تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820539093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقابل فلسطین و اسرائیل در یک انیمیشن +تصویر


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


القای فرهنگ مقاومت؛
تقابل فلسطین و اسرائیل در یک انیمیشن +تصویر
برای قهرمان بودن و نجات مردم خود به هیچ چیزی نیاز نیست، مگر اراده و خسته نشدن و هر کس می تواند قهرمان باشد و همانند زی جامعه ی خود را از مشکلات رها کند.



به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، بررسی فیلم ها و انیمیشن هایی که مفاهیمی نزدیک به مقاومت دارند حائز اهمیت است. چرا که امروز دنیای اسلام به این گونه آثار هنری احتیاج دارد و از آن جایی که فیلم ها و انیمیشن های قدرتمندی با این موضوع کار شده می تواند ایده ها و تجربیات خوبی را جلوی راه ما قرار دهد.   یکی از این انیمیشن ها، انیمیشن مورچه ای به نام زی است. در این انیمیشن کلونی مورچه ها که در کنار هم در حال گذراندن زندگی خود هستند توسط سوسک ها هر از گاهی مورد هجوم واقع می شوند. سوسک ها قدرتمند و مجهزند اما مورچه ها ضعیف اند و این عامل تجاوز و تعرض سوسک ها به مورچه ها و غارت آن هاست.

در این بین مورچه ای به نام " زی " از این وضعیت ناراضی است و دیگر مورچه ها را با خود همراه کرده و مورچه ها با تمرین و تلاش شبانه روزی و تجهیز خود، خود را برای حمله ی بعدی سوسک ها آماده می کنند. روز حمله فرا می رسد و طی نبردی سخت و نفس گیر این بار مورچه ها بر سوسک ها پیروز می شوند و سوسک ها را برای همیشه از سرزمین خود بیرون می کنند.  


انیمیشن مورچه ای به نام زی را می توان در راستای سینمای مقاومت در نظر گرفت. انیمیشنی که از ظلم و تجاوز اعلام برائت می کند و روحیه ی مبارزه و تجهیز شدن علیه زورگویان را در مخاطب به وجود می آورد. شباهت زیادی وجود دارد میان  مورچه ها در این انیمیشن با مردم مظلوم فلسطین. بی سلاح و مورد تعدی واقع شده. همچنین سوسک ها با تمام وجود انسان را به یاد رژیم صهیونیستی اسرائیل و تجاوزگری هایشان می اندازد. مجهز و زورگو. راه نجات و رهایی از زیر ستم و تعدی تجاوزگران تنها اراده و تلاش در جهت تجهیز شدن و گسترش روحیه ی مقاومت است. مفاهیم اتحاد، مقاومت، ظلم ستیزی و ... به زیباترین شکلی در این انیمیشن برای مخاطب بیان می شود.  
به عنوان مثال در بعضی از صحنه های انیمیشن مورچه ای به نام زی کلونی، مورچه ها دست به دست هم می دهند و یک مجموعه ی یکپارچه و زیبا را به وجود می آورند و به زیبایی تمام مفهوم اتحاد و کنار هم بودن در مشکلات را به بیننده منتقل می کنند. از طرفی دیگر " زی " که قهرمان داستان است این روحیه را به بیننده القا می کند که برای قهرمان بودن و نجات مردم خود به هیچ چیزی نیاز نیست مگر اراده و خسته نشدن و هر کس می تواند قهرمان باشد و همانند زی جامعه ی خود را از مشکلات رها کند. تجربه نشان داده که ساخت چنین آثار هنری و گنجاندن مفاهیم این چنینی در آن تأثیر زیادی بر مخاطب به ویژه جوانان و نوجوانان دارد.  



به نظر می رسد در دنیای اسلام نیاز اساسی به ساخت این چنین فیلم ها و انیمیشن ها احساس می شود. به خصوص در شرایط کنونی. ساخت چنین کارهایی از لحاظ پیدا کردن سوژه و قصه بسیار ساده است و با کمی خلاقیت می توان داستان های متنوع با مضمون مقاومت نوشت و راهکار ارائه داد که چگونه می توان با دست خالی خود را تقویت کرد و دشمنان قدرتمند را شکست داد. داستان هایی که در خلال آن آموزه های دینی و شیوه های مبارزه ی دینی و اتکای به قدرت بی پایان الهی در آن گنجانده شده باشد.

داستان هایی که مخاطب را اقناع کند که از صفر می توان شروع کرد. به شرط ممارست و تلاش روزافزون. داستان هایی که روحیه ی تلاش برای تمدن سازی با مؤلفه های اسلامی را در مخاطب به وجود بیاورد. در شرایطی که بیداری اسلامی در حساس ترین مرحله به سر می برد نقش رسانه ها نقش ویژه ای است. رسانه ها می توانند جنبش و قیامی را شکل دهند، به آن جهت بدهند و پایان آن را مدیریت کنند.
سال هاست که اکثر رسانه ها در اختیار سرمایه داری و حکومت های ظالم قرار داشته و هر چه خواسته اند را در اذهان عمومی القا کرده و اهداف شوم خود را پیش برده اند. در شرایط فعلی دیگر این انحصار رسانه ای وجود ندارد و به ویژه به برکت حرکت انقلاب اسلامی ایران امروز رسانه های متعددی در اختیار مسلمانان قرار دارد. در این شرایط حساس استفاده درست از رسانه و ساخت کارهای هنری هدفمند و تأثیر گذار، یکی از وظایف اساسی ماست و کارهایی مثل مورچه ای به نام زی می تواند الگوهای خوبی برای این هدف باشد.     فرهنگ
 



۲۷/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن