تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799100644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واگذاری کارخانجات خودروسازی ایران به چینی ها + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



واگذاری کارخانجات خودروسازی ایران به چینی ها + عکس
روز نو : چینی ها به همه جای صنعت ایران سرک می کشند، تولیدات غیرقابل عرضه در بازارهای کشورهای پیشرفته را به ایرانی ها می فروشند و در این میان خودروسازان بی سابقه در چین که تا چندی پیش حضور در بازار خودرو کشور را رویای دست نیافتنی می دانستند، اکنون به مدد خودروسازان مونتاژکار ایران این عرصه را به جولانگاه خود تبدیل کرده اند.
 

خودروهای چینی معمولا تقلیدی شکل گرفته از پلت فرم و قطعات چند خودرو کشورهای پیشرفته است که به پایان تولید رسیده اند و از چندی پیش هم اندک اندک با فرصت جویی از بازار تحریمی و تشکیل شرکت های کوچک پای خود را در ایران باز کردند، ولی اکنون دامن خود را به یکی از کارخانه های باسابقه به صورت مونتاژ کاری کشانده یا کمی هم اجازه داده قطعه های ایرانی در آن استفاده شود که با جشن آن را اعلام و رونمایی کردند.

برلیانس آتو که سال 1992 با خط تولید مینی بوس آغاز به کار کرد و سال 2002 خودروهای سواری را هم به این فعالیت افزود به عنوان همکار مونتاژکار چند شرکت بزرگ خودروساز آلمانی، ژاپنی فعالیت خود را ادامه می دهد و خود نیز توانسته عنوان هشتمین خودروساز چین را کسب کند.

اکنون یکی از خودروسازان بزرگ کشور با 50 سال سابقه، دو خط تولید خود را در اختیار دو مدل مونتاژی این کارخانه تازه کار چینی قرار داده است، در حالیکه چینی ها به عنوان کپی کننده محصولات کشورهای پیشرفته نمی توانند شرکت های ایرانی را به خودروساز تبدیل کنند و اکنون مدار مونتاژ محصولات کشورهای پیشرفته در حال تنزل به مونتاژ نوع چینی آن هم از کارخانه های با سابقه 14 سال در کارخانه ای ایرانی با این سابقه است.

اکنون این پرسش مطرح است که خودروسازان بزرگ ایران با سابقه کم و بیش نیم قرنی و خودروسازان کم سابقه تر که با حمایت دلارهای نفتی خودروهای چند دهه گذشته را تولید و به بهای چند برابری می فروشند و هر فصل نیز پیگیر افزایش قیمت خودرو هستند چگونه حاضر شده اند، عامل یک شرکت چینی و شرکت های مشابه این کشور شوند که سابقه آنان فقط چند سال است؟.

از سوی دیگر دفاتر متعدد تحقیق و توسعه و طراحی خودرو در ایران با میلیاردها هزینه که تاکنون نتوانسته یک خودرو نیمه مستقل تولید کنند، چه کاربرد و کارکردی داشته است؟.

اکنون خودروسازان چینی کاسب تحریم ایران با استفاده از پول های ایران انباشته در کشورشان، در بازار گشاده ایران جولان می دهند و هر خودرو ممکن را به صورت مختلف از ساخته شده تا مونتاژ یا شبه تولید روانه بازار ایران می کنند.

خودروسازان پرانتظار و بد بازده ایران که گویا پایانی بر خواسته های ارزی و حمایت هر چه بیشتر دولت از آنان و همچنین جذب دسترنج مردم وجود ندارد، با فشارهای مختلف مانع ایجاد حضور سالم صنعت خودروسازی کشورهای پیشرفته با بازار ایران می شوند تا بتوانند با وجود کم کاری یا ناتوانی و همچنین نداشتن راهبرد بلند مدت، مانند همیشه مونتاژ کار باشند و به تازگی هم فقط چینی کار شوند.

صنعت خودروسازی ایران به مدد بازار انحصاری پس از انقلاب اسلامی و ایجاد واهمه بیکار شدن میلیون ها نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه به جای اینکه به فکر ارتقا و خودکفایی این صنعت باشند روند کهنه آن را می دهند.

حمایت های بی حدو حصر مالی دولت از خودروسازان با وجود حدود چهار دهه ناکارآمدی همراه در اختیار گذاشتن 95 درصد بازار ایران به خودروهای تولید داخل که بسیاری از آن ها حتی دو دهه قبل از خیابان های اروپا جمع آوری شده است، اکنون به عنوان مدل سال در برابر قیمت های نجومی به مردم ناچار به خرید واگذار می شود تا قاتل سوخت و همچنین هوای پاک باشند.

این روند حمایتی ناسالم از صنعت خودروسازی سبب شده خودروسازان ایرانی با ایجاد فشار و لابی های گسترده به هر طریق ممکن مانع از دست دادن این بازار شوند و مشتریان نیز حق انتخاب نداشته باشند و به مدد تعرفه ها و عوارض گمرکی بر واردات در سایه امنیت باشند،خودروسازان در حالی از تضمین فروش مطلق، صف چند ماهه مشتریان و دلاری نفتی دولت خرسند هستند که بخش های دیگر مانند کشاورزی بویژه برنج، شکر، میوه، چای انباشت شده در انبارها، صنایع کوچک و متوسط و ...، گرفتار واردات سنگین در فصل عرضه به بازار هستند و امپراتوری دلالان نیز با فرصت طلبی دسترنج ها را به یغما می برد، ولی این بخش ها که بر خلاف خودروسازان رسانه، گروههای لابی و فشار ندارند، باید هر سال شاهد ادامه این وضعیت باشند در حالیکه خودروسازان حاضر به خروج سازنده از امنیت 40 ساله مونتاژکاری نیستند و حتی برای ادامه این روند و متنوع سازی محصولات خود عامل مونتاژ خودروهای چینی شده اند.




تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن