تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804352217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهار و چشمه به اندازه یک دانه برنج *- غلامرضا مالک زاده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهار و چشمه به اندازه یک دانه برنج *- غلامرضا مالک زاده باید من و تو بپذیریم که شکست خوردیم اما این شکست برای تو ناگوارتر بود چون از کسی شکست خوردی که او را بی سواد می دانستی و دانش تجربی او را ریشخند می کردی.


کارشناس ارشد رشته زبان انگلیسی هستی ولی یک پیرمرد به قول تو بی سواد، در آزمونی عملی شکستت داد.
البته تو از این پیر شکست نخوردی بلکه از پیری دیگر یعنی نظام آموزشی دارای گرایش افراطی به آموزش گرامر شکست خوردی.
ناراحت نشو. به رخ کشیدن شکست های تو باعث خوشحالی ما نمی شود ولی اندوه تو، اندوه همه ما و کسانی است که دکترای زبان انگلیسی دارند ولی حرف زدن به زبان انگلیسی برایشان مثل آب خوردن که نیست هیچ، از تلفظ درست واژه آب به این زبان ناتوانند و هنوز می گویند «واتر» که با این تلفظ هیچ کس آب به دستشان نمی دهد و همیشه تشنه می مانند.
برگردیم به پیرمرد بی سواد. آن روز را که به یاد داری؟ همان روزی که او نزد ما آمد و گفت: یک اسپرینگ گم کرده ام،کمکم کنید تا آن را پیدا کنم،چشم هایم سو ندارد، یک اسپرینگ کوچک است.
پیرمرد، انگشت سبابه و شست دست راستش را به هم نزدیک کرد و تکه کوچکی از سرناخن سبابه را نشان داد و گفت: به این کوچکی است به اندازه یک دانه برنج.
او را می شناسیم. کارگر سابق پالایشگاه آبادان است و گاهی سخنانش را با واژه های انگلیسی می آمیزد. این پیرمرد همیشه رادیو کوچکی همراهش است و اخبار را به زبان انگلیسی گوش می دهد.
خودش می گوید: نمی خواهم کلمه های خارجی را فراموش کنم.
تو که کارشناس ارشد زبان انگلیسی هستی به او گفتی اسپرینگ را گم کرده ای؟ مگر کسی بهار و چشمه را گم می کند؟ آن هم بهار و چشمه به اندازه برنج؟
کارگر پالایشگاه آبادان سرش را به گوش تو نزدیک کرد و به زبان انگلیسی چیزی به تو گفت و راهش را کشید و رفت.
سر و صورت و شانه هایت به عرق نشست. چهره ات قرمز شد و بعد رنگت پرید. فوری به سمت خانه تان دویدی و دور شدی.
چند روز از خانه بیرون نیامدی و بعد از این چند روز ماجرا را گفتی . گفتی آن پیرمرد به من گفت:استاد! اسپرینگ به معنای بهار و چشمه است اما معناهای دیگری هم دارد و من منظورم یکی از معناهای دیگر اسپرینگ یعنی فنر است.
پیرمرد، فنر ساعتش را گم کرده بود.
****
ساعتی از عصرگاهان و گاهی شامگاهان، چهارراه هایی که مراکز تجاری شیراز در آن ها مستقر هستند با ترافیک سنگینی مواجه می شوند که دلیل این شلوغی، توقف خودروهایی است که صاحبانشان برای بردن فرزندان خود از آموزشگاه های زبان انگلیسی آمده اند.
پدران و مادران به این فرزندان افتخار می کنند زیرا نمره های گرامر این آینده سازان عالی است ولی مکالمه انگلیسی آنان در حد یک کودک انگلیسی تازه به حرف آمده هم نیست.
چند کوچه بالاتر از شلوغی های مربوط به آموزشگاه های دهان پرکن زبان انگلیسی، آموزشگاه هایی هستند که به گروهی از فرزندان این سرزمین، روش تست زنی زبان انگلیسی برای پیکار با غول کنکور را می آموزند.
این فرزندان شاید پوزه این غول را به خاک بمالند اما از دانستن واژگان کاربردی و مکالمه به زبان انگلیسی حتی در حد یک جمله ساده، عاجز هستند.
****
استاد دانشگاه بود ولی اصرار داشت در جمع دانشجویان خارجی باشد. چرا؟
این را علی از او پرسید و استاد دانشگاه در پاسخ گفت: جمله هایی که بین این دانشجویان رد و بدل می شود در هیچ کتابی نیست و من فقط دانشم در حد صرف و نحو زبان عربی است و از مزایای مکالمه زبان عربی آن هم مکالمه ملموس و متناسب با زندگی امروزی بهره ای ندارم .
این استاد به همه آموزه های کهنه که پافشاری عجیبی بر یاد دادن زبان بر مبنای دستور(صرف و نحو) دارد، پشت پا زد و از روش مکالمه و زندگی ملموس با زبان زندگی پیروی کرد و درجمع دانشجویان عرب هم مکالمه را فراگرفت و هم واژگان نو و کاربردی را از آنان آموخت و خود را از زیر سایه سنگین صرف و نحو بیرون کشید.
اما به نظر نمی رسد نظام آموزشی ما اراده کند از زیر سایه سنگین روش های آموزشی بدون انعطاف زبان که بر مبنای آموزش گرامر، دستور و صرف و نحو است، خود را بیرون بکشد.
دانستن زبان دیگر بجز زبان مادری، جهانی را فرا روی فرد می گشاید و دانایی را برایش به ارمغان می آورد و نتیجه دانایی، توانایی است.
اگر این زبان، زبانی باشد که در جهان رواج داشته باشد و کلید گنج های دانایی را بگشاید، توانایی فرد را افزون تر می کند به شرطی که راه و روش آموزش این زبان به افراد، کارآمد باشد.
مستندات و مشاهدات گویای این است که روش کنونی آموزش زبان چه عربی و چه انگلیسی در نظام آموزشی ما ناکارآمد است.
پافشاری فراوان بر یاد دادن زبان با استفاده از گرامر و صرف و نحو، بدون اینکه واژگان کاربردی و امروزی به زبان آموزان گفته شود ، یکی از دلایل این ناکارآمدی است.
هواداران این روش باید پاسخ دهند کودکانی که در هر فرهنگ و زبان، تازه زبان می گشایند و واژه هایی را بیان می کنند و به تدریج جمله های کاملی را بر زبان می آورند، آیا گرامر، صرف و نحو یا دستور زبان می دانند؟
* دبیر خبرگزاری جمهور اسلامی استان فارس



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن