تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805710817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل اصلی بروز سوء تفاهم


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


از دیدگاه یک روانشناس؛
دلایل اصلی بروز سوء تفاهم
برداشت نادرست از صحبت های دیگران ، نه تنها باعث رنجش و اختلاف در محیط کار ، بلکه باعث ایجاد مشکل در بین اعضای خانواده هم می شود.



رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏ آله: فرزند شايسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است.   به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، بین زوج های جوان معمولا به دلیل بروز سوءتفاهم درگیری های زیادی پیش می آید. برای مثال، درحالیکه زن با همسر خود صحبت می کند او به ظرف غذا خیره شده است. زن فکر می کند که مرد برای صحبت های او ارزشی قائل نیست، اما مرد سعی دارد تا به خاطر غذا از او قدردانی کند.
هالورسون، روانشناس اجتماعی دانشگاه کلمبیا، می گوید ” مردم نمی دانند که آن ها از دید دیگران معمولا آن چیزی که از خود تصور دارند نیستند.” برای مثال اگر از شما سوال شود که چگونه خود را می بینید؟ ویژگی های اخلاقی خود را بازگو کنید؟ و بعد از افرد دیگر که ارتباط نزدیکی با شما دارند همین سوال پرسیده شود، نهایتاً20 تا 50 درصد پاسخ ها مشابه هستند. شکاف بزرگی بین برداشت دیگران از ما و آنچه در مورد خودمان تصور می کنیم وجود دارد.
این تفاوت نظراز برخی از ویژگی های روانشناختی انسان سرچشمه می گیرد. بیشتر افراد دچار “توهم شفافیت” هستند – یعنی آن ها تصور می کنند که احساسات، تمایلات و نیات آن ها برای دیگران روشن است، به همین دلیل کوچک ترین تلاش در جهت صحبت با دیگران و انتقال منظور خود به آن ها نمی کنند. به این دلیل که تصور می کنند منظور آن ها بسیار شفاف است، تنها اطلاعات محدودی را انتقال می دهند.
طبق نظر دنیل کانمن، برنده جایزه نوبل، ذهن انسان اطلاعات را به دو روش پردازش می کند: روند پردازش شناختی که به دو روش 1 و 2 تقسیم می شود. کانمن در کتاب خود از این دو روش به عنوان ” فکر کردن سریع و کند” نام برده است.
در روش 1 اطلاعات سریع و خودکار پردازش می شوند. از این روش برای فکر کردن در مورد مسائل ساده – مانند معادلات ساده ریاضی (6=3+3)، صحبت کردن با دوستان در ماشین در مسیری آشنا، یا تشخیص خوشحال بودن فردی از لبخند روی لب او – استفاده می شود.
در درک مسائل اجتماعی، روش 1 از میانبرهایی برای نتیجه گیری در مورد دیگران استفاده می کند. ذهن از میانبرهای بسیاری برای تفسیر حالات چهره، زبان بدن، نیت ها و مهم تر از همه تاثیر اولیه استفاده می کند. قضاوت افراد در اولین برخورد روی نتیجه گیری های بعدی فرد تاثیر مهمی دارد.
روش 2، در مقایسه با روش 1، اطلاعات را آگاهانه و منطقی پردازش می کند. از این روش در پردازش اطلاعات دشوارتر – مانند معادلات سخت تر ریاضی، صحبت با دوستان در مسیری نا آشنا و یا سعی برای درک منظور مدیر از گذاشتن یادداشت ” فوراً با من تماس بگیر” – استفاده می شود. برخلاف روش 1 که فکر کردن به صورت خودکار و راحت است، در روش 2 فکر کردن نیاز به صرف تلاش و انرژی دارد. نکته جالب توجه این است که روش 2 بعد از ارزیابی قادر به تصحیح نتایج حاصل از روش 1 است. روش 2 نیاز به تلاش و انرژیِ ذهنی بالایی دارد و برای انجام آن نیاز به انگیزه بالایی است.
هالورسون می گوید” بیشتر افراد چنین انرژی را صرف نمی کنند و معمولا با استفاده از روش 1 نتیجه گیری می کنند”.
این دو روش فکری باعث می شوند تا افراد دیگران را در دو مرحله متفاوت درک کنند – مرحله سریع اما نادرست، مرحله منطقی و متفکرانه.
او می گوید” اگر می خواهید مشکل سوء تفاهم را برطرف کنید، بهتر است سعی کنید تا اطلاعات درستی را به مخاطب انتقال دهید، شما نباید امیدوار باشید که مخاطب از مرحله دوم فکری استفاده کند تا منظور شما را بدرستی دریافت کند. منطقی نیست از دیگران انتظار داشت که با صرف زمان و انرژی سعی کنند تا درک درستی از صحبت های شما داشته باشند. از این گذشته شما قادر به کنترل افکاری که به ذهن دیگران خطور می کند نیستید، اما می توانید نحوه صحبت و برخورد خود برای انتقال درست سیگنال ها را کنترل کنید.
نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که به راحتی می توان آن ها را قضاوت کرد از دیگران شادتر بوده و از روابط اجتماعی، کار و زندگی خود راضی هستند.
به راحتی می توان تشخیص داد که چرا احساس بدرستی درک شدن از سوی دیگران یکی از اساسی ترین نیازهای انسان است. زمانی که این نیاز انسان برطرف شود افراد نسبت به خود و دیگران احساس بهتری خواهند داشت و درک دیگران از آن ها به چیزی که خود تصور دارند نزدیک تر خواهد بود.   بیتوته/ 2014
   



۲۵/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن