تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801194063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوبرانه هایی با طعم تخریب - حسین مهدی زاده*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نوبرانه هایی با طعم تخریب - حسین مهدی زاده* این روزها اگر نیم نگاهی به پیاده روهای خیابانها و مراکز پر تردد شهر داشته باشیم، صدای فریاد دوره گردهای نوبرانه فروش،هر عابری را به میهمانی رنگ و طعم نوبرانه های دست چین شده از مراتع و کوه ها دعوت می کند.


بازار فروش نوبرانه های کوهی از اواسط بهار تا ابتدای فصل گرما داغ داغ است و دست چین های خوش آب و رنگ کوه ها و مراتع استان مرکزی در پیاده روهای خیابان های دست به دست می شود.
مساحت دو میلیون و 940 هزار هکتاری استان مرکزی در زاویه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس در اثر شرایط آب و هوایی مناسب، محل رویش بیش از 230 گونه خاص گیاهی است .
بومادران، موسیر، درمنه، تاج خروس، بابونه بهاری، تره کوهی، گاوزبان، زیره کوهی، گلرنگ، کنگر فرنگی، همیشه بهار، ریواس، آویشن، بادنجبویه، شنگ، کنگر، پاقزقان، چمول، منا، کاسنی، گزنه ،چای کوهی و خرفه از جمله گیاهان دارویی وخوراکی استان مرکزی هستند.
نبود مدیریت مطلوب در نگهداری مراتع، چرای بی رویه دام ها و از سوی دیگر هجوم بی قید و بند برخی سودجویان به منظور عرضه گیاهان دارویی به بازارهای شهر، سبب شده تا موج تخریب گونه های گیاهی به ویژه نمونه های دارویی بومی استان مرکزی با سرعت بیشتری پیش رود.
نکته قابل توجه و قابل بررسی در ورود نوبرانه های گیاهی، عرضه نامناسب و غیر بهداشتی فروشندگان دست فروش است که این مهم نیازمند نظارت بیشتر دست اندرکاران بخش بهداشت و درمان است.
به نظر می رسد گونه های گیاهی و دارویی قابل رشد در طبیعت استان مرکزی صرف از نظر از مزیت های خاص درمانی ، جاذبه ای ارزشمند و حیاتی در عرصه اقتصادی است.
تصمیم سازان و دست اندرکاران بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با تحقیقات علمی و هموار کردن راه های تولید، فرآوری وعرضه بهداشتی این سرمایه های ارزشمند ، می توانند ضمن کمک به سلامت اجتماعی، شاخص های اقتصادی در بخش کشاورزی استان مرکزی را بهبود بخشند.
با این حال، فرهنگ استفاده از گیاهان مرتعی، حلقه مفقوده ای است که بهره برداران فصلی چندان توجهی به این مهم نداشته و سال هاست که زنگ خطر نابودی و انقراض گونه های دارویی و گیاهی طبیعت استان مرکزی به صدا درآمده است.
*خبرنگار ایرنا مرکز اراک



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن