تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819881134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش شورای فعالان اقتصادی مناطق آزاد در خصوص ابلاغ بخشنامه معافیت20 ساله


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: واکنش شورای فعالان اقتصادی مناطق آزاد در خصوص ابلاغ بخشنامه معافیت20 ساله چابهار -ایرنا - شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد نسبت به ابلاغ بخشنامه معافیت 20ساله مناطق آزاد توسط رییس سازمان امور مالیاتی کشور واکنش نشان داد.


محمد صادق مبرهن نیاکان دبیر اجرایی این شورا با ارسال نامه ای به ایرنا خواستار روشنگری در این خصوص برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی فعالین اقتصادی مناطق آزاد شده است.
در بند یک این نامه سرگشاده آمده است: ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد با موضوع معافیت مالیاتی این مناطق به مدت 20 سال، در سال 1372 توسط مجلس شورای اسلامی وضع و در سال 1387 تتمیم شده و از آن زمان در کلیه مناطق آزاد تجاری کشور لازم الاجرا الاثر بوده است.بنابراین وضع و ابلاغ یک بخشنامه در راستای اجرای یک قانون لازم الاجرا ، از حیث صلاحیت و طبقه بندی قواعد و مقررات حقوقی ، امری موجد محسوب نمی شود .
در بند دو این نامه آمده است: همانطور که در قانون فوق الذکر آمده است ،این معافیت با مدت زمان معین بدون هر گونه قید وشرط و به صورت مطلق، مصوب و لازم الاجرا گردیده است و هر گونه وضع شرط یا پیش شرط در خصوص آن توسط تصویب نامه ،آیین نامه و بخشنامه ، فاقد وجاهت و مجوز قانونی بوده و قابلیت طرح و ابطال از طریق دیوان عدالت اداری را دارا می باشد.بنابراین هر گونه تسری دادن قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه های اجرایی آن به مناطق آزاد تجاری ، با توجه به صراحت این استثناء قانونی موخر، امری غیر قانونی و نسنجیده است.
همچنین در بند سه این نامه سرگشاده آمده است: با در نظر گرفتن سلسله مراتب و شان قوانین مصوب و لازم الاجرا مجلس شورای اسلامی ، بطور قطع هرگونه تصمیم مدیران از جمله تصمیمات غیرقانونی اتخاذ شده در جلسه مورخ 5/12/1393 فی مابین دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط فعالین اقتصادی مناطق آزاد به سازمان امور مالیاتی، فاقد ضمانت و قدرت اجرایی و مصداق بارز تصمیمات و دستورات غیر قانونی می باشد.
در بند چهار این نامه تصریح شده است ، یادآوری برخی قوانین لازم الاجرای کشور از جمله مواد 13 و 27 قانون مناطق آزاد کشور و همچنین ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به مدیران اجرایی عرصه مالیاتی، قطعاً موجبی برای قانونمداری ، حسن روند و تعامل سازنده این مسئولین در راستای تحقق اهداف و پویایی هر چه بیشتر مناطق آزاد تجاری کشور خواهد بود.
رییس کل امور مالیاتی کشور در بخشنامه حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم در مناطق آزاد تجاری را اعلام کرده است که براساس آن اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود.
در این ابلاغیه که توسط علی عسکری صادر شده آمده است: نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در ارتباط با حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم (حق تمبر سهام و سهم الشرکه در موارد ثبت و افزایش سرمایه) در مناطق آزاد تجاری، بدینوسیله مقرر می دارد: با عنایت به مقررات ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب هفتم شهریور ماه 72 و اصلاحات بعدی آن، اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود.
لذا با عنایت به مراتب فوق، حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم بابت شرکت هایی که در منطقه آزاد به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه بوده و در منطقه مذکور نیز فعالیت دارند، مشمول حکم ماده 13 قانون یاد شده می باشند.
بدیهی است در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی ثبت یا افزایش سرمایه، در اجرای حکم تبصره (2) ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه مشمول معافیت نبوده و حق تمبر و جرائم مقرر با رعایت مقررات وصول خواهد شد.
1744/6081 /1596






27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن