تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837985783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خاتمیّت پیامبر، بر اساس علم و حكمت الهى
حضرت محمد (ص)
آیه 40 سوره احزاب گرچه براى اثبات خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) كافى است، ولى دلیل خاتمیت آن حضرت منحصر به آن نمى‏باشد، چرا كه هم آیات دیگرى در قرآن مجید به این معنى اشاره مى‏كند، و هم روایات فراوانى در این باره وارد شده است. « ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیماً ؛ محمّد (صلى اللَّه علیه و آله)، پدر هیچ یك از مردان شما نبوده و نیست، بلكه رسول خدا و خاتم پیامبران است و خداوند به همه چیز آگاه است.» (احزاب ، 40)در این آیه هم كلمه «رسول» و هم كلمه «نبىّ» آمده است . «رسول» صاحب كتاب و «نبىّ» خبر دهنده است ، یا آنكه «رسول» پیام‏آور و «نبىّ» انجام دهنده رسالت است. (معجم الفروق اللغویة) «خاتم» به معناى نگین انگشتر است كه در قدیم با حك كردن نام خود بر روى آن ، پایان نامه‏ها و دستورات را با آن مُهر مى‏كردند ، خاتم و در اینجا كنایه از آخرین پیامبر بودن است.گرچه در قرآن آیات فراوانى بیانگر جهان شمولى و جاودانگى آیین حضرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله است ، مانند: «لِلْعالَمِینَ نَذِیراً» (فرقان، 1)، «لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» (انعام، 19)، «كَافَّةً لِلنَّاسِ» (سبأ، 28) و در روایات ، حدیث متواتر «لا نبى بعدى» و حدیث معروف «حلال محمد حلال ابدا الى یوم القیامة» (كافى، ج 1، ص 58) و ده‏ها حدیث دیگر بر این مطلب تأكید كرده‏اند ، ولى این آیه روشن‏ترین دلیل بر خاتمیّت پیامبر اسلام است .این آیه تنها آیه‏اى است كه هم نام پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) و هم رسالت او را در قالب دو عنوان ذكر كرده است : «مُحَمَّدٌ» ...، «رَسُولَ اللَّهِ» ...، «خاتَمَ النَّبِیِّینَ» چند سؤال‏ مهم :1ـ  چرا پس از اسلام انسان‏ها به پیامبر جدید نیاز ندارند؟پاسخ: دلیل اصلىِ تجدید نبوّت‏ها و آمدن پیامبران جدید ، دو چیز بوده است : یكى تحریف دین سابق ، به گونه‏اى كه از كتاب خدا و تعالیم پیامبر پیشین امور بسیارى تحریف شده باشد و دیگرى تكامل بشر در طول تاریخ كه مقتضى نزول قوانین جامع‏تر و كامل‏تر بود.امّا پس از پیامبر اسلام(صلى اللَّه علیه و آله)، این دو امر واقع نشده است ؛ زیرا اوّلًا : قرآن، بدون آنكه كلمه‏اى از آن تحریف شود، در میان مردم باقى است و ثانیاً : جامع‏ترین و كامل‏ترین قوانین در آن مطرح شده و بر اساس علم خداوند ، تا روز قیامت هیچ نیازى براى بشر نیست، مگر آنكه حكمش در اسلام بیان شده است .وحى نازل نمى‏شود ولى رابطه با غیب هم چنان باقى است ، امام معصوم علیه السلام حضور دارد و فرشتگان الهى بر او نازل مى‏شوند، امدادهاى غیبى به انسان‏هاى شایسته مى‏رسد حتّى افراد عادى اگر متّقى باشند نور الهى پیدا مى‏كنند و خداوند راه حقّ را به نحوى به آنان نشان مى‏دهد : «اتَّقُوا اللَّهَ ... یَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً»2ـ چگونه نیازهاى متغیّر انسان با خاتمیّت دین سازگار است؟پاسخ: انسان در مراحل تحصیلى خود تا درجه‏ى اجتهاد و دكترى به استاد نیاز دارد، پس از آن به مرحله‏اى مى‏رسد كه مى‏تواند بدون استاد ، نیازهاى خود را از مطالبى كه آموخته به دست آورد . باب اجتهاد باز است و مى‏توان قوانین مورد نیاز را از قواعد كلّى استنباط كرد ، البتّه بر اساس اصولى كه فقها براى استخراج احكام تدوین نموده‏اند . 3ـ چرا رابطه بشر با عالم غیب قطع شد؟
حضرت محمد (ص)
پاسخ: وحى نازل نمى‏شود ولى رابطه با غیب هم چنان باقى است ، امام معصوم علیه السلام حضور دارد و فرشتگان الهى بر او نازل مى‏شوند ، (به اصول كافى بحث امامت مراجعه كنید)  امدادهاى غیبى به انسان‏هاى شایسته مى‏رسد حتّى افراد عادى اگر متّقى باشند نور الهى پیدا مى‏كنند و خداوند راه حقّ را به نحوى به آنان نشان مى‏دهد : «اتَّقُوا اللَّهَ ... یَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً» (حدید، 28) پیام مهم آیه :خاتمیّت پیامبر اسلام(صلى اللَّه علیه و آله)، بر اساس علم و حكمت الهى است :«خاتَمَ النَّبِیِّینَ ... اللَّهُ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیماً» دلائل خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله)آیه فوق گرچه براى اثبات این مطلب كافى است ، ولى دلیل خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) منحصر به آن نمى‏باشد ، چرا كه هم آیات دیگرى در قرآن مجید به این معنى اشاره مى‏كند ، و هم روایات فراوانى در این باره وارد شده است .از جمله در آیه 19 سوره انعام مى‏خوانیم : « وَ أُوحِیَ إِلَیَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ: این قرآن بر من وحى شده تا شما و تمام كسانى را كه این قرآن به آنها مى‏رسد ، انذار كنم (و به سوى خدا دعوت نمایم).»وسعت مفهوم تعبیر و من بلغ (تمام كسانى كه این سخن به آنها مى‏رسد) رسالت جهانى قرآن و پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) را از یك سو و مسأله خاتمیت را از سوى دیگر روشن مى‏سازد.آیات دیگرى كه عمومیت دعوت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) را براى جهانیان اثبات مى‏كند مانند : « تَبارَكَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِیَكُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً ؛ جاوید و پر بركت است خداوندى كه قرآن را بر بنده‏اش نازل كرد تا تمام اهل جهان را انذار كند .» (فرقان ، آیه 1).و مانند « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً ؛ ما تو را جز براى عموم مردم به عنوان بشارت و انذار نفرستادیم .» (توبه ،آیه 28) ، و آیه « قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْكُمْ جَمِیعاً ؛ بگو: اى مردم! من فرستاده خدا به همه شما هستم » (اعراف آیه 158).با توجه به وسعت مفهوم " عالمین" و " ناس" و " كافة" نیز مؤید این معنى است ، از این گذشته اجماع علماء اسلام از یك سو و ضرورى بودن این مسأله در میان مسلمین از سوى دیگر، و روایات فراوانى كه از پیامبر و دیگر پیشوایان اسلام رسیده از سوى سوم مطلب را روشن تر مى‏سازد كه به عنوان نمونه به ذكر چند روایت زیر قناعت مى‏كنیم :1- در حدیث معروفى از پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) مى‏خوانیم كه فرمود: «حلالى حلال الى یوم القیامة و حرامى حرام الى یوم القیامة ؛ حلال من تا روز قیامت حلال است و حرام من تا روز قیامت حرام .» (بحار الانوار ، جلد دوم ، صفحه 260 ، باب 31 ، حدیث 17) این تعبیر بیانگر ادامه این شریعت تا پایان جهان مى‏باشد.مثل من در مقایسه با انبیاء پیشین همانند مردى است كه بنائى بسیار زیبا و جالب بسازد، مردم گرد آن بگردند و بگویند بنائى زیباتر از این نیست جز اینكه جاى یك خشت آن خالى است و من همان خشت آخرینم!2- حدیث معروف" منزله" كه در كتب مختلف شیعه و اهل سنت در مورد على (علیه السلام) و داستان ماندن او به جاى پیامبر در مدینه به هنگام رفتن رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله)، به سوى جنگ تبوك آمده نیز كاملاً مسأله خاتمیت را روشن مى‏كند ، زیرا در این حدیث مى‏خوانیم : پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) به على (علیه السلام) فرمود :«انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى ؛ تو نسبت به من ، به منزله هارون نسبت به موسى هستى ، جز اینكه بعد از من پیامبرى نیست .» (بنا بر این تو همه منصب هاى هارون را نسبت به موسى دارى جز نبوت) ( اصول كافى ، جلد اول ، باب البدع و الرأى و المقاییس ، حدیث 19)
حضرت محمد (ص)
3- این حدیث نیز مشهور است و در بسیارى از منابع اهل سنت نقل شده كه فرمود :« مثلى و مثل الانبیاء كمثل رجل بنى بنیانا فاحسنه و اجمله، فجعل الناس یطیفون به یقولون ما رأینا بنیانا احسن من هذا الا هذه اللبنة، فكنت انا تلك اللبنة ؛ مثل من در مقایسه با انبیاء پیشین همانند مردى است كه بنائى بسیار زیبا و جالب بسازد، مردم گرد آن بگردند و بگویند بنائى زیباتر از این نیست جز اینكه جاى یك خشت آن خالى است و من همان خشت آخرینم !» این حدیث در صحیح مسلم به عبارات مختلف و از روات متعدد نقل شده ، حتى در یك مورد در ذیل آن ، این جمله آمده است : «و انا خاتم النبیین».و در حدیث دیگرى در ذیل آن مى‏خوانیم : « جئت فختمت الانبیاء ؛آمدم و پیامبران را پایان دادم .» (صحیح مسلم ، جلد 4  ، صفحه 1790 و 1791) 4- در بسیارى از خطبه‏هاى نهج البلاغه نیز خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله صریحاً آمده است ؛ از جمله در خطبه 173 در توصیف پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) چنین مى‏خوانیم : « امین وحیه و خاتم رسله و بشیر رحمته و نذیر نقمته ؛ او (محمد) امین وحى خدا ، و خاتم پیامبران ، و بشارت دهنده رحمت و انذار كننده از عذاب او بود .»و در خطبه 133 چنین آمده است : « ارسله على حین فترة من الرسل، و تنازع من الالسن، فقفى به الرسل و ختم به الوحى ؛ او را پس از یك دوران‏ فترت بعد از پیامبران گذشته فرستاد به هنگامى كه میان مذاهب مختلف نزاع در گرفته بود به وسیله او سلسله نبوت را تكمیل كرده و وحى را با او ختم نمود .»و در خطبه نخستین نهج البلاغه بعد از شمردن برنامه‏هاى انبیاء و پیامبران پیشین مى‏فرماید:« الى ان بعث اللَّه سبحانه محمدا رسول اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله) لانجاز عدته و اتمام نبوته ؛تا زمانى كه خداوند سبحان محمد (صلى اللَّه علیه و آله) رسولش را براى تحقق بخشیدن به وعده‏هایش و پایان دادن سلسله نبوت مبعوث فرمود .»در حدیث معروفى از پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) مى‏خوانیم كه فرمود: «حلالى حلال الى یوم القیامة و حرامى حرام الى یوم القیامة ؛ حلال من تا روز قیامت حلال است و حرام من تا روز قیامت حرام»
حضرت محمد(ص)
5- و در پایان خطبه حجة الوداع همان خطبه‏اى كه پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) در آخرین حج و آخرین سال عمر مباركش به عنوان یك وصیت نامه جامع براى مردم بیان كرد نیز مسأله خاتمیت صریحاً آمده است آنجا كه مى‏فرماید :« الا فلیبلغ شاهد كم غائبكم لا نبى بعدى و لا امة بعدكم  ؛ حاضران به غائبان این سخن را برسانند كه بعد از من پیامبرى نیست، و بعد از شما امتى نخواهد بود ، سپس دستهاى خود را به سوى آسمان بلند كرد آن چنان كه سفیدى زیر بغلش نمایان گشت و عرضه داشت : " اللهم اشهد انى قد بلغت : خدایا گواه باش كه من آنچه را باید بگویم گفتم" » .( بحار الانوار ، جلد 21 ، صفحه 381) 6- در حدیث دیگرى كه در كتاب كافى از امام صادق (علیه السلام) آمده است چنین مى‏خوانیم : « ان اللَّه ختم بنبیكم النبیین فلا نبى بعده ابدا و ختم بكتابكم الكتب فلا كتاب بعده ابدا ؛ خداوند با پیامبر شما سلسله انبیاء را ختم كرد ، بنا بر این هرگز بعد از او پیامبرى نخواهد آمد و با كتاب آسمانى شما كتب آسمانى را پایان داد پس كتابى هرگز بعد از آن نازل نخواهد گشت .» (اصول كافى ، جلد اول)حدیث در این زمینه در منابع اسلامى بسیار زیاد است به طورى كه در كتاب " معالم النبوة ، 135 " حدیث از كتب علماء اسلام از شخص پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) و پیشوایان‏ بزرگ اسلام در این زمینه جمع آورى شده است . (معالم النبوة- بخش نصوص خاتمیت)آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نور ، ج92- تفسیر نمونه ، ج 173- معجم الفروق اللغویة4- كافى، ج 15- بحار الانوار ، جلد دوم6- صحیح مسلم ، جلد 47- بحار الانوار ، جلد 21 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن