تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820647277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت بايد قيمت شير را ارزان تر کند/ به جاي پالم بايد مي گفتند چربي گياهي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۴۸ب.ظ)
دولت بايد قيمت شير را ارزان تر کند/ به جاي پالم بايد مي گفتند چربي گياهي موج - افزايش قيمت شير باعث مي شود که علاوه بر مردم، توليد کننده و دامدار هم ضرر کند و ظرفيت توليد هم پايين بيايد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، نوسانات قيمت شير در سال گذشته تاکنون ادامه داشته است. موضوع اصلي اين نوسانات قيمت هم در اختلافات دامداران با دولت بوده است که در نهايت به تعيين قيمت مصوبه 1440 تومان ختم شد که تا به الآن نيز اجرايي نشده است. سال گذشته سه بار افزايش قيمت شير و لبنيات روي داد که در هر افزايش قيمتي اعتراضات و واکنش هايي صورت گرفت؛ چرا که در اين ميان مردم ضرر مي کردند. افزايش قيمت شير و لبنيات در حالي که قدرت خريد مردم کاهش يافته بود باعث کاهش مصرف اين فرآورده شد.
عدم مصرف و کم مصرف کردن شير و لبنيات علاوه بر مشکلات فيزيکي و هشدارهاي وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، توليدکنندگان را هم متضرر کرد. امسال هم پيش بيني مي شود که نوسانات قيمت شير ادامه داشته باشد. اين در حالي است که مسوولين اين گمانه زني را تکذيب کرده اند. در اين زمينه و مشکلات دامداران با سعيد سلطاني سروستاني، مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران کشور، گفت و گويي انجام داده ايم که در ادامه خواهيد خواند:

اين اواخر صحبت از افزايش قيمت شير و لبنيات شده است. تا آنجا هم که معلوم است مشکلات دامداران بر سر قيمت شير هنوز پابرجا است. امکان دارد قيمت شير و فرآورده هاي لبني بالاتر رود؟
شير خامي که دامدار توليد مي کند نسبت به سال 93 قيمت تمام شده آن افزايش يافته است، چرا عوامل توليد تاثير خود را به هر حال گذاشته است. دولت در ابتداي هر سال ميزان حقوق دريافتي کارگران را اعلام مي کند خوب اين بحث مربوط به دامدار هم خواهد شد. به علاوه هزينه هاي ديگر حامل هاي انرژي و علوفه و دارو و دامپزشک و... همه اينها باعث مي شودکه قيمت تمام شده افزايش يابد. با اين که قيمت ها افزايش يافته چون قيمت مصوب سال 93 اجرايي نشد (1440 تومان براي هرکيلوگرم شير) کارخانجات، شير خوب و درجه را تا 1250 يا 1200 تومان خريداري کردند.

سياست دولت در اين رابطه چه بود؟
طبيعتا دامدار با اين زيان نمي تواند ادامه دهد. دولت در اين ميان بايد سياست هاي خود را بررسي کند. قطعا سياست دولت حمايت از توليد است. اين موضوع در قانون افزايش بهره وري، در قانون نظام جامع دامپروري کشور، هدفمندي يارانه ها تاکيد شده که در تمام اينها براي حمايت از دامدار قوانيني آورده شده است. جامعه سلامت محور همين طوري محقق نمي شود. بايد کاري کنيم مردم با تغذيه سالم بمانند و پيشگيري مقدم بر درمان باشد؛ چرا که هزينه هاي سنگين بيماري که به مردم تحميل مي شود. خود دولت هم بايد هزينه کند و يارانه بدهد. اگر مردم سالم باشند قطعا صرفه جويي خواهد شد، بنابراين دولت بايد کمک کند که مردم لبنيات بيشتري مصرف کند و از طرفي محصول شير توليدي روي دست دامدار نماند. اين موضوع سرمايه گذاري دولت است که هم باعث استمرار توليد مي شود و هم اينکه مردم سالم خواهند ماند. اهميت لبنيات هم نسبت به ساير مواد غذايي از يک حالت و مزيت خاصي برخوردار است. بسياري از بيماري ها با مصرف لبنيات مرتفع مي شود که غذاي کامل است. مردم اگر به مقدار کافي لبنيات مصرف کنند -که حدود 160 کيلو در سال و معادل نيم کيلو در روز است- در برابر بيماري ها مصونيت پيدا مي کنند. ما بايد مثل ساير کشورها سعي کنيم با پيشگيري جلوي امراض را بگيريم. نبايد کوتاهي کنيم که مردم مريض شوند. بعد براي آنها دارو تأمين کنيم.
بنابراين تکليف دولت را در هم ميان قانون برنامه پنجم مشخص کرده است. اگر دولت کمک کند قطعا ضرر نخواهد کرد. ما هم قول مي دهيم که اگر مردم لبنيات مصرف کنند تا 12 و نيم ميليون تن ظرفيت توليد داريم، اما؛ نياز به علوفه داريم.
يکي از مسوولين گفته است که چون مازاد توليد شير در کشور داريم قيمت شير و فرآورده هاي لبني افزايش نمي يابد. شما با اين گفته موافق هستيد؟
من موافق نيستم. اگر مردم به ميزان کافي لبنيات استفاده کنند بعد بگوييم مازاد توليد شير داريم درست است. اگر مردم سوء تغذيه داشته باشند نمي توانيم بگوييم مسوول سوء تغذيه مردم نيستيم. مقدار مصرف لبنيات در قانون آورده شده است. اگر هر نفر 160 کيلو مواد لبني در سال مصرف کند ما بايد براي 76 ميليون جمعيت، 12 و نيم ميليون تن شير توليد کنيم. با اين حال اگر مردم قدرت خريد نداشته باشند، 50 يا 60 درصد اين مقدار را مصرف مي کنند. ما بايد کاري کنيم که مردم 160 کيلو لبنيات را در سال مصرف کنند. از اين طريق که ارزان تر در اختيار مردم قرار دهيم. البته اين 160 کيلو مورد تاييد کارشناسان و قانون است. کارشناسان اعلام کردند اگر مردم روزانه نيم کيلو لبنيات مصرف کنند مريض نمي شوند يا کمتر مريض خواهند شد.
افزايش قيمت شير چه تبعاتي در جامعه دارد؟
اگر قيمت لبنيات بالا رود خوب مردم مجبور هستند که ظرف درآمد خود را با اين شرايط هم سنگ کنند که دخل و خرج با هم هماهنگ باشد. قطعا لبنيات اولويت اول خريد نيست . اولويت اول ، نان است که شکمشان را پر کنند. در اين شرايط اگر مردم قدرت خريد نداشته باشند و بازار کشش خريد نداشته باشد، کارخانه وقتي مي بيند محصولش تقاضا ندارد چاره اي ندارد که شير توليدي دامدار را پس بزند. در اين صورت دامدار هم نمي تواند زيان کند، ناچار است که دامش را به کشتارگاه بدهد. اين رويه بدي است. چرا که دامهاي اصيل -چون: هلشتاين که توليد شير مي کنند، سرمايه دامي ما است- اگر از دست بروند به راحتي نمي توانيم جايگزين کنيم. گاوهاي رجيستر که بيش از 30 سال که آورده شده اند اينها الان بومي شدند و قابليت رقابت از نظر مقدار علوفه و توليد شير دارند؛ بايد اين ها را حفظ کنيم و استمرار توليد داشته باشيم.
صادرات چقدر است؟
چون مردم قدرت خريد ندارند فقط 60 درصد مي توانيم توليد شير کنيم. بقيه آن تبديل به شير خشک و خامه صادراتي خواهد شد که ما از مهر سال گذشته 130 هزار تن به اين زمينه اختصاص داديم.در حالي که اگر مردم بيشتر مصرف کنند بايد همين مقدار را به چرخه مصرف بياوريم و توليدمان را افزايش دهيم.ولي شرايط به نحوي شده که توليدکننده انگيزه اي براي ادامه کار نداشته باشد.
سال گذشته درباره وجود پالم در شير و فرآورده هاي لبني صحبت بسياربود. قرار بود متخلفان را اعلام کنند که نکردند. مدام هم گفتند که تقصير دامدار است. دامدار گفت تقصير کارخانه دار است و در آخر معلوم نشد تخلف از کجا صورت گرفته است. نظر شما چيست؟
بحث پالم که تمام شد. معاون وزير بهداشت اعلام کرد که بعيد است که دامدار بتواند در شير پالم اضافه کند. شير درصد معيني چربي دارد. نژاد اصيل گاو تا 3.2 تا 3.3 درصد چربي شير دارند. دام بومي 4 درصد ودورگه تا 3.7 دهم درصد هم چربي شير دارد. در زمستان چربي شير بيشتر و در تابستان به خاطر مصرف مواد آبکي کمتر است.با اين حساب اگر بخواهد دامدار در شير پالم بريزد خوب، قابل تشخيص است. شير بايد هموژن باشد. شير سفيد است و چربي زرد است . اگر پالم به شير اضافه شود شير سفيد است و چربي زرد، و در آن صورت ظاهر فيزيکي شير به هم مي خورد. بايد دستگاه هموژن براي اين کار بگيرند. در آن صورت هم اگر مشکلي در شير باشد چون در بدو ورود در کارخانه آزمايش مي کنند شير را پس مي فرستند. پس دامدار مطلقا پالم داخل شير نکرده است.
از طرفي پالم يک کلمه انگليسي که به معني روغن نخل است. يک نوع گياهي که در اندونزي و مالزي توليد مي شود. حدود 700 هزار تن هم به کشور ما وارد شده که حدود 30 هزار تن آن در بعضي محصولات بکار رفته که روي جعبه هاي آن هم مي نوشتند. با اين حال اگر از ابتدا مي گفتند روغن گياهي يا چربي گياهي اين همه مشکل درست نمي شد. البته اگر اين پالم ضرر دارد روغن هاي خوراکي به مراتب بدتر و مضرتر است.
چند کارخانه مجوز داشتند؟
400 پروانه در دولت دهم براي استفاده از پالم را دادند. اشتباه از خودشان بود. با اين حال اگر کارخانه اي تخلف کرده اسامي آنها را اعلام کنند که نام 700 و 800 کارخانه ديگر بد عنوان نشود. صحيح نيست که همه را با هم قضاوت کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن