تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803258175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف تلفات رانندگی پشت چراغ های سه رنگ راهنمایی در بهشهر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: توقف تلفات رانندگی پشت چراغ های سه رنگ راهنمایی در بهشهر ساری – ایرنا – اجرای طرح های پیشگیرانه مانند سه زمانه کردن چراغ های راهنمایی و رانندگی ، یک طرفه کردن خیابان های پرتردد، اصلاح هندسی معابر و اقدامات مشابه دیگر ، منجر به کاهش حوادث و تلفات رانندگی در بهشهر شده است .


افزایش روز افزون تعداد وسایل نقلیه در کنار ثابت ماندن خیابان های اصلی و فرعی ، لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب ترافیکی برای باز کردن گره های کوری که آمد و شد خودروها و مردم را در برخی زمان ها با دشواری همراه می سازد، ضرورتی انکار ناپذیر است .
بهشهر یکی از شهرهای در حال رشد و توسعه از لحاظ فضا و بافت شهری مازندران است .
بافت خیابان های بهشهر به گونه ای است که شهروندان در طول یک روز مجبورند از دو خیابان اصلی این شهر یعنی بلور شهید هاشمی نژاد در امتداد شرق به غرب و سپس خیابان امام خمینی در امتداد شمال به جنوب استفاده کنند .
وجود مراکز خرید ، بازارها ،ادارات و دیگر مکان های مورد نیاز مردم در این خیابان ها ، موجب شده بخش عمده ای از خودروهای عمومی و شخصی ، تردد فراوانی درطول این خیابان ها داشته باشند .
اگر تا چند سال قبل نصب چراغ های قرمز راهنمایی و رانندگی در چهار راه های این شهر به دلیل تردد آسان و بدون مشکل خودروها و عابرین پیاده ، ضرورتی نداشت ، با افزایش تعداد خودروها که به تردد فراوان آن ها درخیابان ها و همچنین در موارد متعددی به بروز تصادفات منجر به فوت نیز انجامید، اجرای اقدامات ترافیکی به یکی از نیازهای اصلی شهروندان تبدیل شد .
پس از احساس ضرورت در اجرای این طرح های ترافیکی در گذشته در ابتدا چهارراه گرگان به عنوان ، یکی از پرتردد ترین چهار راه های بهشهر و سپس چهار راه فرمانداری و چهار راه آزادی ، شاهد نصب چراغ های راهنمایی و رانندگی برای کنترل عبور و مرور خودروها و زمینه سازی برای کاهش آمار فراوان تلفات ناشی از تصادفات بود .
با اجرای این طرح ها ، رضایتمندی شهروندان افزایش فراوانی یافت که دلیل اصلی آن ، کم شدن محسوس تلفات ناشی از تصادفات بود .
پس از گذشت مدتی از اجرای این طرح و به دلیل افزایش فراوان تعداد خودروها در شهر و همچنین بروز چند حادثه و تصادف ، مسوولین ترافیک و راهنمایی و رانندگی بهشهر به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای حل شدن مشکلات باقی مانده ، سه زمانه کردن چراغ های راهنمایی و رانندگی است .
این طرح در ایام تعطیلات نوروز 94 و در ابتدا با سه زمانه کردن چراغ راهنمایی چهار راه آزادی آغاز شد .
پس از آن که اجرای کامل و موفق این طرح مورد تایید مسوولان و برنامه ریزان ترافیک شهری قرار گرفت، دو چراغ راهنمایی و رانندگی دیگر بهشهر نیز سه زمانه شد اما پس از مدت زمان اندکی از اجرای این طرح ،اعتراضات نسبت به آن و به طور خاص افزایش مدت زمان توقف خودروها پشت چراغ قرمز افزایش فراوانی یافت .
این رانندگان که بخش زیادی از آن ها را رانندگان تاکسی درون شهری تشکیل می دادند معتقد بودند سه زمانه کردن چراغ های رانندگی نه تنها تاثیری در کاهش تصادفات ندارد بلکه موجب می شود رانندگانی که حدود 90 ثانیه پشت این چراغ ها منتظر می مانند ، در همه ساعات روز با عصبیت ناشی از هدر رفتن ساعات خود به کار ادامه دهند .
نظریه ای که البته با گذشت مدت زمانی اندک از اجرای طرح سه زمانه کردن چراغ های راهنمایی و رانندگی ،غلط بودن آن با آمار و اسناد ، اثبات شد .
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بهشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : آمار تصادفات فوتی و جرحی در سه چهار راهی که مجهز به چراغ های سه زمانه شدند ، کاهش محسوس و بسیار چشمگیری داشت .
سرهنگ عطا بویه افزود : علاوه بر این کاهش تلفات که یکی از دلایل اصلی اصرار راهنمایی و رانندگی بر اجرای این طرح بود ، بار ترافیک حرکت خودروهای بهشهر نیز نظم فراوانی یافته و به رضایتمندی بخش عمده ای از رانندگان انجامیده است .
وی با اشاره به اعتراض برخی رانندگان در افزایش زمان توقف پشت چراغ های قرمز گفت :اولویت اصلی و اول راهنمایی و رانندگی ، جلب نظر رانندگان نیست بلکه عبور و مرور ایمن و بدون خسارت، مهمترین هدف و برنامه این نهاد است .
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بهشهر افزود : در ابتدای اجرای این طرح، بسیاری از شهروندان حتی تعدادی از مسوولین شهری هم اعتراض خود را نسبت به سه زمانه کردن چراغ های راهنمایی و رانندگی اعلام کرده بودند اما با گذشت مدتی کوتاه و مشاهده نظم یافتن حرکت خودروها ، این اقدام راهنمایی و رانندگی را تایید کردند .
سرهنگ بویه ادامه داد : از ابتدای انجام این تغییرات تاکنون ، هیچ تصادف منجر به فوت و یا بروز خسارت مالی در این تقاطع ها رخ نداد و بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی این خیابان ها برطرف شد .
وی همچنین به دیگر اقدامات انجام شده برای تسهیل در رفت و آمد خودروهای بهشهر اشاره کرد و گفت : یک طرفه کردن برخی خیابان های پرتردد، اصلاح هندسی معابر ، جمع آوری وانت بارهای مزاحم و ساماندهی آن ها، حذف پارک مورب به دلیل نقش آفرینی آنها در بروز تصادفات، جلوگیری از تردد ماشین آلات سنگین کشاورزی ، نمونه ای این فعالیت ها است .
وی به اصلاح هندسی برخی معابر و خیابان های بهشهر اشاره کرد و افزود : برخی از این معابر دچار اشکالات اساسی در طراحی بود که موجب بروز تصادفات متعدد منجر به فوت و جراحت های سنگین می شد .
او ادامه داد : به عنوان مثال یکی از بریدگی های واقع در بلوار اصلی بهشهر که سال گذشته شاهد بروز تصادفات متعدد و فوت سه شهروند بهشهری شده بود با اصلاح هندسی به طور کامل ایمن شد و از زمان اصلاح هندسی تاکنون هیچ تصادفی در این محل رخ نداده است.
با وجود اجرای موفق این طرح که با رضایتمندی فراوان شهروندان نیز روبه رو شد ، بروز برخی مشکلات ، لزوم توجه جدی تر به رفع پرشتاب آن را ضروری می کند .
از جمله این مشکلات ، بی توجهی به چگونگی رفت و آمد عابرین پیاده از چهار راه ها است .
اگر پس از سه زمانه کردن چراغ های راهنمایی و رانندگی در بهشهر ، خودروها توقفی در مرکز چهار راه ها نداشته و به آسانی از آن عبور می کنند ، عابرین پیاده ای که به دنبال اجرای صحیح قانون بوده و می خواهند از چراغ سبز برای گذر از خیابان اصلی عبور کنند ، مجبورند توقف در دو زمان از سه زمان چراغ های رانندگی را به جان بخرند .
به عنوان مثال ، یک عابر پیاده اگر بخواهد در زمان سبز بودن چراغ راهنمایی و رانندگی از خیابان عبور کند ، در ابتدا فقط می تواند با سبز بودن یک چراغ ، به میانه چهار راه برسد ، پس از آن باید صبر کند تا بار دیگر چراغ برای عبور او درسمت دیگر خیابان سبز شود و سپس عرض خیابان را به طور کامل و تا انتها طی کند و بدین ترتیب ، توقف یک عابر پیاده قانون مدار پشت چراغ های قرمز در بهشهر ، بیش از خودروها است .
شاید یکی از راه حل های قطعی حل این مشکل ،نصب پل هوایی برقی در این معابر و چهار راه ها است . افراد سالخورده ، زنان و کودکان به یقین در رفت و آمد از چهار راه هایی که شاهد سرعت فراوان خودرودها در کنار بی قانونی موتورسیکلت ها است ، با مشکل مواجهند .
مسوولین شهری بهشهر می توانند با برنامه ریزی برای نصب سه دستگاه پل هوایی برقی در سه چهار راهی که چراغ های راهنمایی نصب شده است ، گام بزرگی برای حل این مشکل بردارند .
بتازگی و در برخی کشورها از محوطه بالای رفت و آمد پل هوایی ، برای راه اندازی واحدهای تجاری مانند کافی شاپ استفاده می کنند .
اگر شهرداری به عنوان متولی اجرای این گونه طرح ها بتواند درآمدزایی اینچنینی و همچنین کسب درآمد از طریق جذب آگهی تبلیغاتی روی پل های هوایی را بدرستی برنامه ریزی کند ، در مدت زمانی کوتاه قادر به بازگرداندن هزینه نصب این گونه پل های پرهزینه خواهد بود .
علاوه بر آن نباید از نظر دور داشت که وظیفه شهرداری و شورای شهر ، شناسایی کمبودها و نارسایی های شهری و برنامه ریزی برای برطرف کردن آن ها است . ک/4
7331/1654
میثم محسنی کوتنایی



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن