات پارلماني که در ترکيه بيشتر با عنوان انتخابات عمومي از آن نام برده مي شود و به سبب تاثير مستقيمي که بر انتخاب نخست وزير و ترکيب کابينه دارد، مهمترين و تاثيرگزارترين انتخابات اين کشور نيز به شمار مي رود در روز يکشنبه 7 ژوئن 2015 (17 خرداد 1394) در 81 استان ترکيه برگزار خواهد شد. در اين انتخابات 56.6 ميليون واجد شرايط راي دهي به پاي صندوق هاي راي خواهند رفت.
در انتخابات ترکيه از 31 حزب واجد شرايط ، 20 حزب سياسي به رقابت مي پردازند. به عبارتي فقط 20 حزب توانسته در موقع مقرر فهرست نامزدهاي خود را به شوراي عالي انتخابات اين کشور به عنوان تنها مرجع قانوني در اين خصوص ارسال کرده و حق شرکت در انتخابات به دست آورند. حزب "اتحاد بزرگ" نيز در زير چتر حزب اسلامگراي سعادت و تحت عنوان "اتفاق ملي" وارد کارزار انتخاباتي ترکيه شده است.
اما در واقع رقابت بين چهار حزب حاضر در مجلس فعلي ترکيه يعني حزب حاکم عدالت و توسعه ( آک )، حزب حرکت ملي ( م ح پ ) ، حزب جمهوريخواه خلق ( ج ح پ ) و حزب دمکراتيک خلق ها ( ح د پ ) خواهد بود و ساير احزاب شانس زيادي براي راه يابي به پارلمان جديد اين کشور را ندارند.
نظام انتخاباتي در انتخابات عمومي ترکيه بر پايه نظام تناسبي است و راي دهندگان در ترکيه نه به نامزدها بلکه بيشتر به احزاب راي مي دهند. يکي ديگر از ويژگي هاي انتخابات عمومي ترکيه حدنصاب 10% براي ورود احزاب به مجلس ترکيه است و اين قانون نيز از سال 1983 و توسط نيروهاي ارتش که آن هنگام و پس از کودتاي سال 1980 هنوز بر سر کار بودند وارد قانون انتخابات ترکيه شده است. اين بدان معني است که هر يک از احزاب شرکت کننده در انتخابات عمومي براي اين که بتوانند وارد پارلمان شوند، حتما بايد بيش از 10% از آراء ماخوذه در کل کشور را به دست آورند که اين موضوع در تمامي انتخابات دهه هاي اخير ترکيه يکي از پرچالش ترين موضوعات بوده است.
انتخابات هفتم ژوئن در تاريخ مدرن ترکيه لحظه حساسي محسوب مي‌شود چراکه حزب حاکم به دنبال آن است تا با کسب اکثريت کرسي‌ها، تغييرات موردنظر خود را بدون دردسر در قانون اساسي انجام داده و نيز اختيارات رياست‌جمهوري را افزايش دهد.
تنها 17 روز تا انتخابات پارلماني 7 ژوئن در ترکيه باقي مانده است. اين انتخابات احتمالاً از زمان اولين انتخابات چند حزبي آزاد در ترکيه در سال 1950 تا کنون، مهم ترين انتخابات است.به اين دليل که رئيس جمهور رجب طيب اردوغان، هدف انتخابات را از تشکيل يک پارلمان و دولت جديد، به تغيير قانون اساسي براي تأسيس يک سيستم رياست جمهوري مقتدر به جاي نظام پارلماني عوض کرده است.
نخست وزير احمد داوود اوغلو در حال انجام کمپين انتخاباتي حزب عدالت و توسعه (آک پارتي) است. براي آک پارتي تنها يک پيروزي ساده و کسب اکثريت پارلمان با 276 کرسي در پارلماني که مجموعاً 550 کرسي دارد، ممکن است براي تصويب قانون اساسي متضمن سيستم رياست جمهوري مقتدر اردوغان کافي نباشد، زيرا نياز به اکثريت دو سومي پارلمان (367کرسي) دارد البته سه پنجم (330 کرسي) براي به همه پرسي گذاشتن قانون اساسي کافي خواهد بود.
موسسه تحقيقاتي موسوم به "گزي" ترکيه در يک نظرسنجي که در 32 استان و 225 شهرستان اين کشور با 3600 نمونه آماري انجام داده، نشانگر اين است که درصد آراي حزب عدالت و توسعه در صورت برگزاري انتخابات عمومي 39.8 درصد خواهد بود.
طبق نتايج نظرسنجي ياد شده که هفته جاري انجام شده و نتايج اوليه آن امروز در اختيار رسانه ها قرار داده شد، درصد آراي حزب "جمهوريخواه خلق" 29.6 و حزب "حرکت ملي" ترکيه نيز 17.3 درصد پيش بيني شده است .
نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد که درصد آراي حزب حاکم عدالت و توسعه نسبت به انتخابات محلي فروردين ماه سال جاري دو درصد کاهش يافته و در مقابل درصد آراي احزاب مخالف جمهوريخواه خلق و حرکت ملي به ميزان بسيار اندکي افزايش داشته است.
انتخابات عمومي ترکيه در پايان خرداد ماه سال آينده برگزار خواهد شد و احزاب سياسي از هم اکنون بطور گسترده درپي آمادگي خود براي اين انتخابات که از آن به عنوان انتخاباتي بسيار مهم و سرنوشت ساز در تاريخ سياسي ترکيه ياد مي شود، هستند.
اما آنچه در اين ميان حائز اهميت است آينده روابط ايران و ترکيه پس از اعلام نتايج انتخابات پارلماني اين کشور است. بسياري بر اين باورند که اگر اردوغان در اين دور از انتخابات به اهداف سياسي خود نائل نيايد اولين شکست سياسي خود را تجربه خواهد کرد و با توجه به حسن رابطه ايران و ترکيه در حال حاضر اين مسئله تا کجا بر آينده سياسي دو کشور مؤثر خواهد بود.
هر چند که ايران و ترکيه از سال 2012 به اين سو در برخي از مسائل منطقه اي داراي اختلاف نظرهايي بوده اند و روابط دو کشور همسايه نيز دستخوش تغيير و تحولاتي بوده است اما در طي اين مدت ايران و ترکيه اجازه نداده اند که اختلاف بر سر موضوعات مختلف از جمله بحران سوريه بر روابط ميان دو کشور تاثيرات منفي شديدي داشته باشد که اين خود از ويژه و استراتژيک بودن روابط ميان ايران و ترکيه خبر مي دهد.
از سوي ديگر رئيس جمهور ترکيه رجب طيب اردوغان در سفر يک روزه اي که در 18 فروردين ماه سال جاري به ايران داشت به ديدار و گفتگو با مسولين کشورمان پرداخت و در نشست مشترک مطبوعاتي از احتمال ميانجيگري ترکيه در بحران يمن خبر داد.
کارشناسان مسائل خاورميانه بر اين باورند که نفع سياسي همکاري سياسي و اقتصادي ايران و ترکيه همواره بر ساير مسائل منطقه اولويت داشته و دارد. آنها بر اين باورند که فارغ از روي کار آمدن هر ايده سياسي بر آنکارا آنچه آينده روابط ترکيه با تهران را رقم مي زند منافع ملي دو کشور است. از اين رو دولت اردوغان در سفر هيئت هاي سياسي و اقتصادي اخير خود به ايران همواره بر برقراري روابط سازنده و رو به توسعه با تهران تأکيد کرده است.
ايران و ترکيه، به دليل تطابق منافع ملي در خصوص حکومت متمرکز و تماميت ارضي، دو کشور نيازمند به يکديگر هستند. هرگونه برخورد ميان اين دو کشور، علاوه بر آسيب ديدن هر دو کشور، تنها منافع نيروهاي استکباري و صهيونيستي را تامين مي کند. به همين دليل منافع ايران و ترکيه مشترک است. رقابت هاي از روي غبطه بين دو ايران و ترکيه نيز در جهت پيشرفت دو کشور مفيد است.
هر دو کشور در زمان جنگ جهاني اول آسيب ديده و قدرت هاي استکباري از اين قضيه بهره برده بودند. ايجاد روابط دوستانه و بسيار دقيق توسط دو کشور، براي جلوگيري از تکرار تاريخ ضروري است. مذهب و نظام، مربوط به همان کشور است و روابط بين دو کشور، به جاي تکيه بر موضوعات مذهبي، بايد بر اساس منافع متقابل تنظيم شده باشد. اميدوارم سفر رجب طيب اردوغان به ايران، واسطه اي در جهت تغيير سياست خارجي مبتني بر مذهب حکومت ترکيه و همکاري هاي جديد بين دو کشور باشد.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن