تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803316561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون میراث استان:سالانه 120خانه قدیمی دربافت تاریخی یزد مرمت می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون میراث استان:سالانه 120خانه قدیمی دربافت تاریخی یزد مرمت می شود یزد- ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: بطور میانگین هر سال 120 خانه در بافت تاریخی یزد می شود و مردم هم در این خانه ها ساکن هستند.


به گزارش ایرنا محسن ذاکری نیا یکشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد به مناسبت هفته میراث فرهنگی گفت: استان یزد 1520هکتار بافت تاریخی ثبت شده دارد که 720 هکتار آن در یزد ، 500هکتار در میبد و 300هکتار در اردکان قرار دارد.
وی افزود: متاسفانه در گذشته برخی ساخت و سازهای غیر اصولی انجام شده از جمله در سالهای 54 و 55 که بنایی در کنار برج و باروی یزد ساخته شده و همچنان آثار نامطلوب آن پابرجاست.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما الان با آن مواجه هستیم در ارتباط با مجوزهایی است که مردم در راستای بازسازی گرفتند و به دلیل آگاه نبودن، اقدام به ساخت و ساز و مرمت غیر اصولی کردند.
ذاکری نیا افزود: امسال نیز در دو ماه گذشته 150مجوز داده شده ولی هیچ بهانه ای در ارتباط با عدم اطلاع رسانی میراث فرهنگی وجود ندارد و به تمام مالکان و مغازه داران نامه ارسال شده که بازسازی مغازه ها و ملک ها باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود.
وی درباره وضعیت بازسازی در بافت تاریخی یزد گفت: در سال گذشته فقط در محله فهادان 23خانه و مغازه تا مسجد جامع و میدان وقت و ساعت مرمت و بازسازی شده است.
این مسوول در ارتباط با پارکینگ های محلات با بیان اینکه در چند نقطه از شهر محل هایی برای پارکینک در نظر گرفته شد و به شهرداری هم اعلام شد گفت: در بعضی از مناطق هم زمین هایی برای پارکینگ های طبقاتی با ارتفاق مجاز بافت تاریخی در نظر گرفته شده است.
معاون میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: پیگیر هستیم که امسال قرار است سه حمام تاریخی را با کاربری حمام های سنتی بازسازی کنیم و برای به کارگیری در اختیار متقاضیان یا مالکان قرار دهیم.
ذاکری نیا افزود: میراث فرهنگی از سه سال قبل اعتباری برای مشارکت در بازسازی خانه های تاریخی داشت.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که بافت تاریخی یک موجود زنده ای است که هم حیات و هم مرگ دارد، این که بگوییم این بافت به هیچ عنوان مخروبه نداشته باشد امکان پذیر نیست و باید چنین مواردی را هم در آن ببینیم.
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .
در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و یا در حریم آن، در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۰۰۰، با عنوان بافت تاریخی یزد به ثبت آثار ملی رسیده اند.ک/3
1968/ 6197



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن