تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804074982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل میراث استان: بافت تاریخی یزد پویاترین بافت ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل میراث استان: بافت تاریخی یزد پویاترین بافت ایران است یزد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: هر کس بخواهد معماری اسلامی را به دیگران معرفی کند به بافت تاریخی یزد بعنوان زنده ترین و پویاترین بافت ایران می پردازد.


به گزارش ایرنا محمدمهدی شرافت عصر روز یکشنبه به مناسبت آغاز هفته میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استان یزد 152هکتار بافت ثبت شده و به همین میزان بافت ارزشمند ثبت نشده دارد که بخش ثبت شده در شهرهای یزد ، میبد و اردکان قرار دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه شهر یزد بزرگترین و وسیعترین بافت کشور را دارد هر نوع فعالیتی در هر جای شهر و حتی استان در کوهها و بیابان ها و معادن نیز با میراث مرتبط است و باید از این اداره کل استعلام شود هر چند که در برخی موارد پاسخ ما تبعاتی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی در تشریح عملکردهای این اداره کل در سال گذشته و دو ماه سال جاری گفت: در این مدت توانستیم یک سامانه یا شبکه ای از مدیران استانی با شهروندان ایجاد کنیم تا بهتر به وضعیت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان رسیدگی شده و حفاظت صورت گیرد.
شرافت با اشاره به اینکه خوشبختانه در هر سه حوزه این اداره کل گامهای خوبی برداشته شده گفت: در صنایع دستی در ارزیابی های سازمان میراث فرهنگی متاسفانه در سال های قبل جزو استا ن های پایانی کشور بودیم ولی با اقداماتی که انجام شد سال گذشته به نیمه اول کشور ارتقا پیدا کردیم.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به شایستگی ها و ظرفیت های استان یزد در صنایع دستی این استان تا پایان سال به رتبه و جایگاه اصلی خود که جزو پنج استان برتر کشور است برسد.
این مسوول برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی نساجی در یزد و هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی را قدمی در راستای توسعه بحث صنایع دستی استان یزد عنوان کرد .
**توقف طرح حفاظت از بافت، گامی بزرگ در حفظ بافت تاریخی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه در حال حاضر با یک دامنه ارتباطی وسیعی در ارتباط با درخواست های مختلف مردم در زمینه های توسعه، بهسازی و بازسازی روبرو هستیم ادامه داد: به همین دلیل چند اتفاق بزرگ در حفاظت و مرمت بافت تاریخی افتاد که یکی از آنها توقف طرح حفاظت از بافت و پیگیری برای اصلاح آن بود.
به گفته شرافت با توجه به اینکه این طرح آگاهانه یا ناآگانه به تخریب بافت تاریخی یزد می پرداخت با تلاش هایی که انجام شد کنار گذاشته شد و الان بر اساس اسناد بالادستی و هماهنگی با ارگان های مختلف به بازسازی و حفاظت از بافت می پردازیم.
وی با تاکید بر اینکه الگویی برای تعریض و مرمت به شورای شهر یزد ارائه شده افزود: میراث فرهنگی به صورت طبیعی با بحث تعریض بافت تاریخی مخالف نیست اما این اقدام نیازمند بررسی کارشناسی است و باید بدون هیچ گونه آسیبی به بافت این کار انجام شود.
شرافت دومین موضوع مهم اتفاق افتاده را توقف ساخت موزه منطقه ای یزد در فضای کنونی و در کنار پل الغدیر عنوان کرد و گفت: این بحث یک زمانی به صورت خیلی نامطلوب در فضای مجازی مطرح شد ما با ساخت این موزه مخالف نبودیم و طرح با اولویت هایی که ارائه شده بود خوب بود اما مکان انتخابی جزو اولویت های اصلی نبوده است.
وی اضافه کرد: از زمان توقف طرح به دنبال جایگزین محل استقرار موزه منطقه ای بودیم و خوشبختانه با همکاری حجت الاسلام صدوقی و بنیاد صدوق ، خانه صدری ها ( صدرالعلما ) به عنوان محل جدید ساخت این موزه انتخاب شد و با رایزنی های انجام شده، پیشرفت های خوبی در این زمینه داشتیم و رییس سازمان میراث فرهنگی نیز قول تجهیز آن را داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین با اشاره به راه اندازی گنجینه ای با همکاری شهرداری در نوروز سال 93 در مسجد جامع گفت: این موزه در حال حاضر جزو کاندیداهای موزه برتر کشور شده است.
وی اضافه کرد: موزه دیگر موزه کتیبه های سنگینی است که به عنوان یک مجموعه نفیس در استان به حساب می آید و تا پایان هفته در خانه نواب در محله فهادان افتتاح می شود.
وی به موزه های بخش خصوصی نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش موزه حیات وحش میبد و موزه پارچه های سنتی را داریم.
این مسوول در ادامه با اشاره به بحث ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد اظهار کرد: ثبت جهانی یزد در دو نوبت به مراحلی رسید و الان هم کارها تا حدی پیش رفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: هفته گذشته گروهی فرانسوی از موسسه کراتر که در ثبت شش شهر جهان نقش داشته اند و نظرشان به عنوان ارزیاب مورد تایید یونسکو است به یزد آوردیم و از شهر بازدید کرده و نکات و اشکالات را بیان کردند.
وی با اشاره به تقویم زمانی ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به یونسکو گفت: بر این اساس آذرماه برای این امر انتخاب شده و با توجه به اینکه استان یزد با وجود تعداد زیاد آثار تاریخی و قدیمی اثر ثبت شده مستقل در یونسکو ندارد در این کار اهتمام جدی دارد.
شرافت تاکید کرد: به واسطه پیچیدگی که این پرونده دارد، قاعدتا رفت و برگشت هایی در کار آن ایجاد می شود که باید هر نوبت به رفع معایب بپردازیم .
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به لزوم اداره صحیح شهر گفت: امکانات ما در حفظ و حراست از بافت بسیار ناچیز است ولی سعی کردیم خود را به مردم ، انجمن ها و مباحث مشارکتی وصل کنیم تا امور با همکاری همه به سرانجام برسد.
وی تاکید کرد : در حال حاضر پویاترین دوران میراث فرهنگی است و به خود می بالیم که توانستیم با وجود تمام مشکلات برزگترین بافت تاریخی کشور را حفظ کنیم با این حال معتقدیم باید متولی شهر و میراث فرهنگی باید شهرداری باشد و ما نظارت و وظیفه حاکمیتی داشته باشیم .
وی افزود: اگر چنین اتفاقی افتاد مدیریت جامع شهری و یکپارچه خواهیم داشت و دیگر اتفاقاتی همچون ساخت نادرست بیمارستان شهید رهنمون و تخریب منظر بصری و شکسته شدن افق دید یزد نمی افتاد.
این مسوول اضافه کرد: متاسفانه نمای این ساختمان بی ادبی به حریم شهر است و با پول بیت المال و بر خلاف قوانین به این شکل ساخته شده با این حال مجوز دهندگان باید پاسخگو باشند و ما تنها درباره نمای آن پیشنهاد نمای سبک همسان با بافت دادیم تا لااقل به بافت تاریخی و قدیمی احترام کوچکی گذاشته شود که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد.
شرافت همچنین درباره ساخت برج 30طبقه در بلوار جمهوری گفت: این بنا با این تعداد طبقات خط افق شهر را مخدوش خواهد کرد و ما خود را ملزم به حفظ این خط می دانیم به همین دلیل با ساخت بیش از 15 طبقه آن موافقت نمی کنیم و در واقع خط آسمان یزد را با هیچ چیز دیگری معامله نمی کنیم.
این مسوول با اشاره به اهمیت ثبت بافت تاریخی یزد خاطرنشان کرد: برای نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران یک شهر زنده و پویا برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی می شود و می تواند تاثیر بالایی در زمینه جذب گردشگر خارجی به کشور داشته باشد.
شرافت در ارتباط با مشکلات بازسازی های انجام شده در این بافت نیز گفت: خشت نیاز به نفس کشیدن دارد و زمانی که ما کوچه ها را آسفالت و سقف را ایزوگام کنیم به طور رسمی حکم مرگ آن بافت را صادر کرده ایم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: با این ثبت نه تنها بافت تاریخی بلکه کل یزد ثبت جهانی شده و ضوابط انتخابی برای بافت تاریخی مرتبط به کل شهر می شود.
وی درباره بافت تاریخی شاهدیه یزد گفت: این بافت یک بافت منحصر به فرد است و در صورتی که به آن توجه شود کار منحصر به فردی می تواند در این بافت صورت گیرد.
شرافت ادامه داد: به صورت رسمی به شورای شهر و شهرداری اعلام کردیم که با ساخت خیابانی که برای عبور از مرکز این بافت در نظر گرفته شده مخالف هستیم.
** توسعه امامزاده جعفر(ع) نیازمند طرح اجرایی
در بخش دیگری از این نشست مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) گفت: اگر طرحی در زمینه توسعه بود ما مشکلی نداشتیم و مشکل اصلی ما با نبود طرح اجرایی مشخص است.
شرافت افزود: مشاوری برای این طرح در نظر گرفته شده و باید تا چند روز آینده محدوده اجرای این طرح را اعلام کند که اگر طرح آماده شود، ما خارج از نوبت به آن می پردازیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به تخریب اخیر یک خانه در جوار امامزاده جعفر(ع)نیز گفت: این مجموعه دارای ارزش بوده و می بایست حفظ می شد ضمن آنکه در زمان حضور نداشتن امام جمعه محترم تخریب شده از این رو میراث اعلام کرده باید عین آن ساختمان ساخته شود.
وی اضافه کرد: این مجموعه از آن مجموعه هایی است که باید برگردد در غیر این صورت دادگاه را تاحصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.
وی درباره روی آوری به تبدیل خانه های قدیمی به هتل و رستوران به جای دعوت مردم به سکونت در این خانه ها گفت: هتل ساختن و مجوز برای ایجاد هتل در بافت تاریخی اولویت ما نیست ولی ممانعت نمی کنیم با این حال در تقاضای تبدیل به هتل سختگیرانه عمل می کنیم ضمن آنکه برنامه ما بر این است که هتل ها و پارکینگ ها خارج از بافت ایجاد شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به کمبود اقمتگاهها و هتل ها ادامه داد: در تمام شهرستان ها بویژه شهرستان های ابرکوه، اردکان، میبد و یزد که در مسیر گردشگری ما قرار دارند، نیاز به هتل داریم ولی این هتل ها باید در خارج از بافت ساخته شوند و بافت تاریخی برای حضور مردم و زندگی در آن آماده شود.
** بیان اشتباهات برای جبران آنها
وی در پایان با بیان اینکه اشکالات وجود دارد و قرار نیست این مشکلات برای ثبت جهانی حل شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که ساخت و ساز یا تخریب اشتباهی در بافت انجام شود تاکید می کنیم که به حالت اولیه برگردد.
شرافت تصریح کرد : با این حال معتقدیم برای ثبت جهانی بافت تاریخی باید اشتباهاتمان را مطرح کنیم و بخش هایی که قابل جبران است را الزاما جبران و جلوی مواردی که قابل جبران نیست را بگیریم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآور شد: با این وجود سعی کرده ایم هزینه تخریب و نابودی بافت تاریخی را آنقدر بالا ببریم که کسی جرات این کار را نداشته باشد و اگر چنین کرد باید عین بنا را همانجا ساخته و آماده کند.
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .
نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100کیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.ک/4
1968/ 6197






28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن