تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799236348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر یزد شاهدی موجود از تغییر و تحول معماری در پهنه هزار ساله است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناس فرانسوی: شهر یزد شاهدی موجود از تغییر و تحول معماری در پهنه هزار ساله است یزد- ایرنا- کارشناس موسسه کراتر فرانسه گفت: شهر یزد یک شاهد موجود از تغییر و تحول معماری نه تنها در حال حاضر بلکه در پهنه زمانی هزار ساله بوده که سالم تر از سایر شهرهای ایران باقی مانده است.


به گزارش ایرنا تیری جفری روز چهارشنبه در دومین نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: ما چند روزی بیشتر نیست که در شهر یزد هستیم و چیزی که در ارتباط با این شهر بیان می کنیم تنها به عنوان یک بازدید کننده از این شهر است.
وی درباره شرایط ثبت جهانی یک شهر در لیست یونسکو گفت: برای اینکه یک شهری در این لیست ثبت شود یک سری کارهایی را باید از قبل انجام دهیم.
کارشناس موسسه کراتر فرانسه که یک موسسه بین المللی حفاظت از بناهای خشتی
است افزود: باید نشان دهیم ارزش جهانی بی نظیری در این شهر وجود دارد و این شهر علاوه بر اینکه از اصالت برخوردار بوده یک شهر کامل و دست نخورده است.
جفری ادامه داد: در مرحله بعد باید پرونده ای ارائه شود که توضیح دهد چطور شهر را اداره کرده و چه آینده ای برای شهر در نظر داریم.
این کارشناس که به عنوان مشاور کارگروه در این جلسه شرکت کرده بود خاطرنشان کرد: در واقع شش عامل از طریق یونسکو برای اینکه این شهر ارزش جهانی دارد ارائه می شود و در حال حاضر همه این شش ارزش ارائه شده اما باید ببینیم که کدام یک از این موارد با شهر یزد هماهنگ است.
وی گفت: شاید وجود پارچه بافی ها، نساجی ها و فرش بافی ها، اثری از زمانی باشد که این شهر در مسیر راه ابریشم قرار داشته است.
این کارشناس آثار باستانی با اشاره به شاهکارهای معماری جهان افزود: این واقعا استثنایی است که چنین آثار و ویژگی هایی در یزد وجود دارد.
جفری افزود: در دنیای کنونی کشورها به دنبال ساخت ساختمان هایی با مصرف انرژی صفر و نیز خانه هایی با کمترین مصرف آب هستند در حالی که هر دو این نکات در ساختمان های قدیمی یزد وجود دارد.
وی ادامه داد: الان برای ساخت یک مترمربع بتن حداقل به دو متر مکعب آب نیاز داریم اما برای ساخت یک متر مکعب از این ساختما ن ها، کمترین میزان مصرف آب استفاده می شود.
کارشناس آثار تاریخی موسسه کراتر فرانسه با اشاره به برنامه های زیبای مذهبی یزد گفت: محرم بحث قوی در یزد است و می توانیم عاشورا و عزاداری های یزد را پایه ای برای برنامه ریزی مدیریت شهری و همچنین ثبت جهانی یزد قرار دهیم.
جفری در ادامه درباره بازدیدها و عکس های تهیه شده از شهر یزد گفت: این شهر به صورت صد در صد حفظ نشده ولی با نظرسنجی که ما انجام دادیم به نسبت سالم تر از سایر شهرها باقی مانده و هنوز قنات ها، آثار، آب انبار ها را می توان دید و خیابان ها، خانه ها و بخش کوچکی از حصار دیوار قدیمی شهر و بازار آن هنوز آثار حیات را دارند.
وی ادامه داد: خانه های بسیار زیبایی که به اصطلاح در مناطق فقیرنشین است اما الان هیچ شخص اعیانی نمی تواند چنین خانه ای بسازد و این یکی از مهمترین ویژگی های یزد به حساب می آید ضمن آنکه خوشبختانه مردم هنوز در این بافت زندگی می کنند، توریست هم هست و شاید در آینده به تعداد توریست های یزد اضافه شود.
این کارشناس با اشاره به وجود دانش سنتی معماری در شهر یزد نیز تصریح کرد: هنوز این افراد می توانند ساختمان ها را به روش سنتی و قدیمی بسازند البته شاید اینها افزاد جزو آخرین ها باشند.
وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات و تصاویر گرفته شده از بافت تاریخی یزد گفت: در بحث یکپارچه بودن و اصالت داشتن، چند مشکل وجود دارد که خانه های در حال تخریب و مرمت های غیراصولی دو مورد آنهاست.
جفری ساخت و سازهای نازیبا و بی ارتباط با بافت تاریخی و قدیمی و بلند در شهر افزود: وقتی چشم را در این عرصه برمی گردانیم، می بینیم که یک طرف زیباست اما در طرف دیگر نازیبایی ها و زشتی هایی وجود دارد که چشم را اذیت می کند و دیدن چنین منظره ای جای تاسف دارد.
کارشناس آثار تاریخی موسسه کراتر فرانسه ادامه داد: وقتی توریست ها و گردشگران این بناهای بلند را می بینند که چگونه جلوی منظر زیبای بافت تاریخی را گرفته می گویند که تبلیغ های انجام شده در ارتباط با این شهر واقعیت ندارند.
وی تاکید کرد: البته جای امیدواری هست و نمی توان گفت که وضعیت فاجعه بار است و می توان با یک سری تمهیداتی که اندیشیده می شود، جلوی این تغییرات حداکثری را گرفت و به یک تغییرات حداقلی بسنده کرده و جلوه شهری را بازسازی کرد.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
قرار است بافت تاریخی شهر یزد در سال 2016 به عنوان نماینده ایران برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شود.
موسسه مطالعاتی و حفاظتی معماری گلی کراتر وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه و فعال در ترویج معماری خشتی است.
این موسسه در زمینه تکمیل پرونده ثبت جهانی برای ارسال به یونسکو با میراث فرهنگی همکاری می کند.ک/3
1968/ 6197



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن