تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819686062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکار با اسلحه اهدایی - خلیل تنیده *


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شکار با اسلحه اهدایی - خلیل تنیده * برخی انسان ها با عملکرد خود مروج از بین بردن حیات وحش می شوند ولی مدعی هستند که طبیعت و حیات وحش حفظ نمی شود.


گاهی سازمان ها زمانی که قصد دارند بهترین هدیه به یک شخص بدهند تندیس، لوح ، قاب عکس و نشان تقدیم او می کنند اما برخی سازمان ها برای تقدیراز بازنشسته ها یک قبض اسلحه شکاری با مجوز به آنان تقدیم می کنند تا بعداز 30سال خدمت در اداره ای، مجوز کشتن حیوانات وحشی به عنوان تفریح نصیب این بازنشتگان شود.
این مجوز درواقع به ظاهر چیز ساده ای است ولی درعالم واقعیت، به قاتلان حیات وحش اضافه می کند و محیط بانان باید مواظبت بیشتری کنند که این قاتلان از حد مجاز شلیک بیشتری نکنند و حیات وحش خاصی شکار نشود.
جای تاسف دارد که سازمان هایی با اهدای اسلحه ومجوز راه را برای کشتار حیوانات وحشی باز کرده اند.
سووال اساسی اینجاست که سازمان های مدافع حقوق طبیعت،مراتع و حیات وحش که همواره ابراز نگرانی می کنند که این بخش ها در معرض خطر قراردارند چگونه به افرادی که بازنشسته شده اند مجوز اسلحه شکاری می دهند تا آنان به عنوان تفریح در عرصه های حیات وحش راه بیفتند وبرای خود شکار کنند؟
سووال دیگر اینکه به نظرمجوز دهندگان آیا تفریح برای افرادی که حداقل 50تا 60سال از عمرشان گذشته باید با کشتن حیوانات وحشی و شکار پرندگان و تخریب طبیعت بدست آید؟
دوستداران محیط زیست وحیات وحش براین عقیده اند روشی که برخی سازمان ها درپی گرفته اند از دوحال خارج نیست یا مشکلی در زمینه حیات وحش نیست و حیات وحش آنقدر زیاد شده که بایستی به برخی افراد مجوز کشتن این موجودادت داده شود و یا اینکه براثر فشارهای بیرونی، این سازمان ها مجبور هستند چشم خود را بر روی واقعیت ببندند و مجوز صادر کنند.
طبق شنیده ها هم اکنون بیش ازهشت هزار اسلحه شکاری با مجوز و بدون مجوز در استان هرمزگان وجود دارد که بیشتر آنها را برخی سازمان ها به افراد شکارچی اهدا کرده اند واین عده به جای اینکه محافظ حیات وحش باشند، لشکر مخرب حیات وحش شده اند و شمار محیط بانان به یک درصد آنها هم نمی رسد.
از سوی دیگر جریمه کشتن حیوانات وحشی مثل پلنگ 50میلیون ریال است که در مقابل از بین رفتن این حیوان نادر رقم ناچیزی برای شکارچیان حیات وحش محسوب می شود.
کارشناسان محیط زیست که با دلخوری ازاین واقعیت یاد می کنند معتقدند حال که تقاضا برای شکار زیاد است و عده ای هم ازاین کار لذت می برند در کنار مجوزهای شکار ، اجازه توسعه وتکثیر حیات وحش مثل کل ، بز، میش ، قوچ ، آهو و انواع پرندگان و حتی حیوانات نادر داده شود تا هم حیات وحش تقویت شود وهم در زمینه کمبود شکار با محدودیت مواجه نشویم.
درحال حاضر 75درصد از گونه های جانوری کشوردرمناطق حفاظت شده شامل شیدور ، فارو، بنی فارو ، حرا وگنو استان هرمزگان وجود دارد که درسه دهه اخیر شکار بی رویه وغیر قانونی آنان چنان افزایش یافته که نسل حیات وحش را در معرض انقراض قرار داده است.
هم اکنون وضعیت حیوانات حلال گوشت مثل آهو خوب نیست ودربرخی مناطق در معرض خطرانقراض هستند و شرایط زیست سختی دارند که ابتدا باید از همین تعداد حفاظت شود ونسبت به تکثیر آنان اقدام شود نه اینکه مرتب مجوز شکار آنان صادر شود.
از سوی دیگر حیوانات حلال گوشت وحشی بواسطه داشتن برخی از بیماری ها وتحت درمان قرار نگرفتن ، گوشت آنها خاصیت چندانی ندارد وحامل انواع بیماری هستند که به انسان منتقل می کنند که تاثیر آن بعدها در بدن افراد نمایان می شود لذا شکار وخوردن گوشت این حیوانات هم چندان لذت بخش نیست که عده ای با حرص و ولع به دنبال کشتن این حیوانات هستند.
تا دیروز خود حیوانات معروف مثل شیر وپلنگ وغیره از سر گرسنگی و خوی طبیعی به جان حیوانات ضعیف مثل آهو ، میش وقوچ می افتادند حال امروز آدم ها ازسر سیری حیات وحش را ازبین می برند و افتخار می کنند که گوشت شکار خورده اند و باید این افراد همانند کسانی که نسل کشی کرده اند جوابگو باشند.
امروز براثر خشکسالی وکم بارشی و کاهش زاد و ولد حیوانات ، چرخه حیات حتی به نفع حیوانات وحشی بزرگ مانند شیر و پلنگ هم نیست.
این حیوانات در تیررس انسان قرار گرفته اند و با شکار آنان ، پوست و سایر قسمت بدنشان برای سودآوری تلف می شود و می توان گفت برخی انسان ها درقالب شکارچی شیر جنگل شده اند.
سازمان ها نباید با دادن اسلحه،نابودی طبیعت و حیات وحش را به برخی افراد تقدیم کنند.
باید این سازمان ها و همه بپذیرند راه تفریح بازنشستگان با کشتن حیوانات فراهم نمی شود بلکه به کشتن طبیعت منجر می شود.
* رییس ایرنا مرکز هرمزگان



31/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن