تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804157285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به قرارداد فروش جنگنده‌های فرانسوی رافال به قطر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
نگاهی به قرارداد فروش جنگنده‌های فرانسوی رافال به قطر
برخی تحلیل‌گران امور دفاعی اعتقاد دارند که امضای قرارداد فروش رافال با قطر می‌تواند شانس زنده شدن مجدد قرارداد فروش 60 فروند جنگنده رافال به امارت متحده عربی را افزایش دهد.

خبرگزاری فارس: نگاهی به قرارداد فروش جنگنده‌های فرانسوی رافال به قطر



پس از سال‌ها ناکامی فرانسه در به دست آوردن یک سفارش خارجی برای فروش جت‌های جنگنده «رافال»  ساخت شرکت «داسو آویشن »، اکنون چنین به نظر می‌رسد که کابوس شرکت داسو برای بسته شدن خط تولید جنگنده‌های رافال کاملاً به پایان رسیده است. به لطف سه کشور هند، مصر و قطر و شاید هم در آینده، امارات متحده عربی و مالزی فرانسه توانسته بازار خوبی را برای این جنگنده‌های نسبتاً گران‌قیمت نسل چهارمی خود بیابد. قراردادهای فروش هواپیماهای رافال در سال جاری برای فرانسه 15 میلیارد یورو درآمد به همراه داشته است. روز دوشنبه چهارم می (14 اردیبهشت) دوحه شاهد امضای قرارداد فروش 24 فروند جنگنده رافال به نیروی هوایی قطر بود. این قرارداد 3‌/‌6 میلیارد یورویی (02‌/‌7 میلیارد دلار) به وسیله شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و فرانسوا هولاند  رئیس‌جمهور فرانسه، به امضا رسید. هولاند در رأس یک هیئت بلندپایه کشورش شامل «لوران فابیوس » وزیر مور خارجه و «ژان ایو له دریان » وزیر دفاع عازم خلیج‌فارس شده بود تا علاوه‌بر نهایی کردن قرارداد فروش جنگنده‌های رافال به قطر، به عنوان نخستین رهبر یک کشور غربی در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس که روز سه‌شنبه پنجم می در ریاض برگزار می‌شد، شرکت کند.
این قرارداد همچنین شامل فروش تسلیحات مربوط به این جنگنده، آموزش 36 خلبان، یکصد تکنسین تعمیر و نگهداری و همچنین آموزش شماری از افسران اطلاعاتی قطری برای کار با سامانه‌های شناسایی و نظارتی این هواپیما می‌شود. مقام‌های فرانسوی و قطری تاکنون اشاره‌ای به ویژگی‌های فنی مربوط به سفارش قطر و نوع تسلیحات خریداری شده برای آن نکرده‌اند. با این وجود، مقام‌های ارشد شرکت داسو اعلام کردند که یازده فروند از جنگنده‌های رافال سفارش داده شده توسط قطر از نیمه سال 2018 و به این کشور تحویل داده خواهند شد. به گفته اریک تراپیه  مدیر اجرایی شرکت داسو، قطر طرحی برای خرید 12 فروند اضافی جنگنده‌های رافال را در آینده مدنظر دارد.
بنا به ارزیابی بسیاری از تحلیل‌گران امور خاورمیانه، هم‌زمان با کاهش نفوذ و نقش ایالات متحده در جهان عرب و نیز نگرانی‌‌های رو به افزایش امنیتی در مورد فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی تندرو در منطقه، جنگ داخلی خونین در سوریه، جنگ علیه داعش در عراق و سوریه، بحران یمن و افزایش نفوذ ایران به عنوان کشوری دارای فناوری هسته‌ای در منطقه، فرانسه از فرصت استفاده می‌کند و قراردادهای تسلیحاتی پرسودی را با کشورهایی مانند مصر و قطر به امضاء می‌رساند. به گفته تراپیه هم اکنون مقام‌های فرانسوی در حال مذاکره با امارات متحده عربی و مالزی برای فروش جت‌های رافال به این کشورها هستند. به گفته او کویت نیز در حال بررسی و ارزیابی خرید این جنگنده‌هاست. هولاند در دوحه اظهار کرد که عقد این قرارداد، خبر خوبی برای اقتصاد فرانسه است. قراردادهای تسلیحاتی اخیر در منطقه هرچند همراه با انتقادهایی درباره حمایت دولت سوسیالیست فرانسه از حکومت‌های سلطنتی دیکتاتوری و ناقض حقوق بشر بود، موجب پدید آمدن 30 هزار شغل جدید در فرانسه می‌شود.
برخی تحلیل‌گران امور دفاعی اعتقاد دارند که امضای قرارداد فروش رافال با قطر می‌تواند شانس زنده شدن مجدد قرارداد فروش 60 فروند جنگنده رافال به امارت متحده عربی را افزایش دهد. ابوظبی با وجود تمایل اولیه‌اش به خرید رافال، به سبب قیمت زیاد این هواپیما با کنار گذاشتن این طرح، در حال برررسی خرید جنگنده‌های بریتانیایی یوروفاتیر تایفون  و یا خریداری تعداد بیشتری جنگنده‌های F-16E/F بلوک 60 از آمریکا بود. در هفته جاری، له دریان با شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد امیرنشین ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی دیدار کرد تا بار دیگر موضوع فروش هواپیماهای رافال را به این کشور مورد بحث قرار دهند.
فرانسه و قطر دارای روابط سیاسی و اقتصادی عمیقی هستند. هولاند علاوه‌بر تلاش برای حفظ منافع تجاری کشورش در قطر، مقام‌های این امیرنشین ثروتمند خلیج‌فارس را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در فرانسه تشویق می‌کند. برپایه تخمین منابع اقتصادی، قطر تاکنون 10 میلیارد دلار در فرانسه سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت فرانسوی «توتال » که نقش مهمی در صنایع نفتی اعضای اوپک ایفا می‌کند، دارای منافع زیادی در پروژه‌های نفت و گاز مایع قطر است. قطری‌ها نیز دارای منافعی در فرانسه هستند. سهام اماراتی‌ها در گروه هتل‌های لوکس «هنسی»  و تیم فوتبال پاریس سن‌ژرمن  از جمله این منافع هستند. قطر در مارس 2014 اعلام کرده بود که سفارش خرید دو فروند هواپیمای چندمنظوره سوخت‌رسان ـ حمل‌ونقل ایرباس A330 و چند فروند بالگرد NH-90 را به فرانسه داده است. قطر سه سال پیش نیز 24 فروند هواپیمای آموزشی ملخدار PC-21 را برای جایگزینی هواپیماهای آموزشی «آلفاجت » ساخت «داسو ـ دورنیر»  از فرانسه خریداری کرده بود.
هواپیمای رافال یک جنگنده چندمنظوره با دو موتور است که قادر به اجرای طیف وسیعی از مأموریت‌ها شامل عملیات هوا به هوا، هوا به زمین و دریا، مأموریت‌های شناسایی و انجام حملات هسته‌ای است. این جنگنده نخستین پرواز خود را در سال 1986 انجام داد و در سال 2001 وارد خدمت در نیروهای مسلح فرانسه شد. رافال توانایی خود را در سه جنگ نشان داده است. در افغانستان، هواپیماهای رافال در شمار زیادی از حملات هوایی علیه واحدهای طالبان شرکت داشتند و از جمله تعدادی از غارهای مورد استفاده گروه طالبان در مناطق کوهستانی را با بمب‌های لیزری GBU-12 Pave Way 2 هدف قرار دادند. همچنین جنگنده‌‌های رافال در چهار ماه عملیات هوایی ناتو علیه حکومت معمر قذافی حضور مؤثری داشتند و با موفقیت هدف‌های خود از جمله شبکه پدافند هوایی ساخت شوروی لیبی را منهدم کردند. به عقیده شماری از کارشناسان امور هوانوردی، جنگ هوایی لیبی به عنوان میدان رقابتی میان جنگنده‌های بریتانیایی تایفون و رافال علیه یکدیگر به منظور به دست آوردن بازار صادرات بود. اخیراً، نیز ارتش فرانسه با جنگنده‌های رافال حملاتی را علیه شورشیان در کشور آفریقایی مالی انجام داد.
به گفته منابع فرانسوی رافال توانایی حمل تسلیحات بیشتری را از بسیاری از رقبای خود مانند جنگنده‌های FA-18E/F سوپر هورنت ، F-16 و Su-35 دارد. این هواپیما می‌تواند در عملیات هوا به هوا یا هوا به زمین خود تا 14 موشک یا بمب را حمل کند. رافال برای نبرد هوایی به دو سلاح اصلی خود، موشک هوا به هوا دوربرد «متئور » ساخت شرکت MBDA با برد 160 تا 300 کیلومتر با سیستم هدایت راداری و موشک هوا به هوا کوتاه‌برد MICA با برد 80 کیلومتر مجهز به سیستم جستجوگر الکترومغناطیسی و مادون قرمز متکی است. این جنگنده همچنین می‌تواند از موشک‌های هوا به هوای ساخت آمریکا مانند «آمرام»  نیز استفاده کند.
علاوه‌بر این، جنگنده رافال می‌تواند انواع تسلیحات پیشرفته و دقیق هوا به زمین و هوا به دریا را به کار گیرد که از جمله آنها موشک‌های کروز «استورم‌ شدو » ساخت شرکت MBDA با برد 560 کیلومتر، وزن 1300 کیلوگرم، ارتفاع پروازی 30 تا 40 متر، سرعت 1000 کیلومتر در ساعت و سیستم هدایت ترکیبی جی‌پی‌اس، اینرسیایی و موشک هدایت‌شونده لیزری AASM ساخت شرکت ساژم  با برد 15 تا 55 کیلومتر و وزن سرجنگی 250 کیلوگرم است.
مجموعه تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و تسلیحات مهلک از جت جنگنده رافال یک سلاح کارآمد و خطرناک می‌سازد که به دارنده آن اجازه می‌دهد در آن واحد به مأموریت‌های هوا به هوا، هوا به زمین و شناسایی بپردازد و برای این کار طیف متنوعی از تسلیحات را حمل نماید. علاوه بر این، رافال به بزرگ‌ترین تیربار موجود در جت‌های جنگنده جهان مسلح است. این جنگنده می‌تواند از دو قبضه تیربار DEFA 791B 30 میلی‌متری با 2500 فشنگ خود برای پشتیبانی هوایی از واحدهای زمینی خودی استفاده کند.
به گفته کارشناسان امور هوانوردی، دیگر ویژگی‌های تأثیرگذار رافال عبارتند از: شعاع عملیاتی 1852 کیلومتری، متوسط اوج‌گیری 304 متر بر ثانیه (یعنی این هواپیما می‌تواند ظرف یک دقیقه به حداکثر ارتفاع خود 16764 متر برسد)، دو موتور قدرتمند SNECMA MM-2 به این هواپیما قدرت تحرک خیلی خوبی را در شرایط جنگی می‌بخشد. حداکثر سرعت رافال در بالاترین ارتفاع عملیاتی خود 8‌/‌1 ماخ است.
می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که برای هر رقیب منطقه‌ای حضور جنگنده پیشرفته چندمنظوره‌ای مانند رافال در کنار هواپیماهای دیگری از جمله یوروفایتر تایفون یا F-15S در صف مقابلش خبر خوشایندی نخواهد بود. هرچند ورود به یک مسابقه تسلیحاتی در شرایط عدم امکان دسترسی به منابع برابر جهت تأمین نیازهای دفاعی امری منطقی به نظر نمی‌رسد. اما مسلماً برای مقابله با چنین تهدیداتی می‌باید تدابیری اندیشیده شود. تقویت پدافند هوایی با سامانه‌های پیشرفته‌ای مانند S-400 یا همکاری علمی و فنی با کشورهایی که توانایی طراحی و ساخت جنگنده‌های نسل پنجم را دارند و حاضرند تا حاصل تجربیات خود را در اختیار بگذارند می‌تواند در شرایط کنونی راه‌کار مناسبی برای دستیابی به این هدف باشد. منبع : موسسه ابرار معاصر تهران انتهای متن./

94/02/27 - 02:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن