تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815652578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با عوامل تخریب بقعه تاریخی حمزه بن علی بروجن برخورد قانونی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل امور حقوقی میراث فرهنگی کشور خبرداد: با عوامل تخریب بقعه تاریخی حمزه بن علی بروجن برخورد قانونی می شود شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری کشور از برخورد قانونی با عاملان تخریب بقعه تاریخی امامزاده حمزه بن علی بلداجی از توابع شهرستان بروجن استان چهارمحال وبختیاری خبرداد.


بقعه 400 ساله امامزاده حمزه بن علی پس از تخریب حسینیه های اطراف آن به منظور توسعه فضای این بقعه متبرک، در روز 19 اردیبهشت تخریب شد.
به گزارش ایرنا،یحیی نقی زاده که روز سه شنبه برای بررسی علل تخریب این بقعه امامزاده حمزه بن علی به شهرکرد سفر کرده، درنشست بررسی علل این حادثه گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال وبختیاری با همکاری استانداری، فرمانداری بروجن و مسوولان نظامی و انتظامی و اعضای شورای تامین استان شناسایی عاملان این حادثه را در دستور کار قرار داده اند.
وی پیگیری اقدامات مراجع قضایی درخصوص تخریب این بنای تاریخی، فرهنگی ومذهبی را مهم ارزیابی کرد، اظهار کرد: حفظ وصیانت از آثار و ابنیه تاریخی، فرهنگی و مذهبی از وظایف سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است.
نقی زاده با بیان اینکه حفاظت از آثاری که در فهرست تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت می رسد از پشتوانه قوانین جزایی و حقوقی برخوردار است، افزود: هرگونه اقدامی منجر به خسارت به این گونه آثار علاوه جبران خسارت، مستوجب مجازات کیفری است.
وی اظهار کرد: براساس قانون مجازات اسلامی و ماده 558قانون تعزیرات هر کس تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن و محوطه های تاریخی و فرهنگی یا مذهبی راتخریب یا خسارت وارد کند، علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا 10 سال نیز محکوم خواهد شد.
نقی زاده در خصوص تخریب امامزاده حمزه بن علی بلداجی گفت: سازمان بهره بردار و مدیر این بنای تاریخی که بقعه امامزاده بوده، بر عهده اوقاف و امور خیریه استان است.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، اوقاف ملزم به دریافت استعلام از میراث فرهنگی برای هرگونه اعمال نظر در حیطه طرح ها و ابنیه تاریخی ثبت شده است و میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری نیز در این تفاهم نامه باید امکانات خود را در اختیار اوقاف برای حمایت از اقدامات این ارگان قرار دهد.
مدیرکل امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در استان برای طرح توسعه و ساماندهی بقعه این امامزاده، هماهنگی های لازم دراستان انجام نشده و وظیفه قانونی و تفاهمی که فی مابین دو دستگاه بوده نیز رعایت نشده و درحفظ و نگهداری این اثر نفیس که در فهرست آثار ملی است، سستی شده است.
نقی زاده اظهار کرد: اقدام کنندگان علیه میراث فرهنگی در شهرستان بروجن باید پاسخگویی عمل خود باشند و میراث فرهنگی، هم این موضوع را بررسی و پیگیری خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر پس گرفتن شکایت علیه اوقاف و امور خیریه برای تخریب حسینیه های جوار بقعه امامزاده حمزه بن علی بلداجی افزود: این شکایت منجر به حکم نشده بود.
نقی زاده اظهار کرد: بعد از اصلاح قانون مجازات اسلامی در سال 92 جرایم میراث فرهنگی غیرقابل گذشت بوده و از سال 92، گذشت از جرایم میراثی برداشته شده و تا کنون هیچ پرونده ای منجر به گذشت نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال وبختیاری نیز گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه استان با طرح توسعه ای وارد عمل شد و تخریبهایی در جوار بقعه انجام داده که به محض اطلاع بر حسب وظایف قانونی که حفظ و نگهداری و حمایت از آثار تاریخی و فرهنگی برعهده میراث فرهنگی است، شکایتی علیه اوقاف وامور خیریه مطرح شد.
بهمن عسگری سوادجانی افزود: در این راستا جلساتی نیز در استانداری و فرمانداری شهرستان بروجن تشکیل شد که در این جلسات مقررشد، اوقاف هرکاری می خواهد در اطراف بناهای تاریخی انجام دهد با استعلام از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گیرد.
وی همچنین به مصوبه جلسه استانداری نیز اشاره کرد وگفت: در این جلسه مقرر شد اقدامات عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه که بناهای فرهنگی است، زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.
عسگری سوادجانی با اشاره به تخریب این امامزاده در 19 اردیبهشت ماه سالجاری افزود: تخریب این بنای تاریخی خلاف بوده و مسوولیت حفظ و نگهداری از آن برعهده اوقاف و امور خیریه استان بوده است.
وی با بیان اینکه فعلا ادعایی در خصوص اینکه اوقاف و امورخیریه متهم اصلی تخریب این بنای تاریخی است، وجود ندارد و دستگاه های قضایی در حال بررسی عوامل تخریب این بناهستند.
به گزارش ایرنا، بقعه امامزاده حمزه بن علی بلداجی، ایوان قدیمی و حسینیه های جدیدی را شامل می شده که اوایل بهمن سال گذشته حسینیه های آن تخریب و خسارت زیادی را به ساختمان خشت گلی و تاریخی آن وارد کرد.
بقعه امامزاده حمزه علی از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در مجاور شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن واقع است.
این امامزاده از نوادگان امام سجاد علیه السلام است که بنای اولیه بقعه آن مربوط به دوره تیموریان تا قاجاریه است.
بقعه این امامزاده بر روی کوهی به نام حمزه علی در پنج کیلومتری شهر بلداجی و 65 کیلومتری شهرکرد واقع شده و بدلیل موقعیت طبیعی، آب و هوای مطبوع و نزدیکی به تالاب بین المللی چغاخور، یکی از مهمترین جاذبه های مذهبی و گردشگری منطقه است.
بقعه تاریخی امامزاده حمزه بن علی 24 فروردین سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
7360/6014/



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن