تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837799638
خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خاتمیّت پیامبر، بر اساس علم و حكمت الهى
آیه 40 سوره احزاب گرچه براى اثبات خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) كافى است، ولى دلیل خاتمیت آن حضرت منحصر به آن نمىباشد، چرا كه هم آیات دیگرى در قرآن مجید به این معنى اشاره مىكند، و هم روایات فراوانى در این باره وارد شده است. « ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً ؛ محمّد (صلى اللَّه علیه و آله)، پدر هیچ یك از مردان شما نبوده و نیست، بلكه رسول خدا و خاتم پیامبران است و خداوند به همه چیز آگاه است.» (احزاب ، 40)در این آیه هم كلمه «رسول» و هم كلمه «نبىّ» آمده است . «رسول» صاحب كتاب و «نبىّ» خبر دهنده است ، یا آنكه «رسول» پیامآور و «نبىّ» انجام دهنده رسالت است. (معجم الفروق اللغویة) «خاتم» به معناى نگین انگشتر است كه در قدیم با حك كردن نام خود بر روى آن ، پایان نامهها و دستورات را با آن مُهر مىكردند ، خاتم و در اینجا كنایه از آخرین پیامبر بودن است.گرچه در قرآن آیات فراوانى بیانگر جهان شمولى و جاودانگى آیین حضرت محمّد صلى اللَّه علیه و آله است ، مانند: «لِلْعالَمِینَ نَذِیراً» (فرقان، 1)، «لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» (انعام، 19)، «كَافَّةً لِلنَّاسِ» (سبأ، 28) و در روایات ، حدیث متواتر «لا نبى بعدى» و حدیث معروف «حلال محمد حلال ابدا الى یوم القیامة» (كافى، ج 1، ص 58) و دهها حدیث دیگر بر این مطلب تأكید كردهاند ، ولى این آیه روشنترین دلیل بر خاتمیّت پیامبر اسلام است .این آیه تنها آیهاى است كه هم نام پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) و هم رسالت او را در قالب دو عنوان ذكر كرده است : «مُحَمَّدٌ» ...، «رَسُولَ اللَّهِ» ...، «خاتَمَ النَّبِیِّینَ» چند سؤال مهم :1ـ چرا پس از اسلام انسانها به پیامبر جدید نیاز ندارند؟پاسخ: دلیل اصلىِ تجدید نبوّتها و آمدن پیامبران جدید ، دو چیز بوده است : یكى تحریف دین سابق ، به گونهاى كه از كتاب خدا و تعالیم پیامبر پیشین امور بسیارى تحریف شده باشد و دیگرى تكامل بشر در طول تاریخ كه مقتضى نزول قوانین جامعتر و كاملتر بود.امّا پس از پیامبر اسلام(صلى اللَّه علیه و آله)، این دو امر واقع نشده است ؛ زیرا اوّلًا : قرآن، بدون آنكه كلمهاى از آن تحریف شود، در میان مردم باقى است و ثانیاً : جامعترین و كاملترین قوانین در آن مطرح شده و بر اساس علم خداوند ، تا روز قیامت هیچ نیازى براى بشر نیست، مگر آنكه حكمش در اسلام بیان شده است .وحى نازل نمىشود ولى رابطه با غیب هم چنان باقى است ، امام معصوم علیه السلام حضور دارد و فرشتگان الهى بر او نازل مىشوند، امدادهاى غیبى به انسانهاى شایسته مىرسد حتّى افراد عادى اگر متّقى باشند نور الهى پیدا مىكنند و خداوند راه حقّ را به نحوى به آنان نشان مىدهد : «اتَّقُوا اللَّهَ ... یَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً»2ـ چگونه نیازهاى متغیّر انسان با خاتمیّت دین سازگار است؟پاسخ: انسان در مراحل تحصیلى خود تا درجهى اجتهاد و دكترى به استاد نیاز دارد، پس از آن به مرحلهاى مىرسد كه مىتواند بدون استاد ، نیازهاى خود را از مطالبى كه آموخته به دست آورد . باب اجتهاد باز است و مىتوان قوانین مورد نیاز را از قواعد كلّى استنباط كرد ، البتّه بر اساس اصولى كه فقها براى استخراج احكام تدوین نمودهاند . 3ـ چرا رابطه بشر با عالم غیب قطع شد؟
پاسخ: وحى نازل نمىشود ولى رابطه با غیب هم چنان باقى است ، امام معصوم علیه السلام حضور دارد و فرشتگان الهى بر او نازل مىشوند ، (به اصول كافى بحث امامت مراجعه كنید) امدادهاى غیبى به انسانهاى شایسته مىرسد حتّى افراد عادى اگر متّقى باشند نور الهى پیدا مىكنند و خداوند راه حقّ را به نحوى به آنان نشان مىدهد : «اتَّقُوا اللَّهَ ... یَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً» (حدید، 28) پیام مهم آیه :خاتمیّت پیامبر اسلام(صلى اللَّه علیه و آله)، بر اساس علم و حكمت الهى است :«خاتَمَ النَّبِیِّینَ ... اللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً» دلائل خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله)آیه فوق گرچه براى اثبات این مطلب كافى است ، ولى دلیل خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) منحصر به آن نمىباشد ، چرا كه هم آیات دیگرى در قرآن مجید به این معنى اشاره مىكند ، و هم روایات فراوانى در این باره وارد شده است .از جمله در آیه 19 سوره انعام مىخوانیم : « وَ أُوحِیَ إِلَیَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ: این قرآن بر من وحى شده تا شما و تمام كسانى را كه این قرآن به آنها مىرسد ، انذار كنم (و به سوى خدا دعوت نمایم).»وسعت مفهوم تعبیر و من بلغ (تمام كسانى كه این سخن به آنها مىرسد) رسالت جهانى قرآن و پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) را از یك سو و مسأله خاتمیت را از سوى دیگر روشن مىسازد.آیات دیگرى كه عمومیت دعوت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) را براى جهانیان اثبات مىكند مانند : « تَبارَكَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِیَكُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً ؛ جاوید و پر بركت است خداوندى كه قرآن را بر بندهاش نازل كرد تا تمام اهل جهان را انذار كند .» (فرقان ، آیه 1).و مانند « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً ؛ ما تو را جز براى عموم مردم به عنوان بشارت و انذار نفرستادیم .» (توبه ،آیه 28) ، و آیه « قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْكُمْ جَمِیعاً ؛ بگو: اى مردم! من فرستاده خدا به همه شما هستم » (اعراف آیه 158).با توجه به وسعت مفهوم " عالمین" و " ناس" و " كافة" نیز مؤید این معنى است ، از این گذشته اجماع علماء اسلام از یك سو و ضرورى بودن این مسأله در میان مسلمین از سوى دیگر، و روایات فراوانى كه از پیامبر و دیگر پیشوایان اسلام رسیده از سوى سوم مطلب را روشن تر مىسازد كه به عنوان نمونه به ذكر چند روایت زیر قناعت مىكنیم :1- در حدیث معروفى از پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) مىخوانیم كه فرمود: «حلالى حلال الى یوم القیامة و حرامى حرام الى یوم القیامة ؛ حلال من تا روز قیامت حلال است و حرام من تا روز قیامت حرام .» (بحار الانوار ، جلد دوم ، صفحه 260 ، باب 31 ، حدیث 17) این تعبیر بیانگر ادامه این شریعت تا پایان جهان مىباشد.مثل من در مقایسه با انبیاء پیشین همانند مردى است كه بنائى بسیار زیبا و جالب بسازد، مردم گرد آن بگردند و بگویند بنائى زیباتر از این نیست جز اینكه جاى یك خشت آن خالى است و من همان خشت آخرینم!2- حدیث معروف" منزله" كه در كتب مختلف شیعه و اهل سنت در مورد على (علیه السلام) و داستان ماندن او به جاى پیامبر در مدینه به هنگام رفتن رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله)، به سوى جنگ تبوك آمده نیز كاملاً مسأله خاتمیت را روشن مىكند ، زیرا در این حدیث مىخوانیم : پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) به على (علیه السلام) فرمود :«انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى ؛ تو نسبت به من ، به منزله هارون نسبت به موسى هستى ، جز اینكه بعد از من پیامبرى نیست .» (بنا بر این تو همه منصب هاى هارون را نسبت به موسى دارى جز نبوت) ( اصول كافى ، جلد اول ، باب البدع و الرأى و المقاییس ، حدیث 19)
3- این حدیث نیز مشهور است و در بسیارى از منابع اهل سنت نقل شده كه فرمود :« مثلى و مثل الانبیاء كمثل رجل بنى بنیانا فاحسنه و اجمله، فجعل الناس یطیفون به یقولون ما رأینا بنیانا احسن من هذا الا هذه اللبنة، فكنت انا تلك اللبنة ؛ مثل من در مقایسه با انبیاء پیشین همانند مردى است كه بنائى بسیار زیبا و جالب بسازد، مردم گرد آن بگردند و بگویند بنائى زیباتر از این نیست جز اینكه جاى یك خشت آن خالى است و من همان خشت آخرینم !» این حدیث در صحیح مسلم به عبارات مختلف و از روات متعدد نقل شده ، حتى در یك مورد در ذیل آن ، این جمله آمده است : «و انا خاتم النبیین».و در حدیث دیگرى در ذیل آن مىخوانیم : « جئت فختمت الانبیاء ؛آمدم و پیامبران را پایان دادم .» (صحیح مسلم ، جلد 4 ، صفحه 1790 و 1791) 4- در بسیارى از خطبههاى نهج البلاغه نیز خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله صریحاً آمده است ؛ از جمله در خطبه 173 در توصیف پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) چنین مىخوانیم : « امین وحیه و خاتم رسله و بشیر رحمته و نذیر نقمته ؛ او (محمد) امین وحى خدا ، و خاتم پیامبران ، و بشارت دهنده رحمت و انذار كننده از عذاب او بود .»و در خطبه 133 چنین آمده است : « ارسله على حین فترة من الرسل، و تنازع من الالسن، فقفى به الرسل و ختم به الوحى ؛ او را پس از یك دوران فترت بعد از پیامبران گذشته فرستاد به هنگامى كه میان مذاهب مختلف نزاع در گرفته بود به وسیله او سلسله نبوت را تكمیل كرده و وحى را با او ختم نمود .»و در خطبه نخستین نهج البلاغه بعد از شمردن برنامههاى انبیاء و پیامبران پیشین مىفرماید:« الى ان بعث اللَّه سبحانه محمدا رسول اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله) لانجاز عدته و اتمام نبوته ؛تا زمانى كه خداوند سبحان محمد (صلى اللَّه علیه و آله) رسولش را براى تحقق بخشیدن به وعدههایش و پایان دادن سلسله نبوت مبعوث فرمود .»در حدیث معروفى از پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) مىخوانیم كه فرمود: «حلالى حلال الى یوم القیامة و حرامى حرام الى یوم القیامة ؛ حلال من تا روز قیامت حلال است و حرام من تا روز قیامت حرام»
5- و در پایان خطبه حجة الوداع همان خطبهاى كه پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) در آخرین حج و آخرین سال عمر مباركش به عنوان یك وصیت نامه جامع براى مردم بیان كرد نیز مسأله خاتمیت صریحاً آمده است آنجا كه مىفرماید :« الا فلیبلغ شاهد كم غائبكم لا نبى بعدى و لا امة بعدكم ؛ حاضران به غائبان این سخن را برسانند كه بعد از من پیامبرى نیست، و بعد از شما امتى نخواهد بود ، سپس دستهاى خود را به سوى آسمان بلند كرد آن چنان كه سفیدى زیر بغلش نمایان گشت و عرضه داشت : " اللهم اشهد انى قد بلغت : خدایا گواه باش كه من آنچه را باید بگویم گفتم" » .( بحار الانوار ، جلد 21 ، صفحه 381) 6- در حدیث دیگرى كه در كتاب كافى از امام صادق (علیه السلام) آمده است چنین مىخوانیم : « ان اللَّه ختم بنبیكم النبیین فلا نبى بعده ابدا و ختم بكتابكم الكتب فلا كتاب بعده ابدا ؛ خداوند با پیامبر شما سلسله انبیاء را ختم كرد ، بنا بر این هرگز بعد از او پیامبرى نخواهد آمد و با كتاب آسمانى شما كتب آسمانى را پایان داد پس كتابى هرگز بعد از آن نازل نخواهد گشت .» (اصول كافى ، جلد اول)حدیث در این زمینه در منابع اسلامى بسیار زیاد است به طورى كه در كتاب " معالم النبوة ، 135 " حدیث از كتب علماء اسلام از شخص پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) و پیشوایان بزرگ اسلام در این زمینه جمع آورى شده است . (معالم النبوة- بخش نصوص خاتمیت)آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نور ، ج92- تفسیر نمونه ، ج 173- معجم الفروق اللغویة4- كافى، ج 15- بحار الانوار ، جلد دوم6- صحیح مسلم ، جلد 47- بحار الانوار ، جلد 21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 390]
صفحات پیشنهادی
خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى
خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى-خاتمیّت پیامبر، بر اساس علم و حكمت الهىآیه 40 سوره احزاب گرچه براى اثبات خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) كافى ...
خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى-خاتمیّت پیامبر، بر اساس علم و حكمت الهىآیه 40 سوره احزاب گرچه براى اثبات خاتمیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) كافى ...
مبعث پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله وسلم)
مبعث پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله وسلم)-حکمت الهى و تفاوت معجزات پيامبران بدان دليل که ... به خاطر همين شيوع و رواج علم طب، معجزه حضرت مسيح (عليه السلام)، شفاى بيماران مبتلا به بَرَص و ... با اين زمينه، حکمت الهى اقتضاء ميکرد که قرآن کريم محور تمامى معجزات و اساس و پايه رسالت پيامبر ... خاتميت پيامبر اعظم (ص) در قرآن ...
مبعث پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله وسلم)-حکمت الهى و تفاوت معجزات پيامبران بدان دليل که ... به خاطر همين شيوع و رواج علم طب، معجزه حضرت مسيح (عليه السلام)، شفاى بيماران مبتلا به بَرَص و ... با اين زمينه، حکمت الهى اقتضاء ميکرد که قرآن کريم محور تمامى معجزات و اساس و پايه رسالت پيامبر ... خاتميت پيامبر اعظم (ص) در قرآن ...
مکتب امامیه چگونه شکل گرفت؟
این شماره: مکتب امامیههمانطور که پیشتر اشاره کردیم، علم کلام مانند بسیاری از علوم دیگر، دارای سیر تحول و تطور مختص .... خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى ...
این شماره: مکتب امامیههمانطور که پیشتر اشاره کردیم، علم کلام مانند بسیاری از علوم دیگر، دارای سیر تحول و تطور مختص .... خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى ...
شبهه عدم پایان تجربه نبوت بعد از پیامبراکرم (صلی الله علیه ...
فرشته الهی بر مریم هم ظاهر شد و عیسی را به او هدایت کرد اما مریم پیامبر نشد. ... شود، اما بر اساس توصیه اسلام، این شخص موظف است این حقیقت را کتمان کند، با مردم در .... این مساله (خاتمیت) واقف نیستیم؛ مقتضاى حکمت الهى این بود که پس از پیامبر اسلام ... رهنمودهایى دارد که از دسترس حس و خیال و عقل و علم و فلسفه بیرون است و چیزى از ...
فرشته الهی بر مریم هم ظاهر شد و عیسی را به او هدایت کرد اما مریم پیامبر نشد. ... شود، اما بر اساس توصیه اسلام، این شخص موظف است این حقیقت را کتمان کند، با مردم در .... این مساله (خاتمیت) واقف نیستیم؛ مقتضاى حکمت الهى این بود که پس از پیامبر اسلام ... رهنمودهایى دارد که از دسترس حس و خیال و عقل و علم و فلسفه بیرون است و چیزى از ...
خاتميت از ديدگاه استاد مطهرى و اقبال لاهورى
24 فوریه 2009 – خاتميت از ديدگاه استاد مطهرى و اقبال لاهورى كد خبر:4338 زمان ... اين دو نكته در علم كلام با عنوان «خاتميت» مطرح شدهاند كه جزو اصول مسلم اسلام است. ... حكمت الهى اين بود كه پس از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله پيامبر ديگرى مبعوث نگردد . .... «از اين پس انسان بر اساس طرز تربيتش، قادر است كه بدون وحى و بدون نبوت ...
24 فوریه 2009 – خاتميت از ديدگاه استاد مطهرى و اقبال لاهورى كد خبر:4338 زمان ... اين دو نكته در علم كلام با عنوان «خاتميت» مطرح شدهاند كه جزو اصول مسلم اسلام است. ... حكمت الهى اين بود كه پس از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله پيامبر ديگرى مبعوث نگردد . .... «از اين پس انسان بر اساس طرز تربيتش، قادر است كه بدون وحى و بدون نبوت ...
اسلام و خاتمیت
احادیث و روایات: امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر ... آمده است که اساس و شالوده همه ادیان الهی و خط پیامبران از حضرت آدم ابوالبشر(ع) تا ..... وجه نیازمندی بشر به وحی تبلیغی به این است که اگر بشر از جهت علم، عقل و تمدن ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر ... آمده است که اساس و شالوده همه ادیان الهی و خط پیامبران از حضرت آدم ابوالبشر(ع) تا ..... وجه نیازمندی بشر به وحی تبلیغی به این است که اگر بشر از جهت علم، عقل و تمدن ...
12 دخترم را زنده بگور کردم!
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمىپذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ .... ابراهیمی، نامی آشنا · خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمىپذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ .... ابراهیمی، نامی آشنا · خاتميّت پيامبر، بر اساس علم و حكمت الهى ...
علم غيب پيامبر (ص)
علم غيب پيامبر (ص)-[B] قرآن پيامبر گرامى را انسان آگاه از غيب معرفى مىكند، به طور ... بر او القا شده؛ و به وسيله وسائل، از پس پرده غيبت - به اذن الهى - گزراش مىدهد. ... به تقليد كوته بينان نظام مادى ناچيز و بى حكمت شمرد و براى آن ارزشى قائل نگشت؟ ... دو دسته است ، در علوم رياضى كه اساس و پايه كاملاً منطقى دارد نيز اشراق سهم بسزايى ...
علم غيب پيامبر (ص)-[B] قرآن پيامبر گرامى را انسان آگاه از غيب معرفى مىكند، به طور ... بر او القا شده؛ و به وسيله وسائل، از پس پرده غيبت - به اذن الهى - گزراش مىدهد. ... به تقليد كوته بينان نظام مادى ناچيز و بى حكمت شمرد و براى آن ارزشى قائل نگشت؟ ... دو دسته است ، در علوم رياضى كه اساس و پايه كاملاً منطقى دارد نيز اشراق سهم بسزايى ...
درآمدى بر كلام سياسى شيعه ؛ قاعده لطف (1)
(2) بر اساس چنين تعريفى از علم كلام مى توان كلام سياسى را نيز چنين تعريف كرد: ... و جامعيت دين اسلام; خاتميت پيامبر اسلام; ضرورت تشكيل حكومت و تعيين حاكم; بحث .... و از اين طريق خود قاعده لطف نيز از باب حكمت و رحمت الهى بر خداوند واجب مى شود.
(2) بر اساس چنين تعريفى از علم كلام مى توان كلام سياسى را نيز چنين تعريف كرد: ... و جامعيت دين اسلام; خاتميت پيامبر اسلام; ضرورت تشكيل حكومت و تعيين حاكم; بحث .... و از اين طريق خود قاعده لطف نيز از باب حكمت و رحمت الهى بر خداوند واجب مى شود.
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى 5
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى 5-در نهج البلاغه نيز جاهليت ... بر همين اساس است كه متفكران اسلامى از جامعه اسلامى با عنوان (جامعه فاضله) و يا ... آهنگ و جهت الهى نيست; از نظر مادى ، مردم از وضع اقتصادى خوبى برخوردار نيستند و از ... حكمت نظرى يعنى علم به آن چه هست، مثل علم به وجود خدا، و حكمت عملى يعنى علم به ...
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى 5-در نهج البلاغه نيز جاهليت ... بر همين اساس است كه متفكران اسلامى از جامعه اسلامى با عنوان (جامعه فاضله) و يا ... آهنگ و جهت الهى نيست; از نظر مادى ، مردم از وضع اقتصادى خوبى برخوردار نيستند و از ... حكمت نظرى يعنى علم به آن چه هست، مثل علم به وجود خدا، و حكمت عملى يعنى علم به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها