تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805137740
مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر
حقوق بشر«حقوق سیاسی» به معنای حقوقی است که شخص به موجب آن در کشور خویش از حق مساوی برای تشریک مساعی در نظام اجتماعی و سیاسی بهرهمند شود و نمونه بارز آن حق رأی و حق انتخاب است، نهاد بیعت و شورا در اسلام و تأکید بر لزوم برخورداری مسؤولان و کارگزاران حکومت از مقبولیت مردمی و تلاش در جهت رضایت آنان و نیز حق کسب مناصب اجتماعی برای همه، مگر آنچه به دلایلی خلاف مصلحت انسانی باشد(البته با شاخصه و ارزشهای الهی که نیل به مقام شامخ خلافت الهی را هدفگیری میکنند)؛ مانند برخی از محدودیتها که در روابط زن و مرد مشاهده میشود و نیز به رسمیت شناختن مشارکت سیاسی همگانی، اعم از زن و مردم که شاهد بر این مدعا هستند. در حالی که اسلام بیش از 1400 سال قبل مشارکت سیاسی زنان را در اساسیترین مسائل حکومت و نظام اسلامی و بیعت با رسول خدا(ص) به رسمیت شناخته، زنان غربی حداکثر از یک قرن پیش و برخی از آنها فقط از چند دهه قبل واجد این حق شدهاند. سیاهان در آمریکا بردهاند، سفیدها از آزادی لذت میبرند. پس آیا همه این فریادهای مربوط به آزادی و نفی بردگی چیزی جز لفاظی و بازی با کلمات هست؟اما حقوق بشر آمریکایی با تناقص دایمی ادعای جامعیت و اصول لیبرالیستی و محدودیت نسبی عمل لیبرالی مواجه است؛ زیرا: اولا، حقوق بشر آمریکایی همان حقوق مردان بود. به رغم سوابق موجود در زمینه نقش زنان در دوران مهاجرنشینهای اولیه آمریکایی، شواهد موجود نشان میدهند که آنان در نظم جدید، نقشی نداشتند و اصلا در آن زمان سخنی از «حقوق زنان» در میان نبود. ثانیا، حق برابری و مشارکت سیاسی مخصوص ثروتمندان و مالکان بود. از این رو، جان آدامز این دو معضل را جزو مسائل شایسته تأمل و چاره اندیشی میداند و میگوید: «ادعای تازهای طرح خواهد شد، زنان خواستار حق رأی خواهند شد... و همه کسانی که یک پول سیاه هم ندارند، حق رأی مساوی در کلیه فعالیتهای حکومتی را مطالبه خواهند کرد.» ثالثا، تبعیص نژاد و رنگ را به رسمیت شناخت. دلیل آن اعتراف نویسندگان غربی است که نوشتهاند: مسأله بردهداری در آمریکا آشکارا شرمآورتر از دو معضل سابق بود. جان وسلی میگوید: «سیاهان در آمریکا بردهاند، سفیدها از آزادی لذت میبرند. پس آیا همه این فریادهای مربوط به آزادی و نفی بردگی چیزی جز لفاظی و بازی با کلمات هست؟» از این رو، دموکراتهای آمریکایی این تناقصها را دریافته و خواستار حل آنها شدهاند، چنان که ویلیام گوردون بر این نظر بود که اگر مقدمه اعلامیه استقلال آمریکا نمایانگر «احساسات واقعی» میباشد، مفاد آن با بردهداری سازگار نیست. ریچارد ولز هم این پرسش را مطرح کرد که چگونه میتوان بردهداری را با ابزاز وفاداری به آزادی آشتی داد؟! واقعیت آن است که بنیانگذاران و رهبران نهضت حقوق بشر در آمریکا اساسا به برابری نژادی و سیاه و سفید اعتقاد نداشتند، چنانکه توماس جفرسون، رئیس جمهور آمریکا(1801) بر این اندیشه بود که سیاهان از نظر استعدادهای جسمی و ذهنی، از سفیدها پستترند و به همین دلیل، اعتقاد نداشت که سفیدها بتوانند در وضعیتی یکسان در صلح به سر برند. اسلام اعلام کرد همه انسانها فرزندان یک پدر و مادرند و دلیلی بر برتری یکی بر دیگری جز به خاطر تقوا وجود ندارداما اسلام با بردهداری رایج و نهادینه شده از قبل مواجه شد، نه اینکه آن را تأسیس کرده باشد. با وجود این، اولا، تمام اسباب و عوامل بردهگیری را جز در یک مورد لغو کرد؛ مثلا، در گذشته هرگاه طلبکار نمیتوانست طلب خویش یا سود(ربا) را از بدهکار دریافت کند، فرد مقابل را به بردگی میگرفت. اسلام این عمل را لغو کرد و با تحریم ربا(بقره، 278 و 279)، از طلبکار خواست به بدهکار فرصت دهد (بقره، 280)، از دیگر اسباب بردگی، فروش انسانهای آزاد برای کسب مال حرام و نیز تسلط ظالمانه یک قبیله بر قبیله دیگر بود. که اسلام با آنها آشکارا مخالفت کرد. ثانیاً، اسلام از پیروان خویش خواست در مقابل نقض قسم و پیمان، روزهخواری و جبران نقص روزه و...» یک برده و در برخی موارد شصت بنده را آزاد کنند. ثالثاً، یکی از صدقات و کارهای خیر در اسلام، خرید برده و آزاد ساختن اوست.
رابعاً، اسلام از صاحبان برده خواست با انعقاد«عقد مکاتبه» به آزادسازی بردگان کمک کنند.(نور، 33) خامساً، اسلام اعلام کرد همه انسانها فرزندان یک پدر و مادرند و دلیلی بر برتری یکی بر دیگری جز به خاطر تقوا وجود ندارد. (حجرات، 13). و این اقدامات همگی در راستای کاهش و حذف تدریجی و طبیعی نظام برده داری صورت پذیرفتند. در موردی که اسلام برده گرفتن را به رسمیت شناخت، منطقیترین استدلال را دارد. تمام عالم هستی ملک خدای متعال و وی آفریدگار متعال است که به واسطه رحمت، لطف و حکمت و برای هدایت انسانها به بهترین راه زندگی، توسط پیامبران مجموعه تعالیمی را تحت عنوان«دین» فرو فرستاد. حال اگر انسانهای ناسپاس، که از نعمت خدا بهره میبرند و شکر او به جای نمیآورند، به این بسنده نکرده، در صدد محروم کردند انسانهای دیگر از بهترین موهبت الهی یعنی دین و نظام مشروع دینی برآیند و به مبارزه با دین خدا و جنگ با حکومت اسلامی اقدام کنند، نهایت رأفت به آنها و همه انسانهای دیگر آن است که چنین افراد تبهکار و مفسد و کم خردی را به بردگی بگیرند و سپس در پرتو تعالیم نورانی اسلام روح آنها را تهذیب و سپس اقدام به آزادسازی آنها نمایند. خلاصه سخن اینکه جامعه بینالمللی از سال 1948 به بعد سعی کرد انسانها را در مقابل ظلم و استبداد یاری رساند؛ چون در قرنهای پیش از تاریخ، انسانها به شیوههای گوناگون مورد اذیت و آزار قرار میگرفتند، در حالی که اسلام بیش از 1400 سال پیش بر این حقوق تأکید نمود. از مقایسه این دو معلوم میشود که «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه.» شریعت اسلام از ابتدا برای «انسان» بوده و هیچگاه حقوقی که در این اعلامیه بیان شدهاند به درجه ارزش و اهمیت حقوق بشر در اسلام نمیرسند، بلکه به سبب آزادیهای افسار گسیخته از یک سو، و نگاه سکولاریستی به دین و بی اعتبار دانسن آن را تأثیر در ساخت نظام اجتماعی از سوی دیگر، بشریت را دچار انحطاط کرده و دست کم انحطاط بشر در مواردی مانند همجنس بازی بر اساس آن توجیه شده است. «حقوق بشر» نه به معنای حقوقی است ک افراد بشر دارند، بلکه به معنای حقوقی است که انسانها به دلیل آنکه انسان هستند، از آن برخوردارند؛ یعنی برای برخورداری از آن حقوق، صرف انسان بودن کافی است، فارغ از شرایط گوناگون اجتماعی و نیز سطح استحقاق آنها، اما تعیین آن به وسیله افراد یا دولتها، ارتباط وثیقی با نگرشها و رویکردهای آنان از بشر دارد. 2- مفهوم«حق بشر»اگر چه پذیرش جهانی در مورد اصل حقوق بشر وجود دارد، ولی در مورد ماهیت و گستره این حقوق و در نتیجه تعریف«حقوق بشر». توافق کلی وجود ندارد. در بین خود حقوقدانان غربی نیز، در خصوص مفهوم «حقوق بشر» اختلاف نظر وجود دارد. منشأ این اختلاف نظر، تفاوت برداشتها از خود این مفهوم است که در ذیل تبیین میگردد. الف. «حقوق» مورد بحث به چه معناست؟ آیا اصلا منظور از«حقوق» در اینجا، اعطای امتیاز به یک فرد، در برابر تکالیفی است که بر عهده دارد و دولت بهعنوان مقام اعطا کننده، حق دخل و تصرف و محدود کردن آنها را دارد یا به معنای مصونیت یا امتیاز انجام برخی کارها و یا قدرت بر ایجاد یک رابطه حقوقی است که اگر دولتها از آن تخلف کنند، از افرادی ذی حق علیه دولتها حمایت میشود؟ بنابراین، ارائه یک تعریف، مشکل است و برخی آن را ناممکن دانستهاند. ب. «بشر» مورد بحث به چه معناست؟ شاید این سؤال بی مورد تصور شود؛ زیرا تقریبا اتفاقی است که مقصود از «بشر»، همان انسانی است که همه میشناسیم. از این رو، «حقوق بشر» نه به معنای حقوقی است ک افراد بشر دارند، بلکه به معنای حقوقی است که انسانها به دلیل آنکه انسان هستند، از آن برخوردارند؛ یعنی برای برخورداری از آن حقوق، صرف انسان بودن کافی است، فارغ از شرایط گوناگون اجتماعی و نیز سطح استحقاق آنها، اما تعیین آن به وسیله افراد یا دولتها، ارتباط وثیقی با نگرشها و رویکردهای آنان از بشر دارد. اینجاست که یک سؤال منطقی مطرح میشود: مقصود از «بشر» در این اعلامیه چیست؟« آیا این همان انسانی است که پیامبران آن را برای ما وصف کرده و گفتهاند: انسان موجودی است دارای شرف و حیثیت و کرامت ذاتی که با حکمت بالغه خداوندی به وجود آمده و رهسپار هدف اعلایی است که با مسابقه در خیر و کمال به آن هدف خواهد رسید، مگر اینکه خود انسان، این ارزش را از خویش منتفی سازد و هر کس به این انسان اهانت کند و حقوق او را نادیده بگیرد، با مشیت خداوندی در مقام مبارزه بر آمده است؛ یا این همان انسانی است که امثال توماس هابز و ماکیاولی برای ما تعریف کردهاند که «انسان»گرگ انسان است، و هیچ حقیقت ارزشی در وجود انسانی واقعیت ندارد؟» بخش سیاست تبیانمنبع: پرتال فرهنگی اطلاع رسانی نور
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]
صفحات پیشنهادی
مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر
مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشرحقوق بشر«حقوق سیاسی» به معنای حقوقی است که شخص به موجب آن در کشور خویش ...
مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشرحقوق بشر«حقوق سیاسی» به معنای حقوقی است که شخص به موجب آن در کشور خویش ...
مقايسه حقوق زن در اسلام و غرب
مقايسه حقوق زن در اسلام و غرب نويسنده: سميه بشارتي اشاره : در نيم قرن اخير مقوله ... مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق .
مقايسه حقوق زن در اسلام و غرب نويسنده: سميه بشارتي اشاره : در نيم قرن اخير مقوله ... مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق .
نقض حقوق بشر در غرب از ديد آمار واعترافات
نقض حقوق بشر در غرب از ديد آمار واعترافات امروزه يكى از مهمترين مباحثى كه ... مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق .
نقض حقوق بشر در غرب از ديد آمار واعترافات امروزه يكى از مهمترين مباحثى كه ... مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق .
پذیرش حقوق بشر به خاطر غربیها نبود
مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق ... در نظم جدید، نقشی نداشتند و اصلا در آن زمان سخنی از «حقوق زنان» در میان نبود. ... اسلام ...
مقايسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق بشر-مقایسه اسلام و غرب در موضوعات حقوق ... در نظم جدید، نقشی نداشتند و اصلا در آن زمان سخنی از «حقوق زنان» در میان نبود. ... اسلام ...
حقوق زن و مرد از ديدگاه اسلام و غرب
حقوق زن و مرد از ديدگاه اسلام و غرب خبرگزاري فارس:ا اين مقايسه مىتوان پى برد ... از جمله موضوعات مورد بحث پيرامون حقوق زن، مقايسه بين مكتب اسلام با .... از طرف مجمع سازمان ملل تصويب گرديد و جهانيان آن روز را به نام «روز حقوق بشر» جشن مىگيرند.
حقوق زن و مرد از ديدگاه اسلام و غرب خبرگزاري فارس:ا اين مقايسه مىتوان پى برد ... از جمله موضوعات مورد بحث پيرامون حقوق زن، مقايسه بين مكتب اسلام با .... از طرف مجمع سازمان ملل تصويب گرديد و جهانيان آن روز را به نام «روز حقوق بشر» جشن مىگيرند.
بررسي تطبيقي حمايت از حقوق بشر در اسلام و حقوق بين الملل ...
هدف اين نوشتار، مقايسه اجمالى «حمايت از حقوق بشر» در نظام حقوق بين الملل اسلام و ..... [75]) «حقوق جهانى بشر از ديدگاه غرب موضوع فضيلت و كرامت ارزشى را براى انسان ...
هدف اين نوشتار، مقايسه اجمالى «حمايت از حقوق بشر» در نظام حقوق بين الملل اسلام و ..... [75]) «حقوق جهانى بشر از ديدگاه غرب موضوع فضيلت و كرامت ارزشى را براى انسان ...
حقوق بشر در مسیحیت غربی و اسلام
حقوق بشر در مسیحیت غربی و اسلام نويسنده:سید مصطفی محقق داماد من مایلم نخست یک ... کلمه «حقوق بشر» به معنی اصطلاحی آن، حتی در سنت اندیشه و حقوق غرب هم سابقه تاریخی کهنی ندارد. ... آنچه گفته شده تحلیل فلسفی و کلانی موضوع بود. ... اصول فلسفی و عرفانی حقوق بشر در اسلاممنشأ تفاوت اصلی میان دیدگاههای اسلام در مورد ...
حقوق بشر در مسیحیت غربی و اسلام نويسنده:سید مصطفی محقق داماد من مایلم نخست یک ... کلمه «حقوق بشر» به معنی اصطلاحی آن، حتی در سنت اندیشه و حقوق غرب هم سابقه تاریخی کهنی ندارد. ... آنچه گفته شده تحلیل فلسفی و کلانی موضوع بود. ... اصول فلسفی و عرفانی حقوق بشر در اسلاممنشأ تفاوت اصلی میان دیدگاههای اسلام در مورد ...
اسلام و حقوق بشر؛ گزارشي نشانهشناختي
اسلام و حقوق بشر؛ گزارشي نشانهشناختي نويسنده: داوود فيرحي مقدمهاعلاميه ... در اين مقاله، پس از اشاره به منازعات درونتمدني غرب، به تحليل نشانهشناختي اين .... وي تفاوت تمدني زيادي را در خصوص مواد مربوط به آزادي عقيده، تغيير دين، مقررات ازدواج و . .... دهيم، نسبت مطالب بالا با موضوع حقوق بشر بيشتر روشن ميشود: مسئله اسـاسي ايـن ...
اسلام و حقوق بشر؛ گزارشي نشانهشناختي نويسنده: داوود فيرحي مقدمهاعلاميه ... در اين مقاله، پس از اشاره به منازعات درونتمدني غرب، به تحليل نشانهشناختي اين .... وي تفاوت تمدني زيادي را در خصوص مواد مربوط به آزادي عقيده، تغيير دين، مقررات ازدواج و . .... دهيم، نسبت مطالب بالا با موضوع حقوق بشر بيشتر روشن ميشود: مسئله اسـاسي ايـن ...
سابقه ي حقوق بشر در اسلام
سابقه ي حقوق بشر در اسلام هنگامي که مفاهيم حقوق بشر را در بستر تعاليم ... اينک به برخي ازاين اصول و پيش فرض ها، به منظور روشن تر شدن موضوع بحث اشاره مي شود:1. ... غرب، تفکر مشابهي را به نام اسلام مطرح نماييم و يا صرفاً در مقايسه دو ديدگاه خود ...
سابقه ي حقوق بشر در اسلام هنگامي که مفاهيم حقوق بشر را در بستر تعاليم ... اينک به برخي ازاين اصول و پيش فرض ها، به منظور روشن تر شدن موضوع بحث اشاره مي شود:1. ... غرب، تفکر مشابهي را به نام اسلام مطرح نماييم و يا صرفاً در مقايسه دو ديدگاه خود ...
گستره حقوق حیوانات در اسلام و غرب(2)
گستره حقوق حیوانات در اسلام و غرب(2)-گستره حقوق حیوانات در اسلام و غرب(2) نویسنده ... به اين موضوع اشاره كردهاند که حيوانات نشانه قدرت الهي و مايهي عبرت بشر هستند و در آنها منافع .... قاعده قبح عقاب بلابيان و مقايسه آن با اصل قانونى بودن مجازات (2) ...
گستره حقوق حیوانات در اسلام و غرب(2)-گستره حقوق حیوانات در اسلام و غرب(2) نویسنده ... به اين موضوع اشاره كردهاند که حيوانات نشانه قدرت الهي و مايهي عبرت بشر هستند و در آنها منافع .... قاعده قبح عقاب بلابيان و مقايسه آن با اصل قانونى بودن مجازات (2) ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها