تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798258194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از کودکان سرباز تا پايکوبي براي فرزند جديد خاندان سلطنتي انگليس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۲:۱۵ب.ظ)
از کودکان سرباز تا پايکوبي براي فرزند جديد خاندان سلطنتي انگليس موج - جشن، پايکوبي و توجه به تولد فرزند نوه ملکه انگليس در حالي در جهان برپا شد که آمارهاي منتشره در مورد کودکان سرباز در جهان تکان دهنده است.
بر اساس تعريف ارائه شده در سطح بين‌الملل، "کودک سرباز" به کسي گفته مي‌شود که در سن زير ۱۸ سال به عضويت سازماني وابسته به ارتش، نيروهاي شبه نظامي يا احزاب سياسي در مي آيد.
استفاده نظامي از کودکان به سه شکل امکان پذير است، اول، به کارگيري کودکان به عنوان کودک - سرباز در جنگ، دوم، استفاده از کودکان در فعاليت هاي حمايت از جنگ مانند نگهباني، جاسوسي و بردگي جنسي و سومين شکل آن نيز به صورت تبليغاتي و در قالب هايي مانند طعمه و ... است.
به خدمت گرفتن کودکان در ارتش و استفاده نظامي از آنها نتايج زيان باري براي آنان به دنبال دارد. آسيب‌هاي فيزيکي و جسمي کودکان در جنگ، تنها بخشي از هزينه‌هايي است که کودکان مي‌پردازند. اين کودکان با مشکلات اجتماعي عديده‌اي نيز روبرو مي‌شوند، از داشتن خانواده و مدرسه محروم بوده و به سيستم بهداشتي و درماني دسترسي ندارند. آنها منزوي و مخفي هستند و بيشتر وقت خود را به دور از اجتماع در مناطق جنگي مي‌گذرانند. آنها به طور معمول از ميدان جنگ بر نمي‌گردند، زيرا نهايتا يا کشته مي شوند و يا زماني که مجروح مي‌شوند، رها مي گردند.
همچنين اين کودکان با مشکلات روحي و رواني متعددي مواجه مي‌شوند. "برندون کورت"، استاد دانشگاه اموري آتلانتا اين موضوع را سال ۲۰۰۷ در نپال مورد بررسي قرار داد. در اين تحقيق، وي و همکارانش به اين نتيجه رسيدند که ۷۵ درصد از کودکان سرباز، افسردگي شديد داشته و دختران سرباز بيشتر در معرض مشکلات روحي - رواني قرار دارند.
با توجه به مشکلات پيش روي کودکان سرباز، تلاش هاي بين المللي براي جلوگيري از به خدمت گرفتن آنها در جنگ ها تقريبا همزمان با آغاز اين پديده آغاز شد. اولين تلاش‌ها براي مصون داشتن کودکان از ميادين جنگ، به تشکيل "اتحاديه نجات کودکان" توسط "اگلانتين جب" پس از جنگ جهاني اول بر مي‌گردد.
پس از تاسيس "اتحاديه بين‌المللي مددکاري کودکان" و "انجمن بين‌المللي توسعه و رفاه کودکان" در سال ۱۹۴۶، تعيين معيار سني براي جلوگيري از حضور کودکان در جنگ ها، از مهم‌ترين دستاوردهاي سازمان ملل متحد در اين زمينه بود.
همچنين بر اساس پروتکل‌هاي الحاقي به کنوانسيون‌هاي ژنو و فعاليت‌هاي کميته حقوق کودک در کنوانسيون حقوق کودک ۱۹۸۲، هر فرد زير ۱۸ سال، کودک محسوب شده و دولت‌ها و طرفين درگير موظفند از حضور آنان در درگيري هاي مسلحانه ممانعت کنند.
ماده ۳۸ کنوانسيون حقوق کودک اعلام مي‌کند که گروه‌هاي سياسي نبايد از افراد زير پانزده سال در جنگ استفاده کنند. همچنين "پروتکل اختياري شرکت کودکان در جنگ"، از طرفين درگيري ‌مي‌خواهد که به افراد زير هجده سال اجازه شرکت در جنگ داده نشود و سربازگيري اجباري در مورد اين افراد نيز ممنوع است.
همچنين ماده 6 اين پروتکل اختياري از حکومت‌ها مي‌خواهد که کودکان را براي اقدامات نظامي بسيج نکنند و از نام‌نويسي آنها براي شرکت در درگيري‌هاي نظامي خودداري شود و حکومت ها براي بازگشت آرامش جسماني و رواني کودکان تلاش کنند.
ماده ۸٫۲.۲۶ اساسنامه رم از دادگاه کيفري بين‌المللي نيز که در سال ۱۹۹۸ تصويب و در ژوئيه ۲۰۰۲ اجرايي شد، سربازگيري يا نام نويسي از افراد زير ۱۵ سال براي شرکت در درگيري‌هاي نظامي را ممنوع و يک جرم جنگي اعلام کرد.
در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۳ ميلادي نيز، "پروتکل اختياري کنوانسيون حقوق کودک، ممنوعيت استفاده از کودکان در جنگ" را پذيرفت.
در همين ارتباط، شوراي امنيت سازمان ملل در ۲۶ ژوئيه ۲۰۰۵ به اتفاق آرا، قطعنامه ۱۶۱۲ را تصويب کرد. اين قطعنامه اولين قدم براي ايجاد سيستم نظارتي و گزارشي به منظور وادار کردن گروه‌هاي استفاده کننده از کودکان در جنگ براي پذيرش قوانين بين‌المللي بود.
در رابطه با اقدامات بين المللي مربوط به جلوگيري از پديده کودکان سرباز مي توان به ابتکار "دست هاي قرمز" (Red Hands) به عنوان اقدامي براي توقف استفاده از کودکان در جنگ ها، اشاره کرد.
در اين ابتکار، در روز ۱۲ فوريه به عنوان روز جهاني "منع استفاده نظامي از کودکان"، مراسمي در سراسر دنيا به منظور جلب توجه نسبت به سرنوشت کودکان سرباز، برگزار مي‌شود. هدف از اين اقدام، فراخوان بين‌المللي عليه نقض حقوق بشر و حمايت از کودکاني است که طي اين رويه آسيب مي‌بينند.
اين اقدام همزمان با اجرايي شدن پروتکل اختياري کنوانسيون حقوق کودک در مورد شرکت کودکان در درگيري‌هاي مسلحانه در سال ۲۰۰۲ آغاز شده و هر ساله مراسمي در اين روز در کشورهاي مختلف برگزار مي شود.
در چارچوب ابتكار Red Hands در سال ۲۰۰۹، در قالب كمپيني بيش از ۲۵۰ هزار جوان و گروه‌هاي دانش‌آموزي از سرتاسر جهان در حالي که دستان خود را قرمز کرده بودند، به منظور پايان دادن به استفاده از کودکان سرباز، روبروي مقر سازمان ملل در نيويورک تجمع کرده و خواسته‌هاي خود را در اين زمينه مطرح کردند.
در پاسخ به اين اقدام نمادين، بانکي مون، دبير کل سازمان ملل متعهد شد براي جلوگيري از چنين سوء‌استفاده‌هايي اقدامات لازم را انجام دهد.
با وجود تصويب قوانين بين المللي عليه استفاده از کودکان در ارتش و استفاده از آنها در امور نظامي گري، گزارش هاي "کمپين بين‌المللي توقف سربازي کودکان" نشان دهنده استفاده گسترده از کودکان در جنگ‌ها است. به اين ترتيب، در طول تاريخ در بسياري از کشورها و فرهنگ ها به صورت گسترده از کودکان براي مقاصد نظامي استفاده شده‌ است.
اواخر سال 1393، روزنامه گاردين اعلام کرد که تعداد کودکان سرباز در جمهوري آفريقاي مرکزي (سي اي آر) از زمان آغاز جنگ فرقه اي در سال 1392 در اين کشور، بيش از دو برابر - و شايد چهار برابر - شده است.
طبق اين گزارش، به طور تقريبي 6 هزار تا 10 هزار پسر و دختر هم اکنون در اين کشور عضو گروه هاي مسلح اند. تعداد آنها در زمان شروع بحران حدود دو هزار و پانصد تن بود و با تشديد بحران از مارس 2013 در جمهوري آفريقاي مرکزي، هزاران نفر در يک چرخه بي پايان از حملات تلافي جويانه کشته يا آواره شده اند.
همچنين، موسسه "کودکان را نجات دهيد"، در گزارشي درباره ادامه به کارگيري کودکان به عنوان سرباز در هر دو جناح جنگ در جمهوري آفريقاي مرکزي، هشدار داده است. بنابر اخبار منتشره، برخي از کودکان به زور در جنگ به کار گمارده مي شوند و ديگران از فرط فقر و نيز حس انتقام جويي به علت مرگ عزيزانشان به جنگ مي پيوندند.
براساس گزارش جديد مرکز حقوق بشر آسيا در سال 1393، تعداد 3 هزار کودک سرباز در سراسر هند توسط شبه‌نظاميان در اين کشور به خدمت گمارده شده‌اند و در عمليات‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
به گزارش پايگاه خبري هافينگتون پست، براساس گزارش اين مرکز، آمار موجود بسيار تکان دهنده است. به خدمت گرفتن کودکان در هند در امر سربازي به اقدامي فراگير و شايع تبديل شده و دست‌ کم 3 هزار کودک در درگيري‌هاي مختلف دست دارند.
اين مرکز تخمين زده که 500 کودک در ايالت جامو و کشمير واقع در شمال هندوستان و 2 هزار و 500 کودک ديگر در ايالات شرقي هندوستان که مأمن شبه‌نظاميان چپ‌گراست، به خدمت گمارده مي‌شوند.
همچنين بر اساس آمار منتشره در سال 1385، حدود 300 هزار کودک به عنوان سرباز در مناقشات مسلحانه دوره زماني مذکور، مشغول به خدمت بودند.
واقعياتي که درباره کودکان سرباز در جهان گفته شد در حالي اتفاق مي افتد که تولد نبيره ملکه انگليس توجه تمامي رسانه ها را به خود جلب کرده و هياهويي به دليل تولد او در جهان به راه افتاده که باور کردني نيست.
در اين بازه خبرگزاري هاي جهان عکس هاي فراواني از شاهزاده ويليام (نوه ملکه بريتانيا) و همسرش کيت مديلتون به همراه نوزاد تازه متولدشان در حال خروج از بيمارستان سانت ماري در مرکز لندن را منتشر کردند.
همچنين خبرگزاري ها با سر و صداي زياد شروع به داستان سرايي در مورد تولد او کردند و يادآور شدند که اين شاهدخت تازه که در هنگام تولد سه کيلو و 700 گرم وزن داشت به عنوان چهارمين نفر در سلسله مراتب دربار بريتانيا براي نشستن بر تخت سلطنت قرار خواهد گرفت.
حتي گمانه زني براي انتخاب نام وي نيز قابل توجه بود، در اين ارتباط، نام‌هاي آليس، شارلوت، اليزابت، و ويکتوريا از جمله اسامي پرطرفدار در بازار گمانه‌زني بودند.


نويسنده: شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن