تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804810473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمپ دیوید فرصتی فراروی اوباما برای طلب رفتار مسوولانه تر از کشورهای خلیج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اندیشکده بروکینگز: کمپ دیوید فرصتی فراروی اوباما برای طلب رفتار مسوولانه تر از کشورهای خلیج فارس تهران- ایرنا- "ریچارد سوکولسکی" کارشناس اندیشکده کارنگی و "جرمی شاپیرو" کارشناس اندیشکده بروکینگز گفتند: نشست کمپ دیوید فرصتی است برای اوباما تا به جای دادن تضمین های امنیتی مجدد به اعضای شورای همکاری خلیج فارس، خواستار رفتار مسوولانه تر و همکاری بیشتر اعضای این شورا شود.


سوکولسکی و شاپیرو در مقاله ای مشترک در پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده آمریکایی بروکینگز، با اشاره به نشست ویژه باراک اوباما با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید به منظور شروع مرحله ای تازه در روابط شان، نوشتند: برای اولین بار به نظر می رسد این نشست فاقد حمایت قوی و حاوی مذاکرات سخت تر باشد.
گرچه آمریکا از این نشست برای شنیدن نگرانی های اعضای شورای همکاری (از بهبود احتمالی روابط آمریکا با ایران) استفاده می کند اما، احتمالا صادقانه به پادشاهان عرب توضیح می دهد که بسته جدید دفاعی یا تضمین های امنیتی از جانب آمریکا برای آنها در کار نخواهد بود. اگر اوباما با صراحت این پیام های درست را برای همه آنهایی که در این نشست حضور دارند، اعلام کند، آنگاه رابطه آمریکا و شورای همکاری احتمالا مثمر ثمر تر از قبل خواهد شد.
سعودی ها آشکارا از این رویکرد خشمگین هستند. آنها روز یکشنبه اعلام کردند که سلمان پادشاه عربستان در ریاض می ماند و ولیعهد را به جای خود روانه کمپ دیوید می کند. در چنین شرایطی، این ناشکیبایی یک تاکتیک مذاکره ای است. این رفتار غالبا با تمرکز رسانه های آمریکا بر کمرنگ شدن نفوذ این کشور در منطقه و متشنج شدن رابطه عربستان و آمریکا همراه می شود. این تمرکز رسانه ای تا حدودی لازم است. اوباما اعلام کرد که هدف از برگزاری این نشست کاهش نگرانی های این کشورها درباره توافق هسته ای با ایران است. تحت این شرایط، اطمینان دادن دوباره به شرکا واکنشی طبیعی و عادی است.
همانگونه که تصمیم بیشتر سران شورای همکاری برای شرکت نکردن در این نشست نشان می دهد، روی میز مذاکرات کمپ دیوید چیزی برای دادن اطمینان دوباره به آنها وجود ندارد. البته، این خیلی خوب است زیرا اطمینان دادن به آنها به عنوان محور این نشست بنا به دلایل زیر اشتباه است.
نخست آنکه، عربستان و شرکایش در شورای همکاری، پیمان اتحاد رسمی با آمریکا ندارند و افزون بر این، اغلب به عنوان دوست عمل نمی کنند. منافع اعضای شورای همکاری و آمریکا بر سر مسایلی مانند ایران، سوریه، ضرورت اصلاحات داخلی در کشورهای عضو این شورا و نحوه برخورد با تهدید افراط گرایی برای منطقه متفاوت است. با وجود همکاری عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری با آمریکا، روابط این کشورها با آمریکا همچنان گذرا و موقتی و به جای یک رابطه متعهدانه، بیشتر از نوع روابط یک شبه است.
دوم آنکه، تعهد آمریکا به امنیت عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری، نه مطلق است و نه باید مطلق باشد. آمریکا و این کشورهای حاشیه خلیج فارس از اواسط دهه 1970 در بسیاری از مسایل امنیتی متحد بودند اما، این اتحاد مبتنی بر یک معامله واقع بینانه بود، به این معنا که آمریکا از شما در برابر تهدیدهای خارجی حمایت خواهد کرد و شما از اهداف و منافع آمریکا در منطقه حمایت و به تثبیت بازارهای جهانی انرژی کمک خواهید کرد. به مرور زمان، این معامله این امکان را برای کشورهای عرب ایجاد کرد تا مسوولیت های منطقه شان را به آمریکا تحمیل کنند و آمریکا را مسوول روند اشتباه امور بدانند. صرف نظر ار لفاظی های دو طرف، آنچه از این معامله عاید کشورهای عربی شد، بهتر از آمریکا بود. آنها بیشتر از آمریکا به آن نیاز دارند.
سوم آنکه، تضمین های ناتمام آمریکا در طول این سال ها به جای تشویق کشورهای خلیج فارس به استقلال بیشتر و ایستادن روی پاهای شان برای تامین امنیت خود در برابر تهدید خارجی، باعث اتکای بیمارگونه آنها به آمریکا شد. طبیعت از خلاء بیزار است و دولت آمریکا نیز چنین کاری کرد. ضعف جمعی اعضای شورای همکاری باعث یک کاستی و ضعف امنیتی در منطقه شده است. همانطور که اوباما گفت، بزرگترین تهدید پیش روی این کشورهای عرب سنی، حمله ایران نیست بلکه ناشی از نارضایتی در داخل کشورهای خودشان است.
تضمین های آمریکا برای حمایت از این کشورها در برابر حمله خارجی باعث انحراف توجه از مسایل شان در داخل، از جمله نارضایتی روبه رشد جوانان، میزان بالای بیکاری و سابقه بد در زمینه رعایت حقوق بشر، می شود.
نویسندگان این مقاله در پایان خاطرنشان کردند: اگر توافقنامه هسته ای ایران به سرانجام برسد، این امکان برای آمریکا فراهم خواهد آمد تا شروع به تغییر قالب معامله خود با اعضای شورای همکاری کند. آمریکا قادر خواهد بود به کشورهای عضو شورای همکاری تاکید کند برای تامین امنیت خود مسوولیت بیشتری به عهده بگیرند و این به آن معناست که آمریکا می تواند از مداخلات نظامی در جنگ های خاورمیانه پرهیز کند.
هدف، همراهی و هم بستری بلند مدت با ایران نیست بلکه هدف استفاده از رابطه با ایران برای خلاصی از هم بستری با عربستان است. اعضای شورای عمکاری باید این را درک کنند که هدف آمریکا در خلیج فارس حفظ توازن منطقه ای و نه اجازه دادن به آنها برای ظاهر شدن به عنوان طرف پیروز در مبارزه با ایران است.
نشست کمپ دیوید، فرصتی مناسب برای ارسال این پیام هاست. این نشست فرصتی است برای اوباما تا به جای تضمین های مجدد به اعضای شورای همکاری برای تامین امنیت آنها، خواستار رفتاری مسوولانه تر و همکاری بیشتر اعضای شورای همکاری شود.
اروپام** 1088**1549



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن