تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821000463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگی، بلای جان دریا و ساحل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آلودگی، بلای جان دریا و ساحل تهران - ایرنا -روزنامه آرمان در صفحه گزارش اجتماعی نوشت:هر چند در سده های اخیر و با گسترش فعالیت های صنعتی و تجاری بسیاری از اکوسیستم های طبیعی آسیب دیده اند اما آلودگی ها بیش از همه در دریاها خودنمایی می کند. دریاها و سواحل حساسیت ویژه روی آلودگی دارند به گونه ای که به روش های مختلف نسبت به آلایندگی محیطی واکنش نشان می دهند.


این گزارش که در روز سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت 1394 خورشیدی به قلم زهرا سلیمانی انتشار یافته، می افزاید:نقش سواحل و دریاها در محیط زیست و ادامه حیات جهان بر هیچ کس پوشیده نیست. با وجود این، دریاها و سواحل از جمله مناطقی هستند که در معرض انواع و اقسام تخریب ها از فعالیت های مخرب صنعتی و تجاری گرفته تا ساخت وساز بی رویه قرار دارند. در این میان نوعی آلودگی وجود دارد که به نظر می رسد بیشتر از آنکه مربوط به فعالیت های صنعتی یا تجاری باشد به جذب گردشگر مربوط می شود. به تازگی عنوان شده که نورپردازی در دریا می تواند محیط زیست را به خطر بیندازد. یکی از این واکنش ها مرگ ماهیان است که اغلب به صورت دسته جمعی اتفاق می افتد. در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم که در دریاها و سواحل کشور به یک باره هزاران ماهی مرده پدیدار شده است؛ نمونه آن هفته گذشته در کیش اتفاق افتاد و هزاران ماهی به دلایلی که هنوز معلوم نیست مردند.
نشت سالانه 60 هزار تن مواد نفتی در خزر
با توجه به مشکلات موجود در توسعه صنعت توریسم و بروز نارسایی های فراوان آیا بهتر نیست برای جذب توریسم در دنیا بیشتر روی جذب گردشگر طبیعت تلاش کرد تا به این ترتیب از صدمات احتمالی به طبیعت کاست و این محیط زیست را با آسیب کمتر به دست آیندگان سپرد. یک عضو شورای شهر فومن درباره کم و کیف کاهش صدمات به دریا و سواحل به «آرمان» می گوید: قبل از ورود به بحث گردشگری دریایی باید به این نکته پرداخت که آیا سواحل خزر امنیت زیست محیطی را برای گردشگر خود فراهم می کند؟ و اینکه اصولا چه جذابیت هایی در دریای خزر وجود دارد که مسافر حاضر است برای آن کیلومترها راه را طی کند تا در کنار ساحل خزر آرام گیرد و تنی به آب زند؟ مازیار دارایی می افزاید: متاسفانه دریای خزر از لحاظ مساحت بزرگ ترین دریاچه دنیا بوده و دارای اکوسیستم منحصر به فرد خود که با مسائل زیست محیطی گوناگونی دست و پنجه نرم می کند به گونه ای که این شرایط بد زیست محیطی به عامل تهدیدی برای کشورهای منطقه تبدیل شده است. او تاکید می کند: ورود فاضلاب های صنعتی، شهری، بیمارستانی و سموم کشاورزی به دریای خزر، نشت سالانه 60 هزار تن مواد نفتی، ایجاد صنایع در حاشیه ساحل به علت سهولت حمل ونقل، ورود مواد آلاینده از 80 رودخانه منتهی به این دریاچه، دفن غیراصولی زباله ها در حاشیه ساحلی خزر و... این دریاچه را به زباله دانی تبدیل کرده است. به گفته نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها از سویی دیگر گردشگرانی که به ساحل می آیند با آلوده کردن آن نقش مهمی در زدودن زیبایی از چهره بزرگ ترین دریاچه دنیا دارند به گونه ای که امکان ندارد در ساحل قدم بزنی و با بطری ها و پسماندهای خانگی به جا مانده از مسافران مواجه نشوی.
کم توجهی به امر مدیریت دریا
او تاکید می کند: هرچند در قوانین آمده است که اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند، ممنوع است اما متاسفانه معلوم نیست با وجود اینکه وزرای جهاد کشاورزی، کشور، صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی، بهداشت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، رئیس سازمان محیط زیست همگی جزو شورای عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور هستند هنوز نتوانسته اند به مدیریت و برنامه ریزی جامع سواحل ساحل خزر که محدود و محصور است اقدام کنند .
گردشگری در شهرهای ساحلی مغفول مانده
در اصل به دلیل نبود زیرساخت های مناسب گردشگری مانند کشتی های تفریحی مناسب، نبود اسکله مناسب، نبود ایستگاه های غواصی مناسب و دیگر نارسایی ها باعث شده تا بخش دولتی و بخش خصوصی نتوانند به خوبی از این بخش گردشگری که اتفاقا می تواند سهم عمده ای در توسعه گردشگری سواحل داشته باشد استفاده کنند. دارایی می افزاید: با نگاهی به کشورهای همسایه که دارای ساحل مناسب نبوده ولی درآمد مناسبی از این بخش دارند می توان به سادگی دریافت که با وجود شعارهای گوناگونی که در توسعه گردشگری دریایی داده می شود همت و نیتی برای توسعه این بخش وجود ندارد و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با عدم تمایل دولتمردان، علاقه ای به سرمایه گذاری در این بخش نشان نمی دهد، جا دارد دولت که متولی اصلی صنعت گردشگری است با اتخاذ تدابیر مناسب تر، فرهنگ سازی، ایجاد امنیت و رفع موانع به سرمایه گذارانی که علاقه ورود به این بخش را دارند چراغ سبز نشان دهد تا با تدابیر لازم زمینه ایجاد گردشگر طبیعت و امکانات مدنظر آن را فراهم کنند تا گردشگران بدون هیچ دغدغه با صرف خرج و مخارج اندک به کمپ های ویژه گردشگران مراجعه کرده و با استفاده از امکانات آنجا در پی کاهش مشکلات و صدمات صنعت توریسم به گردشگران باشند.
مساله رنگ ها؛ آلودگی دیگر در سواحل
رئیس شورای استان هرمزگان درباره نارسایی ها در سواحل جنوب کشور به «آرمان» می گوید: یکی از علل آلودگی ها در خلیج فارس قاچاق گازوئیل است که در اغلب موارد قاچاقچی ها بر اثر تعقیب و گریز با ماموران مخزن گازوئیل را در دریا تخلیه می کنند که این آلودگی در دوسال اخیر باعث تشدید آلودگی ها در سواحل جنوب شده است. منصور فرهادی می افزاید: علاوه بر تخلیه پتروشیمی به دریا و سواحل جنوب، ورود فاضلاب شهری و صنعتی به دریاها نیز باعث تشدید آلودگی ها شده است. این عضو شورای شهر کیش تاکید می کند: از دیگر آلودگی های موجود در سواحل می توان به رنگ های دریایی اشاره کرد آن هم به این دلیل که با تردد کشتی ها و شناورهای سبک و سنگین و سازوکارهایی که در کنار ساحل و دریا داریم برای اینکه جلوی خوردگی ها و استهلاک آنها گرفته شود، مواد رنگی خاصی برای کشتی ها و شناورها به کار برده می شود که کاملا شیمیایی بوده و برای جانوران بسیار خطرناک است. این مساله یکی از موضوعات محیط زیست است که تاکنون هیچ منبعی به آن نپرداخته است.
نورها، اکوسیستم دریا را به تاریکی می کشانند
یکی دیگر از جذابیت های ساحلی، نورپردازی ها و استفاده از آبنماها در آن است. فرهادی درباره تاثیر نورها بر اکوسیستم دریا می افزاید: نورپردازی و توجه به این مقوله بر جذابیت سواحل افزوده است اما نباید از تاثیرات سوء آن روی سلامت و اکوسیستم دریا غافل بود، آن هم به این دلیل که با عدم مدیریت بهینه برخی مسئولان امر در سواحل شاهد نارسایی و کمبود هایی در حفاظت از محیط زیست و سلامت دریا هستیم که باید جلوی تشدید آلودگی ها در این مناطق را گرفت، در واقع امروزه خلیج فارس به بزرگ ترین زباله دان نفتی تبدیل شده است و اگر اجازه دهیم نورهای نئونی گوناگونی همچنان به اکوسیستم دریا لطمه بزند دیگر نمی توان برای نجات سواحل و دریا کاری از پیش برد. او درباره اقدامات انجام شده در زمینه جذب گردشگر طبیعت به جای جذب توریسم می گوید: برای جذب گردشگر طبیعت نیازمند توجه منطقه آزاد است که در واقع در سواحل به دلیل اینکه اغلب مسئولان در پی جذب توریسم و ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه هستند در زمینه اسکان گردشگر طبیعت شاهد اقدام خاصی نبودیم.
*منبع :روزنامه آرمان
**پژوهش** 1893**9131



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن