تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820077492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش ها و اختلافات پارسیان هند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چالش ها و اختلافات پارسیان هند دهلی نو-ایرنا- جامعه کوچک «پارسیان» هند، زرتشتیانی که حدود 1400 سال پیش از ایران به هند مهاجرت کردند، در سال های اخیر شاهد بروز شکاف و تقسیم به دو گروه تندرو و اصلاح طلب بوده که چالش هایی را در این اقلیت مذهبی ایجاد کرده است.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در تعریفی که «پارسیان» برای حفظ اصالت و هویت تاریخی خود در نظر گرفته و بر آن تاکید می کنند ، فقط زرتشتیانی که حدود 1400 سال پیش از ایران به هند مهاجرت کردند «پارسی » اند و زرتشتیانی که بعدها به هند رفته اند پارسی به شمار نمی روند.
این جمعیت که افتخارات و پیشرفت هایی برای هند به ارمغان آورده اند، محدودیت ها و قوانین سختگیرانه ای را برای نگه داشتن اصالت خود در نظر گرفته اند که در عمل، به کاهش تدریجی جمعیت پارسیان و ایجاد بیماری ها و مشکلاتی به دلیل ازدواج در میان جامعه ای محدود منجر شده است. آنها تنها جمعیتی هستند که از سوی دولت هند به افزایش جمعیت تشویق می شود؛ در عوض، در هر سرشماری، این جمعیت 10 درصد کاهش نشان می دهد.
سخت گیری و اعمال محدودیت در این جامعه به گونه ای است که برخلاف زرتشتیان ایران که درهای آتشکده خود را به روی عموم باز کرده و آنها را به بخشی از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری تبدیل کرده اند ، در هند افراد غیر پارسی نمی توانند وارد آتشکده پارسیان شوند.

**شکاف جامعه پارسیان

جامعه کوچک پارسیان هند، که تنها 69 هزار نفر هستند، در سال های اخیر شاهد تقسیم به دو گروه تندرو و اصلاح طلب بوده است.
انجمن پارسیان شهر بمبئی، که بیشترین تعداد جمعیت پارسیان هند را دارد، دهها میلیارد روپیه دارایی دارد. سه چهارم جمعیت پارسیان در بمبئی ساکن هستند.
مقام های مذهبی تندرو که بیشتر اعضای «انجمن پارسیان بمبئی » را تشکیل می دهند، نسبت به تغییرات و یا به روز شدن مراسم و آیین ها مقاومت می کنند.
اما «انجمن پارسیان دهلی » موضع اصلاح طلبانه ای در پیش گرفته و حتی در وب سایت رسمی خود آشکارا با این تندروی ها مخالفت می کند.

**اختلافات داخلی که رسانه ای می شود

سختگیری های انجمن پارسیان بمبئی بارها به طرح دعوی هایی در دادگاه علیه آنها منجر شده است. آخرین موردی که بازتاب گسترده ای در رسانه های هند پیدا کرد و موجب آشکار شدن اختلاف میان جمعیت پارسیان شد، پرونده دو موبد به نام های میرزا و مدون بود. این دو، سال هاست که بر سر موضوعاتی همچون ازدواج پارسی ها با پیروان مذاهب دیگر، پذیرفتن بچه هایی که پدر پارسی ندارند و اجرای مراسم خاکسپاری برای پارسی هایی که مایل نیستند جسد آنها در برج سکوت گذاشته شود با تندروها مجادله دارند.
انجمن پارسیان بمبئی در سال 2009 دو موبد پارسی به نام های فرامرز میرزا و خوشرو مدون را به عنوان معاند و از دین برگشته، از عبادت در دو آتشکده جنوب بمبئی و همچنین معبدی در دونگروادی (برج سکوت که زرتشتیان اجساد را در آن می گذارند) محروم کرد.
از آنجا که این تهدید متوجه همه موبدانی است که رسوم قدیمی را کنار بگذارند و دست به اصلاحات بزنند، برخی از اعضای جامعه پارسیان به حمایت از این دو برخاستند. آنها به حمایت از دو موبد محروم شده، شکایتی به دادگاه بردند و مدعی شدند که انجمن پارسیان بمبئی هیچ قدرت اجرایی برای اعمال چنین محدودیتی ندارد.
در نهایت، در دستور حل و فصل این اختلاف که از سوی دادگاه صادر شد، به صراحت آمد که انجمن پارسیان نمی تواند حق هیچ زرتشتی پارسی را برای انتخاب موبد مورد نظر خود برای مراسم مذهبی در سه آتشکده مورد نظر محدود کند . اما در خصوص این مورد خاص، موبدان تنها به دو شرط اجازه اجرای مراسم مذهبی را دارند؛ آنها فقط می توانند مراسم ختم اعضای درجه یک خانواده خود را برگزار کنند و برای این کار باید از متولیان انجمن پارسیان مجوز بگیرند. این پاسخ دادگاه به زعم بسیاری، شرایط برد-برد تلقی شد.
برخی پیگیری چنین پرونده ای را موجب کاهش اقتدار رهبران مذهبی خود می دانند و بعضی محدود شدن موبدان را ناعادلانه تلقی می کنند. به هر حال، این دعوی برای انجمن پارسیان بمبئی بیش از 30 میلیون روپیه هزینه در بر داشت . هزینه ای که از نظر بسیاری اعضای جامعه پارسیان بیهوده است.
این تنها مورد شکایت علیه انجمن پارسیان نیست. پرونده مشهور دیگری متعلق به زنی به نام گلرخ گوپتا است. او چند سال اعتراض خود علیه انجمن پارسی والساد (VPA) را در دادگاه های هند پیگیری می کرد.
پاسخ دادگاه عالی گجرات به دادخواست او این بوده که اگر زنی با مردی از مذهبی دیگر ازدواج کند به دین شوهرش درمی آید.

** ازدواج خارج از جامعه، به منزله مرگ زنان پارسی

محدودیت هایی که درباره ازدواج خارج از دین برای پارسیان وجود دارد یکی از مهمترین دلایل کاهش جمعیت آنان و نارضایتی جامعه پارسیان از انجمن بمبئی است. بر اساس قوانین این انجمن، فرزندان زنانی که شوهر غیرپارسی دارند پارسی محسوب نمی شوند. حتی این زن و فرزندانش پس از ازدواج نمی توانند وارد آتشکده شوند.
انجمن پارسیان بمبئی در سال 2010 اعلام کرد خانواده زنانی که با فردی خارج از دین خود ازدواج می کنند باید گواهینامه مرگ امضا کنند. همچنین باید گواهی بدهند که او تا قبل از مرگ آداب و مناسک دینی را اجرا می کرده است تا حقوق برگزاری مراسم ختم به رسم پارسی به این زن اعطا شود. این درحالیست که در این قانون به مردان پارسی که به زنان خارج از مذهب ازدواج می کنند اشاره ای نشده است.
اما این سختگیری ها پارسیان را از ازدواج با افراد خارج از دین خود بازنداشت. به گفته مهتا، بانکدار پارسی که در بمبئی زندگی می کند، در سال 2008 از هر چهار ازدواج پارسی، یکی با فردی خارج از این جامعه بود. این آمار در سال 2014 به یک ازدواج از هر سه ازدواج رسیده است.

** حفظ میراث پارسیان با کمک یونسکو

پروژه ای به نام «پرزور» (Parzor) از سوی سازمان یونسکو به اجرا در آمده است تا میراث ملموس و غیرملموس پارسیان را حفظ کند. پروژه پرزور در حال تهیه آرشیوی دیجیتال از میراث ملموس و غیرملموس، شامل نوشته ها، عکس ها، نوارهای صوتی و دیگر آثار پارسیان است که در حال از بین رفتن اند.
یکی از این برنامه های این پروژه «بازگشت به ریشه زرتشتیان » نام دارد. این پروژه قصد دارد زرتشتیانی را که مهاجرت کرده اند با هویت اصلی شان هایشان در ایران و هند آشنا کند به این منظور گروه های کوچکی از جوانان 20 تا 35 ساله به سفر فرستاده می شوند تا با مذهب، اجتماع و میراث فرهنگی خود آشنا شوند.
سفر آزمایشی این برنامه، در ژانویه 2014 به هند صورت گرفت. دومین سفر نیز در بهار 2015 به هند برنامه ریزی شده است. جوانان زرتشتی در این سفر با نقش زرتشتیان محلی در تجارت، علوم، دولت، اقدامات ان ساندوستانه و هنرها آشنا می شوند.
مجریان این برنامه امیدوار هستند که در آینده چنین سفرهایی را به ایران نیز داشته باشند.

** ژن اوستا مورد بررسی قرار می گیرد

علاوه بر این، پژوهشی زیستی در قالب پروژه ای به نام «ژن اوستا » AVESTAGENOME PROJECT برای شناسایی بیماری های اصلی جمعیت پارسی/ایرانی-زرتشتی انجام می گیرد. میزان شیوع بیمارهایی همچون سرطان، دیابت، نارسایی های قلبی، آلزایمر در این پروژه مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش، ژن های این جمعیت را نیز مورد بررسی قرار می دهد و به منبع اطلاعات پزشکی برای پارسیان دست پیدا می کند.
به این ترتیب، می توان امید داشت که پژوهش های پزشکی به جلوگیری از افزایش بیماری در جمعیت کوچکی که ازدواج های درون گروهی دارند منجر شود.

** موضع متفاوت انجمن دهلی

این درحالیست که انجمن پارسیان دهلی موضع اصلاح طلبانه ای دارد. این انجمن در وب سایت خود دیدگاه های متفاوتی در مخالفت با تندروی موبدان بمبئی منتشر می کند. مفهوم کلی مطالب این است که یک روحانی باید نیازهای زمانه و مردم را متوجه شود و مناسک دینی را بر اساس آن تنظیم کند.
جهانگیر مهتا، یکی از افراد جامعه پارسی که برای مقابله با این تبعیض ها و تندروی ها دست به قلم برداشته، آنها را مغایر با دین می داند. او به این سخن زرتشت اعتقاد دارد: «بگذار مردم محترمانه زندگی کنند و بمیرند».
*آساق*264*1600 **1446



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن