تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813233696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فروش ميلياردي توافق هسته‌اي به عرب‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
فروش ميلياردي توافق هسته‌اي به عرب‌ها
روزنامه جوان
فروش ميلياردي توافق هسته‌اي به عرب‌ها رئيس‌جمهور امريكا برخي اعضاي شوراي همكاري خليج فارس را در كمپ ديويد گردهم آورد و به آنها وعده ايجاد يك سيستم دفاع ضد موشكي مشترك براي مقابله با آن چيزي كه تهديد ايران مي‌خوانند، داد.


 
به گزارش فرهنگ نیوز ، باراك اوباما در نشست كمپ ديويد كه روز پنج‌شنبه بدون حضور سران چهار كشور عربي شوراي همكاري خليج فارس از جمله ملك سلمان برگزار شد، گفت در صورت هرگونه تهاجم خارجي عليه كشورهاي عربي خليج فارس، از آنها پشتيباني خواهد كرد. اوباما نشست كمپ ديويد را بعد از تفاهم بين ايران و 1+5 در لوزان سوئيس با هدف آنچه نگراني اعراب از ايران خوانده مي‌شود، ساماندهي كرد. به گزارش رويترز، رئيس‌جمهور امريكا در كنفرانس مطبوعاتي پاياني نشست كمپ ديويد، متعهد شد ايالات متحده براي دفاع از اعراب در مقابل ايران استفاده از نيروي نظامي را هم مد نظر خواهد داشت و به آنها براي چيزي كه «فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌سازي ايران در منطقه » خواند، كمك خواهد كرد: «من تعهد آهنين مان به امنيت شركايمان در خليج (فارس) را تكرار مي‌كنم.» البته اوباما حاضر نشد آنطور كه برخي كشورهاي عربي خواسته بودند، وارد يك پيمان نامه دفاعي با آنها بشود ولي او وعده ايجاد يك سيستم دفاع ضد موشك تركيبي (مشترك)، افزايش امنيت سايبري و دريايي اين كشورها، تسهيل فروش تسليحات و نيز برگزاري رزمايش‌هاي نظامي مشترك را داد. اوباما تأكيد كرد: «ايالات متحده در مقابل حملات خارجي در كنار شركايمان در شوراي همكاري خواهد ايستاد» ولي گفت كه اين مسئله يك خيابان دو طرفه است و اين كشورها نيز بايد اختلافات خودشان را كنار بگذارند. در ضميمه بيانيه مطبوعاتي مشتركي كه در نشست كمپ ديويد درج و سايت وزارت خارجه امريكا آن را منتشر كرد، فهرستي از تعهدات امريكا به كشورهاي عربي ذكر و به صراحت تأكيد شده هزينه‌هاي اين تعهدات از طرف كشورهاي عربي تأمين خواهد شد: «دولت‌هاي عضو شوراي همكاري خليج فارس متعهد به ايجاد توانايي دفاع موشكي بالستيك در دامنه منطقه‌اي از جمله از طريق توسعه سيستم موشك بالستيكي هشدار زودهنگام هستند. ايالات متحده به انجام مطالعات ساخت دفاع موشكي بالستيك شوراي همكاري توسعه سيستم موشكي بالستيك هشدار زود هنگام كمك خواهد كرد.» بر اساس همين ضميمه، امريكا متعهد به انتقال تسليحات به كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس براي مشاركت آنها در تأمين امنيت منطقه شده است. اوباما براي تعيين چارچوب‌هاي اين انتقال تسليحاتي، يك تيم ويژه به منطقه اعزام مي‌كند و براي فروش‌هاي تسليحاتي يك دفتر تعيين نيازهاي  فروش خارجي تاسيس مي‌كند. عرب‌ها همچنين طبق تعهدات ناشي از نشست كمپ ديويد، يك تيم ويژه نظامي به پايتخت‌هاي غربي اعزام مي‌كنند تا راه‌هاي افزايش عمليات‌هاي مشترك ضد تروريستي را بررسي كنند. همچنين كشورهاي عربي متعهد مي‌شوند نقش خودشان را در تأمين امنيت دريايي افزايش دهند. 
 
همه اينها بخشي از همان چيزي است كه برخي آن را به كارگيري مجدد دكترين نيكسون به دست اوباما مي‌نامند كه مبتني بر افزايش تعهدات كشورهاي عرب خليج فارس است. اوباما در سخنراني ژوئن 2014 خود در وست پوينت گفته بود: «من از تيم امنيت ملي خودم خواستم طرحي از شبكه شركاي امريكا را از جنوب آسيا تا ساحل آفريقا ترسيم كنند. من امروز به عنوان بخشي از اين تلاش از كنگره مي‌خواهم از تأمين هزينه‌هاي يك شراكت جديد براي مقابله با تروريسم تا 5 ميليارد دلار، حمايت كند. اين ما را قادر مي‌سازد در كشورهاي خط مقدم، ظرفيت‌سازي و شراكت مان با اين كشورها را تسهيل كنيم.» فارين پاليسي در گزارشي با اشاره به ارقام نجومي فروش‌هاي تسليحاتي امريكا به عرب‌هاي شوراي همكاري گزارش كرد اوباما طي پنج سال اول رياست جمهوري اش، 64 ميليارد دلار فروش تسليحاتي به عرب‌هاي شوراي همكاري داشته كه سه چهارم آن به عربستان بوده است. به نوشته فارين پاليسي، فروش تسليحاتي امريكا به عربستان طي سال‌هاي 2014 و 2015، حدود 15 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. 
 
   اوباما: به ايران اعتماد نداريم
رئيس‌جمهور امريكا در گفت و گويي جداگانه با شبكه خبري العربيه نيز به توافق هسته‌اي احتمالي با ايران اشاره كرد و گفت واشنگتن نمي‌تواند به ايران اعتماد كند: «ما به سادگي نمي‌توانيم به تعهد ايران براي توافق هسته‌اي اعتماد كنيم.» اوباما گزينه اقدام نظامي در سوريه را رد و تأكيد كرد هر گونه تلاش در اين راستا بايد از طريق ائتلاف بين‌المللي باشد. اوباما همچنين به موضوع حاضر نشدن ملك سلمان پادشاه عربستان پرداخت و گفت كه احترام زيادي براي وي قائل است. وي همچنين به سابقه طولاني همكاري‌ها با «محمد بن نايف»، وليعهد عربستان اشاره كرد و گفت: «عقلانيت وي فراتر از سنش است.» «جف راتكه» سخنگوي وزارت خارجه امريكا نيز در كنفرانس خبري درباره مذاكرات هسته‌اي گفت: اين ايران است كه بايد ثابت كند برنامه هسته‌ا‌ي‌اش تنها براي مصارف صلح‌آميز است. 
 
  رويترز: تحريم بانكي ايران لغو  نمي‌شود!
وزير امور خارجه امريكا روز شنبه در چين گفت كه او و كشورش به انجام تعهداتشان در قبال پرونده هسته اي ايران پايبندند و تمام توان خود را براي به سرانجام رساندن آن به كار خواهند گرفت ولي خبرگزاري رويترز در گزارشي به تقسيم‌بندي انواع تحريم‌هاي ايران پرداخته و با توجه به غيرهسته‌اي بودن تحريم بانك‌هاي ايراني نتيجه گرفته كه بانك‌هاي خارجي پس از توافق احتمالي هم به ايران بازنخواهند گشت. به گزارش ايرنا، «جان كري» در نشست خبري مشترك با «وانگ يي» همتاي چيني خود در پكن گفت: «متعهد هستيم همه توان خود را براي نهايي شدن توافق هسته‌اي با ايران به كار بگيريم.» اين در حالي است كه حالا رويترز در تفسيري جديد از تعهدات امريكا نوشته كه تحريم بانك‌ها جزو تحريم‌هاي هسته‌اي نبوده و بنا بر اين بانك‌ها همچنان در زير سايه تحريم باقي خواهند ماند. يك مقام ارشد بانكي امريكا هم به شرط ناشناس ماندن در اين خصوص با رويترز مصاحبه كرده و گفته: «با توجه به قوانين ضدپولشويي، هر كس كه فكر بازگشت به ايران به سرش خطور كند، ديوانه است.» نويسنده اين خبرگزاري در توجيه استدلال خود نوشته: «توافق ژنو فقط به برداشته شدن موقت تحريم‌هاي مربوط به پرونده هسته‌اي پرداخته بود و جمع قابل ملاحظه ديگر تحريم‌هاي ايران كه اكثراً هم امريكايي هستند و به دلايل حقوق بشري و حمايت ايران از شبه‌نظاميان خاورميانه اعمال شده بودند، بر سر جاي خود باقي ماند.»
 
  عراقچي: براي هر سناريويي آماده‌ايم
عباس عراقچي در گفت‌وگويي جديد در سخناني كه ظاهراً واكنش به بحث‌هاي جديد در مورد تعهدات امريكاست گفته كه ايران باز هم براي هر احتمال و سناريويي آمادگي دارد. به گزارش فارس به نقل از رويترز، «عباس عراقچي گفت: «حتي اگر خوشبينانه هم موضوع را ببينيم، باز هم خوشبين بودن به معناي قابل قبول بودن هر توافقنامه‌اي نخواهد بود. همه طرفين خواهان يك توافق خوب هستند و توافق خوب براي ما، فقط توافقي است كه حقوق مشروع ما را محترم بشمارد و تحريم‌ها را پايان دهد.» وي افزود: «ما به همه احتمالات فكر كرده‌ايم، بنابر اين براي همه سناريوها آماده‌ايم. »معاون حقوقي و امور بين‌الملل ظريف در انتها گفت: «ما اعتقاد داريم به شرط وجود عزم سياسي واقعي، حل مسائل فني سخت نخواهد بود. اگر اينطور شود، رسيدن به توافقنامه نهايي حتي پيش از ضرب‌الاجل (10 تير)، سهل‌الوصول خواهد بود.»




94/2/27 - 08:20 - 2015-5-17 08:20:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن