تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821147565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو سوم پسته خاش در بخش مرکزی به عمل می آید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون مدیر جهاد کشاورزی: دو سوم پسته خاش در بخش مرکزی به عمل می آید زاهدان - ایرنا - معاون مدیرجهادکشاورزی خاش گفت: از مجموع 5050 هکتار باغات پسته این شهرستان دو سوم آن در بخش مرکزی وجود دارد.


به گزارش ایرنا ابراهیم جمشیدزهی روز چهارشنبه در بازدید مشترک بخشدار مرکزی و کارشناسان جهاد کشاورزی از باغات پسته بخش مرکزی و شرکت در نشست پسته کاران این بخش بیان کرد: از این میزان سطح زیر کشت پسته 1500 هکتار غیر بارور و 3550 هکتار آن بارور است.
وی متوسط برداشت پسته از هر هکتار باغ در شهرستان خاش را 1200 کیلوگرم ذکر کرد و افزود: برداشت پسته در این شهرستان بصورت مکانیزه در هفت ترمینال ضبط پسته انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه افزون بر ده هزار نفر سالانه در کار تولید و برداشت پسته فعالیت دارند و پسته تولیدی شهرستان خاش از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است گفت: نبود کارگاههای فراوری و بسته بندی و برندسازی محصول از مهمترین دغدغه های مسوولان و باغداران پسته خاش است و اکنون پسته تولیدی این شهرستان با بسته بندی و برند استانهای دیگر صادر می شود.
وی افزود: بعد از خرما بیشترین سطح زیرکشت باغات این شهرستان به پسته تعلق دارد.
وی قدمت کشت محصول پسته در خاش را قبل از سال 1330 عنوان کرد و اظهار داشت: پسته یک محصول تجاری و اقتصادی است و از آنجایی که با استقبال خوب کشاورزان رو به رو شده هر سال بر توسعه زیر کشت آن افزوده می شود.
معاون مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: در سال جاری افزون بر 500 هزار اصله نهال پسته بین باغداران خاش توزیع شد.
جمشیدزهی اظهار داشت: در چند سال گذشته بخش عمده ای از نهال قابل کشت از استان های دیگر به این شهرستان وارد می شد که مشکلاتی را به همراه داشت اما اکنون بخش زیادی از نهال مورد نیاز کشاورزان خاش و حتی دیگر شهرستان های استان در همین شهرستان تأمین می شود.
وی تاکید کرد: تا چند سال پیش کشاورزان مجبور بودند پسته تولیدی خود را حتی برای پوست کنی به رفسنجان ارسال کنند که مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد می کرد و بسیاری از محصولات آنان در این مسیر از بین می رفت و متحمل ضررهای زیادی می شدند اما اکنون واحدهای پوست کنی در کنار باغ های پسته ایجاد شده است.
جمشیدزهی یکی از اساسی ترین مشکلات باغداران پسته در این منطقه را نبود کارخانه های بسته بندی و فرآوری عنوان کرد.
بخشدار مرکزی خاش تلاش برای برندسازی، بسته بندی و فرآوری محصول استراتژیک پسته را یکی از اولویتهای مهم عنوان کرد و گفت: برپایی جشنواره های پسته برای معرفی توانمندی های این منطقه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
مجتبی شجاعی افزود: کشاورزان مجبورند پسته این شهرستان را که به لحاظ کیفیت به مراتب بهتر و بالاتر از پسته رفسنجان است به دلیل استقبال کم و نبود کارخانه بسته بندی به رفسنجان ارسال کنند و به همین دلیل پسته خاش با نام پسته رفسنجان وارد بازار می شود.
وی ادامه داد: توجه خاص به تولید کنندگان پسته در شهرستان خاش ضمن اینکه زمینه رقابت سالم در تولیدات داخلی را فراهم می کند موجب افزایش صادرات این محصول و ارز آوری مناسب برای کشور می شود.
وی اظهار داشت: چنانچه صادرات پسته از انحصار شرکت پسته رفسنجان خارج و به تولید کنندگان پسته خاش اجازه صادرات داده شود بخشی از درآمدهای حاصله که هم اینک به جیب شرکت پسته رفسنجان سرازیر می شود به پسته کاران تعلق خواهد گرفت و عاملی برای تشویق کشاورزان به توسعه باغ های پسته خواهد شد.
به گفته وی تولید کنندگان پسته این شهرستان اجازه صدور این محصول را به طور مستقیم ندارند زیرا دولت اجازه صدور پسته را فقط به شرکت پسته رفسنجان داده است به همین سبب تولید کنندگان شهرستان خاش باید با هزینه بسیار گزاف پسته خود را در رفسنجان تحویل این شرکت دهند و بهای آن را در مدت حدود یک سال آن هم در چند نوبت دریافت کنند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 / 6081
























23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن