تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806727237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقايسه اجمالي تجهيز و تخصيص منابع پولي در دو نظام بانکي ربوي و غير ربوي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۸:۴۸ب.ظ)
مقايسه اجمالي تجهيز و تخصيص منابع پولي در دو نظام بانکي ربوي و غير ربوي در ايران دفتر مطالعات رسانه اي اقتصاد اسلامي :
چكيده
در اين مقاله ضمن بررسى اجمالى تجهيز و تخصيص منابع پولى در دو نظام بانكى سنتى (ربوى) و غير ربوى در ايران از حيث نظرى و مقايسه اين نظام از اين نظر، عملكرد اين دو نظام هم مورد بررسى قرار گرفته است. در بخش اول ضمن بررسى نحوه تجهيز و تخصيص در نظام ربوى، نحوه تجهيز منابع در نظام غير ربوى به طور كامل (ولى فشرده) بحث شده است. ولى به دليل محدوديت هاى مقاله در قسمت تخصيص منابع در نظام غيرربوى فقط چند عقد از مجموعه عقود كه كاربرد بيشترى دارند بررسى شده است. در بخش دوّم مقاله با استفاده از آمار موجود ميزان موفقيت هر يك از دو نظام در جذب سپرده ها و اعطاى تسهيلات تحليل شده است براى اين كه تحليل ها واقعى تر باشد از متغيرهايى كه مى توانند در نتيجه گيرى مؤثر باشند از قبيل ميزان جمعيت، نقدينگى و مقدار GNP استفاده شده و در تمام بررسى هاى انجام شده موفقيت نسبى نظام بانكى بدون ربا در ايران مورد تأييد قرار گرفته است.
بانك به عنوان يك نهاد مالى ضرورى و غيرقابل چشم پوشى، عمرى به قدمت پول هاى كاغذى دارد. از زمانى كه صرافان با قبول امانات مردم به آن ها رسيد پرداخت مى كردند و اين رسيدها به تدريج در مبادلات مردم نقش ايفا مى كرد و دست به دست مى گشت، پول كاغذى پا به عرصه وجود گذاشت و هم زمان صادركنندگان اين حواله ها (صرافان) در حدى محدود نقش بانك هاى امروزى را در رابطه با بعضى از وظايف بانك ها به عهده گرفتند و در واقع سنگ بناى بانكدارى نوين امروزى را پايه گذارى كردند. بانك هايى كه هم مسؤوليت هاى گسترده ترى را بر عهده گرفته و هم بيش از گذشته مورد پذيرش عامه قرار گرفته است. نكته قابل توجه اين كه بانك و بانكدارى از بدو پيدايش هم پاى ربا و رباخوارى بوده، به گونه اى كه انگيزه اساسى صرافان در وام دادن، به دست آوردن بهره بوده است. در گذر زمان آن چنان اين دو با هم عجين گرديدند كه بسيارى از مردم و حتى صاحب نظران، آن ها را تفكيك ناپذير مى دانستند. از اين رو، در بحث هاى علمى انديشه ايجاد نظامى بانكى فاقد نرخ بهره جايگاهى نداشت.
با پيدايش بحران هاى اقتصادى و ورشكستگى هاى پياپى بنگاه هاى اقتصادى،برخى از اقتصاددانان از جمله هنرى سيمونز ( Henry Simons )به ناكارايى نرخ بهره و نيز بحران آفرينى آن پى برده و نظام مشاركت سهمى 1 را پيشنهاد و مطرح نمودند. 2 ولى على رغم اين مسأله، هنوز بهره از عناصر اصلى و كليدى نظام اقتصادى سرمايه دارى است، به طورى كه در تابع پس انداز، سرمايه گذارى، عرضه و تقاضاى پول و تحليل تعادل عمومى در سطح كلان، نرخ بهره از جايگاه ويژه و تقريباً منحصر به فردى برخوردار است.
ضرورت وجود بانك در صحنه اقتصاد از يك سو و آلوده بودن بانك ها به ربا از سوى ديگر، فعالان اقتصادى و متفكران مسلمان را به فكر ايجاد و تأسيس نظام بانكى در چارچوب اصول اسلام به عنوان جايگزين بانك هاى سنتى انداخت. بر اين اساس اولين بانك اسلامى در اواخر دهه 1340 هجرى شمسى به ابتكار دكتر نجار رهبر جمعيت اخوان المسلمين در مصر تأسيس شد و به تدريج بانك هاى ديگرى در كشورهاى سودان، كويت، اردن، بحرين، عربستان سعودى و... به وجود آمد. در ايران نيز در همين سال ها، مؤسسات مالى اسلامى تحت عنوان صندوق هاى قرض الحسنه شكل گرفت كه اولين آن ها به طور رسمى در سال 1348 در خيابان لرزاده تهران تأسيس گرديد.
هم زمان با شكل گيرى اين بانك ها، كتاب هايى هم جهت تغذيه فكرى گردانندگان آن و نيز آشنايى بيش تر مردم با شيوه كاركرد آن ها به رشته تحرير درآمد. اين كتاب ها گرچه عموماً نگرشى سيستمى به بانكدارى اسلامى نداشتند، ولى در شرايط زمانى خود نقش مهمى در راه اندازى و پشتيبانى نرم افزارى از بانك هاى اسلامى ايفا كردند كه معروف ترين آن ها كتاب گران سنگ «البنك اللاربوى فى الاسلام» نوشته متفكر بزرگ شيعه، شهيد آية اللّه سيدمحمدباقر صدر بود.
با پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى ايران به رهبرى قائد عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدس سره) كه تحولى بزرگ در حيات اسلام و مسلمانان به وجود آورد، جهان شاهد اوج گيرى نهضت جهانى اسلام و درخشش فرهنگ اسلام ناب محمدى(صلى الله عليه وآله) به عنوان جهت دهنده اصلى اين حركت مبارك گرديد. با بيدارى مسلمانان و رونق گرفتن تفكر بازگشت به اسلام راستين، فرهنگ اسلامى كه پيش از اين مهجور مانده بود جايگاه رفيع و شايسته خود را بازيافت به گونه اى كه امروز در بسيارى از كشورهاى اسلامى تلاش هاى قابل توجهى به منظور انطباق قوانين و مقررات، مخصوصاً قوانين اقتصادى، با موازين اسلامى به چشم مى خورد و در اين ميان توجه به بانكدارى اسلامى از جايگاه ويژه اى برخوردار است.
جمهورى اسلامى ايران، به عنوان بانى اين حركت، در اين جهت پيشقدم شد و على رغم ترديد برخى از متخصصان امور پولى و بانكى در مورد موفقيت و كارايى اين نظام با استفاده از كارشناسان مجرب امور بانكى و تحت نظارت نماينده محترم امام(رحمه الله) در بانك مركزى، قانون عمليات بانكى بدون ربا را تهيه كرد. اين قانون در جلسه سه شنبه 8/6/1362 از تصويب مجلس شوراى اسلامى گذشت و در تاريخ 10/6/1362 به تأييد شوراى محترم نگهبان رسيد 3 و از سال 1363 رسماً به اجرا گذاشته شد.
اكنون پس از گذشت بيش از دو دهه از پيروزى انقلاب اسلامى ايران و بيش از 15 سال از قانون عمليات بانكى بدون ربا در ايران، شاهد رويكردى جهانى به سمت نظام بانكى اسلامى كه عمدتاً مبتنى بر اصل «مشاركت در سود و زيان» است مى باشيم. به طورى كه واحدهاى بانكدارى اسلامى به طرز چشمگيرى در سراسر جهان، از جمله كشورهاى سرمايه دارى گسترده شده و اين نظام از حيث نظرى به عنوان منجى اقتصاد كشورهاى غربى، مخصوصاً امريكا، از بحران ها و نوسانات اقتصادى مطرح شده است. اكنون اين شيوه بانكدارى در بيش از 200 بانك بزرگ جهان جريان دارد. مجموع دارايى هاى بانك هاى اسلامى جهان در سال 1996 حدود 137 ميليارد دلار بود كه در همان سال، سود خالصى معادل 7/1 ميليارد دلار عايد سهام داران گرديد. ميزان دارايى هاى بانك هاى اسلامى طى سال هاى گذشته،سالانه حدود 15 درصد رشدكرده است كه در دنيا بانكدارى رقمى بى سابقه محسوب مى شود. 4 سرمايه اين بانك ها هم اكنون به حدود 170 ميليارد دلار بالغ شده است.
با حركت روبه جلوى بانكدارى اسلامى و آشكار شدن اهميت روزافزون آن براى جهانيان، بانك جهانى نيز وارد عمل شد و گروه هاى مطالعاتى و تحقيقاتى متعددى را براى شناخت ابعاد بانكدارى اسلامى تشكيل داد. نتيجه فعاليت اين گروه ها تاكنون انتشار ده ها جلد كتاب و مقاله علمى در اين زمينه بوده است. 5
سؤالى كه پاسخ به آن قبل از ورود به بحث اصلى لازم به نظر مى رسد اين است كه آيا تفاوت ماهوى بين بانكدارى سنتى (ربوى) و بانكدارى غيرربوى وجود دارد يا اين كه تفاوت ها صورى است؟
على رغم برخى از عملكردهاى ناصواب در نظام بانكى بدون ربا در ايران، كه موهم عدم تفاوت واقعى بين اين دو نظام در بين قشر نسبتاً وسيعى از جامعه شده است، نگاهى گذرا به ماهيت اين دو نظام، تفاوت ماهوى آن ها را آشكار مى سازد كه به برخى از آن ها اشاره مى شود:
1.در نظام سنتى(ربوى)رابطه بخش پولى و بخش واقعى اقتصاد تقريباً قطع مى شود;زيرا اساس كار بر وام دهىووام گيرى استودراين نظام بدون وارد شدن در يك فعاليت واقعى اقتصاد مى شود كسب درآمد كرد، ولى درنظام غيرربوى بدونوروددريك فعاليت اقتصادى، سودى متصور نيست.
2. از آن جا كه سرمايه گذارى تابع معكوس نرخ بهره است (













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن