تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820603025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگیان برای پی گیری مطالبات مشارکت خود را افزایش دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناس مسایل آموزش و پرورش: فرهنگیان برای پی گیری مطالبات مشارکت خود را افزایش دهند تهران - ایرنا - کارشناس مسایل آموزش و پرورش معتقد است که جامعه معلمان برای دیده شدن، چاره ای جز قبول واقعیات و مشارکت سازمان دهی شده و نظام مند در ساختار قدرت ندارند.


علی پورسلیمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: مشارکت تشکیلاتی و قانون مند در ساختار قدرت در کنار حضور پررنگ در رسانه می تواند فرمولی نوین برای پی گیری مطالبات فرهنگیان باشد و جامعه را بر اساس محور آموزش به توسعه پایدار نزدیک کند.
وی اضافه کرد: لازمه منطقی دیده شدن الزاما ورود به خیابان ها نیست و صحن و راهروهای مجلس بهترین، موثرترین و منطقی ترین راه برای به روز شدن مساله آموزش و پرورش است.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رییس جمهوری در سخنانی به مناسبت هفته معلم حق اعتراض معلمان را به رسمیت شناخت، افزود: از سوی دیگر و برای نخستین بار برای راهپیمایی کارگران مجوز صادر شد و کارگران مطابق قانون به بیان خواسته ها و مطالبات خود پرداختند.
پورسلیمان اظهار کرد: با وجود به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض مسالمت آمیز از سوی رییس جمهوری و برخلاف کارگران، برای تجمع و یا راهپیمایی معلمان مجوزی صادر نشد.
وی ادامه داد: اولین و مهم ترین دلیل برای این کار می تواند حضور افرادی در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از کارگران باشد که در لابی و مذاکره با سایر مسوولان و تصمیم گیران می توانند نقش به سزایی داشته باشند.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش با بیان اینکه در ارتباط با جامعه معلمان چنین چیزی وجود ندارد، توضیح داد: دو مرکز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و فراکسیون فرهنگیان وجود دارد که معلمان ارتباط و تعامل خاص و سازمان دهی شده با این دو ندارند و حتی عملکرد این دو از سوی جامعه فرهنگیان و معلمان در موضوع آموزش و پرورش با سوء ظن و بدبینی رصد و نگریسته می شود.
پورسلیمان افزود: نگاهی بر عملکرد این دو نهاد در موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش و نیز سکوت و انفعال آن ها در موضوعات آموزش و پرورش و حتی فقدان یک برنامه مشخص برای اختصاص نطق های مجلس به موضوعات مختلف آموزش و پرورش می تواند این بدبینی و فقدان اعتماد را به همراه داشته باشد.
وی یادآورشد: موضوع آموزش و پرورش بیشتر هنگام طرح و بحث بودجه و نیز نزدیک شدن به انتخابات مجلس موضوعیت می باید و البته فقدان علاقه غالب نمایندگان مجلس در ابتدای تشکیل مجلس برای عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات و علاقه وافر آن ها برای عضویت در سایر کمیسیون های سیاسی و اقتصادی می تواند قرینه ای بر این مساله باشد که آموزش و پرورش دغدغه مجلس و حتی مسوولان نیست.
مدیر سایت سخن معلم افزود: با وجود اینکه حدود یک سوم نمایندگان مجلس در فراکسیون فرهنگیان عضویت دارند اما تاکنون موضع مهم و یا راهبردی از این فراکسیون در مجلس مشاهده نشده است.
پورسلیمان با اشاره به اینکه این امر اختصاص به مجلس نهم نداشته و با درجاتی در همه مجالس موضوعیت داشته است، اظهار داشت: هر چند موضوع تشکیل فراکسیون صنفی معلمان خواسته فرهنگیان است اما برخی از معلمان بر این باورند که آزموده را آزمودن خطاست و در عین حال در مقابل، هیچ گونه پیشنهاد مشخص و یا عملیاتی برای این مساله ندارند و تنها راه برای دیده شدن و پی گیری مطالبات روش هایی مانند تجمع، تحصن و سایر راه های پرهزینه و فرسایشی می دانند.
وی ادامه داد: نکته مهمی که این دسته از فرهنگیان فراموش کرده و آن را در تحلیل های خود در نظر نمی گیرند آن است که افرادی که با عنوان معلم در این دو مرکز مجلس حضور و فعالیت دارند با رای سازمان دهی شده و تشکیلاتی معلمان به مجلس راه نیافته اند و از این رهگذر و به صورت منطقی، تعهدی برای پی گیری خواسته ها و مطالبات معلمان از سوی آنان وجود ندارد.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نباید از برخی موانع درون سازمانی و نیز پارامترهای روان شناختی و جامعه شناختی معلمان غافل بود، گفت: به نظر می رسد اولین مانع ، حس تشکل ستیزی و تشکل گریزی معلمان است.
پورسلیمان بیان کرد: از آن جا که معلمان از ابتدا خود را در کلاس درس دیده و خود را حاکم بلامنازع آن می پندارند و از شیوه های مرسوم یک سویه مانند سخنرانی بهره می جویند و شیوه های مشارکتی و تیمی در برنامه آنان راهی و جایی ندارد به همین دلیل تمایل چندانی برای عضویت در تشکل ها و گروه ها ندارند.
وی اضافه کرد: این وضعیت تک قطبی در نظام آموزشی، معلمان را به این باور رسانده است که آنان همه چیز را می دانند و حتی نیازی به نقد ندارند و عضویت در تشکل ها و پیروی تشکیلاتی می تواند این مرجعیت و یا اقتدار سازمانی را دچار نقصان و یا وقفه کند.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: این در حالی است که ورود به مجلس نیازمند برنامه ریزی و پیروی از کارهای گروهی است و دوران حرکت های فردی و یا یک سویه گذشته است.
پورسلیمان ادامه داد: معلمان غالبا سکوت کرده و علاقه ای برای کارهای گروهی و عضویت در تشکل ها ندارند، اما زمانی که فضا آماده می شود و آن ها تهدیدی را در مورد ثبات و یا امنیت شغلی خود احساس نمی کنند، به بهانه فراخوان یک تشکل و یا گروه به خیابان ها آمده و اعتراض می کنند.
وی اظهار کرد: اما همان تشکل و یا گروه هنگامی که از معلمان می خواهد تا به خانه های خود بازگردند تا فضا برای چانه زنی و یا مذاکره آماده شود، معمولا چنین چیزی مورد قبول معلمان معترض قرار نمی گیرد و حتی نمایندگان تشکل ها و گروه ها به خیانت، سازشکاری و تساهل متهم می شوند.
مدیر سایت سخن معلم یادآور شد: این در حالی است که پی گیری مطالبات باید تابع یک قاعده و مانیفست صنفی مشخص و نقشه راه باشد و میدان مبارزات صنفی تابع فرمول برد و باخت نیست.
پورسلیمان افزود: وجود افراد و نمایندگانی در مراکز رسمی و قانون گذاری می تواند توان چانه زنی و مذاکره نمایندگان معلمان را به صورت تصاعدی افزایش دهد و این جاست که حضور نمایندگانی از فراکسیون صنفی معلمان در مجلس احساس می شود.
فراهنگ**1883**1027



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن