تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802541248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجزیه عراق؛ طرحی داعش‌گونه که حمام خون به راه می‌اندازد /وقتی پیام ایران به آمریکا از خاک عراق مخابره می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: تجزیه عراق؛ طرحی داعش‌گونه که حمام خون به راه می‌اندازد /وقتی پیام ایران به آمریکا از خاک عراق مخابره می‌شود
تجزیه عراق، موضوعی است که در چند ماه اخیر به موضوع مورد توجه سیاستمداران ایرانی و عراقی تبدیل شده است، طرحی که کنگره آمریکا آن را آغاز کرد.


به گزارش نامه نیوز، هرچند زمزمه های تجزیه بخش کردنشین عراق از خاک این کشور چند ماه پس از حمله داعش به عراق و تصرف بخش های گسترده ای از خاک عراق شنیده می شد اما رفت و امد برخی از سیاستمداران کردِ عراق به واشنگتن، ادامه بحران داعش و تمایل برخی از گروه های سیاسی درون این کشور برای تجزیه عراق در نهایت به تدوین طرحی با مضمون «همکاری و تعامل با سنی ها و کردها در عراق به عنوان دو کشور» تهیه و به کنگره آمریکا ارائه شد.

هرچند پس از تدوین این طرح در کنگره آمریکا وزارت خارجه دولت عراق بلافاصله به آن واکنش و هدف آن را نشانه گرفتن وحدت و استقلال و حاکمیت ملت عراق عنوان کرد اما به نظر می رسد با ادامه حضور داعش در عراق و همچنین ادامه کارشکنی ها، این موضوع همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است تا جایی که محور اصلی رفت و آمدهای سیاسی تهران و بغداد و اظهارنظرهای مقامات این کشور را به خود اختصاص داده است.

آنگونه که در جریان سفر فواد معصوم رییس جمهوری عراق به ایران نیز بحث عراق واحد محور رایزنی ها و گفتگوهای مقامات ایرانی و عراقی قرار گرفت. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این باره با بیان اینکه عراق یک کشور واحد و متحد است گفت که آنهایی که در آنطرف دنیا نشسته‌اند و برای آینده عراق خواب‌های آشفته می‌بییند به آنها می‌گوییم ملت عراق یک ملت واحد است و برای ثبات و انسجامش خودش به عنوان یک ملت بزرگ برنامه‌ریزی دارد و اجازه نخواهد داد کشورهای دیگر برای اختلاف و تجزیه عراق تصمیمی اتخاذ کنند.

نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق نیز در این باره خواستار محاکمه سیاستمدارانی شد که خواستار تجزیه عراق هستند، شد و  اظهار داشت که هر گونه تلاشی برای تجزیه عراق، حمام خون به راه خواهد انداخت.

این در حالی است که فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نظر اصل و اساس طرح آمریکایی تجزیه عراق را رد و در این باره اظهار داشت: فکر نمی‌کنم طرحی برای تقسیم عراق مطرح باشد،‌ هیچ طرحی مثل این به طور رسمی مطرح نشده،‌ ممکن است برخی از سیاسیون و برخی از اشخاص آن را مطرح کرده‌ باشند اما در این خصوص طرحی رسمی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: کنگره آمریکا مثل پارلمان‌های دیگر جهان است،  هرکدام از آنها ممکن است چیزی را بگوید که می‌خواهد، اما این سیاست راهبردی نیست، چون تقسیم عراق از طریق برخی از اشخاص که این اندیشه‌ها را مطرح می‌کنند عملی نمی‌شود، این مساله پیچیده‌ای است.

معصوم با گفتن این موضوع که تقسیم عراق اصلاً مطرح نیست و چطور می شود بغدادی که نصف آن شیعه و نصف دیگر آن سنی است را از هم جدا کرد، گفت: تقسیم عراق بر کل منطقه تاثیر می‌گذارد، مثل دیوار سنگی است که اگر یک سنگ از آن بیرون کشیده شود بر دیگر بخش‌های آن تاثیر می‌گذارد.

ماهی گرفتن از آب گل آلود بحران امنیتی و سیاسی در عراق از سوی کنگره آمریکا اما طرفداران پروپاقرصی هم در عراق دارد؛ به گفته یکی از مقامات مجلس اعلای عراق، کردها آرزوی دیرینه و تاریخی برای استقلال دارند.

وی با بیان اینکه مقامات رده اول، دوم و سوم کردِ عراق درباره طرح امریکایی تجزیه عراق واکنشی نداشتند و حتی از آن حمایت هم کردند گفت: در پارلمان فقط کردها نیستند که این طرح را پیگری می کنند. سیاستمداران اهل سنت هم با این موضوع موافق و خواهان اجرایی شدن طرح تجزیه هستند.

نفوذ ایران در عراق اما بهانه دیگر تجزیه طلبان در عراقِ بحران زده است؛ با وجود تاکید چند باره مقامات تهران بر این موضوع که حضور مشاوران نظامی ایرانی در این کشور برای مقابله با داعش تنها به خواست دولت بغداد است اما سیاستمداران و مقامات منطقه و غرب و همچنین رسانه ها طی یک سال اخیر بر طبل دخالت ایران در امور داخلی عراق کوبیدند که این موضوع بهانه ای برای پافشاری تجزیه طلبان شد.

این در حالی است که سردار دهقان، وزیر دفاع ایران در سفر اخیر خود به عراق و در دیدار با نخست وزیر این کشور بار دیگر پیام ایران درباره حمایت همه جانبه از عراق یکپارچه و واحد را به آمریکا مخابره کرد. وی در این دیدار تاکید کرد: ایران اسلامی ارتباط خود را با عراق محدود به جریان، حزب، طائفه و قومیت خاصی نکرده و نخواهد کرد و همواره به عراق به عنوان یک مجموعه واحد نگاه کرده و نسبت به هر رویکردی که به دنبال تجزیه عراق و یا تضعیف هویت و وحدت ملی این کشور باشد، واکنش نشان می دهد. 

ولایتی، مشاور امور بین المللی مقام معظم رهبری نیز که روزهای شلوغی را در منطقه سپری می کند، در سفر به لبنان و سوریه به این موضوع اشاره و با توطئه آمریکایی خواندن آن، عنوان کرد: این مسئله، ماهیت آمریکایی‌ها و دیدگاهشان نسبت به کشورهای اسلامی و به‌خصوص کشورهای منطقه را نشان می‌دهد.






۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن