تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820105068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمعیت پارسیان هند رو به کاهش است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جمعیت پارسیان هند رو به کاهش است دهلی نو-ایرنا- جمعیت پارسی های هند که نقش مهمی در پیشرفت این کشور داشته اند رو به کاهش گذاشته است.


به گزارش ایرنا- پارسیان نخبه ترین اقلیت هند هستند. نرخ سواد آنها حدود 98 درصد است که از هر اقلیت دیگر هند بالاتر است. همچنین بر اساس سرشماری های هند، بیش از 96 درصد از پارسیان در مناطق شهری زندگی می کنند. این درحالیست که نرخ شهرنشینی کلی در هند حدود 30 درصد است.
با اینکه پارسیان صنایع کلیدی هند را در اختیار دارند، هنوز در غرب هند، جایی که نخستین بار زرتشتیانی که از ایران به هند رفتند در آن سکنی گزیدند، برخی زرتشتیان فقیر نیز به کشاورزی مشغول هستند.
بعد از حمله اعراب مسلمان به ایران ، تعدادی از پارسیان ابتدا به شرق ایران و سپس به هند مهاجرت کردند. ماری بویس در کتاب زرتشتی ها (1979)، تاریخ ورود زرتشتیان به گجرات را سال 936 میلادی نوشته است.
در سال 1381 میلادی، پس از یورش تیمور لنگ به ایران و فتح خراسان، موج جدیدی از مهاجرت پارسی ها به ایالت گجرات آغاز شد.
پارسی ها در بدو ورود حدود دو دهه در جزیره ای به نام دیو (Div) ساکن شدند. پارسی ها زبان گجراتی را پذیرفتند و حتی اکنون به این زبان صحبت می کنند. بعدها پادشاه منطقه (یکی از شاهان سلسله سیهارا) به آنها اجازه داد تا محل سکونتی در ساحل دریا بسازند. آنها این منطقه را مرکز مذهبی قرار دادند که آن را به نام شهر محل سکونت خود در خراسان، سنجان نامیدند.
پارسی ها سپس افرادی را به سرزمین خود فرستادند تا وسایل و ابزار لازم برای مناسک عبادی را به همراه آورند. یکی از این عناصر عبادی که به هندانتقال یافت، خاکستر آتش بهرام بود که به آتش جدیدی که در سرزمین هند افروخته بودند تقدس سرزمین مادری را می داد.
پارسی ها در حدود 1400 سالی که در هند ساکن شده اند نه تنها به تبلیغ دین زرتشتی دست نزده اند، بلکه جامعه خود را به نخستین زرتشتیان مهاجر محدود کرده اند از این رو اکنون همه زرتشتی های هند پارسی نیستند.

** راهکار مقابله با خطر انقراض: 3.5 بچه در هر خانواده

هر یک از شهرهای هند یک انجمن پارسی دارد که برای جامعه پارسیان تصمیم گیری می کند. امروز بسیاری از پارسی ها به خارج از هند مهاجرت کرده اند. برآورد می شود که در سراسر دنیا حدود 125 تا 200 هزار پارسی وجود داشته باشد. اما آنهایی که در هند باقی مانده اند بیشتر در شهر بمبئی زندگی می کنند.
تعداد پارسیان شهر بمبئی حدود 40 تا 50 هزار نفر است. در شهر پونا حدود 10-12 هزار پارسی زندگی می کنند. در دهلی تنها 750 پارسی وجوددارد.
سرشماری سال 1981 هند، آمار پارسیان را 71 هزار و 630 نفر اعلام کرد اما در سال های اخیر تعداد آنها رو به کاهش گذاشته است. به طوریکه جمعیت پارسی های هند اکنون بیش از 69 هزار نفر نیست.
یزد کاپادیا، رییس انجمن پارسیان دهلی می گوید:تعداد افراد پارسی که می میرند بیش از افرادی است که متولد می شوند و به همین دلیل جمعیت پارسیان در حال کاهش است.
او می گوید: این مشکل در دهه های 1930 و 1940 تشخیص داده شد، همه نگران هستند اما کسی کاری انجام نمی دهد.
وزارت اقلیت های دولت هند قرار است کمک هایی به افزایش جمعیت پارسی ها بکند. این وزارتخانه از حدود دو سال پیش پروژه افزایش جمعیت پارسی ها را آغاز کرده و 100 میلیون روپیه به این منظور اختصاص داده است.
آمارهای منتشر شده از سوی دولت هند حاکی از آن است که برای ادامه بقای جمعیت پارسی ها، هر زوج باید حدود 3.5 بچه داشته باشد.

**رأی غیرمنتظره دادگاه عالی هند علیه روحانیان پارسی

جامعه ی پارسی ها در سال های اخیر شاهد اختلاف هایی میان تندروها و اصلاح طلبان بوده است. پرونده های بسیاری علیه تندروهای این جمعیت در دادگاه های هند مطرح شده است.
یکی از پرونده هایی که دادگاه عالی هند به تازگی درباره آن رای صادر کرد، مربوط به اختلاف طولانی مدت دو روحانی اصلاح طلب با شورای پارسیان است. فرامرز میرزا و خوشرو مدون، دو روحانی هستند که سال ها با تندروها مجادله دارند؛ بر سر موضوعاتی همچون ازدواج پارسی ها با پیروان مذاهب دیگر، پذیرفتن بچه هایی که پدر پارسی ندارند و اجرای مراسم خاکسپاری برای پارسی هایی که مایل نیستند جسد آنها در برج سکوت گذاشته شود.
موارد مطرح شده در این پرونده اخیر، به خوبی نماد اختلاف عمیق عقیدتی است که میان جمعیت پارسیان وجود دارد. اکنون شش سال از زمانی که این دو روحانی از حضور در آتشکده های شورای پارسیان بمبئی منع شده اند، می گذرد. حالا دادگاه عالی دستور داده که این دو روحانی تنها می توانند مراسم ختم اعضای درجه یک خانواده خود، آن هم با داشتن گواهی نامه ای از شورای پارسیان را برگزار کنند.
با وجود همه این مسایل، پارسیان مایه افتخار هند هستند. به نظر می رسد که در سال های اخیر تعداد بیشتری از جوانان این جمعیت از اعتقادات آزادانه تر مذهبی طرفداری می کنند و خواهان تعدیل در برخی آداب و سنن هستند. شاید این جوانان بتوانند جمعیت پارسیان را از خطر انقراض نجات دهند.
*آساق*2*264*1600 **1446



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن