تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804233658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگی دانشجویی در خوابگاه های غیراستاندارد خراسان شمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زندگی دانشجویی در خوابگاه های غیراستاندارد خراسان شمالی بجنورد - ایرنا - نبود آرامش در خوابگاه های غیر استاندارد خودگردان دانشجویی در خراسان شمالی معضلی است که این قشر از جامعه را هم اکنون در استان رنج می دهد.


وضعیت نامطلوب خوابگاه های خودگردان در این استان باعث شده که شمار زیادی از دانشجویان خانه های کوچک و حتی زیرزمین ها را به علت ارزان بودن اجاره کنند که این وضعیت مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد کرده است.
این مشکلات باعث شده که سه دانشجوی این استان در دو سال اخیر به علت نشت گاز و کوچک بودن فضا دچار گاز گرفتگی شوند و جان خود را از دست بدهند.
هم اکنون بیش از 40 هزار دانشجو در 30 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در این استان تحصیل می کنند اما بیشتر این مراکر فاقد خوابگاه هستند.
شماری از دانشجویان خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا گفتند: هزینه بالای خوابگاه های خودگردان و غیر استاندارد بودن این فضاها آرامش و آسایش را از آنان سلب کرده است.
دانشجویان دانشگاه دولتی بجنورد کمبود اتوبوس برای رفت و آمد، هزینه بالای جابه جایی با وسایل نقلیه شخصی و کمبود فضای خوابگاهی را از مشکلات اساسی خود عنوان می کنند.
آنان اظهار کردند: با وجود اینکه در دانشگاه دولتی پذیرفته شده اند اما هر سال تحصیلی هزینه های زیادی را متحمل می شوند.
یکی از دانشجویان این مرکز آموزش عالی کمبود فضای خوابگاهی را از مشکلات جدی این قشر عنوان کرد و گفت: هم اکنون این امر برای آنان به یک دغدغه تبدیل شده است.
"ر ن" یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه که در خوابگاه خصوصی اسکان دارد، افزود: هر سال برای هزینه خوابگاه بیش از 12 میلیون ریال پرداخت می کنم.
وی گفت: با وجود اینکه هزینه زیادی برای خوابگاه پرداخت می شود اما این اماکن از امکانات رفاهی کمتری برخوردار است.
وی افزود: پذیرش بیش از ظرفیت در یک اتاق، کمبود سرویس بهداشتی، نامناسب بودن آشپزخانه، نبود فضا برای مطالعه و نبود سامانه های استاندارد و مناسب گرمایشی و سرمایشی از جمله مشکلات اساسی خوابگاه های بخش خصوصی است.
وی گفت: در یک خانه مسکونی که حداکثر برای چهار و پنج نفر ساخته شده است بیش از 30 دانشجو اسکان داده می شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون که فصل امتحانات است شلوغی خوابگاه مانع از تمرکز می شود که حتی این امر درگیری بین دانشجویان را به دنبال دارد.
وی افزود: آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی با ظرفیت محدود به فضاهای خوابگاهی برای دانشجویان غیربومی استان تبدیل شده اند که در شان این قشر نیست.
یکی دیگر از دانشجویان دختر نیز گفت: نبود نظارت بر فضاهای خوابگاهی، کمبود امکانات، هزینه بالا برای اجاره بها برای دانشجویان به دغدغه تبدیل شده است.
وی که خود را مریم محمدی معرفی کرد، افزود: نبود امکانات رفاهی مناسب و از همه مهم تر نبود نگهبان در ورودی این خوابگاه ها به علت نبود نظارت ها از سوی مسوولان دانشگاه است.
وی گفت: بیشتر ساختمان های قدیمی و مخروبه و حتی مسافرخانه قدیمی تبدیل به فضای خوابگاهی شده اند که از هیچ لحاظ برای ایجاد یک فضای خوابگاهی مناسب نیستند.
یکی دیگر از دانشجویان گفت: یک اتاق کوچک برخی اوقات به هشت نفر اختصاص دارد که حتی فضای برای نفس کشیدن نیز وجود ندارد.
"م ر" افزود: برخی از خوابگاه های دانشجویی نیز آپارتمان های نوساز هستند که در کمترین فضا تعداد زیادی دانشجو اسکان داده می شود.
یکی از دانشجویان پسر به کمبود سرویس های رفت و آمد اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه چند سال است این مشکل وجود دارد اما هیچ چاره ای برای این مرکز آموزش عالی اندیشیده نشده است.
"ف د" افزود: به علت اینکه بیشتر دانشجویان در بیرون از پردیس دانشگاه اسکان دارند برخی اوقات روزانه چند بار از سرویس استفاده می کنند که هزینه رفت و آمد به یک نگرانی تبدیل شده است.
وی افزود: با وجود اینکه دانشجویان در این مرکز آموزش عالی در این خصوص تجمع کردند و این مشکل را به گوش مسوولان و رسانه ها رساندند اما هیچ اقدام اساسی برای حمایت از دانشجو انجام نشد.
یکی از دانشجویان پسر که هم اکنون در یک منزل اجاره ای سکونت دارد گفت: بیشتر خانواده ها منزل های مسکونی را به دانشجویان و بخصوص پسران اجاره نمی دهندکه این امر باعث می شود با قیمت بیشتر و یا خانه ای نامناسب اجاره کنیم.
حسن قدیمی افزود: هم اکنون در یک زیر زمین 50 متری با دو نفر از هم کلاسی هایم اسکان یافته ایم که با مشکلات زیادی از قبیل تاریک و نمور بودن فضا روبه رو هستیم.
وی گفت: اگر برای دانشجویان پسر خوابگاه هایی در نزدیکی مراکز آموزش عالی تهیه شود بسیاری از مشکلات آنان کاسته می شود.
یکی از دانشجویان دختر که در یکی از خوابگاه های خودگردان به سر می برد گفت: نظارت در این مراکز تعطیل است.
"س م" با بیان اینکه در یک اتاق کوچک شش نفر ساکن هستیم افزود: جایی برای نشستن وجود ندارد.
وی گفت: بیشتر این اتاق های کوچک، تاریک و غیر استاندارد هستند اما به اجبار شش تخت در آن گنجانده شده است.
وی افزود: نبود امکانات گرمایشی و سرمایشی مناسب، کمبود یخچال از جمله مشکلات این دانشجویان است.
وی گفت: در هر واحد این خوابگاه که برای یک خانواده ساخته شده است تعداد زیادی دانشجو وجود دارد که برای پخت و پز با مشکل مواجه می شوند زیرا که یک آشپزخانه کوچک جوابگوی بیش از 30 نفر نیست.
وی یکی از دغدغه های اصلی این قشر را نبود نظارت و بازرسی از این مراکز عنوان کرد و افزود: متاسفانه از خوابگاه ها از نظر بهداشتی و امنیتی هیچ نظارتی نمی شود.
وی گفت: بیشتر این مراکز یک نگهبان نیز ندارد و آمد و شدها هیچ کنترل نمی شود این امر باعث شده که برخی از دانشجویان از این فرصت سوء استفاده کنند و افراد غیر دانشجو را به داخل خوابگاه بیاورند که این امر نیز موجب مشکلاتی برای این قشر شده است.
وی افزود: به علت نبود سرپرست، دانشجویان در این مراکز رها شده اند که این امر موجب آسیب های اجتماعی زیادی شده است.
وی گفت: آوردن امکانات و وسایل ممنوع به خوابگاه، استفاده بی رویه از وسایل آرایشی و پوشیدن لباس های نامناسب در داخل خوابگاه نیز خود حکایتی دارد.
در یک واحد دیگر خوابگاهی، دانشجویی با گلایه از نظارت نداشتن دانشگاه بر وضعیت این خوابگاه می گوید: برای یک سال تحصیلی 10 میلیون ریال هزینه می پردازیم و اگر خانه دانشجویی اجاره کنیم هزینه اش کمتر می شود.
وی با اعتراض می گوید: مشکل صف های طولانی سرویس بهداشتی و حمام برای همه دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه وجود دارد.
وی گفت: این جا خبری از آسایش نیست و قرار است هر اتفاقی در این جا بیفتد به جز درس خواندن.
در خراسان شمالی خوابگاه استانداردی برای دانشجویان وجود ندارد و ساختمان هایی که اکنون دانشجویان استان در آن ها ساکن شده اند با کاربری خوابگاه ساخته نشده و این موضوع بارها در کمیسیون های دانشجویی استانداری و فرمانداری مطرح شده اما چاره ای اساسی اندیشیده نشده است.
شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه هایی که در سایت اداری "ارکان" تحصیل می کنند، هر روز چندین ساعت در مسیر این سایت و داخل شهر برای رفتن به دانشگاه در رفت و آمد هستند.
با توجه به وجود چهار مرکز آموزشی عالی در سایت اداری ارکان، از سوی دستگاه های خدمات رسان و مسوولان، برای رفع مشکلاتی از قبیل خوابگاه، کمبود اتوبوس و یا راه اندازی سرویس تاکسی عمومی ویژه دانشگاه اقدامی انجام نشده است.
در بیشتر مواقع اتوبوس های موجود در این مسیر، طی ساعت های مشخصی رفت و آمد می کنند اما اگر زمانی یکی از دانشجویان از سرویس جا بماند باید از آژانس با مبلغ بسیار زیاد در مقایسه با بهای اتوبوس، استفاده کند.
علاوه بر آن کمبود آژانس در این منطقه یکی دیگر از مشکلات است، که دانشجو باید ساعت ها برای برگشت اتوبوس و یا آمدن آژانس منتظر بماند.
حدود 12 هزار دانشجو در این منطقه حضور دارند اما تاکنون هیچ اقدام موثری در زمینه ایجاد جاده مناسب برای رفت و آمد این دانشجویان انجام نشده است.
با وجود درخواست دانشجویان، خواسته آنان به علت کمبود فضا پذیرفته نمی شود و این قشر از جامعه مجبور به اجاره خانه یا استفاده از خوابگاه های بخش خصوصی می شوند که این امر نارضایتی آنان شده است.
یکی از دانشجویان پیام نور بجنورد نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: به علت نبود خوابگاه مجبور شده ام تنها برای دو شب ماندن یک خانه اجاره کنم.
"م ر" افزود: برخی از مراکز آموزشی استان ها یک خوابگاه دایر کرده اند که دانشجویانی که یک یا دو شب مجبور به ماندن هستند در این مراکز اسکان می یابند اما این امکانات در استان وجود ندارد.
رییس دانشگاه بجنورد با استمداد از خیرین برای ورود به عرصه ساخت خوابگاه دانشجویی، گفت: سکونت در خوابگاه های غیراستاندارد، جان دانشجویان را تهدید می کند.
احمد محقر اظهار کرد: به دلیل خارج شدن ساخت خوابگاه دانشجویی با اعتبارات دولتی، از دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این دانشگاه نیاز مبرم به مشارکت خیرین در این بخش دارد.
وی رشد آموزش عالی در استان را در گرو حمایت مردم و خیرین دانست و گفت: ما برای ساخت خوابگاه دانشجویی زمین مورد نیاز را نیز در اختیار خیرین قرار می دهیم.
به گفته وی تاکنون دانشگاه بجنورد دو خوابگاه دانشجویی را با ظرفیت 480 نفر برای دختران و پسران، از محل اعتبارات دولتی ساخته و به بهره برداری رسانده که پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست.
محقر افزود: اکنون 900 دانشجوی این دانشگاه، که بیشتر پسر هستند، در منازل شخصی مستاجری می کنند که به لحاظ استاندارد فضای فیزیکی، ایمنی لازم را بویژه از نظر گرمایشی ندارند و سلامت و زندگی دانشجویان از این ناحیه تهدید می شود.
به گفته وی در سال های 92 و 93، سه نفر از دانشجویان دانشگاه بجنورد که در منازل شخصی سکونت داشتند، بر اثر نشت گاز جان باختند.
وی ظرفیت پذیرش سالانه دانشجو در دانشگاه بجنورد را هزار نفر اعلام کرد.
سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان شمالی نیز گفت: این مرکز آموزش عالی تعهدی برای خوابگاه ندارد.
جلیل مسعودی فرد در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این مرکز آموزش عالی بومی گزینی دارد و ضرورتی برای ایجاد خوابگاه نیز نمی بیند.
وی گفت: به علت اینکه آموزش در پیام نور از راه دور است و بیشتر درس های به صورت مجازی ارائه می شوند نیازی به ساخت خوابگاه نیز نیست.
وی اظهار کرد: برخی از دانشجویان یک تا دو شب مجبور می شوند که بمانند که از خوابگاه های خودگردان و یا منزل های اجاره ای استفاده می کنند.
وی گفت: این مرکز آموزش عالی در سال های گذشته یک خوابگاه راه اندازی کرده بود اما دانشجویان استقبال نمی کردند.
واحد های پیام نور خراسان شمالی بیش از 11 هزار دانشجو دارد که بیشتر این دانشجویان بومیند اما از شهرهای اطراف و روستاها مراجعه می کنند که یک تا دو شب نیاز به خوابگاه دارند که این امر موجب دغدغه این افراد شده است که بعضا در خوابگاه های خودگردان و یا در واحد های مسکونی به سر می برند.ک/4
3007/6042



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن